Consumentenbond.nl

Goedkoper boodschappen doen in een andere buurt?

Raar maar waar; bij de ene Jumbo of Hoogvliet ben je goedkoper uit dan bij de andere. Bij een supermarkt die weinig of helemaal geen concurrentie in de buurt heeft, zijn je boodschappen duurder. Zo hanteert Jumbo drie verschillende prijsniveaus, en Hoogvliet twee. Bij Hoogvliet in Den Haag betaalden wij bijvoorbeeld voor een hoofdwasmiddel €4,99 en bij een ander filiaal, ook in Den Haag, €7,29. Shoppen loont, dus. Wij vergeleken de prijzen van de 15 grootste supermarkten en namen ook (voordelige!) nieuwkomer Picnic mee.

Wat vind jij ervan dat de prijs van je boodschappen afhankelijk is van waar je woont?

19 reacties

Reputatie 6
Het lijkt mij economie 101. Dat prijzen verschillen is normaal, je moet je juist achter de oren krabben als prijzen niet verschillen, dan is er blijkbaar sprake van marktcoördinatie. Tussen bedrijven noemen we dat kartelvorming en vinden we het slecht en binnen bedrijven over verschillende vestigingen zou het "normaal" moeten zijn. Ik vind het dus volkomen logisch en als je goedkoper kan moet je goedkoper gaan.
Reputatie 6
Badge +4
Zo raar lijkt me dat niet . Natuurlijk kijken bedrijven die dezelfde artikelen verkopen bij elkaar over de schutting naar de prijzen. Ook binnen de eigen keten kijken sommigen ze of ze wat met de prijzen moeten doen wegens de nabijgelegen concurrenten. Vooral als ze dicht bij elkaar zitten , willen ze niet de naam hebben , veel duurder te zijn waardoor klanten massaal weglopen. Bij de Plus supermarkt bij mij in de buurt hangt een groot beeldscherm met een aantal artikelen waar hun prijs wordt vergeleken met de prijzen van de andere supermarkten in de buurt. Een gemene manier van vergelijken , want natuurlijk laten ze alleen de artikelen zien waarmee ze op DAT moment goedkoper zijn dan de concurrenten. Andere artikelen zijn vanzelfsprekend even duur of juist duurder. Dus daarmee hopen ze dat weer goed te maken. Hoeveel mensen kopen alleen de aanbiedingen ? We willen ook datgene hebben wat we op dat moment nodig hebben . Weinigen zullen de moeite willen doen om in vele winkels alleen de koopjes te willen halen en dan nog niet alles te hebben wat nodig is. Maar door goed op te letten is er met weinig moeite natuurlijk wel wat te besparen. Maar Jumbo en Hoogvliet zullen niet blij zijn dat dit ontdekt is, omdat velen nu extra gaan opletten , waardoor de duurdere winkels van hun gemeden worden en de goedkopere het wel eens enorm druk konden krijgen.
Reputatie 6
Badge +4
Wat ik vind van het verschil in prijzen afhankelijk van waar ik woon ? Niet eerlijk , maar wel een gevolg marktwerking. Dit zien we ook in andere branches en zelfs bij de overheid . Dat de gemeentelijke lasten per gemeente enorm verschillen vind ik veel oneerlijker om dat daar gezonde concurrentie ontbreekt en ze zelf de tarieven mogen bepalen.
Reputatie 6
E.T. Wiersum schreef:

Maar Jumbo en Hoogvliet zullen niet blij zijn dat dit ontdekt is, omdat velen nu extra gaan opletten , waardoor de duurdere winkels van hun gemeden worden en de goedkopere het wel eens enorm druk konden krijgen.

Mooi toch?
Reputatie 4
Badge +5
Dat is een moderne toepassing van het schaarste-principe: weinig winkels, hogere prijzen. En het kan nog erger. In Duitsland is al geëxperimenteerd met uitsluitend electronisch prijsvermelding in de supermarkt die het mogelijk moet maken om de prijs op elk gewenst moment aan te passen. Dat kan ertoe leiden dat je aan de kassa een hogere prijs betaalt omdat de aanwezige voorraad in de winkel krapper is geworden. Het leek mij enorm ver gezocht, maar in het tv-programma over dit onderwerp stond de vertegenwoordiger van het grootwinkelbedrijf zo te glunderen bij dit perspectief, dat ik vrees dat er verder geëxperimenteerd gaat worden. Want wie onthoudt er nu de prijs van het artikel dat je net in je winkelmandje hebt geladen?
Dat is een slechte zaak dat ik in de fastfood vestiging in Groningen minder betaal (maar niks kan krijgen want assortiment is fastfood) en in de rest van de provincie kennelijk de hoofdprijs betaal bij Jumbo. Dat maakt de supermarkt er voor mij niet aantrekkelijker op. Ik zal dan ook de komende tijd uitkijken naar een andere supermarkt en aangezien er geen Jumbo in de buurt is met een laag prijsniveau zal dat dus een concurrent worden. Picnic is helaas nog nergens te bekennen in Noord Nederland.
Ik snap de ophef hierover eigenlijk niet helemaal, want bij benzinepompen is dat al jaren aan de gang.
Als er een station van een ander merk in de buurt is (zeker als dat een witte pomp is) gaat de prijs naar beneden en als er geen ander in de buurt is, dan kan de prijs hoger blijven.
Reputatie 6
@G.J. Ankerman Inderdaad waarom is het bij benzine pompen normaal en zou het bij supermarkten verwerpelijk zijn? Mogen we binnenkort acties verwachten van de consumentenbond om Shell en Esso te bewegen één zelfde prijs voor alle pompen te hanteren?
Het verschil met benzinepompen is dat je voordat je er aankopen doet weet dat deze duur of goedkoop is. Dat is met supermarkten niet van buiten te zien. Dus reclame maken met dat ze zo goedkoop zijn maar ondertussen in grote delen van het land de hoofdprijs rekenen. Zet dan een bord bij het filiaal neer waarop je kenbaar maakt dat deze Jumbo niet goedkoop is.
Reputatie 6
Fred B. schreef:

Het verschil met benzinepompen is dat je voordat je er aankopen doet weet dat deze duur of goedkoop is. Dat is met supermarkten niet van buiten te zien. Dus reclame maken met dat ze zo goedkoop zijn maar ondertussen in grote delen van het land de hoofdprijs rekenen. Zet dan een bord bij het filiaal neer waarop je kenbaar maakt dat deze Jumbo niet goedkoop is.

En zo heb ik ook nog wel wat wensen maar het niet inwilligen van wensen maakt iets nog niet moreel verwerpelijk. Bovendien als een winkel je niet bevalt ga je toch gewoon naar een ander. Het is hier nou niet bepaald Frankrijk waar je een half uur moet rijden naar de volgende supermarkt.
Reputatie 6
Badge +4
Ook dat is marktwerking en niet verboden , Fred . Wel van de daken schreeuwen als ze goedkoop zijn ( maar meestal lang niet met alles ) en muisstil als ze aan de dure kant zitten. Toch voelt het oneerlijk als we de pech hebben als in ons woongebied toevallig alles of bijna alles duur is. Dan maar relatief ver rijden naar goedkopere winkels rendeert ook niet altijd. Wij moeten er 20 minuten voor rijden en doen dat ook en proberen zo veel mogelijk tegelijk te doen. Nadeel hiervan is dat als velen dat doen , de middenstand in de kleine dorpen dreigt te verdwijnen , waardoor veel mensen zonder auto en /of met gezondheidsproblemen gedupeerd zijn tenzij daar een andere oplossing voor is. De bezorgservice die steeds populairder wordt komt ook niet als het te ver is of het bedrag te laag.
A. Deen schreef:

Fred B. schreef:

En zo heb ik ook nog wel wat wensen maar het niet inwilligen van wensen maakt iets nog niet moreel verwerpelijk. Bovendien als een winkel je niet bevalt ga je toch gewoon naar een ander. Het is hier nou niet bepaald Frankrijk waar je een half uur moet rijden naar de volgende supermarkt.

Om een goedkoop Jumbo filiaal te bereiken moet ik enorme afstanden overbruggen. Dan kan ik beter naar Duitsland rijden om daar wel goedkoop boodschappen te doen. Zo eens per maand kan dat best wel uit denk ik. Veel producten vallen daar in een veel gunstiger belastingtarief dan in Nederland. Misschien dat dat dan een betere optie is.
Reputatie 6
Precies, als je beter kunt moet je dat ook doen. En als je het teveel moeite vind is de prijs dus omennabij correct. Economie 101.
Reputatie 6
Badge +4
Ja, om die redenen wippen wij ook nu en dan over de grens om te kopen wat daar goedkoop is . De Duitsers doen dat hier ook met de artikelen die hier juist weer goedkoop zijn.
Het is een wat vreemde manier van zaken doen. Het zgn. vertrouwen, dat je een identieke prijs bij alle vestigingen betaalt is weg en de vraag rijst op welke andere punten je wordt geflest. Voor ons aanleiding om toch eens elders te kijken. We constateerden al, dat de inhoud van producten afnam en de prijs gelijk bleef. Zeker bij Jumbo verschraalt het assortiment ook ten gunste van eigen lijn producten.
Ik ben het gelieg van de supermarkten zat. Niet alleen dat van Jumbo die net doet alsof ze één prijsniveau hanteert, maar ook onderling: in mijn buurt beweren Dirk vd Broek, Hoogvliet en Jumbo alle drie ('gegarandeerd') de goedkoopste te zijn. Bovendien blijkt die 'garantie' alleen de zogenaamde A-merken te betreffen.
Reputatie 6
Badge +4
Dat is ons inderdaad ook opgevallen , meerdere supers , die beweren de goedkoopste te zijn. Ook zien we steeds vaker dat producten op een geniepige manier duurder worden doordat de inhoud verminderd is.
Mediamarkt doet het zelfde, al jaren met hun advertenties Rotterdam is goedkoper dan Deventer. Bij Jumbo is een ander groot verschil in het assortiment , de luxe artikelen , vlees vis etc zijn te vinden in Deventer binnenstad , je zult daar geen varkenspootje aantreffen, wel vind je die goedkopere artikelen in de buitenwijken. 2 jaar geleden,blikje haring Aldi "blijvend in prijs verlaagt" €0,89 een week later €1,19
Reputatie 3
Badge +1
Hier heeft de Mediamarkt elektronische prijskaartjes. Ze kunnen de prijzen dus op ieder moment aanpassen. Het is wachten op het moment dat ze je afhankelijk van je klantenprofiel, op basis van informatie uit je smartphone, een individuele prijs aanbieden.

Reageer