Consumentenbond.nl

Groene sapjes/smoothies, hoe gezond is dat nu eigenlijk?

• 6 januari 2015
  • 2 reacties
  • 189 Bekeken

om mij heen zijn nogal wat mensen aan het slow juicen en voeden zich s morgen's met groene sapjes. Dat klinkt gezond, maar ik vraag me af of dit ook zo is.

Bij navraag gaat er vaak erg veel fruit in die 'groene' sapjes en is de hoeveelheid groenten zo goed als verwaarloosbaar. Ik chargeer wellicht, maar de verhouding van dit soort sappen en ontbijt helt toch vaak ver over naar de fruitkant, met alle fruitsuikers en calorieen die daarbij horen.

Wat vinden jullie? Goede en snelle manier om groentes binnen te krijgen? of liever gewoon gekookt, rauw en gestoomd je groentes/salades eten en gewoon twee/drie stuks fruit uit het handje?

2 reacties

Hi Fleur!

Ik kan me helemaal vinden in jouw vraag, terecht dat je die stelt! Want dat is inderdaad wat er vaak gebeurt; een groene smoothie wordt gemaakt met een paar blaadjes spinazie en verder heel veel fruit. Wat de meeste mensen denken is dat ze een extra portie groenten op die manier binnen krijgen, maar in feite is het vooral een extra portie (fruit) suiker.

Ik heb hier vorig jaar een artikel over geschreven, hoe bouw je nu eigenlijk een groene smoothie op? Het artikel lees je hier: http://www.mindyourfeed.nl/mind/coaching/hoe-maak-je-een-perfecte-groene-smoothie/

Verder is het natuurlijk belangrijk dat je blijft varieren. Dus zowel groene smoothies toevoegen, maar zeker ook veel gestoomde, rauwe, of gekookte groenten. Verwerk ze op creatieve manieren, niet alleen in salades, maar ook in soepen, hartige taarten, spreads voor op brood. Juist door de variatie erin te houden en groene smoothies als onderdeel van die variatie te zien, vind ik dat je goed bezig bent.
Welkom Fleur en MindYourFeed, fijn dat jullie ook meepraten!

Ik geef mijn kinderen vaak groene sapjes. Ik merk de laatste tijd dat de kinderen minder groenten eten. Toen ze wat jonger waren aten ze echt alles. Maar nu eten ze eigenlijk alleen: broccoli, zuurkool, tomaat, boontjes en komkommer. Saif is 8 en Rayan is 6. Is het wel verantwoord om ze dan maar groene sapjes te geven?

Reageer