Consumentenbond.nl

Groentebrood: gezond en lekker?

• 16 mei 2019
  • 13 reacties
  • 2625 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2
Misschien heb je het in de supermarkt zien liggen. Het lijkt een gezond alternatief voor de bruine boterham, maar is dit ook zo? Dit brood bevat zo’n 45% groentepuree naast volkorenmeel, tarwebloem, zout en broodverbeteraar. Maar uit onderzoek blijkt dat in ‘ouderwets’ volkorenbrood aanzienlijk meer vezels zitten. Een volkorenboterham met wat extra groente als beleg en een goede salade blijft dus de gezondste keuze. Of je maakt het zelf met volkorenmeel.

We waren natuurlijk ook benieuwd naar de smaakervaring, daarom lieten we zo’n 20 proevers en een aantal hongerige studenten bieten- en wortelbrood proeven. Bekijk de reacties in deze video.

Heb jij al eens groentebrood geproefd? Wat vond je ervan? Praat mee!

13 reacties

Gezondheid wordt hier gedefinieerd als hoeveelheid vezels, maar groenten bevatten natuurlijk ook vitamines, mineralen en vooral phytonutrients, de (meest recent ontdekte) klasse van voedingsstoffen die vooral in groente en fruit voorkomt.
Reputatie 7
Badge +5
@Bas Pronk Gelukkig zijn de meeste van deze stoffen al heel lang bekend.
Flavonoïden werden al in 1938 ontdekt en velen kort daarna.

Het lijkt meer een modewoord te zijn binnen de gezondheidsrage.
Als je van alles en nog wat eet, krijg je van alles en nog wat binnen en dat is juist wat de gezondheid ten goede komt.
@Bert Sommigen zijn inderdaad al lang bekend, maar het gaat om tienduizenden verschillende stoffen waarvan ze van velen nu pas langzamerhand de nuttige werking aan het ontdekken zijn. Maar mijn punt was dat gezondheid niet alleen kan worden afgemeten aan de hoeveelheid vezels. Overigens bevatten granen ook van deze stoffen, dus maakt de vergelijking nog lastiger.
Reputatie 7
Badge +5
Phytonutrients blijf ik een vreemd woord vinden.
Het betekent niet meer dan voedingsstoffen in planten.

Er worden er wel steeds meer ontdekt gelukkig, maar let ook op, bij veel planten worden ook de giftige stoffen die in planten zitten ontdekt, dan moeten die ook meegenomen worden in de vergelijking.

Idealiseren van planten kan ook een gevaar opleveren en een eenzijdig voedingspatroon opleveren.
Reputatie 7
Nog niet geproefd, misschien is het net als met groente-chips, niet gezonder, misschien in een enkel gaval wel lekker. Wordt ons de laatste tijd niet te veel door de strot geduwd?
Reputatie 2
Badge +2
Keuzestress! 😉
Reputatie 7
Badge +5
Groentebrood een flauwe ervaring, liever gehaktbrood. of Italiaans kruidenbrood.
Reputatie 7
@Bert. Dat maak ik allemaal lekker zelf, het eerste in de oven, het tweede in de bbm. Dan weet je tenminste wat erin zit, behalve dan het gehakt, daar wordt dikwijls ook van alles en nog wat ingegooid.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones Natuurlijk maak ik die het liefst ook zelf met van alles en nog wat erop, eraan en erin.

Gehakt haal ik meestal bij de Turkse supermarkt, daar wordt het gemalen in de fijnheid en de vetheid die je zelf wilt en waar je bijstaat, 100% rundergehakt.
Of ik draai het zelf als ik half om half wil, dan weet ik ook wat erin zit.
Soms koop ik het gehakt als ik geen zin heb in al dat geknutsel.☺

Biefstuk koop ik trouwens ook bij de Turkse slager, kogelbief voor € 10,00 de kilo en dunne lende voor € 11,00 de kilo.
Wordt ter plekke uitgevliest en/of gesneden naar wens of je moet hem bestellen voor de volgende dag.
1 keer de runderhaas daar geprobeerd, maar de dunne lende is lekkerder dan de runderhaas.
De runderhaas verkopen ze nu niet meer, die wil niemand meer als ze eenmaal de dunne lende hebben geproefd.
Mijn vrouw is wat avontuurlijker dan ondergetekende en heeft het geprobeerd en het was "best binnen te houden, jongûh". Ik laat die beker maar even aan mij voorbij gaan.
Reputatie 7
"Best binnen te houden", dat klinkt niet als "lekker".
@MrsJones Inderdaad niet vies maar ook niet echt lekker. Ik heb géén cijfer gevraagd maar een 5.5 gok ik, wat volgens mijn zoon dan hetzelfde als een zes is.
Reputatie 7
Een krappe voldoende, het zal niet alleen aan mij liggen als het schap niet leeg komt.

Reageer