Consumentenbond.nl

Heb jij extra vitamines of mineralen nodig?

  • 27 juli 2020
  • 21 reacties
  • 8132 Bekeken
Heb jij extra vitamines of mineralen nodig?
Badge +8
  • Moderator
  • 1584 reacties

Omdat niet iedereen voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt via de voeding, kan het slim zijn om eens te controleren of je wat extra's nodig hebt. In ons overzicht zie je snel of je tot een risicogroep behoort en wat je nodig hebt.

Check jij of je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt? Praat mee!


21 reacties

Badge

De Consumentenbond doet toch niet ook mee met de verfoeilijke Amerikaanse vitamine gekte? 
Wat hier gesteld wordt is nog steeds waar:

https://www.nytimes.com/2013/06/09/opinion/sunday/dont-take-your-vitamins.html
https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/0003-4819-159-12-201312170-00011

vitamines bij niet xieken zijn alleen nodig bij:
-ouderen mannen >70 jaar oud, vrouwen >60 jaar oud: vitamine D3 800 IE/ dag https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2012/09/26/evaluatie-van-de-voedingsnormen-voor-vitamine-d

-vrouwen die maar er over na denken zwanger te worden (of alle vrouwen die vruchtbaar zijn gezien de vele ongeplande maar gewenste zwangerschappen): foliumzuur 0,4 mg/dag ter voorkoming van spina bifida bij het ongeboren kind zie plaatje rechts boven op folic acid prevents spina bifida

-veganisten en vegetariers: vitamine B12 wordt alleen door bacterieen in dedarmen van dieren en vissen maar niet de mens gemaakt, niet in planten, wel iets door fermentatie van plantaardig voedsel, helaas maar al te vaak veel te weinig, traditioneel dubbel gefermenteerde tempeh zit vol vitamine B12, 0,78 mcg/100 gr, niet de industrieel gemaakt 0,11 mcg/100 gr, dagegelijkse behoefte is 2,4 mcg/dag. Dus oppassen, bloedspiegels vervolgen, zonodig supplementeren 15 mcg per dag

Eens met Haje. 
 

Goed om aandachtsgroepen te definiëren (ipv risicogroepen). Geef dan suggesties voor voeding en leefwijzen ipv “even een aantal vitamines bijslikken.

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Als 70-plusser behoor ik tot de groep met het risico van tekort aan vitamine D . Dat zal per persoon verschillen . Ben heel veel buiten en gebruik geen medicijnen die extra D nodig maken . De wintertijd is een ander verhaal . Dan kan het nodig zijn . Maar hoe herkennen we een tekort ? Via een bloedonderzoek? Bij gezonde en gevarieerde voeding zal verder zelden een tekort van een bepaalde vitamine dreigen hoor ik al jaren uit diverse bronnen. Neemt niet weg dat het altijd slim is om te trachten een dreigend tekort tijdig in de smiezen te hebben.

Badge

Ik zou het advies vd Gezondheidsraad gewoon opvolgen, er is goed over nagedacht, huisarts schrijft het voor, verzekering betaalt.  Maar desgewenst kan je huisarts kan een 25-OH vitamine D spiegel laten bepalen, is een routine bepaling. Veel is via een telefonisch consult te regelen.

Reputatie 7
Badge +7

Wie ‘gezond’ eet (of het begrip ‘normaal’ eet spreekt wellicht ook aan) die heeft normaliter geen vitamines of andersoortige voedingsmiddelen nodig. Maar er zijn uitzonderingen, immers uitzonderingen bevestigen de regel, bepaalde mensen die aangetoond gebrek aan bepaalde middelen hebben, zullen die om gezondheidsredenen op advies of recept van de huisarts of specialist ook nodig hebben. Voorbeelden zijn hier al genoemd.

De topic  adviseert ook heel goed na te denken of al die vitamines en 'bijvoedingsmiddelen"  wel nodig zijn. En forumlid @Haje maakt gewag van " de Amerikaanse vitamine gekte", en dichter bij huis is dat ook te vinden. Dat ‘zelf dokteren en volop zelf aanschaffen” is over het algemeen onnodig en @Haje  geeft ook voorbeelden aan, waar het wel nodig is. Maar ga daarvoor eerst naar de huisarts of  via door verwijzing naar een specialist. Zij kunnen , door onderzoeken e.d., bepalen of u ‘noodzakelijk’ vitamine of een (bij) voedingsmiddel nodig hebt.

Reputatie 7
Badge +6

Nou, we hadden vroeger van die tentamens in de saaie vakken waar we bijna niks voor hadden gedaan, en toen was er opeens iemand die zei dat je een of twee dagen van tevoren vitamine B12 moest slikken en goed uitgeslapen zijn, dan haalde je ze wel. Dus ja, dan haalden we zo'n potje B12 bij de drogist en slikken maar conform het etiket. En bij het opstaan nog de laatste. We zijn uiteindelijk allemaal afgestudeerd en sindsdien zijn we "deskundige" 😗.

Badge

Elk mens zit anders in elkaar. Voedingsmiddelen hoeven lang niet altijd ‘alles’ te leveren wat iemand nodig heeft. Daar zijn supplementen nu juist voor. Het beeld is nog steeds dat er wat gezondheid betreft voornamelijk algemeen geldende normen zouden zijn. Die zijn echter meer individueel dan velen nog denken. Ik meen daarom dat de marges breder zijn voor de dagelijks benodigde hoeveelheden en dat die per persoon flink kunnen verschillen. Luisteren naar het eigen lichaam kan al veel duidelijk maken. Heb je steeds trek in bepaalde dingen? Ik had jaren geleden zin in bier, terwijl ik bier verafschuwde. Heel vreemd, maar ik ben op het idee gekomen maar biergist te gaan proberen. Gevolg: geen verlangen meer naar bier. Mijn lijf voelt een beetje beter aan daardoor. Nu ben ik alcoholvrij bier lekker gaan vinden ook nog; hoe goed kan het zijn. Dat is één voorbeeldje. Wat ook kan, zijn bepaalde symptomen waarbij professionals hulp kunnen bieden - ook bij die verschijnselen waarvan je denkt dat ze ‘niets voorstellen’. Het is wel stoer zo te denken en doen, maar stoer is niet altíjd terecht. Voedingssupplementen maken deel uit van onze technologie, die een deel is geworden van onze cultuur. Doe niet suf, maar gebruik ook niet teveel: heel simpel. Wees open naar jezelf en naar dit soort fantastische mogelijkheden… :grinning:

 

Reputatie 5
Badge +5

Vitamines en mineralen zouden niet nodig zijn bij een gezond voedingspatroon. Maar wie eet er tegenwoordig nog gezond? We kiezen toch allemaal voor goedkoop en makkelijk fabrieksvoer, wat ramvol zout, suiker en/of verzadigd vet zit?

Om die reden slik in een multivitamine en -mineralen supplement (en wie weet helpt het mij ook nog eens COVID-19 op afstand te houden door een verbeterde weerstand).

Reputatie 7
Badge +7

Beste @Aardvark , je hebt volkomen gelijk. Ik heb bij mijn reactie ongeveer hetzelfde gemeld. Het is wel allemaal op wetenschappelijke gronden….. maar zoals u zegt niemand eet ook meer ‘wetenschappelijk’ .

We kiezen toch allemaal voor goedkoop en makkelijk fabrieksvoer, wat ramvol zout, suiker en/of verzadigd vet zit?

Speak for yourself!

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb het expres wat rustig aan gedaan deze  tropische dagen. Maak je toch fouten door de hitte, want je kan nooit veralgemeniseren. Soms zit je procentueel dicht tegen een ‘publieke’ mening aan, maar er zullen altijd mensen zijn die via uitzonderingen die wellicht zo gewilde publieke mening te niet doen. Ongetwijfeld zullen door de overvloed van producten een hoop mensen minder gezond eten, maar uiteraard geldt dat niet voor iedereen. En zo blijft voor wie  het aangaat de stelling gehandhaafd dat wie gezond eet al die vitaminen en voedingsmiddelen niet nodig zijn. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

@L.J.F. de Ruiter dank je wel voor je tips. Je schreef hier al eerder dat je een tijd medicijnen hebt gedaan en in de pharmaceutische wereld werkte, en kan je het goed weten. Ik slik ook geen vitaminepillen maar ik eet wel al die dingen met vitaminen. Als zielige student sloeg ik altijd mijn ontbijt over. Maar toen mijn vrouw in m'n leven kwam krijg ik elke ochtend een bordje 7-korengranen pap van de supermarkt met melk. 

Al 7 jaat laat ik elk jaar m'n bloed prikken voor die gezondheidsdingen, cholesterol, ldl, hdl, bloeddruk enz. Ik heb toen een programma voedingsadviezen gekregen. Minder koolhydraten als aardappel en wit brood, minder rood vlees en vet, elke week vette vis zoals haring of sardien en nog meer van die dingen die in de schijf van vijf staan. Elke avond een schaaltje fruit met 4 tot 6 dingen, tomaat, wortel, sinaasappel, appel, komkommer, radijs, soms bleekselderij, perzik, banaan of zo. Koffie en pap altijd zoetjes, dan kun je af en toe iets met suiker happen. En regelmatig een glas melk.

Ja, en veel bewegen. Elke dag wandelen dus. De praktijk is dat ik onder het wandelen amper andere wandelaars tegenkom, het werkt dus niet zo. Waar ik wel in een week 10 kilo van afval is een weiland maaien met de bosmaaier waar het gras tot je schouders staat. Zoveel zou je ook moeten doen wil het zoden aan de dijk zetten.

HDL gehalte in je bloed is heel moeilijk omlaag te krijgen. Het stond bij mij elk jaar te hoog. Het advies was al dat ik veel water moest drinken. Twee weken voor het bloed prikken heb ik elke dag een liter water extra gedronken. Wat gebeurt? Je wordt een beetje schoongespoeld. Van boven schoon water erin, op het toilet gekleurd water eruit met van alles erin opgelost. Resultaat, de HDL stond helemaal onderaan. Prachtig, het werkt!

Dus ik denk dat ik genoeg vitaminen binnenkrijg. Misschien wat extra vitamine D. Van vitamine C weet ik dat je nooit teveel kan krijgen want het overtollige pies je er gewoon weer uit. Maar ik weet niet hoe het met andere vitamines zit. Want dan kan teveel nadelig zijn.

Reputatie 7
Badge +7

Dank @Jan  en uiteraard ook @Léonz  voor de aanvullingen. Het is weliswaar niet mijn topic, maar door de bond aangekaart zijn het toch zeer belangrijke dingen, omdat nu eenmaal overal volop vitaminen, mineralen en overige voedingsmiddelen worden aangeboden. Het lijstje c.q. overzicht bij de topic uitleg meldt al belangrijke dingen, maar ook hier op internet is veel te vinden over vitaminen en mineralen. En het is geen gemakkelijk onderwerp, want het blijkt al, veralgemeniseren kan je niet. Er zijn vele mensen die aandoeningen hebben waardoor ze aanvulling van vitaminen en mineralen nodig hebben. Pernicieuze anemie (Addison Biermer) is een moeilijk maar wel bekend begrip waarbij het aan vitamine B12 ontbreekt en als de benodigde intrinsic factor ontbreekt moet de B12  via intramusculaire injecties worden toegediend. En vaak nog andere vitaminen en mineralen. Waaruit blijkt dat je met zo'n aandoening naar de huisarts of specialist moet. Maar zo heeft het zelfdokteren en het verkrijgen van al dit soort middelen altijd een gevaar in zich.

Een gedegen onderzoek door een huisarts, huisartsen laboratorium of specialisten in ziekenhuizen is beter dan het zelf dokteren en Jan geeft aan dat je dat jaarlijks kan aanvragen. Maar mensen met een bepaalde aandoening, o.a. diabetes krijgen vaak 3 maandelijks zo'n onderzoek. Verder zijn alle adviezen van Jan wel goed, tenzij je er allergisch o.i.d. voor bent. Meeste moeite heb ik met bewegen en ik heb ook geen weiland om te maaien, al dan niet met een bosmaaier, dus helaas overgewicht.

Reputatie 4
Badge +4

Ik ga nooit vitamines of mineralen andere hulp stoffen slikken omdat de fabrikant het zo mooi kan zeggen dat je het nodig hebt.
Meten is weten, laat eerst en bloed onderzoek doen om te kijken of je inderdaad een tekort hebt.
Dan is het nog de vraag of niet beter je eet patroon kunt aanpassen dan een supplement te slikken.
Bekende tekorten zijn ijzer en vitamine B12 wat vooral bij vegetariërs voorkomt.
Je kunt die als supplement gaan slikken, maar de opnamen via voedsel werkt veel beter dan een los pilletje.
Staalpillen slikken tegen ijzer te kort werkt niet of nauwelijks (eigen ervaring) een extra stukje vlees wel.
Als je dat niet wilt dan blijft het een kwestie van goed monitoren met bloed onderzoek.
Zomaar potjes met pillen slikken kan zelfs averechts werken, te veel krijgen omdat de aangegeven hoeveelheid niet klopt, te weinig krijgen omdat het niet opgenomen wordt enz.
Er zijn voorbeelden dat er 10 keer de aangegeven stof in zat en daardoor zelfs levens bedreigend waren.

@Jan 
Was het de B12 of was het een placebo effect.
Maakt ook niet uit, je hebt je doel bereikt.
 

Reputatie 7
Badge +6

@Wortelstamper , het effect dat je krijgt als je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid slikt.

Reputatie 7
Badge +7

Beste @Jan en anderen . Elders breek je een lans voor het Surinaamse eten, o.a. bij de topic fermenteren kun je leren, en ik kan me dat zo goed voorstellen. Na zoveel jaren in Suriname gewoond te hebben ga je 's lands voedsel ook tot je nemen en waarderen. Ik kan er helaas niet zoveel over zeggen. In Suriname ben ik nooit geweest zoals je weet, en een enkele keer vakantie op Aruba, Maarten en Curacao leer je het voedsel en zelfs het land niet zo goed kennen . Ik hou het dus bij ons voedsel en je hebt volkomen gelijk als wij ons voedsel beter zouden verdelen. En dat is dan het tot je nemen van meer vis. Dat is gezond en de meeste vissen hebben de goede verfzuren. De Japanners zijn de echte viseters, en ze worden daar ook oud, al zijn we aan het inhalen. Maar dat zal niet direct door de vis komen, want vis is goed, maar zoals de uitdrukking leert de vis wordt hier duur betaald. Niettemin is de zgn. vette vis uitstekend voor de gezondheid.

Vette vis bevat meer EPA en DHA, Omega vetzuren, Vitaminen A,  B2, B11, B12,  C en D. De bekende vette vissoorten zijn:

  1. Haring
  2. Makreel
  3. Sprot
  4. Atlantische zalm
  5. Heilbot
  6. Schol
  7. Tonijn
  8. Zeebaars
  9. Garnalen
  10. Pangasius
  11. Paling (helaas duur)
  12. En vele schaal en scherpdieren.

Tot de matig vette vissoorten (soms doublures) benoemt men wel: 

  • ansjovis
  • forel
  • garnalen
  • heilbot
  • pangasius
  • sardientjes
  • schol
  • tonijn
  • zeebaars 
  • zeewolf

En tot de Magere vissoorten

  • coquilles
  • inktvis
  • kabeljauw
  • koolvis
  • mosselen
  • oesters
  • schelvis
  • tilapia
  • tong
  • wijting

Er zijn ook wat nadelen; 

  • vette vis is meer vervuild is dan magere vis, omdat schadelijke stoffen zich ophopen in het vet
  • grote roofvissen hebben meer last van vervuiling dan vissen die plantaardig eten
  • vis uit Europese wateren is meer vervuild dan vis uit de Stille Oceaan

 

 

Reputatie 7
Badge +6

@L.J.F. de Ruiter geweldig dat je een overzicht geeft! Bij die voedingsadviezen zeggen ze ook dat je elke week vette vis moet eten. Dan leef je wellicht een paar jaar langer. Maar als je dan vraagt welke vis is vette vis, dan komen ze niet veel verder dan haring en sardien. Al een jaar of tien eet ik een of twee keer per week bewust vis, dikwijls haring, soms sardien en makreel, en af en toe zo'n pak mosselen of pangafilet of garnaal. Tonijn vind ik echt niet lekker, sprot en wijting juist weer wel. Schol is ook wel lekker maar er zit zo weinig aan en die graten. Bij de Lidl en Aldi hier is er de laatste paar jaar bijna geen sardien meer te krijgen, komt dat door overbevissing? 

Kouseband groeit in Nederland in een hete zomer!

Kouseband groeit in de tropen. Het wil slecht groeien in Nederland tenzij in een kas. Een koude nacht en het is dood denk ik. Maar deze hete zomer lukte het wel in m'n tuintje!

We gaan wel eens als uitje naar de Binnenrotte Centrummarkt in Rotterdam, die is bijna de grootste markt van Nederland, heb je veel keus, ook Surinaamse dingen, klaroen, sopropo, kouseband, oker en zo. Daar nemen we ook flink wat vis mee, maar ik weet dan niet wat vette vis is want dat staat er niet bij, maar nu met je lijstje weet ik het. Dank je wel! Lekkerbekjes lust ik ook heel graag, op de markt in Delft bij het standbeeld van Hugo de Groot kon je vroeger voor een gulden eentje pakken, nu voor een euro, maar die zijn dus mager. Stille Oceaan is een beetje ver weg voor m'n hengeltje :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +7

Hallo Jan en anderen. Het is inderdaad goed om wekelijks ook eens vis te eten, en mogelijk zelfs meerdere keren per week. De echte zgn. vislanden daar eten de mensen bijna iedere dag vis en ervaring leert toch dat ze in elk geval een beetje gezonder zijn.  Zelf eten wij ook regelmatig vis, en proberen dan de meest vette vis. Dus inderdaad haring, maar die vinden we toch het lekkerst als ze pas binnengehaald worden. Maanden lang in de diepvries,  vinden wij, doen ze niet goed. Ook lekker vinden we paling ( en we bedoelen dan de schone)….. maar helaas niet te betalen. Verder eten we vaak zalm en diverse witvis. 

Wij wonen zoals je weet zelf dichtbij Rotterdam (een 30 km er vandaan) en gaan ook regelmatig naar de na markt aldaar. Probleem van de grote steden zijn weer de parkeergelden. de markt binnenrotte heeft de meeste kramen, maar goedkoop parkeren kan je er niet, het is immers midden in het centrum. De markt Zuid biedt wat meer mogelijkheden en soms zelfs na goed zoeken gratis plaatsen. En Zuid is ook van alle markten thuis, Nederlands wordt er zelden gesproken. Maar de topic gaat over vitaminen, maar zoals gezegd bij goed eten, en zeker bij vis, heb je die niet echt nodig. Vergeet echter de mensen niet met aandoeningen, die echt afhankelijk van vitaminen en mineralen ( als ‘bijslik’  therapie zijn.)

Reputatie 7
Badge +6

Ja Leo, parkeren in Rotterdam is voor ons ook moeilijk. We parkeren dan gratis in Ridderkerk bij De Schans en nemen daar de Waterbus naar Rotterdam halte Erasmusbrug, dat is daar Willemsplein. Van daar tram lijn 7, die maakt wel een groot rondje, maar dan stap je uit vlak bij de Binnenrotte markt.

We reizen dan OV tarief voor 65+ers, geldt ook voor de Waterbus, en voor de tram is het overstap tarief, iets van 9 cent of zo. Lekker goedkoop dus! Dit hier dus de route naar de grootste markt met veel vitaminen, groente en vis en zo.

Hier het routekaartje van de Waterbus. Vanuit Spijkenisse zou jij misschien gratis kunnen parkeren bij Heijplaat-RDM en daar op de Waterbus? In de tram hoorden we dat voor Rotterdammers de tram gratis is. Geldt dat ook voor jou?

Van Ridderkerk naar Rotterdam per persoon was met de boot heen maar €1,86, tram 0,26, totaal heen dus €2,12 en terug tram €0,98 en boot €1,23, totaal terug dus 2,21. Totaal retour €4,33 per persoon vanaf Ridderkerk. En gratis parkeren! Dat is goedkoop vitamientjes halen en eens wat anders!

Reputatie 7
Badge +7

Dan is het inderdaad heel redelijk te doen.. Je parkeert gratis in Ridderkerk en jullie nemen dan de waterbus en vervolgens de tram. En dat kan allemaal op een 65+ pas o.i.d. Dat valt mee. Vanuit de Hoekschewaard heb je echter niets.  Er is geen trein, tram of metro. Alleen een bus van Connexion, meen ik. Vanuit mijn dorp gaat hij in de spits om het uur en verder om de twee uur. Het is lastig, en dan kan het alleen met de auto.. Dan kunnen we naar een Metrostation, maar dan zijn we al in Rotterdam Zuid, dus vlakbij de markt Zuid.  Iets anders loont de moeite nauwelijks.

Reageer