Consumentenbond.nl

Herfst! Neem jij vitamine D pillen?

• 17 oktober 2016
  • 6 reacties
  • 636 Bekeken

Het reclameblaadje van de plaatselijke drogist staat er weer vol mee: vitamines, mineralen en supplementen, alles om maar gezond de donkere maanden door te komen. Vitamine D is geen uitzondering. Vraag jij je wel eens af of vitamine D slikken echt helpt in jouw situatie? Want de adviezen verschillen nogal, afhankelijk van bijvoorbeeld leeftijd en huidskleur.

We hebben 11 vragen over de zin en onzin over vitamine D voor je beantwoord. Lees hier het gratis artikel uit de nieuwste Gezondgids en ga voorbereid de winter in!

Slik jij voedingssupplementen in het koudere seizoen? Ik ben benieuwd wat je neemt en waarvoor. Geef je reactie!

6 reacties

Artikelaanvulling....

1 - Vitamine D kan ook via het basispakket door de arts worden voorgeschreven voor bepaalde risicogroepen zoals: ouderen, met reuma, botontkalkingsrisico en door de omstandigheden veel binnen moeten vertoeven.

2 - Er zijn overigens ook vitamine D3-supplementen, eventueel online te bestellen, speciaal voor 50+-ers ( waaronder AOV 404 -15mg, De Tuinen e.a.).

M.a.w. ik neem en krijg vitamine D intussen (gratis) via de zorgverzekeraar, na een aanbeveling/indicatie van een arts. Divisum 800IE.
Ik slik niet specifiek vitamine D. Ik neem wel iedere morgen tijdens de wintermaanden een multivitaminebruistablet. Ik zelf heb niet echt het gevoel dat het veel doet, maar mijn vrouw denkt dat dit helpt om fit te blijven in de wintermaanden. En ik denk dan maar baat het niet dan schaad het vast ook niet...

😀
Reputatie 2
Badge +1
Ik las ooit in de gids dat ik vitamine D-pillen diende te nemen na mijn 50e. Dat doe ik dan ook trouw. Verder neem ik geen vitaminen - behalve de natuurlijke dan.
ik neem elke dag multivitaminen in maar dan wel de juiste hoeveelheden ze zijn verwerkt in 8 pillen, als je 1 of 2 of 3 pillen neemt per dag dan kan daar nooit de juiste hoeveelheid vitamine inzitten en daarom merkt men er meestal niets of weinig van en stopt men met het innemen ,want ik voelt geen verschil zegt men dan. daar naast neem ik ook nog 3000 mg vitamine c en 500mg calcium en 250 mg magnesium ik merk heel veel verschil ,had veel last van bloedneuzen ,zijn verdwenen. had last van eczeem is verdwenen had veel last van krampen in de voeten/benen is verdwenen had last van pijn in de gewrichten is verdwenen hooikoorts is bijna weg.

aanvullende vitamine en mineralen hebben we nodig in de voeding zit niet zo veel meer door de kunstmesten en het onrijp plukken van veel fruit en het op water kweken van vele soorten groente enz. als je denkt die praat uit zn nek het voedingscentrum adviseert de hoeveelheden dan zal het wel goed zijn nee dus ze adviseren 70mg vitamine c per dag als je op baby melkpoeder kijkt wat een baby van 4 kg aan vitamine c krijgt en dat omrekent naar je eigen gewicht dan schrik je wat je tekort komt en daardoor ontstaan heel veel lichamelijke problemen en geestelijke

een cavia maakt net zoals de mens zelf geen vitamine c aan we zijn afhankelijk van wat we met de voeding binnen kregen vraag eens aan een dierenarts wat de cavia aan vitamine c moet krijgen om gezond te blijven een cavia weegt ongeveer 1 kg reken het dan eens om naar je eigen lichaam gewicht je zult schrikken wat voor verschil dit geeft de adh van het voedingen centrum die geeft 70 mg aan nou dit is net voldoende om geen scheurbuik te krijgen maar lang niet voldoende om gezond te blijven en ja dat willen sommige van de maatschappij dat we langzaam ziek worden kijk maar om je heen de doctoren worden steeds wijzer maar we krijgen steeds meer ziektes en dat weten ze al van te voren te vertellen. kijk eens op de site van dr. lenkei en lees of bestel het boek censuur wat u niet mag weten. na het gelezen te hebben neem dan zelf u conclusie sorry voor deze lange reactie maar vind dat iedereen mag ontdekken van wat er gaande is . en o ja vitamine c is heel veilig en onschuldig voor overdosering er zijn mensen die dagelijks 15 gr vitamine c innemen
Heb tijdje Centrum men ( multivitaminenen&mineralen) geslikt.

Ongeveer 6 mnd. tot ik erachter kwam hoeveel E-nummers erin zitten en met name een van de meest schadelijke namelijk E-460 = Microkristalijne cellulose oftwel kankerverwekkend !

En dan denk je wat de meest mensen denken goed voor mijn weerstand voor mijn gezondheid.

Zou zeggen Google hier maar eens op. Dus ben hier mee gestopt en eerlijk gezegd merk ik geen verschil toen wel nu niet.
Als mijn oog erop valt, neem ik capsules biologische levertraan/boterolie. Ik merk dat ik dat in de wintermaanden vaker doe dan in de zomer. De combinatie met boterolie zorgt ervoor dat de levertraan beter wordt opgenomen door het lichaam. Kunstmatig gefabriceerde "vitamines" verpakt in vulmiddelen vertrouw ik niet. Ik probeer mezelf zo natuurlijk mogelijk te voeden met "echt eten" in plaats van "namaak". Daar heb ik zichtbaar baat bij!

Levertraan is rijk aan vitamine D en door de capsulevorm is het ook niet vies. Verder eet ik vette vis als ik daar zin in krijg. Ik eet sowieso veel vlees en eieren. Dus ik ga ervan uit dat ik voldoende vitamine D binnen krijg en dat mijn lichaam wel gaat roepen om een harinkje of levertraan aanvulling als dat nodig is.

Reageer