Vraag

Herkomst van producten met een merknaam die verkocht is.

• 17 September 2022
  • 11 reacties
  • 166 Bekeken

Badge +1

Ik was laatst op zoek naar een toiletstoel voor mijn ega. Door mijn vele ervaringen lees ik wanneer ik een product gekocht heb, dat het “Made in China is”. Vooral chinezen een ook veel derde wereldlanden maken producten die onder een andere  naam of via een ander europees land verkocht worden , maar van veel lagere kwaliteit is dan je zou verwachten. Dit is zeer slecht voor het milieu en voor alle klanten.

11 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Ik lees toch al tientallen jaren “Made in China”.

Ook als het van Philips, AEG, Apple of welk groot merk dan ook is. 
De Chinezen zijn nu ook bezig met de automarkt te veroveren. Ze produceren in China tientallen miljoenen auto’s per jaar. Zonder problemen. 

Kennelijk is een bericht uit 1982 weer voorop komen staan...

Reputatie 6
Badge +4

Alle jeans komen zo'n beetje uit China . Kostprijs tussen 5 en 15 euro afhankelijk van welke kwaliteit je wilt. Ja ook alle grote merken haken hun jeans daar vandaan. Iets wat uit China komt kan van perfecte kwaliteit zijn, als de opdrachtgever maar iets meer wil betalen.

Reputatie 5
Badge +6

Ik was laatst op zoek naar een toiletstoel voor mijn ega. Door mijn vele ervaringen lees ik wanneer ik een product gekocht heb, dat het “Made in China is”. Vooral chinezen een ook veel derde wereldlanden maken producten die onder een andere  naam of via een ander europees land verkocht worden , maar van veel lagere kwaliteit is dan je zou verwachten. Dit is zeer slecht voor het milieu en voor alle klanten.

uit de Volkskrant.nl vandaag:
”Het grote probleem, zeggen ex-
perts al jaren: er is veel goedkope 
rommel op de markt, vaak afkomstig 
uit China. Met als gevolg dat onbevei-
ligde apparaten binnen een paar mi-
nuten worden aangevallen en ge-
kaapt door cybercriminelen. 
Tot nu toe hoeven fabrikanten 
zich nergens aan te houden wat be-
treft veiligheid. De nieuwe Europe-
se wet moet dat veranderen en we-
reldwijd als voorbeeld gaan gelden”

Dus de hele wereld gaat misschien veranderen😎

Dat made in China, zegt ook niet veel.
Soms besteden ze het uit aan noord Korea, die zijn nog goedkoper.
Of ze laten het maken in een www.amnesty.nl/oeigoeren-in-china door Oeigoeren.

Nu het onrustig is in de wereld beginnen er een paar fabrikanten wakker te worden.
We zijn veel te afhankelijk van productie buiten Europa.

Bij kleding verdubbeld de prijs, bij iedere stap die het maakt naar de onze winkels.
40 jaar geleden, kwam mijn spijkerbroek nog gewoon van een fabriek in de buurt.

Reputatie 1
Badge

Vooral chinezen een ook veel derde wereldlanden maken producten die onder een andere  naam of via een ander europees land verkocht worden , maar van veel lagere kwaliteit is dan je zou verwachten. Dit is zeer slecht voor het milieu en voor alle klanten.

Dat is al veertig/vijftig jaar gaande, dat wij goedkope producten uit armere landen importeren.

Bovendien werkt het andersom. Het zijn Amerikaanse en Europese merkleveranciers en winkels die op zoek gaan naar de goedkoopste producent, dus die belanden vanzelf in Pakistan en op de Filipijnen. Of China.

Al in de jaren zeventig stapten de heren Blokker, Zeeman en Wiersma (Wibra) samen op het vliegtuig naar Hong Kong om gezamenlijk in te kopen bij Chinese leveranciers die hun producten lieten maken in dat grote goedkope China. Eerder nog zijn alle machines uit onze textielindustrie verkocht aan fabrikanten in Pakistan en Korea.

Er mopperden toen nog niet zoveel klanten van de textiel-discounters over milieu-effecten en arbeidsomstandigheden. 

Wie wel mopperden dat waren een grote lampenfabriek uit het zuiden en wat fietsenfabrieken uit het noorden. Die baalden van goedkope import uit het Verre Oosten. Met als gevolg dat er alleen onderdelen ingevoerd mochten worden die bij Philips en Accell in elkaar geschroefd werden. Al komt inmiddels vrijwel alle witgoed uit Turkije en Tunesië.

Met andere woorden: vrijwel al uw geliefde merken maken gebruik van leveranciers en fabrieken in arme landen. 

Reputatie 6
Badge +3

Het verplaatsen van productie naar lage loon landen in inderdaad 65 jaar (textiel) en 55 jaar (technische producten) geleden begonnen. Als dat door betrouwbare bedrijven met eigen product ontwerp kennis en kwaliteitsborging ervaring gebeurt zal de kwaliteit niet minder zijn dan van producten die in Nederland gemaakt worden. 

Reputatie 1
Badge

Het verplaatsen van productie naar lage loon landen in inderdaad 65 jaar (textiel) en 55 jaar (technische producten) geleden begonnen. Als dat door betrouwbare bedrijven met eigen product ontwerp kennis en kwaliteitsborging ervaring gebeurt zal de kwaliteit niet minder zijn dan van producten die in Nederland gemaakt worden. 

Dat zijn spannende verhalen op zich. Al die Nederlandse spinnerijen en weverijen die verplaatst zijn. Er lopen nog ingenieurs rond die de machines opnieuw opgebouwd hebben in verweg-landen.

Ik heb weleens een oude directeur van Philips gesproken die vertelde dat ze (de lobbyisten van Philips) een hoge tariefmuur voor videorecorders rond Europa opgetrokken hadden, met als gevolg dat alle Japanse merken hun videorecorders in fabrieken van Philips lieten assembleren.

Bekende oude Duitse merken zoals Zundapp en Grundig zijn nu in bezit van speculanten die licenties verkopen. Daarom zie je nu elektrische fietsen van beide merken opduiken. Is gewoon een handelaar in elektrische fietsen die de naam in licentie heeft genomen. Hetzelfde geldt voor Kodak scheermesjes.

Kodak scheermesjes. 🤣🤣  Drie generaties Eastman draaien zich om in hun graf.

Reputatie 6
Badge +3

Bij massa productie wint het bedrijf dat zijn containers  met spullen tegen laagste kosten uit de goedkoopste productie regio in de magazijnen van de Media markt of Coolblue naar binnen rijdt. Daar kun je als Philips of Grundig niet veel aan doen behalve de zaak sluiten of ook verplaatsen naar die regio’s.

Reputatie 6
Badge +3

Bekende oude Duitse merken zoals Zundapp en Grundig zijn nu in bezit van speculanten die licenties verkopen. 

Kodak scheermesjes. 🤣🤣  Drie generaties Eastman draaien zich om in hun graf.

Bij faillissementen worden zaken van waarde, om de schuldeisers waar mogelijk schadeloos te stellen, door de curator verkocht. Merknamen hebben een waarde; die worden dan ook verkocht. Veel oude bekende merknamen zijn daardoor in handen van andere partijen, vaak Chinese bedrijven, terecht gekomen.

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb weleens een oude directeur van Philips gesproken die vertelde dat ze (de lobbyisten van Philips) een hoge tariefmuur voor videorecorders rond Europa opgetrokken hadden, met als gevolg dat alle Japanse merken hun videorecorders in fabrieken van Philips lieten assembleren.

35 jaar geleden is inderdaad geprobeerd door Philips en andere Europese bedrijven om d.m.v. tariefmuren de productie hier te houden. Echter sinds het bijna faillissement van Philips begin jaren 90 heb je daar nooit meer iets van gehoord.  Ze hebben zich gericht op wat en hoe je bedrijven die hier een toekomst hebben het beste kunt ontwikkelen en andere zaken sluiten of verkopen.

Reageer