Consumentenbond.nl

Het afwegen van groenten en fruit bij de kassa

• 30 april 2020
  • 23 reacties
  • 1037 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Je zoekt je groenten en/of fruit uit in de supermarkt en doet het in een plastic zakje, bijvoorbeeld tomaten.

Sommige tomaten zijn voorverpakt in doosjes/zakjes en hebben een vaste prijs, hiervan wordt de barcode gescand bij de kassa.

Maar er is ook heel veel groente en/of fruit los te koop, naast tomaten bijvoorbeeld appels, bananen, peren, kiwi's, etc.,etc.

Een aantal jaren geleden kon je zelf je fruit etc. wegen en er een sticker op plakken, maar tegenwoordig wordt je zakje met fruit bij de kassa gewogen en hoef je het niet meer zelf te wegen.

Er daar zit nu net het probleem heb ik weer eens gemerkt (Bij de Lidl).  Ziet de cassiere wel het verschil tussen een Gold kiwi en een gewone kiwi? Of tussen verschillende soorten appels?

Of tussen een conference peer en een andere peer? Ja, soms zitten er kleine stickertjes op, maar ik heb niet de indruk, dat er altijd goed opgelet wordt, vooral als het druk is in de winkel.

Of het verschil tussen Roma tomaten, Hollandse tomaten, zoete tomaten, trostomaten met weinig takjes…  Er zijn veel verschillende tomaten los te koop.

Het gewicht zal ongetwijfeld kloppen (tenzij de ouderwetse kruideniershand wordt meegewogen), maar betreft het wel het juiste soort fruit of groente, dat aangeslagen wordt op de kassa?

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb de indruk, dat er vaak de dure variant wordt aangeslagen.

Ik ging er lange tijd vanuit uit, dat het goed aangeslagen werd, maar nu ik mij bewust ben geworden

van deze mogelijkheid tot vergissing door het personeel achter de kassa, vraag ik mij af of de meeste supermarkten beter af zijn met dit systeem van afwegen bij de kassa.

Het zelfde verhaal geldt ook voor aanbiedingen, gisteren heb ik een aanbieding voor een een pond aardbeien gekocht, maar wel het volle pond betaald.  Wegens 1,5 m. afstand houden geen zin om direct de kassabon te controleren, maar bij thuiskomst concluderen, dat ik ruim een euro teveel heb betaald.

Ik weet het, je moet zelf goed opletten en direct je kassabon controleren liefst in de winkel nog en dat geldt natuurlijk voor alle  producten en aanbiedingen.  Maar ik neem hiervoor wegens ouderwetse drukte op zaterdag middag of juist nu met anderhalve meter afstand, niet altijd tijd voor.

Maar zou al het kassapersoneel wel het onderscheid tussen alle soorten fruit en groenten in een niet zo goed doorzichtig plastic zakje kunnen zien? En bij twijfel maar de duurste soort aanslaan?

Wie let hier op of overkomt ook wel eens, dat je teveel betaalt voor bij de kassa af te wegen groente en/of fruit?

23 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Goede vraag @Michiel2. Ik let hier zelf minder op omdat ik meestal boodschappen bestel. Als ik dan toch eens naar de supermarkt moet, is de dichtstbijzijnde hier toevallig een supermarkt waar je enkel kunt zelfscannen, dus daar moet ik wel zelf wegen dus dat scheelt. Ik ben benieuwd hoe anderen dit doen. 

Als je concludeert dat je zoals met de aardbeien teveel hebt betaald, neem je je bonnetje dan later alsnog mee naar de supermarkt?

U zegt het zelf, Michiel2:

“Ik weet het, je moet zelf goed opletten en direct je kassabon controleren liefst in de winkel nog en dat geldt natuurlijk voor alle producten en aanbiedingen”.

Meer valt er niet over te zeggen, vrees ik.

Reputatie 6
Badge +5

Er is wel eens een foutje gemaakt in de supermarkt.
Maar dat is tot op heden heel netjes opgelost.

Reputatie 1
Badge +1

Goede vraag @Michiel2. Ik let hier zelf minder op omdat ik meestal boodschappen bestel. Als ik dan toch eens naar de supermarkt moet, is de dichtstbijzijnde hier toevallig een supermarkt waar je enkel kunt zelfscannen, dus daar moet ik wel zelf wegen dus dat scheelt. Ik ben benieuwd hoe anderen dit doen. 

Als je concludeert dat je zoals met de aardbeien teveel hebt betaald, neem je je bonnetje dan later alsnog mee naar de supermarkt?

Als ik heel eerlijk ben, niet altijd. Als ik voor een euro terug moet, dan zal ik met de fiets moeten, omdat anders die euro niet opweegt tegen de kilometerprijs van mijn auto. Maar ik probeer het wel meestal.

Maar het gaat mij vooral om het zich vergissen van de medewerker achter de kassa. Kan zij of hij wel goed zien om welke soort fruit of groente het gaat, dat aangeslagen moet worden?

En of jij of andere supermarktklanten daar opletten?

Reputatie 1
Badge +1

Goede vraag @Michiel2. Ik let hier zelf minder op omdat ik meestal boodschappen bestel. Als ik dan toch eens naar de supermarkt moet, is de dichtstbijzijnde hier toevallig een supermarkt waar je enkel kunt zelfscannen, dus daar moet ik wel zelf wegen dus dat scheelt. Ik ben benieuwd hoe anderen dit doen. 

maar in jouw geval let je daar minder op :-)

Reputatie 7
Badge +4

de vraag blijft of je zelf je bonnetje controleert en bij fouten dit meldt, dat is natuurlijk de kern

Reputatie 1
Badge +1

@E.B.F. Stroeve 

@Léonz 

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest, maar de foutkans bij bijvoorbeeld tomaten laten afwegen bij de kassa is mijns inziens groter, dan dat er bij een willekeurig ander product de prijs verkeerd geprogrammeerd is in de computer/kassa. En mijn ervaring is, dat ik dan meestal teveel betaal.

Het gaat mij meer om het principe, volgens de wet van de grote getallen gaan er dan tienduizenden euro's op jaarbasis onnodig naar de supermarkten als er teveel in het voordeel van de supermarkt wordt aangeslagen.

Als er op je bonnetje staat 210 gram tomaten = 1,30 euro, dat neem je dat maar aan. De cassiere bepaalt op dat moment welk soort tomaat er in je zakje met losse tomaten zit.De kans op vergissing is aanwezig. En er worden nogal veel soorten tomaten verkocht en elke soort heeft zijn eigen prijs.

Mijn vraag is dan ook, heb je zelf ook het idee dat er meer fouten gemaakt worden bij losse stukken groenten en fruit dan bij andere artikelen?

Als ik tomaten koop, weet ik altijd welke en hoe duur per kilo.

Volgens mij zit er op veel fruit een kleuren sticker. Hier aan herkennen ze welke ze moeten hebben. Toch kan het vergissen je ook in je voordeel werken en ik denk dus dat het tegen elkaar in balans zou kunnen zijn.. Dit is het zelfde met de verse broodjes.. Wij doen niet per 2 nieuwe broodjes een andere zak dus hebben vaak een zak vol verschillende broodjes.. Soms zie ik thuis dat ze een paar niet goed gezien hebben.. Soms is dat een voordeliger en soms ook niet.. 

Reputatie 6
Badge +5

@Jan.ali 
Ik ben met je eens dat het vergissen zowel in voordeel als nadeel gebeurt.
Als de supermarkt iemand aan gaat nemen die de broodjes voor je inpakt met een prijskaartje, gaan ze ineens 40ct p/s kosten i.p.v. 20ct
Dat is met groente en fruit net zo.

@Michiel2 heeft een negatieve blik op dit gebeuren en gaat er van uit, dat alle fouten in zijn nadeel zijn.
Ga lekker naar de groenteboer en maak gezellig een praatje met de medewerker terwijl het ingepakt word voor je. Dat doe ik ook wel eens en dat de bananen dan 50% duurder zijn kan me niets schelen.

Dit systeem is bedacht omdat we voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
De ene supermarkt is wat nauwkeuriger dan de andere.
Dit is niet afhankelijk van de keten waar ze aangesloten zijn.

Reputatie 1
Badge +1

@Jan.ali 

Vergissen kan inderdaad zowel in je voordeel als nadeel werken, maar omdat (toevallig?) bij mij het drie keer in twee weken in mijn nadeel gebeurde, dacht ik, ik gooi eens een balletje op op dit forum.

@Wortelstamper 

Nou, dat valt wel mee met dat negatieve hoor, als ik te weinig betaal, zeg ik het ook tegen de man of vrouw achter de kassa dat het niet klopt. Want die heeft mogelijk een kastekort op het einde van de dag. En een product duurder aanslaan zou een kastekort kunnen voorkomen en dan heeft de cassiere geen problemen met de chef  aan het einde van de dag.

Maar ik besef nu, dat mijnheer Jumbo of Aldi niet elk stukje losse groenten en/of broodjes telt aan het einde van de dag. Er wordt met barcodes gewerkt. Er zit dus geen systeem in wat de supermarkt kan bevoordelen, scheelt mij weer controles.  Tenzij ik met veertig pakken koffie uit de aanbieding bij de kassa kom en ik betaal 20 euro teveel, dan let ik er wel op :-)

Reputatie 7
Badge +7

Helaas fouten maken is menselijk. En dus ook bij vooraf ingestelde zaken kunnen mensen fouten maken. Als de kassière van de supermarkt uitgaat van telkens de duurste kwaliteit, zal dat vaak voor u negatief uitpakken.

Maar de meeste antwoorden en adviezen gaan in de richting van zelf controleren. Dat is het beste wat je kan doen.

Ik heb bij wegen een heel andere vergissing meegemaakt, op het weeggedeelte lag al iets en dat van mij kwam erbij. Ik kon makkelijk aantonen dat mijn artikel ‘aangeslagen’  veel te zwaar woog.  Als je zeker wilt zijn van juiste afrekeningen, dan altijd je bonnetje controleren. En zoals ook al elders gezegd, dat wordt normaliter goed opgelost.

Reputatie 7
Badge +6

Bij ons gaat het zelden mis. Als bij de kassa moeilijk gekeken wordt , vertellen wij welke soort het is . Blijkbaar heeft men  er best weleens moeite om dat te herkennen .  Volgens onze ervaringen zijn fouten meestal in ons nadeel . Wat we het vaakst zien gebeuren , zijn  aanbiedingen die toch voor de volle prijs aangeslagen worden doordat het niet is aangepast in het kassa-systeem. Fouten zullen nooit helemaal te voorkomen zijn omdat mensen nu eenmaal fouten maken  zoals Leo terecht opmerkt .

Reputatie 7
Badge +7

Ja, geachte @E.T. Wiersum , ik kan er ook niets anders van maken. Ik heb ook de indruk dat fouten/vergissingen altijd in mijn, dus de consument, het nadeel uitpakt. Hoe komt dat zou ik willen weten. Zijn er geen onderzoeken naar gedaan. En wat komt daar uit, is het merendeel nadeel voor de klant of is dat onzin….. ,maar iedereen voelt het wel zo.

Reputatie 1
Badge

Heb eigenlijk nooit wat, maar als ik terug kom bij de balie helpen ze altijd direct (zonder aarzeling). Betreft bij mij een AH filiaal.

Even om kritisch te zijn. De meisjes achter de kassa zijn echt niet uit op jouw portemonnee. Als ze de verkeerde aanslaan is dit echt niet om van jou een extra euro af te troggelen. Verder denk ik dat het heel vaak goed gaat en je zelf ook een beetje verantwoordelijk bent om mee te kijken. Zeker als het gaat om een product met 5 verschillende soorten.

Reputatie 7
Badge +7

Geen commentaar op @CarpeDiem , helemaal mee eens. Ik weeg ook altijd mijn spullen en zo kwam ik er achter dat het artikel zwaarder werd doordat er wat op de weegschaal was blijven liggen. Geen opzet, maar zo kan je het wel even melden. Het meeste komt bij ons ook van AH, en over de vriendelijkheid van het personeel niets te klagen. Blijft wel, zal toeval zijn, dat prijsvergissingen toch vaak in nadeel van de consument zijn. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Prijsvergissingen liggen uiteraard zelden aan de meisjes achter de kassa en dan nog doen ze dat niet met opzet . Betekent wel dat we benadeeld worden als we niet opletten . Fouten die in ons voordeel uitpakken kan ik me eigenlijk niet herinneren , al zal dat sporadisch ook wel eens gebeuren . Soms krijgen we uit coulance wel eens iets cadeau . Bijvoorbeeld als iets gelekt heeft of beschadigd is en we dat bij de kassa pas ontdekken . Of men ruilt het snel voor ons om . Dat vind ik dan weer keurig . Mag ook gezegd worden. 

...zo kwam ik er achter dat het artikel zwaarder werd doordat er wat op de weegschaal was blijven liggen. Geen opzet, maar zo kan je het wel even melden….

Omdat ik dit nu voor de tweede keer lees:

Wat lag er dan op de weegschaal dat u het zelfs ging melden?

(Een tomaat zal het wel niet geweest zijn).:relaxed:

Reputatie 7
Badge +7

En dit wordt dan de derde keer,  maar zoals van mij bekend wel verder goed uitgelegd. 

Fouten komen voor, en toch relatief veel, want in de meeste gevallen kloppen prijzen, aanbiedingen of bonusprijzen niet. Bij ons is daar een speciale balie voor, om kassières uiteraard te verlichten. Ik vind het toch redelijk druk bij die balie. Maar het gaat meestal om een verkeerde prijs, de aanbieding niet berekend, een andere prijs dan bij het artikel in de winkel. …….. Maar een zwaarder artikel, dan eerst zelf gewogen en later nog eens opnieuw gewogen….. was voor mij ook de eerste keer. Er werd toch nog even bij de kassa gecontroleerd en daar lag haar ketting (o.i.d.). Dus geen tomaat, ook geen bruine bonen met rijst, maar en soort ketting die ze afgedaan had.  Woog meen ik toch een 8 ons, maar is verder prima opgelost. Groet Leo.

Dat is inderdaad een sterk stuk: een ketting. Wie had dat kunnen vermoeden?

Zoiets maken wij in onze regio nooit mee!

Dank voor uw toelichting, meneer de Ruiter!

Overigens: dient de genoemde balie niet ook voor andere zaken? Verkoop van tabak en dat soort dingen?

Reputatie 7
Badge +7

Helemaal juist @Léonz . De kassière gaat achter elkaar door dus bij hen dingen vragen of prijzen laten verbeteren, gaat niet meer. Daar is een aparte balie voor. Maar daar kan je voor vele vragen terecht en bij ons is het ook een postkantoor, en verkoop van allerlei specifieke dingen. Groet Leo.

Reputatie 1
Badge +2

Mijn ervaring, bij meerdere supermarktketens, is dat er bij het aanslaan op de kassa relatief weinig fouten gemaakt worden inzake verwarring van verschillende variëteiten van groete en fruit.  Wat veel vaker voorkomt is - zoals E.T.Wiersma een maand geleden al opmerkte - dat aanbiedingsprijzen niet goed in het systeem ingevoerd zijn en dat er dus volgens de 'normale', hogere prijs berekend wordt.

Kan voorkomen natuurlijk, MAAR wat ik dan wėl opmerkelijk vindt is dat de fout vaak tot vèr in de aanbiedingsperiode nog steeds niet gecorrigeerd blijkt. Hebben voorgaande klanten (kennelijk) nu zo slecht opgelet ? Ben ik echt de eerste die de fout opmerkt ? Lijkt mij stug . Ik neem eerder aan dat men wel eens laks is met invoeren van correcties. Expres ? Laten we hopen van niet ...

Al een jaar lang zit de verkeerde prijs van zilvervliesrijst in de kassa van Jan Linders. (Of in de winkel natuurlijk).

Elke keer zeggen zij: “We gaan het onmiddellijk aanpassen”.

Druk, druk, druk, denk ik. :relaxed:

Reageer