Consumentenbond.nl

Het beste kattenvoer

Reputatie 3
Badge +2
Hoera! Het is vandaag internationale kattendag. Met zo ongeveer 2,6 miljoen katten in Nederland is het veilig om te zeggen dat de kat voor velen een favoriet huisdier is. Als baasje wil je natuurlijk dat je (meestal) lieve beestje het beste en lekkerste voer krijgt. Maar in een doolhof van soorten, merken en samenstellingen kan het nog weleens knap lastig zijn om een keuze te maken. Daarom namen we een tijdje terug een hoop soorten (nat)voer onder de loep. Wist jij bijvoorbeeld dat goedkoop kattenvoer qua voedingswaarde meestal niet onder doet voor duurdere merken? Je leest er hier meer over.

Waar let jij op bij het kopen van kattenvoer? Heb je wellicht nog tips voor andere baasjes? Laat het hier weten.

10 reacties

Badge
De vraag die je bij de energiewaarde kan stellen of die hoge energiewaarde niet ook een valkuil kan zijn. Mijn zus en ik zelf hebben onze katten een periode hoge energiewaarde brokken gegeven. Bij ons allebei is een van de katten als suikerpatient geëindigd. Nu is een n=2 ervaring natuurlijk geen basis om een stelling mee te betrekken, maar het is wel mijn observatie dat een te hoge energiewaarde van het voedsel keerzijdes heeft:

1. Je moet opletten de kat niet teveel te geven.
2. Bij meer katten is moeilijk te controleren welke wat binnen krijgt.
3. Gaan katten ook naar buiten, dan weet je niet wat ze allemaal nog verder eten (insecten, muizen, de voederbak van een buurtkat die net van huis is).

Kortom, hoge energiebrokken zie ik alleen werken bij een enkele kat die voortdurend binnenshuis verkeert. Alle andere situaties zijn te ongecontroleerd.

Ik zie een analogie met de wapenwedloop in de schoonmaakmiddelen met antibacteriële en actieve zuurstoftoevoegingen. De industrie schiet wat door in het willen legitimeren van haar merkproducten.
Reputatie 7
Badge +5
Wij letter er bij het kopen van kattenvoer uiteraard ook op dat het zo veel mogelijk diervriendelijk is. 🙂 Dus niet alleen gezond en lekker voor de katten, maar ook zonder vlees uit die verschrikkelijke grootschalige intensieve vee-fabrieken vol ellende en mishandelingen van talloze dieren. 😣
Honden reageren vaak enorm positief op plantaardige biologische voeding van Yarrah.
Het is vaak de oplossing voor tal van ernstige maag-, darm- en huidproblemen of lusteloosheid.
Voor katten is geheel plantaardige voeding nauwelijks realistisch.
Jarenlang hadden wij biologisch voer van Forza 10. Dit is in Nederland niet zo bekend maar in een aantal grote landen een van de belangrijke merken. Helaas is dit de laatste 2 jaar in Nederland om onduidelijke reden moeilijk te krijgen. Wij kopen nu Yarrah graanvrij biologisch voer wat zij ook erg lekker vinden. Er zit alleen vlees in van dieren uit de biologische veehouderij dus die hebben in ieder geval een fatsoenlijk leven gehad, kunnen lekker buiten lopen en krijgen gezond biologisch voer in plaats van de gebruikelijke genetisch gemanipuleerde soya en mais en ladingen antibiotica. Ook worden er geen lichaamsdelen (onverdoofd 😫😣) afgehakt of afgebrand zoals hoorns, staarten, hoektanden, snavelpunten, tenen, enz., zoals helaas in de intensieve veeteelt gebruikelijk is.
Het bevat geen granen omdat tegenwoordig steeds meer de ervaring is dat veel dieren er allergisch voor zijn, of er kwalen door ontwikkelen, met name tarwe. Allerlei hardnekkige problemen met maag, darm, huid en lusteloosheid komen vaak voort uit ongeschikte voeding.
In plaats van schadelijke peperdure medicijnen en injecties van de dierenarts die meestal ook nog niet écht helpen is betere voeding vaak de perfecte oplossing.
Wij bestellen dit voer per 10 kg. bij Zooplus, de grootste leverancier van dierbenodigdheden in Europa. Hun prijzen zijn meestal erg aantrekkelijk en zij hebben enorm veel keus en goede service. Voor ongeveer 40 cent per dag per kat eten zij volledig biologisch.
Wij hebben de ervaring en zien ook bij anderen dat het goedkope supermarktvoer in de praktijk helemaal niet goedkoop is. Integendeel, de dieren blijven er maar van eten en alles wat er in gaat moet er ook weer uit dus behalve dat je grote hoeveelheden voer moet kopen en er mee moet slepen moet je ook veel meer kattenbakvulling kopen. Ik ken iemand die vier katten heeft en die schept 1 of 2 maal per dag enorme schalen brokjes vol voor die dieren, terwijl onze katten aan ongeveer 60 gram per dag voldoende hebben. Bovendien stinkt de ontlasting van veel goedkoop voer vaak enorm. 😝Het veroorzaakt een vreselijk penetrante doordringende stank die niet te harden is. Voor de katten ook niet prettig, vooral wanneer zij op zo'n afgesloten kattenbak met een deurtje moeten... Wij hebben altijd open bakken en verwijderen ontlasting zodra wij merken dat zij geweest zijn.
Natvoer geven wij alleen als extraatje af en toe, natuurlijk ook biologisch van Yarrah of Herrmanns. Het is zo puur en ruikt zo lekker dat zelfs ik, die al decennia lang vegetarisch eet, het op een toastje zou willen doen.
Verder geven wij per dag in een schaaltje een theelepeltje Edelgistvlokken, wat in veel kattensnoepjes zit, maar dan is het 100 x zo duur. 🤔 Veel katten zijn er gek op. Sommigen moeten het in het begin even leren ontdekken. Je kunt het ook in een heel klein beetje water strooien zodat de geur meer vrij komt.
En verder krijgen ze af en toe een kauwstick van Yarrah, een heel klein vingertopje margarine, of een beetje tomaat van een blik gepelde tomaten wanneer ik net pastasaus ga maken.😋
Bij erg warm weer mengen we een beetje natvoer met wat water wat zij dan lekker naar binnen slobberen zodat zij extra vocht binnen krijgen.
Reputatie 7
Mijn kat s al heel lang geleden overleden maar ze is heel oud geworden. Ik wisselde telkens van voer, wij eten ook niet iedere dag het zelfde. Naast goed kattenvoer kreeg ze vers vlees en verse vis, haar laatste weken, ze werd ernstig ziek, kreeg ze zalm, rosbief, garnalen en room.
As je kat gezond is kun je het best afgaan op wat het beestje zelf lekker vindt.
Badge +1
Ik koop speciaal voer voor mijn Britse korthaar poezen.
De meningen zijn verdeelt of het echt nodig is, maar de katten doen het goed, dus laat ik het maar zo.
Dat koop ik online omdat een gemiddelde supermarkt het niet heeft.
Tot 3 maand geleden koste dat 50 euro bij Zooplus voor 10 kilo, waar ik nog 4 euro (spaarplan) korting op kreeg.
Die Dat spaarplan bestaat kennelijk niet meer en de prijs is verhoogt naar 58 euro.
Dat betekent van 46 naar 58 euro is een prijsstijging van meer dan 25% in 3 maanden tijd.
Concurrerende webshops zijn overigens net zo duur, ze hebben kennelijk de prijs van elkaar afgekeken.
Reputatie 7
De fabrikanten en detailhandel weten dondersgoed dat mensen (de mensen de van dieren houden) er alles voor over hebben, daar spelen ze handig op in. Ik had voor mijn hond dieetvoer, nierdieet. Een blikje waar ze anderhalve keer mee deed, € 3,99 terwijl er nauwelijks vlees in dat voer zit omdat ze vanwege haar niet zo goed werkende nieren weinig eiwitten mocht. Over ongeveer zeven jaar is dat een leuk bedrag maar ze is wel zeventien jaar oud geworden.
Reputatie 7
Badge +5
@Free Spirit
Ik heb het Spaarplan gelukkig in december verlengd en dat loopt dus tot eind 2020 door. Maar ik kan er verder niets over vinden op de site. Misschien kunt u eens een mail naar de klantenservice sturen of hen opbellen. De 2 % extra korting wanneer je boven 100 Euro bestelt met actiecode "Bulkbestelling" is ook al vervallen in combinatie met Spaarplan.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones
Diervoeder is inderdaad een enorme industrie waar héél veel geld in omgaat.
Reputatie 7
Ekokok schreef:

@MrsJones
Diervoeder is inderdaad een enorme industrie waar héél veel geld in omgaat.

U zegt het aksof het iets veelbetekenends is. U had graag gezien dat de miljoenen honden en katten door kleinschalige bedrijfjes bediend zouden worden? Dan gaat er namelijk nog steeds evenveel geld in om. Of wellicht wilt u een drastische reductie van het aantal huisdieren?
Reputatie 7
Badge +5
@A. Deen
Waarom toch altijd overal weer iets negatiefs achter zoeken en zo reageren? Jammer hoor.
Het gaat mij er gewoon om dat veel mensen niet beseffen wat een enorme industrie dit is en hoe gigantisch veel geld er omgaat in diervoeder. Men koopt zonder verder bij stil te staan wekelijks een pak Whiskas en een blikje huismerk en door de tv-reclame wordt je ook nog wijsgemaakt dat juist hun merk garant staat voor een enorm gelukkig en gezond kattenleven... Er schuilt vaak een hoop peperdure marketing achter.
Reputatie 7
Meneer @Ekokok mijn excuus, mijn fout. Ik had niet begrepen dat u er niets negatiefs mee bedoelde maar dat uw opmerking positief opgevat moest worden. Inderdaad, miljoenen dieren vergen nou eenmaal een hoop voer en vormen dus een flinke industrie. En zoals ons systeem dan vereist, gunnen wij de industrie geen monopoly maar willen wij dat verschillende bedrijven met elkaar concurreren en dan is reclame dan een essentieel onderdeel van de mix. Het is de prijs die we betalen omdat het communisme geen reclame nodig had maar zeker geen beter diervoeder opleverde, en geen betere auto en geen beter openbaar vervoer en überhaupt geen computers maar wellicht dat knappe koppen ooit nog eens een betere samenleving gaan ontwerpen.

Reageer