Hoe gezond is jackfruit?

• 28 July 2021
  • 25 reacties
  • 2707 Bekeken
Hoe gezond is jackfruit?
Badge +8
  • Moderator
  • 2069 reacties

Er zijn inmiddels veel alternatieven voor vlees. Naast de bekende peulvruchten, noten en tofu is er nog een verrassende vleesvervanger: jackfruit. Een vrucht die steeds vaker in vegetarische gerechten zit.

Maar is jackfruit een goede vleesvervanger? Je leest het in dit online artikel.

Eet jij wel eens jackfruit? Praat mee!

25 reacties

De naam spreekt mij geenszins aan. Ik wacht op een Nederlandse vertaling.

Misschien zal iemand mij ooit verblijden met een gratis exemplaar van deze vrucht.

Voorlopig, en dat kan lang duren, zeg ik “neen”.

Imke, door überhaupt te zeggen dat het een vleesvervanger is, wat jij doet, zet je mensen op het verkeerde been. Er zit vrijwel geen eiwit in, dus het is geen vleesvervanger. Gelukkig lees ik dat wel in het artikel. Maar waarom moet ik daarvoor eerst in jouw clickbait trappen?

Badge +8

Clickbait is het niet hoor, @Harrie LPP. Ik stel de vraag waarover het hele artikel gaat. En daarin kun je het antwoord lezen. Dit zie je ook terug in andere topics hier op de Community.

Jackfruit, clickbait: Hello Americans!

Reputatie 7
Badge +6

Ik vond het de lekkerste vrucht die er is als hij rijp is. Als je hem opensnijdt is het een massa vruchtvlees waar een hoop pitten in zitten. Rondom die pitten zit dat vezelig vruchtvlees dat ze hier bedoelen. Met pit en al is het de vorm van een peer of avocado en past het in je hand. Je moet ze uit het vruchtvlees pulken. Er zitten een stuk of 20 of meer van die dingen in. Het vruchtvlees daartussen wordt niet gegeten, dat gooien ze weg.

De nanka of jackfruit behoort tot de familie van de broodbomen (artocarpus nangka) of broodvruchten. Zelf kende ik er twee, maar er zijn een stuk of 13. De jackfruit wordt groot als hij rijp is, zo groot dat de tak hem niet kan dragen. De jackfruit is een cauliflorie, dat is een vrucht die aan de stam groeit omdat de takken hem niet kunnen dragen. Als de jackfruit nog groen is, is hij ook goed te eten, maar dan wordt hij eerst gekookt of gebraad als vleesvervanger. Hij wordt ook verkocht in blik, en dan moet je even het koppie erbij houden of je nog de groene versie hebt voor koken of braden, want zo eten smaakt dan niet. Als hij rijp is, is hij zo lekker dat je hem nooit gaat willen koken of braden.

Rijp aan de boom is het lekkerste. Groen geplukt en thuis laten rijpen is een stuk minder lekker. Groen in blik of rijp in blik, let op wat je koopt. Want rijp is zoet en dat smaakt niet als je het braadt als vlees.

De nangka of jackfruit komt uit Indonesië maar is in vroegere tijden naar Suriname gebracht. De naam nangka moet Indisch zijn want de niet-indische Surinamer (creool, hindoestaan) kent het woord njangka en de vertaling daarvan past niet op dit forum. 

De nangka of jackfruit heeft een neef met hetzelfde uiterlijk maar hij wordt niet veel groter dan een grapefruit. Die groeit wel aan de takken en is dus geen cauliflorie. In Suriname heet die brede bong = broodboom, broodvrucht. Als je die open snijdt is er ook vruchtvlees met pitten, maar rond die pitten zit niet dat lekkere vruchtvlees zoals bij de nangka. Er zit gewoon niets anders om de kleine pitten. De brede bong wordt ook gekookt of gebakken en smaakt naar brood. Als hij rijp is zit er niet iets aan dat de mensen zo willen eten.

Op de foto hierboven van het artikel, dat is de brede bong (artocartus brede bong), die groeit aan takken zoals op de foto. Het is niet de nanka of de jackfruit. Die is veel groter en zwaarder.

rijpe nangka opengemaakt
het vruchtvlees rondom de pitten wordt gegeten
nangka groeit allleen aan de boomstam, het is te zwaar voor de takken
dit is brede bong, neef van de nagka maar heeft dat vruchtvlees niet rond de pitten
je kan het bakken en koken en smaakt naar brood
brede bong groeit wel aan de takken

De naam spreekt mij geenszins aan. Ik wacht op een Nederlandse vertaling.

Hendrik van Rheede noemde hem in 1682 Tsjakamaram
Nog een naam voor hetzelfde hoeft voor mij niet.

Het hout van de boom wordt wel gebruikt bij het maken van instrumenten van de gamelan.

Cool!

@Léonz zeg je nou "Gamelan", ben jij niet verplicht daar dan ook een Nederlands woord voor te gebruiken meneer Jackfruit tegen het gebruik van leenwoorden?

https://woordenlijst.org/#/?q=gamelan

Blijft een leenwoord, net als Jackfruit of clickbait, vreselijk.

Wij doen hier niet aan vlees vervangers, wij eten gewoon dagelijks vlees hier en zullen er ook nooit mee stoppen. En er is ook niet 1 reden om te stoppen met vlees eten (misschien die troep uit de supers) maar verder van poelers en goede slagers of van de (goede) boer zelf, super gezond. Laat de rest allemaal maar "woke” zijn en gras grazen.

En er is ook niet 1 reden om te stoppen met vlees eten

En de aarde is plat zeker.

Niet als we de wereldbevolking met 99% reduceren, anders zijn er plenty redenen om daar op zijn minst over na te denken.

En de aarde is plat zeker.

De aarde is iig. niet rond.

Badge +5

Hallo allemaal. We merken dat het hier niet meer gaat over het topic jackfruit/vleesvervangers. De off topic reacties zijn daarom verwijderd. Laten we het verder constructief houden. Nieuwe off topic reacties zullen worden verwijderd.

Hallo allemaal. We merken dat het hier niet meer gaat over het topic jackfruit/vleesvervangers. De off topic reacties zijn daarom verwijderd. Laten we het verder constructief houden. Nieuwe off topic reacties zullen worden verwijderd.

Was juist heel erg ON topic. Vleesvervangers is een heel breed onderwerp. van vlees tot het hele climate change gedoe en nog verder. Dan had dit topic niet gestart moeten worden. (de reacties hadden wel anders geformuleerd kunnen worden). En dan vooral een Nederland, het land die de meeste soja produceert (laat produceren), verkoopt, waardoor het halve regenwoud verdwenen is (komt ook de houtkap bij wat allemaal naar Nederland komt. (zweden heeft Nederland al ontbost) Maar in het gekapte regenwoud komt nu alle soja vandaan. Soja = vleesvervanger. Daarom nogal breed onderwerp. Nu is het hele topic niets meer waard want "Isolda” heeft juist de belangrijkste punten weggehaald. Volgende keer eerst maar beter na denken voordat men een topic start. Nu is dit hele "topic” dus "off topic".

Reputatie 7
Badge +4

volgens mij gaat de originele vraag over een specifieke vleesvervanger en de ervaring daarmee, het gaat niet over de wereldproblematiek.

volgens mij gaat de originele vraag over een specifieke vleesvervanger en de ervaring daarmee, het gaat niet over de wereldproblematiek.

Vleesvervangers is alleen maar "wereldproblematiek" toch? koetjes, mest, klimaat, boeren, etc.etc. het gaat nergens anders over. 

Reputatie 7
Badge +4

lees even de vraag in de openingspost.

Wil je de wereldproblematiek bespreken dan moet je zelf even een topic openen en beschrijven wat je vraag is.

lees even de vraag in de openingspost.

Wil je de wereldproblematiek bespreken dan moet je zelf even een topic openen en beschrijven wat je vraag is.

Dan komt alles wat met vleesvervangers ook weer aan bod. Het is allemaal 1 vicieuze cirkel…. Je kunt dit zo lang en braad maken als je wilt. (als het hier over andere producten gaat staat er ook overal bij of het "duurzaam etc. is)”

Reputatie 7
Badge +4

LEES even de vraag in de openingspost.

Al 5X gedaan: Nee, eet ik niet, is een vleesvervanger….. en daarom en dus…..  Duidelijk zo?

Misschien moet u de vraag nog een aantal keer lezen en bedenken hoe je die kunt interpreteren en niet alleen in uw inzicht.

De godganse dag jackfruit eten zou ik willen afraden.

Reputatie 3
Badge +1

Vlees inruilen voor Jackfruit? Als het jouw vlees tegen mijn Jackfruit is, prima. Andersom, dacht het niet hè. 

Een van de meest saaie tropische vruchten. Een hoop werk om te openen en je krijgt er een lafjes smakende vrucht voor terug. Gefrituurd, net als pisang goreng, nog wel te eten maar verder totaal oninteressant. 

Reageer