Consumentenbond.nl

Hoe gezond zijn yoghurt en kwark?

• 15 juli 2019
  • 18 reacties
  • 914 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5
Wanneer je met kwark of yoghurt ontbijt of dit als toetje eet, denk je waarschijnlijk een betere keuze te maken dan wanneer je kiest voor pudding of vla. De verpakkingen wekken vaak de suggestie dat je goed bezig bent, maar dit valt soms best tegen. Met nutriscore kun je in één oogopslag in de winkel al zien welke yoghurt of kwark je het beste in je mandje kunt stoppen. Benieuw hoe deze berekening eruit ziet? Bekijk het hier.

Let jij op de ingrediënten wanneer je yoghurt of kwark koopt?

18 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Bij het kopen van mijn yoghurt (en alleen daarbij!) hanteer ik altijd de Wet van Struthio Camelus...

Oftewel: ik weet dat er 10% vet in zit, maar ik vind het zo lekker dat ik bewust niet voor de lichtere variant kies! Dat compenseer ik dan wel weer met andere, gezondere artikelen.
Reputatie 2
Badge +1
Hoort de magere variant van Griekse yoghurt ook niet bij een gezonde keuze?
Reputatie 7
Ik let bij een toetje niet op gezond maar op lekker. Ik eet graag volle kwark, niet van AH, die is te dun. Ik gooi er zelf in wat ik lekker vind, fruit, zelf gemaakte jam, meringues, cornflakes of zo. Andere toetjes neem ik ook, bij voorkeur crème brulée, tiramisu, chocolademousse of chipolatapudding maar toch is het meestal kwark, niet voor het ontbijt, dan heb ik liever brood.
Yoghurt is in elk geval zeer gezond, kwark vermoedelijk ook.

Ik let op de prijs: liefst 2 halen, 1 betalen.
Reputatie 7
@Léonz , In ieder geval gezonder dan chocolademousse met heel veel slagroom.
Hier hebt gij zeker een punt te pakken, MrsJones!

Ik heb altijd gehoord dat yoghurt zeer goed is voor de darmflora en die schijnt weer essentieel te zijn voor een goede gezondheid.

Van kwark weet en eet ik weinig.
Reputatie 2
Badge +2
@J.M. Krol Magere Griekse yoghurt is inderdaad zeker een gezonde keuze!
Hij staat er weliswaar niet tussen in de grafiek, maar in de tekst schrijven wij: "Ook de volvette Griekse yoghurt bevat veel vet, zo’n 10%, en scoort dan ook slechts een C. In de magere en halfvolle varianten is het vetgehalte bescheiden waardoor die een score A verdienen. Deze producten hebben daarom de voorkeur."
Reputatie 7
Is mager nou zo vreselijk veel gezonder? Zelfs als dat zo is hoef ik het niet, liever (bij wijze van spreken) een eierdopje volle kwark dan een halve liter halfvolle- of magere.
Reputatie 2
Badge +1
Is mager nou zo vreselijk veel gezonder? Zelfs als dat zo is hoef ik het niet, liever (bij wijze van spreken) een eierdopje volle kwark dan een halve liter halfvolle- of magere.

Keuzes maken. Ik ben 40 kilo afgevallen. Yoghurt vind ik heerlijk als het mager is, dus daar nam ik de magere variant van. Melk koos ik in de volle variant, omdat ik halfvolle of magere niet lekker vind. En inderdaad, daar nam ik dan een half bekertje van.
Dus als het kan mager, anders lekker vol maar dan minder.
Zo bakte ik meestal in vloeibare margarine, maar op feestdagen toch heerlijk in roomboter.
En als je weinig eet, smaakt sowieso alles veel lekkerder - omdat je gewoon honger hebt.
Altijd zo dicht mogelijk bij de natuur blijven, dus niks te mager of halfvol. Daar heeft de homo economicus weer zitten ingrijpen.

Uiteraard smaken alle volle producten ook tig keer beter.
Reputatie 7
Zo dicht mogelijk bij de natuur blijven, de ernstig vervuilde, gekapte, afgebrande, uitgeputte natuur, de natuurlijke megastallen, de gifstoffen van Monsanto, nu Bayer, de synthetische smaakstoffen die mineraalwater een subtiel (niet te definiëren) smaakje geven, de vruchtenyoghurt waar een halve kers inzit, de truffelmayonaise waar geen truffel aan te pas komt, Becel met de smaak van boter, Ik kan nog wel een uurtje doorgaan. Met alle zooi die we, soms zonder het te weten, naar binnen werken lijkt me yoghurt nog het minst kwalijk, wel volle, maar kwark vind ik lekkerder.
Volgens mij heb ik al jaren geen kwark meer genuttigd, maar ik ben nu getriggerd. ☺

In tegenstelling tot yoghurt echter heb ik over kwark nooit een gezondheidsclaim horen uitspreken.

Maar alles wat lekker is, is ook gezond, mits met mate genoten.

Bij echt gezonde dingen geldt die restrictie toch wat minder. Daar geldt de natuurlijke rem.
Reputatie 7
@Léonz, voor mij is het een kwestie van lekker vinden. Ik heb een hekel aan dunne toetjes omdat ik gruw van melk en karnemelk en andere zuiveldrankjes, die zijn ook dun, brrrr. yoghurt schijnt gezonder te zijn dan kwark maar de smaak wil ook wat.
Hallo MrsJones,

Er is toch wel meer dun als melk en karnemelk?

Wat te denken van wijn? Door en door dun. Of thee. Of dunne soep.

Is het wel het dunne wat jou tegenstaat? ☺
Reputatie 7
Het is de weeiige geur, wijn, koffie en thee stinken niet.
Het is de weeiige geur.
Dat is gesproken!
Reputatie 4
Badge +4
Ja, ik let op de ingrediënten als ik yoghurt of kwark koop.
Als ze namelijk in de fabriek er al wat doorheen hebben geknoeid zoals suiker of iets wat op fruit lijkt dan vreet ik het niet meer.
Thuis knoei ik er soms wel eens wat door en als dat ongezond is, kan het me geen bal schelen.
Als ik er gelukkig van word, is dat voldoende.

Ook pudding maak ik het liefst zelf, b.v. chokoladegriesmeel dat je met mes en vork moet eten.
Reputatie 7
Toevoegen kan ik zelf, gewoon lekker vers fruit.

Reageer