Consumentenbond.nl

Hoe goed is Lidl tenopzichte van groenteboer

• 25 februari 2020
  • 17 reacties
  • 931 Bekeken

Al tijden komt de Lidl zeer goed uit de bus met haar groente en fruit afdeling. Veelal zie ik nogsteeds dat men het beste van het beste bij de locale groenteboer (op de markt) kan halen. Recht voor de ingang van de Lidl!

Mijn vraag, doet de groente en/of het fruit van Lidl onder aan de (locale) groenteboer? 

17 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Helaas het zijn allemaal cijfers, onderzoeken waaraan cijfers gegeven worden en aldus komen al die supermarkten, winkels e.d. aan die fraaie prijzen. En het ligt ook nog aan de organisaties die dat meten, die zijn ook niet voor alle supers en winkels hetzelfde. Het zijn volgens mij wel terdege onderzoeken, maar het is wel wat je er zelf van gelooft, Laat je eigen mening stand houden, ga ook op je eigen ervaringen af.

AMSTERDAM - Supermarktketen Lidl is bij een consumentenonderzoek weer gekozen tot beste supermarkt op het gebied van groenten en fruit. De discountketen wordt in het jaarlijkse GFK Versrapport gevolgd door Nettorama en Albert Heijn.

Hier is dus sprake van het onderzoekbureau GFK, een grote in de markt.

De directie van Lidl nam maandagmiddag het bij de winst in de versgroep groente en fruit behorende beeld in ontvangst uit handen van research director Joop Holla van GfK en hoofdredacteur Peter Garstenveld van Distrifood en Foodmagazine. 

Dit is overigens ook GFK aangevuld met andere hotemetoten

Haast alle Nederlandse supermarkten gaan nieuwe eisen stellen aan de boeren en telers waar ze groente en fruit inkopen. Met de  stichting Milieukeurmerk presenteerden ze donderdag het nieuwe keurmerk ‘PlanetProof’. Wat gaat er hierdoor veranderen?

Er wordt in elk geval veel aangedaan om het allemaal eerlijk te lijken.Vergelijkingen met de ‘echte'groenteboer zijn nauwelijks ergens opgenomen.  Groet Leo.

Goedemorgen de Ruiter!

Het is inderdaad altijd de vraag hoe eerlijk een onderzoek is, maar als meerdere hotemetoten het eens zijn, is het naar mijn mening redelijk aannemelijk dat de resultaten kloppen. Maar het meeste vertrouwen heb ik natuurlijk in het oordeel van de consumentenbond! Welke de Lidl al jaren (als ik me niet vergis) aaneengesloten uit heeft geroepen tot beste koop als het aan komt op groente en fruit! Maar vergelijking met de “echte” groenteboer heb ik hier niet in kunnen vinden, wat U ook bevestigd over andere onderzoeken. 

Het blijft natuurlijk een product uit verre landen, en ik verwacht dat er niet oneindig veel importeurs zijn qua “merkloze” (geen Chiquita) bananen. Ik vermoed weinig verschil in kwaliteit, maar je weet het nooit! vandaar mijn vraag.

Het milieukenmerk is een leuk weetje! Die ga ik even in de gaten houden! 

Bedankt voor het vlugge antwoord!

Reputatie 7
Badge +6

Wij haalden vroeger onze groente altijd bij de groenteboer op de zaterdagmarkt. De kwaliteit was een streepje minder maar de prijs was daarom heel gunstig. Het stond er rijen dik bij zijn kraam. Maar de gemeente heeft de markt verplaatst, hij is kleiner geworden, en de groenteboer is overleden.

Sindsdien gaan we al meer dan tien jaar naar de Lidl voor onze groenten. Nergens zo goedkoop voor prima kwaliteit. De Nettorama heeft een groter assortiment en nog mooier, maar de prijs is hoger. De huidige groenteboer op de markt kopen we wel eens, de kwaliteit is ook prima maar ook duurder. Dit is dan van een kleinere stad in Midden-Brabant.

We gaan wel eens met de Fast Ferry naar de markt in Rotterdam en komen dan met tassen vol groente thuis, ook prima kwaliteit en veel anders wat de Lidl niet heeft tegen voordelige prijs. Exotische groenten zoals kouseband, oker, tajer, sopropo, poelauwri, pomme citére, groene manja en zo is daar veel minder geworden. Laatste keer nog maar één kraam, maakt niet uit of je zomer of winter komt. Vroeger warwn het nog vijf of zes kramen. 

Reputatie 2
Badge +2

Aan al die kwalificaties van allerlei onderzoeken hecht ik geen waarde tenzij het echt duidelijk is dat zo'n onderzoek wordt gedaan door een onafhankelijke organisatie zoals bv de Consumentenbond.

het betrouwbaarste oordeel over hoe vers en duurzaam jouw groente is geef je nog altijd zelf.Op de verpakkingen staat meestal voldoende informatie om als consument te oordelen of je de juiste groente hebt. Je kunt toch ook wel beoordelen of een bepaalde appel of krop andijvie er vers uit ziet.

Veel is er ook aan gelegen hoe de groente en fruit in de winkel wordt aangeboden. Als je bijvoorbeeld bij Lidl goed rond kijkt zul je merken dat er per winkel een heel groot verschil zit. Vaak wordt de groente en fruit in de winkel gezet door medewerkers die totaal geen verstand hebben van de groenten en fruit.

Ik zie regelmatig bij de Lidl waar ik mijn groente en fruit haal dat de groente niet meer vers is zoals wordt veronderstelt. Als ik zie dat bijvoorbeeld bananen uit de schil barsten loop ik door naar de Jumbo of ga kijken bij Hoogvliet of AH.

Dus die zogenaamde BEKERS die worden afgebeeld op allerlei reklameuitingen is alleen een leuk gezicht niets meer en minder..

Reputatie 7
Badge +6

Mijn vrouw snapt die hoge score van Lidl niet . De keren dat ze het probeerde viel het tegen . Toegegeven , de kwaliteit is nooit constant door allerlei invloeden. Elders treffen we het ook wel eens beter of slechter . We vinden de smaak het belangrijkst al weten we dat pas na het eten . We kijken wel wat op het moment dat we kopen aantrekkelijk geprijsd is. Het meeste  halen we bij Plus en AH en soms iets bij de groentewinkel . Daarnaast zo veel mogelijk uit eigen tuin . Veel werk maar bevalt het allerbeste.

De kwaliteit van AGF in iedere supermarkt is een vermenigvuldiging van het aanbod vanuit het DC en de versmanager die erop staat. Vermenigvuldiging en geen optelsom omdat de zwakste schakel het resultaat bepaalt. Feitelijk kan enkele supermarkt tippen aan een goede groenteboer maar alles heeft een prijs en daar zit natuurlijk het knelpunt. 

Reputatie 3
Badge +4

Beste E.T.Wiersum, ik wil gaarne op uw artikel een kleine reactie geven, ik heb namelijk diverse malen in dispuut gewerkt met de klantenservice van de Lidl. Het feit dat zij de reclame voert over de beste prijs en de beste kwaliteit, nou daar ontbreekt nog wel eens wat aan. Bijvoorbeeld de tomaten: die zijn zo hard dat na 3weken dan in de container worden gedumpt, groenten die na een aantal dagen niet meer voor cosumptie geschikt zijn. Regelmatig klachten daar over doorgegeven maar krijg als antwoord dat de afdeling inkoop een degelijke controle doet over de kwaliteit. Bovendien wordt er in de filialen door kwaliteit controleurs de boel ook gekeurd, maar volgens zeggen mankeert er niets aan de producten. Dan begin ik mij toch af te vragen of ik soms de weg kwijt ben en mij zelf met mijn klachten de boel aan het afkraken ben. Maar als ik dan na

ar de tomaten kijk en ik na 3 weken er nog een gat mee in de muur kan gooien, denk ik toch dat de diverse afdelingen zoals inkoop eens een hand in eigen boezem moeten steken.

Dit wilde ik nog even kwijt dus zeker niet de beste.

Met een vriendelijke groet!!

Reputatie 7
Badge +7

Over de keuringen omtrent wie nu de beste in kwaliteit heeft of nis, de beste in versheid, de beste in prijs e.d. heb ik al genoemd dat er verschillende instanties zijn die meten en keuren. En vaak doen ze dat nog op aanvraag van de de superketen, winkelketen, kortom hun klant. Dus wat andere forumleden ook stellen, je moet wel zeker weten dat een onafhankelijke organisatie de boel gekeurd heeft. En  dan mag je je afvragen, wat betekent nu zo'n keuring. Voor een groot deel is het ook een momentopname. Als je als organisatie begint te keuren bij de Lidl 's morgens, in elk geval in de ochtenden en bij anderen kom je eind van de middag, dan zijn met name de verswaren er ook niet beter op geworden. En ook, zoals @A. Deen  zegt wat mag je onder de kwaliteit van AGF verstaan, een vermenigvuldiging, of de grootste gemene deler (van de basisschool van vroeger), en dan zijn er nog allerlei andere factoren zoals de prijs, die maakt zelden deel uit van al die beste kwaliteitskeuringen. En vervolgens is de “gewone” groenteboer maar zelden meegenomen in die onderzoeken. Soms kan je je voordeel doen met die keuringen, maar ook je gezonde verstand en eigen meting moet je zeker niet vergeten. Groet Leo.

Reputatie 3
Badge +4

Beste L.J.F. de Ruiter, dat is nu precies wat ik bedoelde, ik gebruik mijn eigen gezond verstand en daar mankeert niets aan. Wat moeten die controle mij nu vertellen? Moet men dan de hand bijten die je te eten geeft? Overigens moet ik er wel bij vermelden dat ik ook ter compensatie te goed bonnen kreeg, maar wat heb je daar aan, als ik eters krijg en heb op dat moment tomaten nodig sla ik wel met mijn handen op een lege plaats. Of moet ik die half rauwe tomaten gebruiken, ik denk zelf van niet want dat is geen oplossing op dat moment sla je wel een flater. Het principe is dus als je pretendeert de beste te zijn moet je er wel voor zorgen dat je dan ook de beste ben.

Met een vriendelijke groet!!

Kortingbonnen uitdelen kunnen ze wel bij de Lidl, blijkbaar gaan de zaken goed.

Een inhoudelijke gedachtewisseling met hun klantenservice is echter vrijwel onmogelijk.

Ik ben deze kortingbonnen inmiddels gaan beschouwen als snoepjes die men verstrekt aan vervelend jengelende kinderen die men snel tot stilte wil brengen.

Ik herinner mij blijvend keiharde peren en en blijvend keiharde wilde perziken.

Reputatie 7
Badge +6

Dus wij zijn niet de enige . Toch treffen we het overal wel eens wat minder . Het blijft een natuurproduct en daarnaast speelt ook een rol dat kwekers een kleine marge hebben  door afknijpbeleid van de afnemers . Dat doet de kwaliteit ook geen goed. 

Reputatie 6
Badge +5

Zowel bij de groenteboer als de lidl kom ik goede en slechte producten tegen.
Als je echt het allerbeste wilt hebben moet je bij meerdere winkels gaan kijken.
@Léonz  Waren het kweeperen? :joy:

Conference volgens mij.

Ik weet trouwens niet of iedereen dat weet maar een groot deel van het fruit komt uit een rijperij naar de retail. Je kunt het daar met iedere rijpheid bestellen en naar mijn mening bestellen veel supermarkten fruit met een rijpheid waar je iemand z'n hersenen mee in kan timmeren. Handig want het wordt dus  minder snel rot maar je krijgt het vaak met geen mogelijkheid eetbaar. De markt bestelt alle fruit twee punten rijper, nadeel is dat je het minder lang kunt bewaren maar het is wel een stuk smakelijker.

Ik weet trouwens niet of iedereen dat weet maar een groot deel van het fruit komt uit een rijperij naar de retail.

Er is hier in elk geval één individu die het niet wist.

Of is het nu één individu dat het niet wist?

@Léonz personen altijd met die, of ze nu de of het krijgen. Tenzij je Johan Cruijff bent, dan altijd wie gebruiken; het individu wie het niet wist😁

.

Reputatie 7
Badge +7

Excuses staat Johan Cruijff ook nog op fruit, dieet of medicijnen. Dat is dan wel sterk. Maar als je uit zijn naam “kwaliteit’ kan krijgen, dan is dat wellicht een goed advies. :zipper_mouth: .

Reageer