Consumentenbond.nl

Hoe kunnen we voedselverspilling voorkomen?

Badge +1
Het is wat confronterend, maar consumenten zijn in Nederland nog steeds de grootste voedselverspillers. We dragen voor 30% bij aan de totale verspilling (zo’n 41 kilo onnodig weggegooid voedsel per consument) en dat is meer dan bedrijfstakken als horeca, landbouw of de levensmiddelenindustrie (bron ANP, Volkskrant). Hoewel het probleem verder reikt dan onze eigen huishoudens, zijn wij toch benieuwd hoe jij tegen dit probleem aankijkt en of je het belangrijk vindt om bewust met voedsel om te gaan.

Probeer jij om zo min mogelijk onnodig voedsel te verspillen?
Zo ja, hoe doe je dat? Laat het ons weten in een reactie!

32 reacties

Nooit, nooit, nooit verspil ik ook maar één kruimel voedsel, en mijn vriendin doet dit ook niet.
Door onze moderne manier van leven veranderen de voornemens ook m.b.t. het eten bijna met het uur en waardoor de bereids ingekochte verse groente, vlees of ingrediËnten verpieteren en de container ingaat. Onvermijdelijk?

Juist de producenten van diepvriesgroente en maaltijden bieden m.i. optimale oplossingen. Bij voorbeeld bij Iglo (roerbakken), Aviko (pannetjes) of de gemixte groentes van Lidl, worden de (geblancheerde) groentes vers ingevroren en de consument kan enkele minuten vÓÓr het toebereiden een snelle keuze maken voor de eigen diepvrieskast.

Komt de partner tÒch niet (op tijd) thuis eten, of kondigt zich onverwachts een gast aan, is de portionering geen probleem, ÓÓk niet wanner de gehele maatijd wordt afgelast. Toegevoegd zijn soms sausjes, vlees of vissoorten en gegarandeerd, dat een verse maaltijd binnen 15 minuten kant en klaar op tafel staat ... en omdat het zo prima smaakt, bijna gegarandeerd zonder etensrestjes/afval.
Geachte H.G.,

Klinkt goed, maar uiteraard zijn heel veel mensen niet in het bezit van een diepvrieskist.

Geachte H.G.,

Klinkt goed, maar uiteraard zijn heel veel mensen niet in het bezit van een diepvrieskist.

Geplaatst door Léonz op Mei 27, 2017.

Is dat zo, dat werkelijk heel veel consumenten géén kist, kast of koel-vries-combi hebben?
Is dat zo, dat werkelijk heel veel consumenten géén kist, kast of koel-vries-combi hebben?Geplaatst door H.G. van Rheenen op Mei 27, 2017.

Ja, dat is zo. Althans in de kringen van de laagst betaalden.
Het CBS (Centraal Bureau voor de Statistieken) geeft een penetratie voor diepvriezers van bijna 60% aan volgens een statistiek van 1998. Jonger heb ik even niet gevonden, maar het zouden er vandaag zomaar 65% kunnen zijn. Ik vecht uw opmerking echter daarmee niet aan!
Intussen heb ik nog een volgende remedie tegen het fenomeen voedsel weggooien in de categorie 'teveel gekocht voedsel', door exact vooraf vast te leggen wat er aan voorraad moet worden aangevuld en er de komende dagen extra nodig is op een inkooplijst, die dan doelgericht afgewerkt kan worden.

Spontane inkopen, een gevolg van veel geraffineerde marketingkunstjes, is m.i. ook een oorzaak van teveel voedsel mee naar huis nemen. Zelfbeheersing in de praktijk brengen.

Ik werk bij voorbeeld met drie inkooplijstjes, voor drie verschillende super's en houd mijn diepvriezer met de oneindig vele aanbiedingen proppenvol. Gemak dient de mens, maar weggooien ... doe ik niets!
Reputatie 4
Badge +4
Wij gooien bijna niks weg:

• Slim gebruik maken van de vriezer: aanbiedingen inkopen, porties invriezen, restjes invriezen e.d.
  • Producten op de correcte manier bewaren (dus niet zomaar alles in de koelkast gooien, alles goed sluiten, geen foute combinaties bij elkaar bewaren, zoals bananen met ander fruit, etc.).
  • Geen nieuwe dingen aanbreken als de oude nog niet op zijn.
  • Kliekjes eten of verwerken in een ander gerecht, i.p.v. te lang bewaren en moeten weggooien[list]
  • pasta die over is gaat de dag erna in een koude salade
  • oud brood sparen we op in de vriezer en daar maken we croutons van
  • paprika & uitjes & champignons e.d. die niet meer helemaal vers zijn kun je prima verwerken in een eenpas/ketel gerecht zoals goulash
  • gekookte aardappeltjes die over zijn kun je lekker krokant opbakken, ook met de eerder genoemde groenten
  • restjes varkensrollade, -filet, gehaktbal, kip e.d. kun je prima in schijven snijden en op de boterham doen. Lekker ook met wat ketchup of mayo en dat restje kropsla wa je nog had liggen
  • Voorraad in de gaten houden en naar datums kijken als je iets uit je voedselkast/rek pakt
  • Koop geen idiote hoeveelheden in van speciale producten die je denkt heel lekker te vinden, maar waar je na twee keer eten helemaal geen zin meer in hebt. Denk aan speciale snack-smaakjes, specifieke buitenlandse producten, gekke frisdrank etc. Meestal consumeer je het liefst de smaken die je gewend bent en ben je "vreemde/nieuwe" smaken wat sneller beu.[/list]
  • Badge
    • Haal je vlees bij de slager, groente bij de groenteboer. Daar kun je net zoveel krijgen als je nodig hebt.
    • Omdat ik niet alles in de vriezer kan doen, heb ik een vacuüm systeem aangeschaft waarmee ik het vlees en andere zaken vacuüm kan verpakken. De houdbaarheid wordt op deze manier met ongeveer een factor 3 vergroot.
    • plan goed wat je wilt gaan eten en houdt je er dan ook aan 😉
    • Gebruik in plaats van pakjes eens gewoon basis product. Bijvoorbeeld :[list]
    • een groente saus zelf maken van een roux gaat net zo snel als het maken van saus uit een pakje. Je kunt alleen net zo veel of weinig maken als je nodig hebt. Daarnaast is het nog eens veel goedkoper ook.
    • Maak eens pannenkoeken van volkoren meel, de helft goedkoper en je kunt net zo veel maken als je wilt. Houdt er wel rekening mee dat deze twee keer zo veel vullen.... 😀
    [/list]
    Met een aantal simpele gewoontes is voedselverspilling praktisch volledig vermijdbaar.

Noteer gaandeweg welke boodschappen je nodig hebt, eventueel met vermelding van de winkel/aanbieding etc. en houd je goed aan het lijstje. Toevoegen van zinvolle aankopen is natuurlijk OK. Vries altijd brood in en haal steeds het gewenste aantal sneetjes uit de diepvries. Ontdooien gaat snel, eventueel gebruik je een broodrooster. Doe na aankoop van veel verse etenswaren een of twee velletjes keukenpapier in de verpakking (alle fruit, bv. ook champignons, open verpakking gewassen salades) alvorens in de koelkast te zetten. Gebruik je een halve appel in bv. salade, bewaar dan de andere helft in een afgesloten doosje in de koelkast. Koop je een groot stuk kaas, halveer het dan en vries de helft zo lang in. Het is heel handig om vlees direct na aankoop te verwerken: bv. kipfilets allemaal in de pan, eventueel in plakjes in te vriezen, draadjesvlees idem. In ieder geval altijd vlees in porties invriezen. Eieren horen ECHT buiten de koelkast.

Ik maak om de dag een fruitsalade die ik in de koelkast bewaar, handig ook voor tussendoor. Uitgeperste sinaasappelen (inclusief vruchtvlees voor extra vezel) is gemakkelijk te bewaren in een goed afsluitbare glazen fles. Handiger dan sinaasappelen eten.

Het is handig om de uiterste datum op bv. glazen potten/blikjes duidelijk met een dikke viltstift te schrijven, zodat je in een oogopslag ziet wat het eerst op moet. Dit geldt natuurlijk ook voor bv. zuivel. Na aankoop de nieuwste producten achteraan zetten voorkomt vergissingen.

Voor al 't verse voedsel geldt de goeie oude gewoonte dat je je gezonde verstand en je neus moet volgen. Domweg naar een datum kijken en de boel wegkieperen, dat is pas sneu. Besef eens goed wat er allemaal voor nodig is geweest voordat je een stuk fruit of wat dan ook in je boodschappenkar stopt.

Koop geen frisdranken (ongezond, scheelt ook afval, retourbrengen van flessen en ruimte in (koel)kast). Kant en klare maaltijden/producten zijn grotendeels of helemaal te omzeilen als je goed met verse zaken omgaat. Wel zo gezond ook. Als je daarnaast ook nog een eigen moestuin(tje) hebt ben je extra gemotiveerd om geen voedsel weg te gooien.

Als er onverhoopt toch iets sneuvelt: de composthoop geeft 't nog een zinvol eind.
    Badge
    ik geloof niet dat elke consument gemiddeld 40 kilo voedsel p/jaar wegooit. Zelf gooien wij bijna niets weg en er zijn weinig mensen in mijn omgeving die zomaar voedsel weggooien. Ik vraag mij af hoe ze aan die statistieken komen. Wegen ze het afval? Spitten ze alle vuilcontainers door op zoek naar weggegooid voedsel wat nog goed was? Als het afval gewogen wordt dan zitten hier toch ook dingen als aardappel schillen, broccoli stronken, bananenschillen, ananas schillen, meloenschillen etc... etc... tussen? Dat weegt ook heel wat!

Ik geloof wel dat er heel veel voedsel wordt verspilt, maar ik geloof niet dat de voedselindustrie en supermarkten de kleinste boosdoeners zijn! M.i. zijn zij de grootste boosdoeners!

Een aantal jaar geleden heb ik bij een supermarkt gewerkt en daar werd dagelijks zoveel voedsel weggegooid waar helemaal niets mis mee was! Enkel en alleen omdat de t.h.t. datum over een paar maanden verstreek. Dit deed me gewoon pijn aan mijn hart!

Ook heb ik ooit als bijbaantje bij een kip inpak fabriek gewerkt. Daar werd alle kipfilet, kippenpoten etc... op de lopende band in bakjes verpakt voor de C1000. Nog voordat het de bakjes in ging werd al een gedeelte weggegooid vanwege bloedvlekken e.d. Wat er met die stukken kip werd gedaan, weet ik niet. Misschien werd het nog voor iets anders gebruikt, of het ging gewoon de container in. Na daar gewerkt te hebben, heb ik een hele tijd geen kip meer gegeten! Werd er misselijk van.

Ik geloof dus niet dat de voedselindustrie en supermarkten een kleiner aandeel hebben aan voedselverspilling dan de consument! Dit willen ze ons laten geloven, zodat zij de schuld kunnen afschuiven en niets tot weinig hoeven te veranderen.

Wat een goede tip is om zelf zo weinig mogelijk te verspillen is: de t.h.t. datum betekent dat het TEN MINSTE houdbaar is tot een bep. datum. Het kan dus langer houdbaar zijn. Gebruik je eigen gezonde verstand. Ruikt het niet meer goed, ziet het er niet fris meer uit? Dan kan je het beter niet meer eten. Snij evt. de onfrisse gedeeltes eraf en gebruik de rest gewoon. Wees niet bang! Als het nog fris ruikt en er goed uit ziet, ook al is de hoidbaarheidsdatum verstreken, dan kan het vaak nog prima. Vooral voorverpakt voedsel zoals blikgroente, sausjes, soepen etc... zijn vaak nog jaren te gebruiken. Gebruik gewoon je gezonde verstand en verdiep je een beetje in wat je eet.

Dat waren mijn tips ��
    Simpel, basic koken, alles vers of diepvries, maar wel zelf bereiden. Geen tijd? Onzin schrijf eens op waar je al je andere tijd aan besteed. Maak dan de afweging naar belangrijkheid. Gezondheid gaat veelal samen met gezonde voeding en voldoende beweging.

Laat je niet leven, leef je eigen leven. Stel je eigen prioriteiten.

Gezondheid hoogste prioriteit? Dan zelf vers alles klaar maken. Meestal 1 uur per dag, terwijl er 24 uur in één dag zijn. Eventuele resten zijn in een koelkast voor 99 procent drie dagen houdbaar.
    Reputatie 4
    Badge +4

ik geloof niet dat elke consument gemiddeld 40 kilo voedsel p/jaar wegooit.

Helaas ken ik teveel voorbeelden van families die heel wat meer dan 40 kg eten per jaar weggooien. 40 kg kom je toch snel aan, met wat pech en een ongelukje...

Laatst bijvoorbeeld, waren wij alledrie (vrouw, zoon, ik) ziek, iest griepigs. Dagen achter elkaar niet gegeten, totaal miserabel, je kent het. Weinig honger, bijna hele dag in bed liggen, dus weinig gegeten, veel vers spul lag al wat langer, en was helaas ook niet verwerkt of ingevroren. Tot overmaat van ramp is de koelkast toen een keer een hele nacht niet goed gesloten geweest. Dus een mooie filetrol van 1 kg, die al 3 dagen lag, was bedorven. Aangebroken yoghurt en melk waren bedorven. Een rijpe meloen, ook al een paar dagen oud, was bedorven. En zo nog wat kleine dingen.

Toen heb ik, met pijn in het hart, toch zeker 10 kg aan voedsel in één keer kunnen weggooien. Terwijl we normaal juist enorm letten op voedselverspilling. Maar gewoon, een paar dagen ziek en een stomme fout met de koelkast was voldoende om de fout in te gaan.
    Badge
    Ja in dat geval kan het snel gaan! Gelukkig is dit in uw gezin niet de norm en bent u weer opgeknapt.

Misschien kan ik het me moeilijk voorstellen dat mensen zo klakkeloos met kostbaar voedsel omgaan.

En ik blijf toch bij mijn standpunt dat producenten en supermarkten grotere verspillers zijn of op zijn minst even groot.

Wat me wel opvalt is hoeveel (en hoe snel) afval een huishouden produceert (zonder voedselafval). Mijn afval bestaat hoofdzakelijk uit (plastic) verpakkingen. Ik vind het moeilijk om dit te verminderen. Iemand nog tips?
    Misschien is het een idee, om niet overal een houdbaarheidsdatum op te zetten. Dat hadden onze ouders ook niet, en die gooiden ook niet zo veel eten weg. Nu zijn er mensen die beginnen al te miepen als de houdbaarheidsdatum in zicht komt. Terwijl er helemaal niets aan de hand is met het eten.
    Deze week heb ik een voedselvergiftiging gehad. Als ik gekookte restjes niet vertrouw, gooi ik het wel weg. Het is mijn gezondheid en die stel ik niet in de waagschaal. Als jullie dat maar weten. Krijg zelf maar pijn in je maag en kots het er maar uit! Dan piep je wel anders!

😠
    Krijg zelf maar pijn in je maag en kots het er maar uit! Dan piep je wel anders!

Geplaatst door M.T. Harmsen op Jun 17, 2017.

Een beetje een merkwaardige reactie, M.T..
    Helemaal niet. Het is toch zo! Eet maar lekker alle restjes op die je langer dan twee dagen in de koeling hebt liggen. Dan krijg je vanzelf pijn in je maag en kots je het er allemaal vanzelf wel uit. Heb ik van de week ook meegemaakt!
    Heb ik van de week ook meegemaakt!

Daarom zou ik zeggen: spreek voor uzelf!

Krijg zelf maar pijn in je maag en kots het er maar uit! Dan piep je wel anders!

Een beetje een merkwaardige reactie, M.T..

Geplaatst door Léonz op Jun 17, 2017.

Helemaal niet, hoewel verspilling zonde is zit er ook een duidelijke keerzijde aan het bewaren van voedsel. Er is altijd kans op bederf en daar kun je behoorlijk ziek van worden en veel erger. Een woord van waarschuwing is dus helemaal niet gek en zeker als mensen een beetje te enthousiast worden met bewaren dan lopen ze logischerwijs een sterk vergrote kans op voedselvergiftiging.
    Badge
    daarom moet je ook je gezonde verstand gebruiken. En koop geen dingen die je niet op kan omdat je teveel in de kasten hebt liggen, of kook gewoon wat vaker (of meer en vries het in als je een geschikte vriezer hebt). Ik heb nog nooit voedselvergiftiging gehad en gooi nauwelijks iets weg!
    Reputatie 4
    Badge +4

Het is toch zo! Eet maar lekker alle restjes op die je langer dan twee dagen in de koeling hebt liggen. Dan krijg je vanzelf pijn in je maag en kots je het er allemaal vanzelf wel uit.

Gekookte aardappelen, gekookte rijst, gekookte groenten, gebakken vlees, pasta etc., kun je met gemak enkele dagen bewaren in de koelkast. Ik heb twee keer voedselvergiftiging gehad, en beide keren was dat in een hotel, nog nooit van mijn eigen voedsel.
    Reputatie 6
    Badge +5
    De oorzaak van voedselversplling is minachting voor voedsel en de mensen die het produceren. Als het vooral goedkoop moet gaat de productie naar arme landen die ver weg liggen. Daar beroven multinationals lokale boeren van schaarse goede landbouwgrond en watervoorraden. Zulk voedsel wordt geprepareerd voor een lang transport en belandt, vaak stevig in plastic verpakt, op de "vers"afdeling van de supermarkt. Eenmaal uitgepakt verwelkt het snel en wordt dan weggegooid omdat het toch goedkoop was..

De beste remedie tegen verspilling is het kopen van lokaal geproduceerd voedsel bij lokale handelaren. Dat een toenemend aantal consumenten de prijs daarvoor niet kan betalen is een veeg teken. Maar voorlopig zijn er nog genoeg consumenten die kunnen kiezen tussen "het zal mijn tijd wel duren" en het gunnen van een inkomen aan producenten waarvoor ook zijzelf zouden willen werken. Anders blijft voor onze kinderen alleen nog voedsel dat geproduceerd wordt door uitbuiting of in hoogbouwflats.
    Reputatie 7
    Wat ik me afvraag is of het weggooien van voedsel samen gaat met bepaalde generaties.
    De mensen die WOII bewust hebben meegemaakt en daarmee ook de hongerwinter gooien minder weg, {(behalve demente bejaarden die nog zelfstandig wonen (ervaring)}hun kinderen zijn ook zo opgevoed, onder hen zullen er ook niet zo veel zijn die met gemak alles in de container gooien omdat het een halve dag over de datum is, de latere generaties zijn echter steeds makkelijker geworden. Geen trek? Hup, weg ermee. Niet lekker, spoel maar door de wc, de ratjes moeten ook eten. Als iets niet zo lekker is kun je het vast zelf wel een beetje op smaak brengen maar dat zal wel te veel werk zijn. Misschien zijn er te makkelijk te veel producten verkrijgbaar en dan koopt men misschien te veel, uit nieuwsgierigheid bijvoorbeeld. Ik liep eens met een oud collega over de markt, er stond bij een groenten- en fruitkraam een grote bak met goed rijpe cactusvijgen ,spotgoedkoop, ik kocht er twee, man is er niet dol op en bewaren leek me geen optie. Mijn collega kende ze niet maar kocht ze wel voor het hele gezin (5). Niemand vond ze lekker dus ze gingen bij het afval. Zij kocht wel vaker eetbare dingen uit nieuwsgierigheid, misschien omdat ze nog nooit het land was uitgeweest, maar als je niet weet of je iets lekker vindt, koop dan geen kilo maar een ons of vraag of je iets mag proeven.
    Reputatie 7
    Badge +4
    Wij gooien nooit voedsel weg, tenzij we echt iets vergeten zijn en het ergens bedorven achter blijkt te liggen. Maar dat komt gelukkig hooguit een paar keer per jaar voor. Je moet gewoon de juiste hoeveelheid inkopen en koken, dan heb je meestal ook niets over. Wanneer je eventueel wel iets over hebt kun je dit eenvoudig de volgende dag even opwarmen als voorgerechtje of in een nieuwe maaltijd verwerken. Groenten die je over hebt kun je een paar dagen later weer op een andere manier klaar maken zodat je niet twee maal vlak achter elkaar hetzelfde eet, wanneer je dit niet wilt. Brood doen wij altijd in de diepvries en kun je nog maanden gebruiken. Een paar sneetjes los op een plank of bord zijn binnen een paar minuten ontdooit, zonder magnetron flauwekul! 🙂
    Droge producten als rijst en pasta kun je nog vele maanden of zelfs jaren na de datum gebruiken.
    Datzelfde geldt voor goed afgesloten producten als bv. een pot jam.
    Zo lang het goed ruikt en er goed uitziet kun je het zonder problemen eten.

Ik verbaas me er enorm over hoe gigantisch veel eten er in supermarkten weggegooid wordt. Ik heb meegemaakt dat er enkele minuten voor sluitingstijd nog 4 biologische broden lagen. Ik vroeg of ik ze misschien met korting kon kopen maar dat mocht niet. Het personeel voelde zich ongemakkelijk want zij voelden ook wel dat het krom was, maar het waren instructies van hogerhand. Op mijn vraag wat er dan met het brood gebeurde wanneer over enkele minuten de winkel dicht zou gaan antwoorden zij met schaamte: "Dan gooien we het in de kliko"... Dus ze gooien het liever weg dan dat zij het met wat korting verkopen.😣
    Datzelfde gebeurde een paar maanden later om 5 minuten voor sluitingstijd met 6 pakjes vegetarische schijfjes die bijna over de datum waren. Ik kon 25% korting krijgen, beslist niet meer. Dan gooiden ze ze in de container. Op mijn vraag of ze het dan niet aan de voedselbank gaven zeiden ze "dat dat niet mocht, instructies van hogerhand"...
    Van een stoplicht paprika, waarvan er één een beetje rotte plek vertoonde, vroeg ik of ik de overige twee kon kopen. Maar dat mocht niet. Het hele stoplicht ging met plastic en al in de vuilnisbak. Niks afvalscheiding. De twee goede paprika's hadden ze aan mij kunnen verkopen, "maar dat mocht niet".

Ook restaurants gooien enorme hoeveelheden voedsel weg, net als de voedselindustrie. Maar ik verbaas mij ook over veel consumenten. Een kennis gooide een halve bloemkool weg "omdat het teveel was voor twee personen"... Ik zei dat ze het dan over twee dagen konden opeten maar daar hadden ze geen zin in. Je kunt het ook weer anders klaarmaken, bijvoorbeeld bakken, soep van maken, met kerriesaus, in een gemengde groentesoep, enz. Maar als ik het niet mee zou nemen ging het meteen in de gewone vuilnisbak, want bij hen wordt geen GFT opgehaald.
    Ik begrijp zulke dingen niet. Dan kun je net zo goed je geld meteen in de kliko gooien, dan hoef je ook niet met de boodschappen te sjouwen. Of geef je geld aan een goed doel, voor dierenwelzijn of zo.🤔

Ik heb wel eens gelezen dat wereldwijd ongeveer de helft van alle voedsel weggegooid wordt.
    Ik vind dat beschamend in een wereld waar zo enorm veel honger is. Ook alle voedsel wat niet gebruikt wordt heeft veel energie en water gekost, het meeste is met veel milieuvervuiling geproduceerd, het is ook getransporteerd en vaak verpakt. En dan wordt het weggegooid....
    Bij dierlijk voedsel vind ik dat nóg veel erger, omdat al die dieren dan helemaal voor niks geleden hebben.😣

• Dus gewoon de juiste hoeveelheden koken. Wat eventueel toch over is kun je later nog gebruiken.
    • Doe boodschappen wanneer je geen honger hebt, anders ga je veel te veel inkopen.
    • En hou je verder aan je boodschappenlijstje en ga niet van alles kopen wat je niet van plan was.

Reageer