Consumentenbond.nl

Hoe kunnen we voedselverspilling voorkomen?

Toon eerste bericht

32 reacties

Reputatie 7
@ekokok, er zijn heel veel mensen die niet weten wat ze met restjes aanmoeten. Men zou moeten beginnen op de scholen, een uurtje voedingsleer per week en daarnaast wat tips over koken, het verwerken van restjes, de zin van alles lekker vers en geen pakjes en zakjes. Ik ben alleen bang dat er weinig belangstelling voor is, op een enkeling na die kok wil worden. Door al die k&k maaltijden krijg je volgens mij een smaakvervlakking, alles is te zout, je proeft niet wat je eet. Als het een groene stamppot is kunnen het spruitjes zijn, boerenkool, andijvie, spinazie, courgette, boontjes, paksoi, okra, groene asperges en wat verder groen is en vooral heel zout, brrrr. De consumentenbond kan een aandeel leveren in die voorlichting denk ik.
Reputatie 7
Badge +4
Tja Mevrouw Jones, ik ben het met u eens. Veel mensen denken dat voedsel uit de fabriek komt en in pakjes, doosjes, blikjes en zakjes zit. Ze weten niet eens het verschil tussen een komkommer of courgette. Of tussen een biet en rode kool.
Of sommigen misschien zelfs niet eens tussen een appel en een banaan.... ☺
Reputatie 7
@Ecokok, weet je dat chocolademelk van paarse koeien komt?
Het is nu wel uitzonderlijk heet. Maar de koeling van sommige supermarkten kunnen deze temperaturen soms niet aan waardoor er veel eten weggegooid moet worden.
Ook wordt er soms kaas ongekoeld in de winkel neergelegd of worden kleine koelvitrines te vol gelegd met kaas en worst ( dat bijv. in de aanbieding is ) waardoor je de kans loopt dat het niet koel genoeg bewaard wordt en dat de klanten ziek worden. Het is wat meer werk om het regelmatig aan te vullen maar dat is met dit weer zeer gewenst.
Reputatie 7
Vergeet niet een koeltasje, het liefst met een koelelement, mee te nemen als je boodschappen gaat doen.
Dat helpt natuurlijk niet als kaas en worst niet genoeg gekoeld worden in de winkel.
Reputatie 7
Mijn oneliner is aan niemand in het bijzonder gericht. Het is een opmerking in het algemeen omdat het nooit kwaad kan een koeltas mee te nemen voor bederflijke waren (of diepvriesproducten).

Reageer