Consumentenbond.nl

Hoe ongezond is fabrieksvoedsel?

• 7 oktober 2019
  • 38 reacties
  • 1657 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2
Maar een klein deel van het assortiment in supermarkten bestaat uit verse, onbewerkte producten. Een ander klein deel bestaat uit minimaal bewerkte producten. Het overgrote deel van het assortiment, zo'n 70%, bestaat uit sterk bewerkte producten ook wel ultraprocessed food genoemd. Dit fabrieksvoedsel zou overgewicht in de hand werken en het risico op welvaartsziekten verhogen.

Sterk bewerkte producten zijn te herkennen aan een lange ingrediëntenlijst met ingewikkelde namen als gehydrolyseerd eiwit, gemodificeerd zetmeel en allerlei E- nummers. Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de relatie tussen sterk bewerkte voedingsmiddelen en gezondheid, en de resultaten zien er niet gunstig uit. Lees hier over in ons gratis artikel.

Eet jij vaak fabrieksvoedsel en ben je je hier bewust van?

38 reacties

Badge +3
Ik eet kant en klare maaltijden, dat zal dan wel fabrieksvoedsel zijn.
Ik heb nooit leren koken het interesseert mij ook helemaal niet, ik kan de knopjes van de magnetron goed bedienen en met de wokpan kan ik maaltijden warm maken.
Ik eet maaltijden uit allerlei landen ter wereld.
Dit doe ik al 30+ jaar na mijn echtscheiding.

Tegenwoordig heb ik vaak (diepvries)maaltijden van Apetito, die zijn erg goed., voldoende groente, voldoende vlees, uitgewogen samenstelling.
Verder gebruik ik maaltijdpannetjes en aardappelschotels (gebakken aardappelen op woensdag).
Als er Formule 1 races op de TV zijn, trakteer ik mij op patat in de air-fryer.

Ben ik mij bewust van wat ik eet? Ja zeker ik zit regelmatig etiketten te lezen.
De diepvries maaltijden worden steeds beter, daar kan een zelf gebrouwen maaltijd in de keuken in een eenpersoons huishouding niet of nauwelijks tegen op.

Ik heb geen last van overgewicht en zie er jonger uit dan mijn leeftijd, maar ik zeg altijd dat het door mijn DNA komt (weinig rimpels).
Ik behoor tot de generatie van 70-ers die te vergelijken zijn met de 50-ers van vroeger.
Volgend jaar ga ik weer op vakantie met het vliegtuig naar Thailand, deze keer om ook mijn verjaardag te vieren.
Reputatie 6
Badge +6
Een behoorlijk pittig antwoord van Fred, maar ik kan me er wel in vinden. Al zal menigeen het afwijzen. Mogelijk zijn dat ook die mensen die overal wat 'verkeerds' in het eten vinden en dan komt wat ik zo zachtjes aan vind: wat kan je nog wel eten??? Straks mag je niets meer eten en dan..... ga je dood. Groeten Leo.
Tot mijn grote vreugde kan ik melden dat ik uitsluitend verse en zeer minimaal bewerkte producten koop en dus ook eet.

Fabrieksvoedsel? Neen, bedankt.
Reputatie 6
Badge +6
Zoals hiervoor al gemeld maak ik me niet zo druk om het eten en alle producten die ervoor zijn. Ik heb me er best in verdiept en vind het ook belangrijk , maar toen zo zachtjes aan bleek dat je niks meer kon eten, werd het me toch te gek.Overal zit wel iets verkeerds in en dat kan je dan beter maar niet meer eten.. Een goed keurmerk is al eens geopperd, maar dat blijkt ook een utopie te zijn. Ik probeer zo goed als mogelijk te kiezen, alles te lezen, vers te kiezen...... maar je doet het nooit goed. En wat zijn in deze de criteria van anderen// Groeten Leo.
...toen zo zachtjes aan bleek dat je niks meer kon eten...
Die ervaring heb ik nooit gehad.
Reputatie 7
Badge +6
Toen ik van m'n moeder weg was ging ik op kamers wonen als student. Eerst at ik in de mensa want m'n hospita was des duivels als ik op het zolderkamertje op een elektrisch kookplaatje wilde koken. Daarna vond ik een kamer waar je kon koken in een keuken. Het was zo'n elektrische kookplaat met vier pitten. Wat er uit het pannetje kwam was meestal een bendezooi. De kookplaat was meestal te heet. Van de studentenarts hadden we dat schijf-van-vijf verhaal gehad. Om een meisje te leren kennen om te leren koken was toen een onmogelijkheid. Er waren daar toen 10000 jonge mannen en maar 200 meisjes.

Ik heb dus koken geleerd van de medestudenten. Mijn vrouw maakte dat ik elke ochtend toch iets at, dat is al heel lang 7 granen koren ontbijt. Tussen de middag maak ik meestal een pan soep voor mezelf. Alle verse groente uit de koelkast gaat er in, paar blokjes pinazie uit de diepvries, bijna altijd paar stronkjes broccoli, en dan zo'n pakje Chinese soep.

Vijf jaar geleden pikte de huisarts mij eruit en prikken ze elk jaar mijn bloed en moet ik met goede voeding en elke dag wandelen zorgen dat het naar de goede waarden gaat. Dat valt niet mee. Dus minder aardappelen, rood vlees, wit brood en zo, en meer groente, volkoren brood, veel fruit en vis. Ik eet elke week minimaal 2x vis, haring, wijting, sprot, sardien, makreel, als het maar vet is. Ik eet elke avond een schaaltje vers fruit. Weinig zout, als het kan citroen in de sla i.p.v. zout. Ik eet ook koek achter de computer, van die krakelingen, lange vingers, cocosbeschuitjes, appelflappen en zo, dus niet van die dikmakers met veel suiker. Alrijd zoetjes in de koffie i.p.v. suiker.

Al die mooi verpakte dingen in de supermarkt met mooie kleuren en pakkende kreten, dus dat fabrieksvoedsel, raken mij niet zo. Ik ga voor de verse groente en fruit, blikje Kordaat bier erbij en die literfles witte wijn fris en fruitig. Heel handig dat voedsel logo, want dan pak ik steeds de goede waarden. Ik leef al een jaar langer dan m'n moeder, die rookte veel, nog drie jaar te gaan om m'n pa te overtreffen. Die wist alles met mate te doen.
Reputatie 6
Badge +6
Ik probeer ook zoveel mogelijk te volgen wat op de verpakking staat . Dan hoop ik toch dat het goed gaat, En meestal is het ook zo, als staat er vaak mooier op dan ik het krijg, Nu doet Cory vaak het eten klaar maken en dan zijn de lessen van de huishoudschool erbij..... maar dat is wel tig jaar geleden, dus halen we de recepten ook uit actueler bron.

Toch is er behoorlijk wat geklooid aan de nieuwe bereiding tov. die van vroeger. Maar we willen alles proberen. Soms krijg je van die echte "restaurant"recepten met een snufje van dit, een snufje van dat. Iets wat je meestal nergens kopen kan in snufjes afmetingen. Je zit dan met veel te veel spul. Helaas zo is dat. Het is ook een vak koken, bakken, braden. En daarom gaan er bij ons ook kant en klaar maaltijden tussendoor, Hollandse maaltijden, maar ook Italiaanse, chinees-indonesise, maar ook vis enz. enz. En meestal lekker. Groeten Leo.
Reputatie 4
Badge +2
Die E nummers, laten je denken dat je een kunstmatig product eet.
Toch zijn die niet zo erg als het lijkt.

Ook gaan mensen in dit jaargetijde producten zoeken die rijk zijn aan E300

Ik ben juist van mening om gezond te blijven je regelmatig een E941 E948 mengsel tot je moet nemen. Doe je dat niet verzwakt je lichaam zeer snel.

Mijn oma dronk iedere morgen een beetje E296 en is er 80+ mee geworden.
Reputatie 6
Badge +6
Leuk en goed idee om dat wat je nodig heb, of wil hebben, op die manier te krijgen. Maar je moet wel al die E nummers weten. Krijg je er niet een hele boodschappenlijst bij? Groeten Leo.
Reputatie 4
Badge +2
Ik heb een leuke app op de telefoon.
Het heet Toxfox hij scant een artikel en vertelt er over.
Het idee is goed. Te weinig producten. Gebruikers kunnen ook gegevens toevoegen.

@CBKarin Zoiets, zou je ook voor de Nederlandse markt moeten hebben. Iets voor de consumentenbond?
Reputatie 2
Badge +2
@Wortelstamper Het Voedingscentrum heeft ook zo'n app: "Kies ik gezond?". Je kunt er zien of producten in de Schijf van vijf staan en producten vergelijken op suiker, vet of zout.
Zelf hopen wij natuurlijk dat het voedselkeuzelogo Nutri-Score er komt!
Reputatie 7
Badge +6
Ben me er terdege van bewust dat in fabrieksspul veel toevoegingen zitten en bewerkingen heeft ondergaan waar we niet blij van worden . Vaak wettelijk op het randje en soms eroverheen. VWA treedt pas op als het al uit de hand is gelopen en dan pakken ze nog vaak niet fors door . Kennelijk telt economisch belang zwaarder dan de volksgezondheid .
Reputatie 4
Badge +2
@E.T. Wiersum
De mening van de VWA is vaak heel anders dan mijn beleving.
Zo was er hier een supermarkt die afbakbroodjes verkocht.
Die zaten in een grote 50 liter mand, verpakt per 10 stuks in een plastic zak.
Op het einde van de dag, ging die mand de diepvries in.
De volgende dag met veel condens de winkel weer in.
Groene schimmel op de broodjes.
VWA: Iedere dag opnieuw invriezen moet kunnen.
Reputatie 6
Badge +6
Mag ik nog even terug naar die E nummers. Ik weet dat er zat van die nummers zijn, ze staan op de etiketten, maar ik weet niet wat ze betekenen. Nu hoor ik ineens van app's. Die kom je ook overal tegen, waar ook er staat altijd wel je moet een app downloaden. Wat heb ik nu aan de nu genoemde app's van @CBKarin en @Wortelstamper . Scannen die de etiketten en wat betreft de E nummers geven ze aan wat ze betekenen? Of snap ik er niets van, dan graag enige uitleg. Groeten Leo.
@E.T. Wiersum
De mening van de VWA is vaak heel anders dan mijn beleving.

VWA: Iedere dag opnieuw invriezen moet kunnen.

Dat lijkt mij heel raar, nog afgezien van de supermarkt die ook beter zou moeten weten.
Reputatie 6
Badge +6
Na ontdooien niet meer invriezen staat zowat op ieder artikel/diepvriespak. Lijkt mij duidelijk, vergeet mijn e nummers niet? Groeten Leo.
Reputatie 4
Badge +2
Ik vind beide apps niet compleet.
Maar het idee is goed.

De app die ik bedoel, geeft aan de hand van een barcode de schadelijke stoffen weer.
Scan ik een tube handcrème, vertelt de app dat er de hormonale stof Methylparabeen in zit.

De app van het voedingcentrum is betuttelend.
Scan je een biertje, krijg je dit.

Bij goedgekeurde producten krijg je wel ingrediënten.

Maar steeds vinden ze iets anders dat je beter kunt eten.

Reputatie 6
Badge +6
Oké bedankt. de app's laten dus zien via de barcodescannen wat het product inhoudt. Maar ze zijn dus niet perfect. Wil ik dat dus ook constateren dan moet ik de app downloaden en met mijn smartphone naar de winkel gaan, naar het product. Begrepen tot zover, Groeten Leo.
Reputatie 4
Badge +2
met mijn smartphone naar de winkel gaan.

Testen kun je ook in huis, met de dingen die op de plank staan.
Reputatie 6
Badge +6
Natuurlijk, dat is ook zo. Bedankt.
Allemaal ver verwijderd van de (eigen) natuur, collega's!

Ik snap niets van al die ingewikkelde gedachtegangen.

Wees toch vrij en gezond! Het is zo eenvoudig.

Koop alleen basisproducten en fabriceer zelf wat je wil eten of drinken. Het drinken is trouwens meestal al klaar voor consumptie.

Maar de thee moet je eerst nog zetten.
Badge +3
Wees toch vrij en gezond! Het is zo eenvoudig.
Koop alleen basisproducten en fabriceer zelf wat je wil eten of drinken.

@Léonz
Ik heb geen flauw idee wat dat betekent.
Als het zo eenvoudig is, leg het dan eens uit.

Wat zijn basisproducten, verbouw je zelf je groenten, zijn die dan onbespoten, heb jij koeien voor de melk, enz.?
Hoe lang ben je dan bezig om alles zelf te maken, wat heb je daar allemaal voor nodig, sta je uren in de keuken of laat je je vrouw alles doen?
Kortom, raadsels, raadsels, raadsels.
Reputatie 6
Badge +6
De topicvraag is hoe ongezond is fabrieksvoedsel? Een rijtje met ongezonde dingen heb ik nog niet gezien. Dat zou een redelijk antwoord zijn omtrent dat voedsel is ongezond want, dit voedsel is niet erg gezond want daar zit enz.

Dus komt de discussie al gauw tot de diverse fabrieksvoedsel dat in de winkel ligt, ook diepvries e.d.. Dan schijnt er op de etiketten veel over het voedsel te staan. Maar ook dingen die je echt moet weten, E nummers maar er zijn ook vele onuitsprekelijke namen of stoffen waar ik nog nooit van gehoord heb. Nu lees ik, schijnt er een app te zijn voor op je telefoon die aangeeft wat voor stoffen er allemaal inzitten en de betekenis.... hoop ik, want zoveel verstand heb ik er ook niet van. Maar ik verwacht dat het kan helpen bij de voedselkeuze.

Nu kan je natuurlijk roepen, neem geen fabrieksvoedsel ga terug naar de basisproducten. Ik verwacht van Léon oprecht gemeend en serieus bedoeld. Maar Fred geeft 'enigszins' aan wat zijn nou basisproducten. Bedoel je de groente van het land, de tomaten, bloemkool, oké dat begrijp ik, maar dan lees je toch vaak in de actualiteit wat daar allemaal mee gerommeld wordt. En basisproducten is dat kip, varken, rund. ik ben geen tegenstander, maar dat schijn ook niet allemaal zo natuurlijk basis te zijn. Hoe weet je nou wat goed is, wat natuurlijk wat basis ( en alle termen zoals natuurlijk, biologisch, de vele keurmerken, wat een gesjoemel er daar is) en dan is er nog de kennis en gemakfactor, het te bereiden, we zijn geen meesterkok, althans ik niet.
Op zo'n topicvraag wat is ongezond, met dan ook wat is wel gezond, mag voor mij een betere uitleg komen, want ik weet het niet. Groeten Leo.
Graag zou ik nog een onderscheid willen maken tussen voedingspijlers en basisproducten.

Voedingspijlers voor mij zijn: losse thee, zilvervliesrijst en volkoren tarwemeel.

Met dit laatste bak ik sinds ruim 33 jaren zelf zuurdesembrood. Heel gemakkelijk als je een oven hebt.

Basisproducten zijn de producten die je verder nog nodig hebt: gierst, noedels, verse groenten, vers fruit, gedroogde bonen.

Olijfolie, zonnebloemolie.

Tofu. Tempeh. Seitan.

Boter of margarine, broodbeleg. Eieren. Melk, yoghurt.

Beetje vis.

Nu ben ik er al bijna, denk ik.

Mosterd voor op de gebakken aardappelen.

Bier.

Wijn.

In elk geval: als de basis goed is, maakt de rest niet zoveel uit.
Reputatie 6
Badge +6
Nou, weer een openbaring. Dank voor het lijstje. We gaan het bekijken en bezien wat wij kunnen bakken. Een oven van Bosch hebben we.
De meeste ingrediënten kennen we, uitzondering Tofu, Tempeh, Seitan.... maar dat zoeken we op. Dank en Groeten Leo.

Reageer