Consumentenbond.nl

Hoe original zijn de nieuwe Café Noir van Verkade?

Verkade maakte al enige tijd op de verpakking van Café Noir bekend dat de koekjes binnenkort in een doosje worden verpakt! Maar hoe groot is nu bij ons de teleurstelling als blijkt dat niet alleen de verpakking is gewijzigd, maar dat ook de (lekkere) smaak van de "oude" Café Noir helemaal is verdwenen. Vervolgens blijkt ook nog de samenstelling gewijzigd te zijn waardoor het vetgehalte en de kcal zijn toegenomen. Maar volgens Verkade is het nog steeds Café Noir Orginal. Roept dit nu alleen bij ons vraagtekens op?

Ik heb mijn bevindingen aan de consumentenservice van Verkade voorgelegd, ik kreeg het volgende nietszeggende

antwoord:

Geachte heer Kort,

In navolging op uw e-mail bericht willen wij u graag informeren over onze beslissing om onze Café Noir te veranderen. We hebben onze iconische Café Noir een eigentijdse uitstraling gegeven. Zo zit onze Café Noir nu in een doosje en de smaak is verbeterd! De nieuwe verpakking is een handig hersluitbaar doosje om de koekjes beter in te bewaren. Ook blijft het doosje beter staan thuis in uw keukenkast. De koffiesmaak is intenser, doordat wij 100% Arabicakoffie zijn gaan gebruiken in onze receptuur. Deze koffie staat bekend om haar aromatische smaak en hoogwaardige kwaliteit en het koekje is geoptimaliseerd voor de ultieme Cafe Noir beleving. Wij vinden het dan ook spijtig te vernemen dat de vernieuwde Cafe Noir niet meer aan uw verwachtingen voldoet.Wij sturen uw opmerking door naar onze afdeling marketing en productontwikkelaar. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet, Verkade Consumentenservice"

Is met de wijziging in de smaak en samenstelling van de "nieuwe" Café Noir nog wel de term original terecht? Of verdient dit marketingverhaal een eervolle vermelding in de Wall of Shame?

13 reacties

Als dit de vernieuwing is, dan is het zeker geen verbetering. De dikke laag Cafe Noir die op de oorspronkelijke Cafe Noir van Verkade aanwezig was, is vrijwel verdwenen bij de nieuwe veel kleinere Cafe Noir.

De `vernieuwde` Cafe Noir van Verkade onderscheidt zich niet langer van iedere (beslist goedkopere) andere willekeurige Cafe Noir. Jammer.
Wij vinden de smaak van de nieuwe Cafe Noir eigenlijk nog lekkerder dan de oude. De nieuwe vallen niet zo snel uit elkaar. Misschien hadden ze wel iets groter kunnen zijn. Hoewel je kan er ook twee nemen.....
Verkade gaat halal.

Het ware verhaal is dat bij Verkade de islamisering is toegeslagen. Sinds eind 2014 is Verkade in handen van het Turkse Yildiz Holding. De toplaag van café noir werd gemaakt gelatine. Het gaat om een bindmiddel gemaakt van slachtafval wat de Turken ons niet langer gunnen. Het resultaat is dat het koekje niet meer is te pruimen.
vroeger, voor de " verbetering" werden ze bij ons thuis likkoekjes genoemd. Je kon de toplaag er lekker afknabbelen. Dat is nu wel gezien. De koffiesmaak is wel goed, maar niet de cafe noir origineel. Er staat nog steeds Zaandam op.....ik vond de verpakking nepperig overkomen. Hoop lucht weinig koekjes.

Johan
jammer van nieuwe koekjes het smaakt NERGENS meer naar stuk karton
Ik heb ze laatst ook gekocht, maar wat een teleurstelling. Kleine koekjes, amper nog dat dikke koffie-laagje waar je vroeger je tanden echt in kon zetten. Nu is het gewoon een droog koekje met een minimaal laagje koffie/suiker, met een mindere smaak, maar vooral een stuk minder beleving. Mooi doosje erom en een leuke marketingkreet, maar het product is slecht. 😞

Ik geloof zomaar dat er veel minder cafe noir op de droge koekjes zit dan vroeger, dus het zal wel minder voor hetzelfde geld zijn, zoals dat eigenlijk overal gaat.

Ik laat ze voortaan links liggen!
Wat jammer dat ik mijn favoriete koekjes nu niet meer kan kopen. Niet alleen de verpakking is onherkenbaar veranderd, maar ook de vorm en de smaak zijn verkeerd gewijzigd. Ze zijn inmiddels te klein en vooral mis ik de heerlijke liklaag van weleer. Jammer, want daardoor koop ik de café noir niet meer. Naar ik hoop komt Verkade met de oude succeskoekjes terug op de markt. Je verkoopt immers maar beter een goed product als je vernieuwing is mislukt.

Lekkere likkoekjes van weleer, kom toch terug!
de nieuwe Cafe noir koekjes ????een heeeel ander koekje geworden!!!!kom Verkade wij willen de "echte" cafe Noir terug...��
Ook mijn man en ik vinden de nieuwe variant niet lekker meer.
Klopt, sinds ik die mini cafe noir van Verkade heb geproefd, vind ik het helemaal niet lekker meer. Ik mis die dikke laag en vroeger was de koffiesmaak veel beter. Ik koop ze niet meer. Tip: cafe noir van Van Delft die ik een keer bij Big Bazar heb gekocht is een aardige alternatief.
Reputatie 7
Erik schreef:

Verkade gaat halal.

Het ware verhaal is dat bij Verkade de islamisering is toegeslagen. Sinds eind 2014 is Verkade in handen van het Turkse Yildiz Holding. De toplaag van café noir werd gemaakt gelatine. Het gaat om een bindmiddel gemaakt van slachtafval wat de Turken ons niet langer gunnen. Het resultaat is dat het koekje niet meer is te pruimen.

Dan hebben ze daar het geruite garen niet uitgevonden, er zijn heus wel vervangingsmiddelen voor gelatine, gemodificeerd zetmeel, Arabische gom, agar agar. Het laatste vind ik niet zo geschikt voor zoete dingen, er blijft een vaag zeewiersmaakje aan zitten.
Inderdaad wij vonden ook de oude café noir koekjes veeeel lekkerder:
  • Het glazuur was dikker, smaakvoller.
  • Het koekje was knapperiger. Nu is het van die digestive-achtinge meelballen pulp.
  • Het koekje was ook groter en niet zo’n “bite size” lullig hapje.
  • Dat “nieuwe handige doosje” zodat het beter rechtop blijft staan in je kast is onzin en alleen maar weer extra verpakkingsmateriaal. In deze tijd!
Snappen ze nu helemaal niks bij Verkade produktontwikkeling?
Wij willen ons oude koekje terug en dan mogen ze het ook weer “Original” noemen!
Reputatie 7
Mijn buurvrouw heeft iets dergelijks van Lidl, alleen met een andere naam. Ik ben niet dol op koekjes en kaakjes dus ik heb er nooit actief naar gezocht maar ze hebben in iedere zaak een behoorlijk koek- kaakjes- en snoepschap.

Reageer