Consumentenbond.nl
Vraag

Hoe veilig is wijn?

Badge
Ik begrijp dat wijn aan 45 processen mag worden blootgesteld en dat er 100 stoffen mogen worden toegevoegd aan wijn. Ben zelf actief in dit vak, maar krijg steeds meer bedenkingen over de schemerige wereld van wijn.. Het is toch ongelofelijk dat er, ondanks alle mogelijkheden die toegestaan zijn alleen op de fles staat "bevat sulfieten". Niet eens hoeveel sufiet is toegevoegd, wat toch makkelijk te meten is?

Geldt hier geen wetgeving zoals die voor andere voedingsmiddelen van toepassing is?
Hoe krijgen wij inzichtelijk welke processen en stoffen zijn gebruikt?

Hoe waterdicht zijn de gebruikte stoffen, want kopersulfaat en zwaveldioxide o.a. zijn geen ongevaarlijke stoffen? Is er onderzoek gedaan naar de effecten op de gezondheid?

Zijn BIO wijnen een goede weg naar veiligere wijn?

Welk advies geeft de consumentenbond aan de leden m.b.t. wijn? Zijn hier onderzoeken over gedaan?

Kortom vele vragen waarvan ik weet dat velen in de wijnwereld ook mee zitten. Ik mis de discussie en een beweging om de EU eens te bewegen niet alleen naar de producenten te luisteren maar op te komen voor de consumenten. Het aantal stoffen is de laatste decennia alleen nog maar toegenomen. (van 80 naar 100???)

Ik hoop dat deze discussie naar meer transparantie en wetgeving uiteindelijk gaat voeren. De Nederlandse wijndocenten waren het er twee jaar geleden tijdens een bijeenkomst in de Uithof, Utrecht allemaal over eens dat dit niet uit te leggen en te begrijpen is.

Graag zou ik de feiten op een rijtje willen zien, onderbouwd onderzoek naar wat is ongevaarlijk en wat niet en welke risico's zijn er voor alle gebruikte stoffen en een systeem van voorlichting voor de consumenten. Moet er niet op elke fles worden aangegeven wat er is gebruikt?

start van de discussie voor/door de consumentenbond?

60 reacties

Reputatie 7
Volgens mij bevat wijn ethylalcohol en drink je het dus sowieso niet voor je gezondheid. Van kopersulfaat of sulfiet schrik ik niet maar als u met carcinogene stoffen komt, naast ethylalcohol, hoor ik het graag.
Reputatie 7
Badge +5
Hier staat al wat meer informatie voor diegene die meelezen: Maximumgehalte sulfiet (zwaveldioxide)

Indien de wijn meer dan 10 milligram sulfiet per liter bevat dient in ons land de aanduiding “bevat sulfieten” volgens Warenwetbesluit Etikettering Levensmiddelen in de Nederlandse taal op etiket of label voor te komen.

Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen
Als je de diverse wijnen uitprobeert en leert kennen, weet je uiteindelijk welke goed zijn en hoeveel je er maximaal van kunt drinken zonder tot de gedachte te hoeven komen dat je "nooit meer" wijn zult drinken.

Laar de wetenschap zich maar bezig houden met belangrijkere zaken.

"Eet het en je weet het".

In Catalonië kun je wijn kopen van €1,30 per liter waar je onbeperkt van kunt genieten zonder de geringste weerslag. Dat is gewoon de werkelijkheid.
Reputatie 7
Badge +6
Er is bijna geen voedingsmiddel te bedenken waar niet iets in zit dat op zijn minst bedenkelijk genoemd mag worden . De wettelijke voorschriften trachten te voorkomen dat het te gortig wordt . Het zou een enorme verbetering zijn , als verplicht wordt om de mogelijk gevaarlijke stoffen op het etiket van wijn te vermelden. Ook bij de wijn die ik heb staat inderdaad alleen vermeld , dat er sulfiet in zit en dat betekent volgens de wet dus meer dan 10 mg. Hoeveel er echt in zit , staat niet vermeld en daar gaat het vooral om , evenals het percentage van andere stoffen waar we liefst niet te veel van in ons lichaam willen krijgen. Zeer onbevredigend en mede daarom drinken we weinig wijn.
E.T. Wiersum schreef:

Zeer onbevredigend en mede daarom drinken we weinig wijn.

Zeer goed!

Zo wordt u heel oud. 🙂
Reputatie 7
Badge +6
Ben al een fossiel genoemd ......🙄😀
Reputatie 7
Badge +5
@Léonz schreef: "In Catalonië kun je wijn kopen van €1,30 per liter waar je onbeperkt van kunt genieten zonder de geringste weerslag. Dat is gewoon de werkelijkheid. "

Heb je na 2 liter de volgende ochtend ook geen weerslag.
Ik na ruim 1 liter soms al wel.☺
Bert schreef:

Heb je na 2 liter de volgende ochtend ook geen weerslag.
Ik na ruim 1 liter soms al wel.☺

Volgens mij heb ik nooit meer dan 1 liter per dag op gekregen.

Goede levensmiddelen hebben een natuurlijke rem ingebouwd. Je stopt vanzelf.
Badge
Alcohol op zich is natuurlijk al fout, maar mits met mate.... Normale wijnen mogen tot 150 mg sulfiet per liter en BIO wijnen 100 Ml per liter, dat was een aantal jaren geleden 60 Mg per liter en dat was prima voor de zuidelijke landen, echter onder invloed van Frankrijk en Duitsland (van horen zeggen) zou dit weer opgehoogd zijn door de EU tot 100 mg.

Maar dan heb je het alleen over sulfiet of zwaveldioxide, al die andere stoffen zouden aangegeven moeten worden op het etiket. BIO wijnen worden redelijk goed gecontroleerd, hoewel dit per land ook weer erg te verschillen. Binnen Europa is dat nog redelijk geregeld maar daarbuiten veel minder.

Wijn is bedoeld om matig en bij het eten te drinken. De zuipcultuur wil ik graag buiten deze discussie houden, dat is een ander probleem.

Er stond een leuk artikel in Trouw https://www.trouw.nl/home/pure-wijn-bestaat-bijna-niet~a838ebde/
Reputatie 5
Badge +4
E.W.J. Baten schreef:

Wijn is bedoeld om matig en bij het eten te drinken.

Nee hoor... 😎
Wijn is bedoeld om van te genieten, op welke manier dan ook.
Reputatie 6
Badge +6
Soms heb ik pech en is de wijn zuur met een papiersmaak alsof het grijze karton is. Toen deed ik er een keer één zoetje in van de koffie in het glas en hoppa, probleem opgelost, de wijn was weer lekker. Ik krijg nu misschien de oenologen op m'n dak, maar ja, een hele fles wijn leeggieten in de gootsteen vind ik ook zonde.
Reputatie 7
Badge +5
@Jan Nog iets langer laten staan, dan heb je je eigen wijnazijn gemaakt, lekker over de sla en in andere producten waar je azijn voor nodig hebt.☺
Reputatie 6
Badge +6
@Bert ha ha. De Fransen weten het ook goed te zeggen. Azijn heet bij hun vinaigre oftewel zure wijn.
Reputatie 3
Badge +4
Sinds 2011 is de Europese voedings- en drankenindustrie verplicht de voedingswaarde op het etiket te vermelden. Er was
één uitzondering: de alcoholproducenten. En dat zie je: op een fles wijn vind je alleen het alcoholpercentage terug en of er sulfiet in zit; maar hoeveel en welke andere ingrediënten er in zitten.. en wat de voedingswaarde is, dat zie je nooit. Op Europees niveau maakt de BEUC, de organisatie van Europese consumentenorganisaties , zich er sterk voor. Lees er hier en hier meer over.
Sulfiet is nog het minste probleem...
Een jaar of 10 geleden was er een test uitgevoerd onder 100 Franse wijnen en ik meen dat 90% ervan verboden gifstoffen bevatte.
Recentelijk is dit wederom bevestigd.
Dus ook al zouden de ingedrienten beter gereguleerd worden het zou niets helpen want de Franse boeren hebben lak aan de wet en aan onze gezondheid en goede controle met zware straffen op overtredingen zijn er ook niet.
Proost!
JaapdJ schreef:

Proost!

U ook Proost!
Reputatie 7
Om azijn te maken heb je meer nodig dan alleen zure wijn, om te beginnen azijnmoer. Als je het gaat proberen, wacht dan eerst tot een restje azijn dat heeft gemaakt, het duurt een tijdje, fles niet helemaal afsluiten en bewaren op kamertemperatuur, het is een glibberig goedje, beetje slijmerig, daarmee kun je verder, even op het internet kijken wat je nog meer nodig hebt.

Wat wijn betreft: koop eens een fles koosjere wijn, alles wat koosjer moet zijn wordt tig keer gecontroleerd. Je hoeft sowieso niet bang te zijn dat er antivries inzit om de wijn zoeter te maken.

Wijn die naar kurk smaakt, ik denk dat Jan dat bedoelt, kun je beter weggooien, het kan weinig kwaad maar het is gewoon heel vies. Tegenwoordig zijn veel kurken van kunststof, niet alleen bij de goedkope soorten.
Reputatie 2
Badge +4
En dan hebben we het nog niet gehad over schimmels in rode wijn en de pesticiden die in de (witte) wijnbouw in waanzinnige hoeveelheden gespoten worden.
@MrsJones Waar koop je koosjere wijn? Internet?
Reputatie 7
@Luctor In een Joodse winkel, daar worden uitsluitend koosjere producten verkocht.
Of in een Franse hypermarchée maar daar heb je nu niets aan. Die hebben dikwijls een aparte afdeling.
Reputatie 2
Badge +4
@MrsJones Dat begrijp ik, maar in het oord waar ik woon zijn helaas geen Joodse winkels. Ik zal eens op Internet kijken. Dank voor de tip trouwens.
Reputatie 7
Ik denk dat je de meeste kans maakt in Amsterdam en verder misschien bij sommige slijters. Ik weet natuurlijk niet waar je woont, in de grensstreek met België zit je sneller in Antwerpen, ik vermoed dat je daar ook wel Joodse winkels voor levensmiddelen en zo vindt. De Joodse spijswetten zijn bijzonder streng dus de kans dat je iets vindt dat zuiver is is groot.

AANVulling, ik heb nog even verder gespit, de Hema heeft verschillende kosjere wijnen. Er staat nog meer op het Internet maar de Hema zit (nog) zo ongeveer overal.
Reputatie 2
Badge +4
Ok, een paar Hema's zijn er nog wel hier ;)
Al eerder een keer voorgesteld aan de CB om hun eigen wijntests weer op te pakken. Benieuwd of dat er van gaat komen.
Reputatie 7
Luctor schreef:

Al eerder een keer voorgesteld aan de CB om hun eigen wijntests weer op te pakken. Benieuwd of dat er van gaat komen.

Waarom zou je dat testen? Dat proef je toch zelf en als je het niet proeft maakt het sowieso niet uit. Het enige dat er gaat gebeuren is dat er een wijn als beste koop uitkomt, daar komt dan een run op, die verdubbelt in prijs en voor die prijs is er beter te koop.
Reputatie 7
Je zou dan ieder jaar moeten testen, het ene jaar is goed, het andere niet, gezellig, het hele consumentenbond personeel eens per jaar een paar weken ladderzat.

Reageer