Consumentenbond.nl

Hoe zet jij jouw kopje koffie?

• 10 augustus 2016
  • 11 reacties
  • 560 Bekeken

Reputatie 5
Badge +7
Onweerstaanbaar vinden liefhebbers de geur van verse koffie. Is koffie nu wel of niet slecht voor je gezondheid? Verbazingwekkend genoeg zijn beide antwoorden op die vraag juist. Aan de ene kant werkt het in de koffieboon aanwezige stofje ‘cafestol’ cholesterol verhogend, aan de andere kant verlaagt vijf kopjes koffie per dag het risico op hartziekten, beroertes en zelfs diabetes. Het geheim is te vinden in de methode van koffiezetten. In het gratis artikel van de Gezondgids lees je hoe jouw koffiezetmethode invloed op je gezondheid heeft.

Hoe drink jij je dagelijkse kopje koffie? Laat met de stemknop weten welke koffiezetmethode jouw dag maakt! Staat jouw favoriet er niet bij? Laat hem dan toch weten via de button 'Plaats reactie' onder de poll.

11 reacties

Mijn favoriete koffie staat er niet tussen. Ik drink espresso (lungo) zo'n 3 kopjes per dag.
Merkwaardig, maar het kopje espresso staat er inderdaad niet tussen.
Filter koffie
ik drink 5 kopjes koffie per dag ,heb een Siemens apparaat met bonen en de koffie is heerlijk steeds vers gezet
mijn kopje koffie staat er ook niet bij,heb een Siemens apparaat met bonen en de koffie is heerlijk steeds vers gezet en drink meestal 5 kopjes per dag
Wij drinken koffie middels een DELONGHI app. bonen.ca.8 koppen per dag.
Reputatie 7
Badge +4
ik snap de lijst niet. volgens mij staat de verse bonen machine er niet eens tussen terwijl er wel tal van andere vage methoden staan.
Filterkoffie vind ik best Ik heb pads gehad maar kan me niet bekoren
Onze koffie staat er niet bij.

Wij drinken koffie/espresso/cappuccini uit een DeLonghi MagnificaS
Reputatie 5
Badge +7
Dank voor alle reacties tot nu toe! Het klopt dat niet alle koffiezetmethoden zijn opgenomen in de poll, omdat het aantal keuzemogelijkheden binnen de poll gelimiteerd zijn tot maximaal tien. Daarom is geprobeerd zo nauw mogelijk de filtertechnieken uit de test te benaderen (zie tabel in het artikel uit de Gezondgids). Als jouw favoriete koffiezetmethode niet in de poll staat, zijn we er toch benieuwd naar. Laat dan een reactie achter via de blauwe button 'Plaats reactie'.
Mijn favoriete manier van koffiezetten: de Indische manier: gemalen koffie in het filter hard aanstampen, 3x net niet-meer-kokend water erop. Dat duurt lang. De koffie-extract in het potje is geconcentreerd en dagen lang lekker mits afgesloten in een glazen flesje. Wordt per kopje aangelengd met kokend water of kokende melk. De sterkte wordt dus aangepast aan de individuele wens.

Gemak: ook één kopje koffie maken is mogelijk; er wordt nooit meer koffie weggegooid; het is de goedkoopste manier van koffiezetten. En volgens velen de lekkerste.

Nadeel: het zetten duurt meer dan een uur; plotseling bezoek en geen gezette koffie meer? Dat is lastig.

De potjes (Villeroy & Boch) zijn helaas niet meer verkrijgbaar.

Reageer