straatvraag

Hoe ziet je ontbijt er meestal uit?

• 19 September 2022
  • 31 reacties
  • 1575 Bekeken
Hoe ziet je ontbijt er meestal uit?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2190 reacties

Hou je van brood, of eet je liever yoghurt? Ben je van het zoete beleg, of juist hartig? Of ontbijt je helemaal niet?

🥐 We stelden deze vraag ook op straat. De reacties lees je hier.

Hoe ziet je ontbijt er meestal uit? Praat mee!

31 reacties

Ik begin met een banaan.
Een half uur later een bak volle yoghurt met rauwe haverhout er in.
Ik gebruik geen suiker of andere zoetigheid in de ochtend.
Als ik dat wel zou doen, heb ik heel snel weer honger.

Voor mij start de dag meestal met minimaal vier boterhammen van mijn zelfgebakken zuurdesembrood.

Als het geen meestaldag is start de dag met havermout of met muesli.

Verder reikt mijn fantasie niet.

Ik woonde ooit alleen op kamers en was bij m'n moeder weg. Toen kwam er de klad in, ik at 's ochtends geen ontbijt. Ik vond het maar stom en vervelend, iets voor mama's kindjes.

Maar daarna kwam ik mijn vrouw tegen, ze was toen nog een meisje. En die heeft ingevoerd dat ik elke ochtend een bord 7-granen pap met warme melk at. Ik kreeg het voor m'n neus gezet elke ochtend, was goed voor je maag, want inderdaad, maagzuur speelde toen dikwijls op bij mij. En daarna een kop koffie toe. De laatste tijd drink ik er eerst ook een kop warme melk bij. En als de r in de maand zit ook een vitamine D 💊.

Mijn ontbijt begint zo rond 12:30 uur met een plakje kaas. Dan volgt een warme maaltijd met een minimale hoeveelheid koolhydraten, vaak een restje van de vorige avond met eieren, een salade of iets dergelijks. Ik ben diabeet en gebruik dankzij een keto-dieet daarvoor geen medicijnen meer.  

Ik ben een echte ontbijt liefhebber! Begin de dag altijd met een groot glas (250 ml) warm water (gekookt water aangevuld tot drinkbaar met koud water) en probiotica. Beiden goed voor spijsvertering/darmflora. Vervolgens ga ik mij wassen en aankleden en loop een stuk met onze hond. Daarna eet ik meestal kh arm brood 80% van het merk Basics met beleg zoals kaas met wat komkommerschijfjes, notenpasta en/of een ei. Daarna drink ik 2 kopjes koffie en ben ik klaar voor de nieuwe dag.

Mijn ontbijt bestaat uit een vezelcracker met runderrookvlees, een glas versgeperste jus d’orange en (sinds vijf jaar pensionado) een (grote) pot Earl Grey thee, die dan rond een uur of elf leeg is.

Tijdens vakanties (en dat is vrij regelmatig) wordt die cracker vaak vervangen door een of twee knapperige witte broodjes. Ik gebruik nooit boter en/of zoetigheid als beleg.

Ik maak de avond voor het ontbijt een lekker bolletje klaar met een gezonde

boter en een hartig beleg (b.v. rookvlees, pekelvlees of ossenworst).

's Morgens haal ik een heerlijke bak koffie (Dolce Gusto).

Dan duik ik m'n bed weer in en geniet van m'n broodje en m'n kop koffie.

Dan sta ik op en gaat m'n dag beginnen.

...een (grote) pot Earl Grey thee...

Een kleine pot thee hoort vanzelfsprekend de allereerste ceremonie te zijn van elke nieuwe dag.

Omdat het zo vanzelfsprekend is liet ik het in mijn eigen commentaar achterwege.

De dag begint voor mij met rekken en strekken in bed, daarna wat buikspier-oefeningen… Vervolgens ga ik naar beneden en drink n glas warme magere chocolademelk (eiwitrijk) en lees ik de bijbel, kijk of er appjes of mails zijn en eet daarna 2 volkoren boterhammen met zoet beleg (ben n zoetekauw, lunch neem ik kaas en pindakaas met wat walnoten); daarbij drink ik 2 grote glazen thee. Daar kan ik mee vooruit tot de lunch!

Sinasappelsap van 2 vers geperste sinasappels + muesli (diverse varianten) door schaaltje Griekse yoghurt, 2% vet of 10% vet, biologisch.

Ik begin met een grote kop zwarte koffie met suiker. Daarna een kom müsli met yoghurt en een lepeltje honing of zelfgemaakte bramensaus. Al jaren!

Elke dag 1 snee volkorenbrood, koolhydraat verlaagd, dieet margarine en 3 aardbeien. Kop koffie, zwart.

Kan ik nog reageren op ontbijt? Wij maken 's avonds wat druiven/rood fruit (evt. diepvries) in de smoothy-kan klaar met havermout, appel/peer, mandarijn+banaan klaar: yoghurt er bij en grof mixen, zodat er nog gekauwd moet worden. Bevalt prima. Maar wisselen bij kou in de winter af met havermoutpap.

👱🏻♀️💼 Dit betekent Prinsjesdag 2022 voor AOW'ers * Zo gezond is pompoen peer, mandarijn, wat banaan

Van jongs af aan gewend aan ontbijt. Heel lang geleden, vlak na de oorlog, moest het oude brood worden opgemaakt in warme melk. Daar was ik niet zo gelukkig mee! De laatste decennia gebruik ik drie soorten ontbijt voor drie achtereenvolgende dagen. Te weten: muesli met magere yoghurt, Brinta met half volle melk + rozijnen + vruchtenmixsiroop en havermout  met half volle melk + rozijnen + vruchtenmixsiroop. Elk ontbijt met een sinaasappel. De achtergrond hiervan was mijn hardloopsport en wilde een goede start hebben. Hardlopen is nu fini maar het systeem van ontbijt is gebleven.

1. Tupker

Wij mijn vrouw en ik geloof in een goed ontbijt. 
We beginnen de ochtend met een zelfgemaakte thee van verse gember met citroensap, kurkuma en kaneel met beetje honing. Voordat we iets anders neem. 
Daarna of twee gebakken eieren of havermout pap, of we wisselen het af met muesli en yoghurt of kwak. We gebruiken zo veel mogelijk volvet echte roomboter. 
Daarna kopje koffie. 

Mijn ontbijt bestaat uit een vezelcracker met runderrookvlees, een glas versgeperste jus d’orange en (sinds vijf jaar pensionado) een (grote) pot Earl Grey thee, die dan rond een uur of elf leeg is.

Tijdens vakanties (en dat is vrij regelmatig) wordt die cracker vaak vervangen door een of twee knapperige witte broodjes. Ik gebruik nooit boter en/of zoetigheid als beleg.

Ik vergat te melden dat we om de dag er een gekookt eitje bij nemen…...

Badge

Een goed ontbijt is het halve werk. Ik eet elke morgen 2 volkorenboterhammen. Een met iets hartigs en een met jam/appelstroop. Tussendoor neem ik een mandarijn of sinaasappel. Tot slot een beker karnemelk.

Prima, gezond ontbijt, alleen nog niet veel drinken. Groet, Marie-Louise 

Badge +8

We stelden deze vraag ook op straat. Lees hier de reacties die we kregen.

Reputatie 6
Badge +6

Ontbijt is van levensbelang om de dag te starten.

Zover ik in de tijd terug kan denken altijd ontbijt,

Nog warm, witbrood met suiker (wel lekker de suiker op het nog warme brood, er was vroeger niet anders: suiker, stroop of jam, veel keus was er toen niet., o ja chocoladehagelslag of gekleurde?

Met werk: koffie en altijd 3 bruine boteham als ontbijt, om 9:30uur nog een Goeie Morgen drinkontbijt.

Als ik door omstandigheden (iets met zo'n opwind wekker)⏰ bijna te laat was, zonder ontbijt weg,

was het eerste wat ik zocht , in de baas zijn tijd😁, een bakker, voor een broodje of een krentebol.

Nu als we wakker zijn een XXL baristo expresso (zo lekker) en 2 bruine boterham kaas en hartig

Badge

Mijn ontbijt is een plaatje koek met boter en een bruin bolletje met hagelslag of jam en een kopje thee heerlijk effe bijkomen. 

Begrijp ik nu, dinie1, dat u ‘s morgens bij het ontbijt, direct na een verkwikkende nachtrust, al moet bijkomen?

Twee boterhammen van zelfgebakken brood. Een met extra belegen kaas en een met jong belegen kaas met zelfgemaakte jam er bovenop. Beker earl grey thee. 

Een paar jaar geleden las ik dat voor noodhulp in gebieden met ernstig voedseltekort ‘sabbelzakjes’ met pindakaas verstrekt werden, omdat “alles er zit wat een mens nodig heeft”. Sindsdien gebruik ik geen boter meer op mijn 4 sneeën brood met hagelslag, maar pindakaas.

Een prima ontbijt. Ik draai er de hele ochtend op zonder probleem en heb aan 2 sneetjes brood tijdens de lunch meer dan genoeg om 's avonds het diner te genieten.

Pindakaas is inderdaad een onderschat fenomeen.

Ooit las ik in een winkel in Maastricht: "Pindakaas is gezonder dan kaas”, en dat is mij altijd bijgebleven.

Deze reactie bewijst het!

Reageer