Consumentenbond.nl

Hoe zorg jij dat je voldoende ijzer binnenkrijgt?


Reputatie 3
Badge +2
Je staat er misschien niet iedere dag bij stil, maar ijzer is een belangrijk mineraal in je dagelijkse voeding. Zo zorgt ijzer bijvoorbeeld voor het transport van zuurstof door het bloed naar de hersenen. Ook speelt het een belangrijke rol in de ontwikkeling van de hersenen, dit is vooral belangrijk voor (ongeboren) baby’s en kinderen.

Een ijzertekort, beter bekend als bloedarmoede, merk je meestal niet zo snel omdat je lichaam eerst het voorraadje ijzer in je lichaam gebruikt. Pas na een tijd kun je verschijnselen als vermoeidheid opmerken. Bij kinderen kan zo’n ijzertekort ook resulteren in een tragere ontwikkeling. Groepen die extra op hun ijzerinname moeten letten zijn vegetariërs, veganisten, zwangere vrouwen en kinderen.

Lees meer over voedingsmiddelen die veel ijzer bevatten en supplementen op onze pagina over ijzer in voeding.

Merk jij het wanneer je te weinig ijzer binnenkrijgt? En wat eet jij om wél genoeg ijzer binnen te krijgen?


8 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Bij voldoende variatie en ons een beetje verdiepen in het hele verhaal zullen er niet snel tekorten zijn . Ook niet in andere stoffen die we nodig hebben. Als we vage klachten hebben en als dat nog nooit gedaan is of heel lang geleden , is het slim om eens de huisarts te vragen om bloed te mogen laten prikken voor een uitgebreid bloedbeeld . Daar is enorm veel aan te zien. Dan kan gekeken worden of alle waarden binnen de grenzen liggen en ingegrepen worden als dat niet zo is. Ik vind het raar dat dat geen standaard beleid is . Er is veel narigheid te voorkomen door er op tijd bij te zijn.
Nooit gemerkt dat ik te weinig ijzer bevatte, maar ik eet wel graag echte Limburgse "Rinse Appelstroop".

Dat verklaart alles, denk ik.
Reputatie 7
Badge +5
"En wat eet jij om wél genoeg ijzer binnen te krijgen?" Vlees en vis en nooit een tekort gehad.
Hi @Rosa Rolvink,

Klopt het dat de ADH voor volwassenen ruim 1.000 x zoveel is als die van een kind of staat er een fout in het bericht? Je schrijft dat kinderen 8 milligram nodig hebben en volwassen 9 gram. Dat laatste lijkt me (gezien de lijst met ijzerwaarden) onrealistisch.

Praktisch artikel verder, fijn om te lezen!

Groet,
Justin
Reputatie 7
Als je gevarieerd eet krijg je meestal genoeg binnen en dan heb je geen supplementen nodig. Daar moet je ook mee oppassen want teveel ijzer is ook niet goed, soms kan een lichaam een teveel niet afvoeren en dan krijg je ook gezondheidsproblemen. Paddenstoelen bevatten ook ijzer maar niet genoeg om een biefstukje te vervangen.
Reputatie 7
Badge +5
@Just_Verb Scherp, dat lijkt inderdaad een typefout:

Kinderen hebben per dag ongeveer 8 milligram ijzer nodig. De ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) voor volwassenen is hoger: 9 gram. Voor vrouwen in de vruchtbare leeftijd zelfs 15 milligram omdat ze bloed verliezen tijdens de menstruatie.
Reputatie 1
Badge +1
Fijn, zo'n aandachtige lezer @Just_Verb ! Het gaat hier inderdaad om een klein (maar ook weer heel groot) foutje. Het moet natuurlijk 9 milligram zijn 😊
We gaan het gauw rechtgezet in het artikel. Bedankt voor de tip!
Hi @CBKarin,

Graag gedaan. En jullie bedsnkt voor het praktische en leerzame artikel!

Groet,
Justin

Reageer