Consumentenbond.nl

Hoe zoutpercentage in brood berekenen?

• 3 mei 2017
  • 2 reacties
  • 342 Bekeken

Naar aanleiding van de berichtgeving over zout in ambachtelijk brood heb ik aan mijn bakker gevraagd hoeveel zout er in het brood zat. Na overleg met de bakkers koppelde de verkoopster terug dat er in elk brood 10 gr zout zat. Nu vraag ik me af wat een goede manier is om daar een percentage uit te bereken. Kan ik simpelweg een brood wegen en daarmee verder rekenen?

2 reacties

ja, dat is als eerste benadering prima.
Badge +1
Interessante vraag en goed dat u bij uw bakker navraag doet naar het zoutgehalte van het brood. Uit eerder onderzoek van de Consumentenbond bleek dat (ambachtelijk) brood te zout kan zijn.

Met het gewicht van het brood en de hoeveelheid zout die gebruikt is, is het mogelijk het percentage zout uit te rekenen en daarmee weet je hoeveel zout in gram er per 100 gram brood inzit. Daarmee is ook de hoeveelheid zout per snee brood te berekenen, vaak weegt 1 snee ongeveer 35 gram. Zo komt u erachter hoeveel zout u met dit brood binnenkrijgt.

De wettelijke zoutnorm van 1,8% geldt voor de hoeveelheid zout op basis van de hoeveelheid droge stof in het brood. De hoeveelheid droge stof in het brood is af te leiden uit de gebruikte receptuur of door het vochtgehalte in het brood te meten. Op basis van de informatie die u heeft kunt u dit dus niet checken.

Reageer