Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Hoeveelheid zout in brood verder verminderen?

• 23 november 2014
  • 14 reacties
  • 402 Bekeken

Wij waren de afgelopen weken in Duitsland en vonden daar het brood erg zout, niet zo lekker. Na een paar dagen schoot het me te binnen dat dat wel eens zou kunnen komen doordat in Nederland de hoeveelheid zout in brood zou worden verminderd. Inderdaad is in januari 2013 de hoeveelheid bij ons verminderd van 0,5 naar 0,4 gram per boterham, 20% minder dus. Als we dat nog een keer zouden doen, is dat misschien best goed voor onze gezondheid. Maar dan is het brood in het buitenland voor ons waarschijnlijk niet meer te eten! Wat vindt u, moeten we de hoeveelheid zout in brood nog verder verminderen? En heeft u ook al gemekrt dat het brood in het buitenland zouter is dan u gewend bent?

14 reacties

Reputatie 2
Badge +4
Ik ben dit jaar naar Frankrijk en Spanje geweest, maar kan me niet herinneren dat het brood daar zouter smaakte dan in Nederland. Wel vind ik het een mooi voorstel van u om het zoutgehalte in brood nog verder te verlagen. Dat zoutverlaging in levensmiddelen lastig te verwezenlijken is, blijkt maar weer uit de zoutcampagne van de Consumentenbond http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/nieuwsoverzicht-2013/minister-zegt-concrete-normen-en-monitoring-zoutreductie-in-levensmiddelen-toe1/

Wij waren de afgelopen weken in Duitsland en vonden daar het brood erg zout, niet zo lekker. Na een paar dagen schoot het me te binnen dat dat wel eens zou kunnen komen doordat in Nederland de hoeveelheid zout in brood zou worden verminderd. Inderdaad is in januari 2013 de hoeveelheid bij ons verminderd van 0,5 naar 0,4 gram per boterham, 20% minder dus. Als we dat nog een keer zouden doen, is dat misschien best goed voor onze gezondheid. Maar dan is het brood in het buitenland voor ons waarschijnlijk niet meer te eten! Wat vindt u, moeten we de hoeveelheid zout in brood nog verder verminderen? En heeft u ook al gemekrt dat het brood in het buitenland zouter is dan u gewend bent?

Reputatie 2
Badge +4
Onderzoek van TNO, RIVM en de Wageningen Universiteit laat nu zien dat een minder zoute lunch (gemiddeld 41% minder zout) niet alleen geaccepteerd wordt, maar ook leidt het niet tot compensatiegedrag. Het kan dus wel!

http://www.voedingnu.nl/lunch-met-minder-zout-leidt-niet-tot.254265.lynkx?utm_medium=email&utm_campaign=utcam&utm_content=Lunch+met+minder+zout+leidt+niet+tot+compensatiegedrag&utm_source=Newsletter
Leuk om te lezen. Minder zout kan dus heel goed. Van mij mag brood best ook nog minder zout. Een vermindering van 0,1 gram betekent gemiddeld weer een halve gram minder per dag! Dat is veel! Wij eten aardappelen altijd en groente meestal zonder zout. En we missen het helemaal niet. Maar ook dat heeft wel tot gevolg dat we het eten in restaurants en bij familie en vrienden vaak erg zout vinden.
Begrijp niet goed waarom er nog minder zout in brood zou moeten. Ongeveer jaren '20 van de vorige eeuw is er een wet gekomen, dat broodzout gejodeerd moest zijn (Jozo). Dit in verband met het feit dat schildklierafwijkingen zo ongeveer een volksziekte werd. Nu er minder zout in brood zit, zal dus de kans op zulke afwijkingen weer toenemen. Wie let daar op?? Laat iedereen die zo bang is voor zout de snacks laten staan en allerlei andere zoutjes die bij ladingen over de toonbank gaan. Aan dat soort zout heeft niemand iets. Maar het zout in brood nog verder verminderen is een slecht idee. Tot mijn stomme verbazing zag ik onlangs dat Centrum multi-vitamine voor een bepaalde leeftijdgroep tegenwoordig ook Kelp bevat (= jodium). Maar niet iedereen slikt vitaminepillen.
U heeft daar zeker een punt. Ik denk wel dat we met wat minder zout in brood nog steeds genoeg jodium binnen krijgen. Het zit ook nog in andere voedingsmiddelen. Het voordeel van brood is, dat vrijwel iedereen dat dagelijks tot zich neemt en daardoor een flink deel van zijn jodium binnenkrijgt. Toen het nog 0,5 gram zout was, moest je daarvoor 6 boterhammen eten. Nu het 0,4 gram is, moet je er dus al 7 of 8 eten. Maar een deel kan uit ander voedingsmiddelen komen. Een verdere vermindering van zout in brood kan wel een probleem worden. Of kan er gewoon meer jodium in het zout toegevoegd worden?
Reputatie 7
Van.mijn mag er minder zout in het brood, ik ben van huis uit gewend aan heel weinig zout vanwege de hoge bloeddruk van mijn moeder, Ik vind daarom iets waar veel zout inzit gewoon vies. In restaurants idem ook al noemt men het daar "hoog op smaak". Echt zoutloos brood is op z'n Rotterdams gezegd niet te nachelen. Als je een normale hoeveelheid minder zout brood per dag eet krijg je, samen met andere voedingsmiddelen waar jodium inzit echt wel voldoende binnen. .
Een schildklierafwijkimg door een tekort aan jodium is makkelijk te constateren dmv een bloedonderzoek. Kelptabletten kunnen een tekort aanvullen maar bij een te snel werkende schildklier mag je die niet nemen, je moet sowieso eerst overleggen met je huisarts want niet alle drogisterijmiddeltjes zijn onschuldig.
Reputatie 5
Badge +7
De topicstarter heeft dit onderwerp weliswaar drie jaar geleden aangekaart, maar een jaartje geleden hebben ook wij specifiek de hoeveelheid zout in brood onderzocht. En dat mag inderdaad best wat minder, vooral in 'ambachtelijke broden'.

Voor de geïnteresseerden: In het topic Veel broden zouter dan toegestaan vind je een gratis artikel uit de Gezondgids over zout in ambachtelijke broden en ook een videootje hoe we de broden hebben onderzocht!
Reputatie 7
Waar en wanneer ik het heb gelezen weet ik niet meer maar het Vlaamsch Broodhuys schijnt heel veel zout in het brood te stoppen.
Er gaat niets boven zelf gebakken brood, dan kun je er ook van alles door mengen.
Reputatie 7
Badge +4
Het is met zout net als met bv. suiker en andere stoffen die je tot je neemt. Wanneer je qua smaak aan een bepaalde hoeveelheid gewend bent en ook je lichaam is er aan gewend vind je het niet lekker en heb je - onbewust - behoefte aan meer wanneer je minder tot je neemt. Maar wanneer je gewend bent aan minder vind je het juist niet lekker, of zelfs vies, wanneer er meer in zit. 😝
De oplossing naar een gezonder dieet en een gezondere samenstelling van producten is dus heel eenvoudig door er geleidelijk minder van die stoffen in te stoppen en ook zelf te minderen met het gebruik en toevoeging er van.🙂
Gezonde voeding heeft een enorme positieve invloed op lichamelijk en geestelijk welbevinden, het energieniveau en het voorkomen van allerlei ziektes. Je bent wat je eet!
Reputatie 7
Zout en suiker worden te vaak gebruikt als smaakmakers. Als ze worden gebruikt als smaakversterkers zou er waarschijnlijk heel wat minder worden gebruikt.
Reputatie 5
Badge +7
Waar en wanneer ik het heb gelezen weet ik niet meer maar het Vlaamsch Broodhuys schijnt heel veel zout in het brood te stoppen.
Er gaat niets boven zelf gebakken brood, dan kun je er ook van alles door mengen.

Klopt, dat over het Vlaamsch Broodhuys staat in het artikel uit de Gezondgids. Bij deze meteen het linkje naar het artikel 🙂. En ja, zelf brood bakken... ik heb het een tijdje gedaan, met veel plezier. Met de hand. Dan weet je echt wat je eet. Nu helaas geen tijd meer voor...
Reputatie 7
Ik heb een fijne bbm, soms gebruik ik hem alleen voor kneden en rijzen, bijv. als ik (leuke) broodjes wil bakken. Toen ik nog werkte bakte ik in het weekend brood, de laatste paar jaar vaker.
Reputatie 7
Badge +4
@Natalie Rosien @Mevrouw Jones
Ik heb ook lange tijd brood gebakken, ook dagelijks voor een vaste groep van 65 man.
Iedereen had andere wensen dus ik maakte toen witbrood, lichtbruin brood, volkorenbrood, krentenbrood, witte bolletjes, bruine bolletjes, zuurdesembrood, enz. Alles biologisch.
Als je zelf een goede desem gemaakt hebt kun je daar eindeloos van gebruiken.
Het is enorm leuk en lekker om brood te bakken en de geur geeft een kick. 😋

Reageer