Consumentenbond.nl

Hoge kosten voor ruilcilinder koolzuurgas

• 17 juni 2018
  • 31 reacties
  • 131704 Bekeken

Onlangs een SodaStream apparaat gekocht. Na een week kan ik schrijven dat het me goed bevalt. Voorheen kocht ik bruiswater bij de supermarkt. Nu ben ik van het gesleep af met die flessen. Scheelt ook weer plastic.
Echter het volgende doet zich voor. Ik bestelde bij SodaStream een duo verpakking koolzuurgas cilinders. Dat is handig omdat je dan niet zonder zit als de cilinder in apparaat zit leeg raakt.
Ik heb er blijkbaar over heen gelezen bij de bestelling, maar je dient de lege cilinders binnen 2 week te retourneren anders brengen ze €15 in rekening per cilinder.
Ten eerste vind ik dat veel geld en ten tweede de termijn van twee week te kort want wie drinkt er nu 60 liter water in twee weken want zo lang gaat een cilinder mee. Je zou kunnen zeggen had dan later besteld. Ja dat is zo maar dan zit je nog met de tweede cilinder in de duo pack. Want bij SodaStream kun je geen één cilinder bestellen alleen in combinatie met andere producten zoals een glazen kan bijvoorbeeld. Dus het lijkt erop of ze dit wel weten bij SodaStream en via dit beleid extra geld proberen te verdienen.
Wie heeft gelijke ervaringen?

31 reacties

Is het niet zo dat dit gewoon statiegeld is, en je bij een volgende bestelling deze lege weer kunt retourneren?
Ja dat zou kunnen maar dan vind ik het volgende vreemd. Text van Blokker.
Citaat:
Is de CO2 cilinder leeg?
Wanneer deze cilinder leeg is, kun je deze ook omruilen voor een volle SodaStream cilinder van 60L bij iedere Blokker winkel. Zo betaal je alleen voor het gas (€12,99). Sodastream CO2 cilinders zijn en blijven altijd eigendom van Sodastream (CO2) Ltd. Je betaalt een licentie voor het mogen gebruiken van deze cilinder. Wanneer je deze definitief wenst te retourneren, ontvang je €2 retour.

Dan had ik ook zoiets verwacht rechtstreeks bij SodaStream
@J. Mihl

ontvang je €2 retour.

Misschien is het dan zo dat je bij blokker juist te weinig krijgt?

Indien u de cilinder definitief wil inleveren dient dit altijd via SodaStream Benelux te gebeuren. Het is helaas niet mogelijk om een cilinder definitief te retourneren via een winkelier. Wij willen u vragen altijd een mail te sturen via het contactformulier met daarin uw adresgegevens en de reden van retour. Als antwoord op uw mail krijgt u van ons de procedure + verzendwijze toegezonden. Het opsturen van cilinders naar SodaStream Benelux is altijd gratis via een antwoordnummer. Er komen verder geen kosten bij kijken voor u.
Hoezo te weinig? In die gasflessen zit gewoon gas om 60 liter koolzuurhoudend water te maken.

In ieder geval is het zo als het is. Ik had beter moeten lezen.
Het voelt alsof je en kratje pils koopt en de winkelier zegt dat je niet de statiegeld hoeft te betalen, die neemt de winkelier voor zijn rekening. Maar let op als je de krat met flesjes niet binnen 2 dagen inlevert dan brengen we toch €10 in rekening. Ze vermelden niet of je later dat tientje terugkrijgt. Mogelijk wel maar ik krijg ook geen reactie op mijn mail naar hun.
Ik zie wel.
@J. Mihl
Hoezo te weinig?

Nou bij blokker krijg je maar €2 terug terwijl dat eigenlijk € 15 moet zijn

Overigens houdt deze site het op € 25
Nou ik heb zojuist info ontvangen.
Als je koolzuurgas cilinders definitief inlevert ontvang je €2 retour per cilinder.
In mijn optiek een rare handels wijze.
Ze ontvangen eigenlijk éénmalig €30 euro bij de eerste levering van twee flessen aan een soort van statiegeld zoals je noemt maar je krijg je €4 terug bij definitief inleveren.
Lijkt me een onderwerp voor Consumentenbond.
Nou ik heb zojuist info ontvangen.
Als je koolzuurgas cilinders definitief inlevert ontvang je €2 retour per cilinder.
In mijn optiek een rare handels wijze.
Ze ontvangen eigenlijk éénmalig €30 euro bij de eerste levering van twee flessen aan een soort van statiegeld zoals je noemt maar je krijg je €4 terug bij definitief inleveren.
Lijkt me een onderwerp voor Consumentenbond.

Dit is inderdaad een puntje voor de Consumentenbond om hier eens een onderzoek te wagen...
overigens vind ik het vreemd dat dit nog niet gedaan is.
Reputatie 4
Badge +5
Naar aanleiding van bovenstaande meldingen is een van onze juristen hierin gedoken en zij stelt:

Volgens de site heb je de keuze tussen gewone cilinders en die statiegeldgevallen, en wat daar de voorwaarden bij zijn. Je betaalt per definitie een toeslag van 30 euro de eerste keer dat je de statiegeldcilinders koopt (voor de service), die toeslag vervalt de keren daarna als je de lege cilinders op tijd retourneert. Juridisch zie ik dus niet veel problemen.

Niet chic van Soda Stream, maar dus ook niet tegen de wet. Misschien moet je het afzetten tegen de kosten die je bespaart nu je geen dure flessen frisdrank meer koopt😉?

Groeten
Wendy
Reputatie 1
De kosten die je bespaart?

Mijn eerste cilinder raakt nu leeg. Naar schatting heb ik er 50 flessen van 840 mL prikwater mee gemaakt. Ruim 40 liter. Op de site: https://www.mijnkapitaal.be/?s=sodastream staat een verhaal van iemand die serieus gemeten heeft. Hij haalt 38 liter.
Ruilcilinders kosten (incl. verzendkosten) bij SodaStream 14,47 euro per fles.
Halen we daar 40 liter prikwater uit dan is dat 1447 / 40 = 36 cent per liter.
Bij AH kost 'mineraalwater koolzuurhoudend' 3,19 euro voor 6 flessen van 1,5 L. Dat is 35 cent per fles.

De echte voordelen zijn: geen gesjouw en vervoer met plastic flessen water en je hebt steeds een pittige bruis. De gekochte fles verliest immers zijn prik na opening.

De prijs van SodaStream zal wel op de markt zijn afgestemd. Enige concurrentie zou geen kwaad kunnen!

met vriendelijke groet,
Fons van der Meer
Reputatie 1
Eh, 35 cent per liter moet dat natuurlijk zijn.
Je betaalt dus ongeveer dezelfde prijs of je flessen koopt of zelf bruist.
Badge
De kosten die je bespaart?

Mijn eerste cilinder raakt nu leeg. Naar schatting heb ik er 50 flessen van 840 mL prikwater mee gemaakt. Ruim 40 liter. Op de site: https://www.mijnkapitaal.be/?s=sodastream staat een verhaal van iemand die serieus gemeten heeft. Hij haalt 38 liter.
Ruilcilinders kosten (incl. verzendkosten) bij SodaStream 14,47 euro per fles.
Halen we daar 40 liter prikwater uit dan is dat 1447 / 40 = 36 cent per liter.
Bij AH kost 'mineraalwater koolzuurhoudend' 3,19 euro voor 6 flessen van 1,5 L. Dat is 35 cent per fles.

De echte voordelen zijn: geen gesjouw en vervoer met plastic flessen water en je hebt steeds een pittige bruis. De gekochte fles verliest immers zijn prik na opening.

De prijs van SodaStream zal wel op de markt zijn afgestemd. Enige concurrentie zou geen kwaad kunnen!

met vriendelijke groet,
Fons van der Meer

Ik heb een iets andere berekening. Ik heb het een aantal maanden lang bijgehouden, en ik haal gemiddeld 70 flessen van 840 ml uit een cilinder, ongeveer 59 liter.
1447 / 59 = ~ 25 center per liter.
Per liter maak ik dus 10 cent 'winst'. Er vanuit gaande dat ik ongeveer 150 euro heb uitgegeven aan de SodaStream en accesoires (inclusief eerste clilinders), moet ik dus 1500 liter water drinken om alle kosten eruit te hebben. Aangezien ik ongeveer 10 liter per week drink, komt dit neer op 3 jaar.

Dat vind ik echter een stuk minder belangrijk dan het feit dat ik nu per jaar geen 500 liter spa meer naar huis hoef te sjouwen.. 🙂
Nav reacties @Fons vd Meer en @C.J. Scholten

Sodastream zegt dat 60 l haalbaar is.
70 l is dan wel veel.
Doe je dan de sterkste bruis?
Vergelijkbaarmet spa rood?

Sodastream geeft mij aan dat ze geen minimum kunnen aangeven. Ofwel het aantal liter wanneer je altijd de sterkste bruis gebruikt.
Raar dat ze wél n gemiddelde of maximum van 60 l kunnen aangeven. Als je dat kunt testen dan kun je toch ook het minimum testen?

Ook de prijs voor CO2 (bij inruilen) noemen ze niet op de website (rond 12.95?)

Ik krijg het gevoel dat een aantal zaken bewust niet transparant en concreet door Sodastream gecommuniceerd wordt.
Mijn ervaring met Sodastream (Spirit) is dat je aanbiedingen van cilinder en fles(sen) (kunststof) wel eens de goedkoopste manier kan zijn om aan een lege cilinder te komen. Bovendien slijten de kunststof flessen ook best wel hard. Ik ben inmiddels over op een versie met glazen flessen.
Maar 60 liter ? Dat heb ik volgens mij nog nooit gehaald. Ik ruil mijn cilinder om bij de Blokker maar zou graag een goedkoper alternatief vinden. Op YT zijn filmpjes te vinden van mensen die droogijs in de fles stoppen. Dat zou enorm veel kosten schelen. Ik heb alleen nog geen droogijs kunnen vinden voor consumenten en geen idee of dat met een gewone diepvries ook houdbaar is.
Het verdienmodel van Sodastream lijkt een beetje op dat van printerfabrikanten: goedkope hardware , peperdure navulling. Wie in in de Sodatreambubble blijft, doet dat om het gemak (geen gesjouw) en het milieu (geen watertransport en plastic flessen). Qua kosten is Sodastream niet of nauwelijks goedkoper dan doorsnee supermarktwater (tenzij je van laffe bruis houdt). Op internet zijn verschillende tutorials te vinden hoe je de cilinder(s) zelf kunt navullen van nerdy gefröbel met droogijs tot een CO2-grootverpakking uit de horecawinkel en een slang + drukmeter, waarmee de prijs per vulling daalt tot onder de €1. Op marktplaats worden vaak gebruikte cilinders aangeboden en melden zich ook steeds vaker navulstations die hervullen per postorder. Let op dat je een garantie krijgt dat er met koolzuurgas uit de voedselindustrie wordt gewerkt.
Ik vind het zo jammer dat niemand het erover heeft hoeveel keer hij drukt bovenop.
3x is niet geweldig, 5x is het beste nog, maar wil je nog meer, dan haal je dat niet door nog meer te drukken, want voor mij gevoel blijft de bubbel hetzelfde. Ook bereik je het meeste resultaat door koud water te gebruiken.
kortom, met Spa Rood is het niet te vergelijken en het blijft ondermaats. Wel is het een aangename bruis, aangezien ik niet van de heftige bruis van Spa Rood hou. Hij gaat in ieder geval weer terug, want door zoveel te drukken verwacht ik zeker niet de 60 liter te halen.
Ik heb de mijne teruggebracht naar Blokker. De schroefdraad liep scheef waardoor de fles naar links hing en het apparaat soms omkiepte. Ik vond het een gammel ding en de bruis was ook geen onverdeeld succes. Ik ben nog op zoek naar een soliede alternatief.
Vroeger was het waardeloos en nu ook.
zo raar dat iemand het over een pittige bruis heeft, wat echt niet het geval is.
en 70 flessen lees ik ook, dan heb je gewoon geen bruis naar mijn mening.
voor een goede bruis m9et je zeker 5x drukken en dan nog heb je geen Spa Rood bubbel.
ik heb hem gelukkig terug kunnen brengen en het duizelt me ook van die praatjes over de Co2 patronen.
De Crystal is al een heel andere klasse. Een keer drukken is voldoende, de glazen flessen gaan langer mee. Kost iets meer maar is minder duur in gebruik. Toch wil ik graag een betaalbaar alternatief voor de gouden koolzuurflessen. Ik overweeg een installatie aan te schaffen voor het vullen van de koolzuurcilinders. Bied ik zelf wel een betaalbaar alternatief voor het vullen van flessen....
1x drukken is zeker niet voldoende.
Dag is afhankelijk van welk type Sodastream je hebt. De Spirit heeft niet genoeg aan 1 keer drukken, de Crystal is een ander apparaat. Dus verklaar je nader @Bert2004 .
Dat lijkt mij niet.
De bubbels worden echt niet anders in een ander type houder als er de zelfde Co2 patronen worden gebruikt.
Voor de mensen die aan de grens van Duitsland wonen, je kan je cilinder omruilen bij een Rossmann of een DMarkt voor 8 euro.

ook ben ik erachter gekomen dat je de knop van de sodastream ingedrukt moet houden totdat je een soort van knetterend geluid hoort voor de lekkerste sparkle!

groetjes
In het begin heb ik het een tijdje bijgehouden van hoeveel liter water ik uit 1 cilinder kon halen
en dat is gemiddeld 50 liter. Ik ruil de lege cilinders in voor volle, en die kosten dan 13 euro
bij bcc, dus 26 cent per liter. Dan gebruik ik siroop van karvan cevitam en die kost 3 euro per 750ml
en gebruik ik 75cc per liter, dus 30 cent per liter. Dus 26 cent voor de bubbels en 30 cent
voor de siroop, komt een liter frisdrank dan op 56 cent per liter. En sinds kort koop ik ook die cola siroop van sodastream zelf, want die smaakt precies hetzelfde als de echte coca cola
en kost 5 euro voor 440ml, maar je hebt maar 40ml per liter nodig, dus dan komt die op
45 cent per liter plus de bubbels is dan 71 cent de liter, dus alsnog veel goedkoper dan
kant en klare cassis of coca cola. En zijn er ook nog hele goedkope siropen, dus kan het
zeker voor minder dan 50 cent per liter.
Het lijkt mij echt niet fijn om 30 euro te betalen de eerste keer voor de twee cilinders. Als de cilinders eigendom zijn van Sodastream, en ik de cilinders retourneert zodra deze lege zijn, waarom krijg de 15 euro per cilinder niet terug? Dat lijkt mij juridisch gezien ongerechtvaardigde verrijking van Sodastream.
Sodastream zou dan de consument moeten informeren zodra je het sodastream apparaat koopt en schrijven dat je voor de eerste 2 cilinders 30 euro betaalt, tenzij je de twee lege cilinders binnen 15 dagen retourneert.
Het lijkt mij in ieder gevaal onredelijk want sodastream is toch de eigenaar van de cilinder, dus het lijkt mij dan beter 30 euro vooraf betalen, maar dan wel de 15 of 30 euro terug krijgen zodra ik de cilinders weer opstuurt, zoals statie geld. Deze manier lijkt mij wat klant vriendelijker.
Is het anders geen manier om ergens de lege cilinder in te vullen?
1x drukken is zeker niet voldoende.
Ik heb ook de Crystal en het is inderdaad onzin dat 1 keer drukken voldoende is. Ik druk 3 a 4 keer en dat gaat goed. Flessen water zet ik koud van tevoren. Het doseren vind ik iets dat lastig blijft. Je drukt niet altijd even lang op de knop en dat maakt ook verschil. Meestal druk ik door totdat ik een pufje hoor dan is het goed en heb ik een sterke bruis. Ik heb een hekel aan 'dode' frisdrank en erg gevoelig voor een goede bruis. Het is goed te doen, het gaat er wel snel weer af. Je kan het niet een dag laten liggen. Dus er een smaakje in de fles bijgooien is not done, dat doen we per glas.

Reageer