Consumentenbond.nl

Hoge kosten voor ruilcilinder koolzuurgas

• 17 juni 2018
  • 31 reacties
  • 132583 Bekeken

Onlangs een SodaStream apparaat gekocht. Na een week kan ik schrijven dat het me goed bevalt. Voorheen kocht ik bruiswater bij de supermarkt. Nu ben ik van het gesleep af met die flessen. Scheelt ook weer plastic.
Echter het volgende doet zich voor. Ik bestelde bij SodaStream een duo verpakking koolzuurgas cilinders. Dat is handig omdat je dan niet zonder zit als de cilinder in apparaat zit leeg raakt.
Ik heb er blijkbaar over heen gelezen bij de bestelling, maar je dient de lege cilinders binnen 2 week te retourneren anders brengen ze €15 in rekening per cilinder.
Ten eerste vind ik dat veel geld en ten tweede de termijn van twee week te kort want wie drinkt er nu 60 liter water in twee weken want zo lang gaat een cilinder mee. Je zou kunnen zeggen had dan later besteld. Ja dat is zo maar dan zit je nog met de tweede cilinder in de duo pack. Want bij SodaStream kun je geen één cilinder bestellen alleen in combinatie met andere producten zoals een glazen kan bijvoorbeeld. Dus het lijkt erop of ze dit wel weten bij SodaStream en via dit beleid extra geld proberen te verdienen.
Wie heeft gelijke ervaringen?

31 reacties

Sodastream rekent 13 euro voor het vullen en ruilen van de cilinder, dus 26 euro voor twee. Als je echter nog geen cilinders hebt, moet je die aanschaffen. Daarom zijn de eerste duurder en daarom moet je ze de lege binnen 2 weken terugsturen. Als je dus nog geen cilinders hebt, kun je die niet binnen 2 weken terugsturen en zal je de aanschafprijs van die cilinders nog moeten betalen. Zoals bijv bij bol.com te zien zijn die kosten een stuk hoger https://www.bol.com/nl/p/sodastream-co2-cylinder-60l-2-flessen-pack/9200000101244596/*

[commerciële link verwijderd door beheerder]

Na alle reacties te hebben gelezen, is het mij duidelijk: voor mij geen Sodastream! Ik koop bij Jumbo 1,5 liter flessen met bruiswater voor 36 cent per stuk! Als ik te oud wordt om te dragen, laat ik ze wel thuisbezorgen. Wat een oplichterij dat Sodastream!

Reputatie 6
Badge +5

Ik zag ook al een zelf vul gereedschap voor de flessen op internet.

Goeie deal: verplicht statiegeld per fles € 15 ???

Bij inleveren lege gasfles betaal je als adviesprijs [volgens sodastream] € 12,99 voor een

nieuwe volle fles.

Bij staken van het gebruik van de sodastream krijg je je betaalde statiegeld niet volledig terug !

Maar slechts € 2,00  van de eerder betaalde € 15,00 ……

Koop dus geen of slechts  één extra CO2 gasfles !!!

Badge

De vergelijking met printers gaat prima op. Als je een beetje rondkijkt op internet vind je 10kg voor ongeveer €30. In de patroon zit 425g, die kan je daar ruim 23 keer mee vullen. Dat komt dan uit op ongeveer  €1,30 per patroon. Nadeel is wel de hoge kosten voor statiegeld voor zo'n 10kg cilinder (€120) Maar die krijg je dan ook wel echt terug! Daarnaast natuurlijk de kosten voor de set die je nodig hebt om te kunnen vullen. Maar met een prijsverschil van €11,70 (Blokker €13 bij inruil) heb je die kosten er snel uit. Ik ben in ieder geval aan het kijken of dit realistisch is om zelf te gaan doen. Dan mogen ze dat statiegeld ook houden omdat ik zelf aan de patroon heb gezeten!

3x drukken of 5x drukken? Hoelang druk je? Met 3x drukken tot je verschil hoort in vullen, levert m.i. een prima bruiswater op. Bedenk wel dat er ook hier een verzadigingspunt geldt. Spa Rood kan nooit meer bevatten dan de verzadiging toelaat. Daarbij speelt uiteraard de temperatuur van het water een belangrijke rol. Gezien de meesten het in de koelkast bewaren, is het handig om het water eerst op deze temperatuur te brengen voordat je de koolzuur toevoegt. Overigens kost bij de goedkopere supermarkt bruiswater €0,26/L Misschien niet de Spa Rood kwaliteit, maar wel een goedkoper alternatief.

Het milieuaspect is trouwens ook dubieus. Vrijwel alle flessen hebben statiegeld en worden hergebruikt, alleen 0,5L niet . Het zou de consumentenbond sieren om dat eens nader te bekijken, want daarvoor moet je kennis hebben van zaken waarover een gewone consument niet beschikt. We zijn inmiddels wel gewend aan claims door leveranciers die geen waarheidsgetrouw beeld geven.

Ik lever de lege fles in bij de Blokker en betaal ong. 12 euro voor een volle fles zonder gedoe.

Reageer