Consumentenbond.nl

HONING misleidende informatie

• 10 oktober 2019
  • 14 reacties
  • 405 Bekeken

Bij Albert Heijn honing gekocht en er staat op Flevo honing.
Op het etiket staat leuk verhaaltje over hoe ze in de Flevopolder deze honing maken.
Maar ook staat er op het etiket:
inhoud EU en buiten-EU honing.

Dat is in tegenspraak met elkaar. Ik vermoed dat er dus Chinese honing ofzo inzit, in ieder geval niet 100% Flevopolder honing.

Er staat geen telef nr op. Ik heb naar het bedrijf geschreven maar ik krijg geen enkele reactie. Mag dit ? Verkoopt Albert Heijn nog meer artikelen die niet in de haak zijn ( ik bedoel daarmee: waarvan het etiket NIET de waarheid vertelt)?

Ik hoopte dat er een mogelijkheid was om via de Consumentenbond dit soort klachten en observaties te melden en te verzamelen totdat het genoeg is om er actie op te kunnen ondernemen, eventueel.

Heb dit forum gevonden.

14 reacties

Reputatie 6
Badge +6
Helaas ik heb nog nooit Flevo Honing bij Dirk gekocht. überhaupt geen honing bij Dirk, maar ik zag wel dat ze "Smaakt Hoining" hebben. Maar als je Flevo Honing googled dan krijg je een lijst met webshops en adressen. Wellicht kan je aldaar eens vragen of ze ook Flevo Honing aan Dirk leveren en zo niet, wellicht weten zij meer. En verder kan je altijd een klacht op Klachtenkompas zetten, klacht over waarom je geen antwoord krijgt en klacht over de afkomst van de honing. Succes, groeten Leo.
Ik zie dat Albert Hein, Jumbo zowel als Dirk vd Broek hetzelfde merk honing verkopen.
Deze variant was : "Vloeibare Honing van Weide en Veldbloemen. Zacht en Fijn"
Reputatie 6
Badge +6
Heel goed opgemerkt, via internet/googled gevonden of naar de winkels geweest. Maar zijn dat nu de honing-en, de Flevo, die je bedoelde, want ik kwam heel wat Flevo honing-en tegen,uit Almere en andere plaatsen en die noemden zich echt Honing van de imkerij van Flevoland en niet uit China. Zijn de Appie, Dirk en Jumbo honing-en nu dezelfde en uit eigen land. Dan is je probleem daarmee opgelost en dat men voor een echt gefabriceerde honing van echte imkers allerlei fakenamen verzint, is bekend. Groeten Leo.
Reputatie 3
Badge +5

Hi@Madelijntje, allereerst welkom op de Community! Ik heb jouw bericht doorgezet als signaal binnen onze organisatie. Ik kan niet beloven dat er vanuit ons actie ondernomen zal worden, maar we verzamelen dit soort signalen wel en de juiste persoon binnen onze organisatie zal jouw melding in ieder geval binnenkrijgen.

Misschien ook handig om te lezen is onze actie ‘Kletsplaatjes’ over misleidende voedselverpakkingen, want wij strijden al een hele tijd voor eerlijke en duidelijke etiketten op verpakkingen.

Reputatie 4
Badge +4

Als ik op https://www.flevohoning.nl kijk:
Flevohoning is een kleine biologische imkerij met een netwerk van andere biologische imkers. Omdat onze eigen productie kleiner is dan de vraag naar biologische honing, is de handel in honing- en biologische producten ontstaan.

Maar of dat dezelfde club is als bij Appie, weet ik niet.

Reputatie 6
Badge +6

Dat is inderdaad de vraag @Wortelstamper . Ik had op Flevo Honing gedrukt en dan krijg je een hele lijst.

Flevo Honing bestaat dus, maar wil de echte opstaan en wie verkoopt de echte. Omdat het nogal een lijst is van Flevo Honing, ben ik ze niet allen nagegaan, mailen of bellen kost zoeken en tijd, maar wie het echt wil weten mag zijn/haar gang gaan. Groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +5

Met honing wordt veel geknoeid. Hoewel geen grote honingconsument, koop ik het zelf altijd bij de biowinkel van De Traay. Die vermeldt het land van herkomst op het etiket  en de verschillende honingsoorten zijn in smaak, kleur en consistentie ook duidelijk van elkaar te onderscheiden. Zoiets als "Flevohoning” lijkt mij een te wijdse en onduidelijke benaming. De kans dat er iets uit China in zit is tegenwoordig groot en dat heeft niet mijn voorkeur. Het blijft natuurlijk een kwestie van vertrouwen, maar voorlopig trek ik liever de portemonnee voor iets dat goed bevalt.

Overigens vind ik het buitengewoon jammer, dat de CB geen aandacht besteedt aan goede, regionale producten. Ik ben ervan overtuigd, dat veel consumenten snakken naar goede informatie op dit gebied. 

De kans dat er iets uit China in zit is tegenwoordig groot en dat heeft niet mijn voorkeur.

China heeft de wereld meer goeds gebracht dan welk ander land dan ook.

Reputatie 6
Badge +6

Beste leden, allemaal goed en wel. Maar het ging om Flevo honing. Wie weet nu het antwoord. De honing bestaat, is het een kleine imker of zijn er meer, ook grotere. Leveren zij aan grote winkels, dus ook aan supermarkten. Ik heb nog niets daarover gehoord en sorry ik ga geen uren zoeken, ik gebruik geen honing, wil best helpen, maar wie zoekt het nu eens uit, Groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +5

De kans dat er iets uit China in zit is tegenwoordig groot en dat heeft niet mijn voorkeur.

China heeft de wereld meer goeds gebracht dan welk ander land dan ook.

Dat lijkt mij moeilijk te beoordelen, maar als u daarmee doelt op China's rol als katalysator om de Westerse, in veel opzichten schadelijke, economische hegemonie op de knieën te krijgen kunt u gelijk hebben. Alleen staat het resultaat daarvan nog te bezien en tot dan voel ik mij niet geroepen daar zelf actief aan mee te werken. 

Reputatie 6
Badge +5

@Madelijntje Als die z.g. "Flevohoning” behalve bij AH ook nog bij andere supermarkten wordt aangeboden kunt u er bijna zeker van zijn, die die met andere soorten vermengd is, eenvoudig omdat de productie van zo'n plaatselijke honing te gering is om die supermarkten van voorraad te voorzien.

In Almere bezocht ik twee weken gelden een speciaal opgerichte tent voor de promotie van lokale producten. Daar stonden o.a. lokaal geproduceerde kruiden. Op mijn vraag waar die te koop zijn wist niemand het antwoord. Op mijn indringend kenbaar gemaakte bezwaar, dat het wel leuk is om lokale producten te promoten maar dat je die dan kennelijk nergens kunt kopen kreeg ik als antwoord, dat ze soms in sommige (maar niet nader bij naam te noemen) plaatselijke winkels te koop zijn. En dat die tent alleen maar bedoeld was om mensen van het bestaan ervan bewust te maken.

In de plaatselijke biowinkel en op de plaatselijke markt trof ik geen Flevohoning aan. Hier is kennelijk sprake van een keuze van de producenten om de gehele productie aan supermarkten te verkopen die er vervolgens mee doen wat nodig is om de schappen gevuld te krijgen, n.l. vermengen met andere (en veel goedkopere) honingsoorten.

Dat is alleen maar mogelijk omdat bekend is, dat de consument graag lokale producten wil kopen maar de herkomst van die producten.niet gecontroleerd wordt.  Waar honing vandaan komt is d.m.v. (dure) laboratoriumproeven exact vast te stellen. De consumentenorganisatie in Duitsland doet dat. Voor de CB lijkt hier een dankbare rol weggelegd. 

Reputatie 6
Badge +6

Madelijntje stelt een vraag over Flevohoning, ze had die bij AH gezien, maar is dat wel echte Flevohoning.

Welnu we weten nu aardig wat van Chinahoning maar daar is nergens een streek of dorp te vinden met de naam Flevo.

Van Flevohoning weet ik:  CITAAT ( gebruik geen paste): 

Flevohoning is een kleine biologische imkerij met een netwerk van andere biologische imkers. Omdat onze eigen productie kleiner is dan de vraag naar biologische honing, is de handel in honing- en biologische producten ontstaan. We leveren aan bedrijven, hotels, gezondheidscentra en winkels die duurzaamheid onderschrijven. Daarnaast ondersteunen we de verkoop van onze producten op beurzen en boeren- en homemade-markten

Flevohoning biedt zijn klanten eerlijke natuurlijke producten die op een verantwoorde wijze geproduceerd zijn. Onze bijen staan zoveel mogelijk in beschermde natuurgebieden en zijn gehuisvest in houten kasten. Onze producten zijn onbewerkt. Als er bewerkingen plaats moeten vinden word dit tot een minimum beperkt. Zo word onze honing nog met de hand afgevuld met een vulvat. Bij ons geen verwarmde leidingen.

En op www.flevohoning.nl staat het, en het adres is Almere Flevoland. Alle Flevolandhoning wijst naar Almere. Verder is er ook de naam Polderhoning Flevoland, ook uit die regio, maar de naam en de imker zijn anders. Verder kan ik niet vinden of AH, Plus, Lidl, Aldi, Dirk, Jumbo, Spar, COOP, Nettorama enz. het verkopen. Groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +5

Van Flevohoning weet ik:  CITAAT ( gebruik geen paste): 

Flevohoning is een kleine biologische imkerij met een netwerk van andere biologische imkers. Omdat onze eigen productie kleiner is dan de vraag naar biologische honing, is de handel in honing- en biologische producten ontstaan. …

Tja, dat roept dan toch de vraag op, of die kleine productie dan ergens als onversneden biologische Flevohoning verkocht wordt of dat de ontstane handel in honing dient om  er een niet meer geheel Flevohoning product van te maken dat aan de supermarkt geleverd kan worden.

Reputatie 6
Badge +6

Beste @Lisa Boele , dat is uiteraard allemaal best mogelijk, maar Madelijntje heeft deze topic gemaakt en daarin de vraag over Flevo honing gesteld. Ik heb slechts getracht, nadat we helemaal in China terecht waren gekomen, na te gaan waar en wat Flevo honing is. En ik heb diverse bronnen geraadpleegd maar kan nergens anders dan gemeld Flevo honing vinden. Daarom ook ik weet niet hoe en of het wel bij AH, Jumbo, Plus enz. terecht komt. Je kan elk hoofdkantoor van de supers gaan bellen en aldus informatie gaan vragen, maar dat kan de topic auteur ook zelf doen. Daarbij ik lust niet eens honing. Groeten Leo.

Reageer