Consumentenbond.nl

Hou jij in je voeding rekening met de schijf van vijf?


Reputatie 1
Wie gezond wil eten, heeft sinds maart een steuntje in de rug met de vernieuwde Schijf van Vijf. Volgens het Voedingscentrum helpt deze schijf bij het op gewicht blijven én vergroot deze de kans op een gezonde oude dag.

De richtlijnen en tips om te eten volgens de 'nieuwe' Schijf van Vijf vind je in de Gezondgids van april 2016. Lees het gidsartikel Het nieuwe eten, Schijf van Vijf (pdf) mét dagmenu's samengesteld volgens de nieuwe schijf.

18 reacties

Badge +2
Ja en Nee. Ik hou rekening met de aanbevelingen van de gezondheidsraad. De schijf van vijf is daar een meer beperkt uittreksel van. Zo is de aanbeveling om 3 koppen thee per dag te drinken, vertaald naar thee, koffie of water. Lijkt mij toch niet helemaal hetzelfde.
Reputatie 1
Badge
ik vind dit maar grote onzin want als het je tijd is ga je toch wel.

ik kon iemant die heel gezond dacht te leven maar haalde niet eens zijn pensioen.

van daar dat ik gewoon leef en van het leven geniet en normaal eet en drink.
Je precies aan de Schijf van Vijf houden is vrijwel onmogelijk. Dan moet je constant op verpakkingen kijken hoeveel zout er per 100 gram in een vleesvervanger zit en meer van dat soort dingen. Bovendien verandert de samenstelling van een product nog al eens. Alles precies afmeten (250 gram groente per dag, 2 stuks fruit of 250 gram fruit). Ik vind de Schijf van Vijf een richtlijn, geen Wet van Meden en Perzen. Het is bovendien een vrij saai systeem, het is altijd een laken van hetzelfde pak. Ook is het niet aangepast aan mensen die geen vlees of vis eten. Daar houden ze geen rekening mee.
Ik zie dit ook als richtlijn. En voor alles geldt: liever een beetje maar heel lekker!
Ik ben 65 jaar en in het verleden ongezond geleefd. Is het dan nog wel zinvol om de schijf van vijf na te leven. Daarbij verandert er elk jaar wel wat in de testen en aanbeveling dat je als consument er geen touw meer aan vast kan knopen.
Ik heb mijn eigen schijf en loop waarschijnlijk enkele schijven voor. Wil niet de schietschijf zijn van de industrie.
De industrie is het grote probleem, er worden allerlei toevoegingen gedaan in bewerkte producten: in een potje doperwten zit zowel suiker als zout. En bij andere producten komen er dan nog de nodige E- nummers, smaakversterkers, conserveringsmiddelen enzovoorts erbij. Volgens de industrie vraagt de consument dit. Maar volgens mij is het juist andersom: ze dringen je een smaak op........

Wanneer je zoveel mogelijk verse producten koopt en er zelf kruiden aan toe voegt, eet je al een stuk gezonder en echt niet duurder. Kost misschien iets meer tijd, maar het komt jezelf ten goede.
Reputatie 5
Badge +4
Nee, niet bewust.Ik zorg wel voor dagelijkse groente en fruit, maar voor de rest eet ik vooral wat ik lekker vind.Ook trek in me niks aan van de hetze van de CB tegen te zout voedsel, de redenatie er achter klopt namelijk niet.Het is zelfs niet eens wetenschappelijk bewezen, en is gebaseerd op veronderstellingen.Als de consumentenbond toch graag een grote slag wil slaan in het streven naar een gezond leven, dan kan ze zich beter sterk maken voor een totaal verbod op de consumptie van rookwaren.

Wil je op gewicht blijven en niet de pan uit groeien, dan zit er niks anders op dan de geconsumeerde calorieën ook weer te verbranden, dus doe ik wel weer aan de nodige lichaamsbeweging.
Er is ontzettend veel informatie te vinden over voeding, en ook veel tegenstrijdige informatie. Persoonlijk en vanuit mijn beroep als gewichtsconsulent vind ik het belangrijk dat kennis over voeding door breed wetenschappelijk onderzoek wordt gedragen. De schijf van vijf wordt op basis van deze kennis ontwikkeld en samengesteld, en ze houden rekening met de dagelijks praktijk als consument.
De schijf van 5 is leuk maar ik zie het toch wel iets anders. Bijvoorbeeld een vrachtauto chauffeur zit bijna de hele dag in zijn chauffeurs stoel waarbij lichamelijke inspanning bijna nul is, maar geestelijke inspanning is bijzonder hoog. Een bouwvakker waarbij lichamelijke inspanning bijzonder hoog is en geestelijke inspanning laag. Het ene lichaam benut b.v. 80% van het voedsel terwijl de ander er 60% van benut, elk lichaam verteert het voedsel ook anders. Het is erg moeilijk om een schema te maken dat voor iedereen volmaakt is.
Zo denk ik er ook wel over. Volgens mij gaat de schijf van vijf ook niet over de benodigde calorieën en nutriënten, maar over evenwichtig eten waarbij je zoveel mogelijk goede voeding binnen krijgt. De een verbruikt meer dan de ander en bij zwaar lichamelijke arbeid ligt het accent in de voeding iets ander dan bij geestelijke inspanning.
Ik heb hier voor mij staan Slimpie Sinaasappel siroop 0%suiker, dat is toch geweldig !!!! Maar lees je aan de achterkant de inhoud in het zeer klein gedrukt, zit er verd. Cyclamaat, Aspertaan, Sacharine, Aspertaan bevat een bron van Fenylalanine. Zie hier maar uit te komen als consument. Geen Suiker denk je, maar er zit zoveel onbekende zooi in waar de consument zoals ik geen wijs meer uit kan halen. ???????? IS DIT GEZOND ?????????
Moet Aspertaam zijn i.p.v. Aspertaan
Stel je eigen regels op!Voor mij is dat: - geen suiker of andere zoetmiddelen, - gezonde zouten (Keltisch zeezout en Hymalayazout)- gezonde vetten (kokosolie, olijfolie, roomboter en geen margarine),- alles het liefst biologisch- geen of zeer weinig vlees, maar peulvruchten, noten, ei, avocado's e.d.- en zo weinig mogelijk fabrieksproducten; alles zelf maken is leuk en gezondDit alles gecombineerd met veel wandelen en fietsen; de auto zoveel mogelijk laten staan.
Badge
De schijf van vijf en mijn gezonde verstand. Voor mij een prima combinatie.
Ik was mij er niet van bewust maar toen ik het artikel had gelezen realiseerde ik mij dat ik door "gezond verstand" te gebruiken voor een heel groot deel de (nieuwe) schijf van vijf volg.
De vraag die nu bij mij opkomt is: bereikt deze publicatie over de schijf van vijf wel alle bevolkingsgroepen? Niet iedereen houdt zich bewust bezig met "gezonde" voeding ondanks alle discussies over "vinkjes" en dergelijke.

Reageer