Consumentenbond.nl

Houdaarheid groenten in bakjes met zout

• 6 januari 2020
  • 3 reacties
  • 247 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2

Hoi allemaal,

Deze week heb ik tomaten, paprika's , komkommer in partjes gesneden.

Elke soort groente heb ik apart in een dicht afgesloten bakje gestopt en bewaar ik in de koelkast.

Nu heb ik een vraag:

Blijven de partjes langer houdbaar wanneer ik ze ook nog met zout besprenkel?

(vroeger hield men producten ook langer houdbaar met suiker/zout, vandaar)

Groet!

Vincent

3 reacties

Ik denk het niet, zout conserveert in principe wel maar ik heb mijn twijfels of sprenkelen een goede verdeling geeft en eigenlijk verwacht ik dat de groente zelf er vies en onappetijtelijk van wordt. Je doel is niet om ingelegde groente te maken maar om gesneden groente vers te houden en dat doet men in de praktijk door verpakken onder zuurstof vrije atmosfeer.

Reputatie 7
Badge +6

Mijn vrouw zegt zout deden ze vroeger toen er nog geen koelkast was. En als je paprika, komkommer en tomaat niet snijdt blijven ze langer vers met en zonder koelkast. Gesneden paprika krijgt vrij snel voze randjes. Gesneden komkommer doen ze ook in azijn met een beetje zout. Als de azijn dan te zuur smaakt doen ze er een klein beetje suiker bij.

Reputatie 2
Badge +2

Mijn vrouw zegt zout deden ze vroeger toen er nog geen koelkast was. En als je paprika, komkommer en tomaat niet snijdt blijven ze langer vers met en zonder koelkast. Gesneden paprika krijgt vrij snel voze randjes. Gesneden komkommer doen ze ook in azijn met een beetje zout. Als de azijn dan te zuur smaakt doen ze er een klein beetje suiker bij.

Dank je wel!

Ik denk het niet, zout conserveert in principe wel maar ik heb mijn twijfels of sprenkelen een goede verdeling geeft en eigenlijk verwacht ik dat de groente zelf er vies en onappetijtelijk van wordt. Je doel is niet om ingelegde groente te maken maar om gesneden groente vers te houden en dat doet men in de praktijk door verpakken onder zuurstof vrije atmosfeer.

Dank je wel!

Ik kan nergens op internet lezen of mijn theorie op gaat maar ik lees ook nergens dat het niet op gaat, vandaar.

Reageer