Consumentenbond.nl

"Houdbaarheidsgarantie" van Jumbo supermarkten bij internetbestelling - raar....

• 3 januari 2017
  • 5 reacties
  • 1000 Bekeken

Ik doe wel vaker boodschappen via internet website van Jumbo. Ben er eigenlijk erg tevreden over. Aardige bezorger en stipte bezorging. Tot gisteren. Om 18:30 werd een grote bestelling bij ons thuis bezorgd en direct na afrekenen heeft mijn vriendin gemerkt dat een pakje geitenmelk nog tot morgen (dus volgende dag) goed was. Een foutje, kan gebeuren. Aardige bezorger heeft aangeboden om pakje om te ruilen, ik vond dat niet nodig. Ik heb gezegd dat ik zelf wel servicenummer van Jumbo bel om dat bedrag gestorneerd te krijgen.

Nee dus... Volgens Jumbo medewerkster Ivie geldt voor internet aankopen een "Houdbaarheidsgarantie". Wij garanderen dat onze producten minstens tot en met morgen houdbaar zijn. Ik krijg een pak melk 's avonds bezorgd en moet zorgen dat het morgen op is... Stel dat ik drie pakken melk bestel, wat dan? Of vier pakken vlees? Ik heb geprobeerd om uit te leggen dat ik via internet niet in staat ben om zelf producten met langere houdbaarheidsdatum te kiezen en dat ik op hun reken om dat voor mij te doen. Als ik via internet bestel, dan bestel ik gelijk voor een week.

Ik vind het raar dat ik als consument geen bescherming heb bij aankoop van voedsel via internet. Voor overige goederen geldt een bedenktijd en heb je recht om te retourneren. Als klant heb je bij Jumbo geen poot om op te staan, ze verwijzen alleen maar naar hun algemene voorwaarden.

Is het echt zo raar dat als ik voedsel via internet bestel ervanuit ga dat THT datum NIET tot morgen is?

5 reacties

Dit is inderdaad heel merkwaardig en een behoorlijk goede reden om deze service dan ook maar niet te gebruiken. Ik denk dat niemand verwacht dat hij telkens nog zeven dagen THT op zijn melk krijgt maar één dag is simpelweg onacceptabel. Weet u toevallig ook hoe AH hiermee omgaat?
Ik heb het bij AH even opgezocht en ik denk dat Jumbo simpelweg een wanprestatie levert:

"AH online biedt gemiddeld dezelfde houdbaarheid op versproducten als in de winkels. Omdat je niet zelf de verpakking kunt kiezen, hanteren we de volgende spelregels:

• Zuivel, voorverpakte vleeswaren (zoals boterhamworst) en lunchsalades zijn bij aflevering minimaal 4 dagen houdbaar.
  • Overige versartikelen zoals vlees, vleeswaren vers, gesneden groenten, zijn bij aflevering minimaal 2 dagen houdbaar.
  • Uitzonderingen zijn verse pizza's, maaltijdsalades, stoommaaltijden en gebak, deze zijn minimaal 1 dag houdbaar."
Wellicht speelt schaalgrootte een rol maar ik verdenk Jumbo ervan dat ze orderpicken vanuit de winkel en bij franchisewinkels is dat een garantie voor die soort gedoe.
Inderdaad, bij AH is het veel beter geregeld. Bedankt voor het uitzoeken 🙂.

Ik heb via ConsuWijzer het overheidsloket voor consumenten van ACM (Autoriteit Consument & Markt) gecontacteerd hierover, zij konden mij niet verder helpen. Er zijn geen regels overtreden.

Klacht ook op https://www.klachtenkompas.nl/ geplaatst, helaas nog geen reactie van Jumbo.

Zolang er door de overheid geen duidelijke regels hierover vastgesteld worden zullen grote bedrijven slechte service aan consumenten kunnen leveren. Ik zal ook consumentenbond contacteren om te kijken of zij mijn mening delen dat dit eigenlijk niet kan.
Ik snap de insteek maar persoonlijk ben ik het daar niet mee eens. Er is absoluut geen sprake van het overtreden van welke wet dan ook, Jumbo levert simpelweg een "slecht product" of "slechte service" is wellicht een betere omschrijving en als potentiele klant kun je dan je afweging maken op basis van kwaliteit en prijs. Als een product je niet bevalt moet je het niet kopen!
Reputatie 2
Badge +1
Hier bezorgen ze (nog) niet, maar ik zou ook nooit vers bestellen. Juist om die reden. Ik zou dan dingen bestellen die lang houdbaar zijn (rijst, suiker, frisdrank, enz) en de verse producten zelf halen. Ik haal bijvoorbeeld ook 4 pakken melk. Dan vind ik het niet erg dat er eentje bijv. maar 2 dagen houdbaar is, maar die anderen moeten dan al veel langer mee gaan.

Reageer