Consumentenbond.nl

Ik kijk uit naar de introductie van insectenburgers

• 18 september 2014
  • 26 reacties
  • 350 Bekeken

(Foto: theilr, licentie: CC BY-SA)

Stelling van de week 38: 'Ik kijk uit naar de introductie van insectenburgers'

Vanaf oktober zijn er in de Belgische supermarkten insectenburgers te koop. De insecta-lijn bestaat onder andere uit hamburgers en schnitzels op basis van wormen. Volgens de voedsel- en landbouworganisatie (FAO) van de VN zijn insecten rijk aan eiwitten, vitaminen, mineralen en vezels. Hoe smaakt het?
Een beetje nootachtig, met een toets van spek
De Nederlandse autoriteiten hebben nog geen goedkeuring gegeven, waardoor deze producten nog niet in de Nederlandse supermarkt te koop zijn. Ik ben benieuwd naar jouw mening: Ga jij de insectenburgers kopen als ze hier in de supermarkt liggen?

26 reacties

Hallo,

Weet er iemand waar ik in Belgie insecten geschikt voor consumptie kan kopen ?

Zijn er al winkels of webstores waar ik die kan kopen ?
Ik weet best dat 'lust ik niet' vooral tussen je oren zit, maar ik sla toch echt over. Alleen al bij het idee lopen de rillingen over mijn rug. Insecten zijn op zichzelf vast heel gezond, maar het lijkt mij dat daar nog weinig van overblijft als we er hamburgers van maken en/of ze in de frituur gooien?
Behoud van voedingswaarde klinkt goed Stephan! Helaas helpt het (nog) niet tegen de rillingen 🙂. Misschien moet 'men' gewoon niet tegen mij roepen dat ik stiekem een sprinkhanenburger op mijn bord heb. Waarschijnlijk eet ik het dan wel op. Echt, ik lust bijna alles, maar bij slakken leg ik de grens. Overigens zou ik die ook niet meer zo snel nog een keer bestellen.
Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd en sta er ook zeker voor open. Het eten van insecten is zeker nog niet mainstream en er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het een goor idee vinden. Zoals bij iedere ingrijpende verandering is er altijd wel een klein groepje dat het wil proberen (de avonturiers) en als er eenmaal een schaap over de dam is, volgen er vast meer.

De vorm die ze hebben gekozen (hambugers/schnitzels) vind ik ook erg slim. Het is toch wat minder eng om iets dat je qua uiterlijk wel bekend voorkomt op te eten, dan een hele worm. Ben benieuwd wanneer ik ze in Nederland kan kopen, want naar BelgiË rijden voor een burgertje meelworm zie ik nog niet zo zitten.
Ik vind het een verschrikkelijk vies idee om insecten te eten. Bij een insect denk ik toch gauw aan vieze beesten die in en op uitwerpselen zitten.

Een burger eten lijkt wat laagdrempeliger en zou ik nog wel willen uitproberen. Ik hoop niet dat die vol gestopt wordt met smaakversterkers om de smaak van insecten te camoufleren?
goede bijt/pittig gekruid/formaat sprinkhaan zonder vleugels
Ik sta er voor open. Een puntzakje gefrituurde insecten (Thailand) viel erg in de smaak. Ik heb er ook vertrouwen in dat de overheidsorganen hun werk doen.

Ik weet best dat 'lust ik niet' vooral tussen je oren zit, maar ik sla toch echt over. Alleen al bij het idee lopen de rillingen over mijn rug. Insecten zijn op zichzelf vast heel gezond, maar het lijkt mij dat daar nog weinig van overblijft als we er hamburgers van maken en/of ze in de frituur gooien?

Begrijpelijk Wenpraatmee. Als ik het zo lees blijft de voedingswaarde behouden als er hamburgers van worden gemaakt. Dan is er geen insect meer in te herkennen: misschien wekt dat dan geen rillingen meer op?

Ik sta er voor open. Een puntzakje gefrituurde insecten (Thailand) viel erg in de smaak. Ik heb er ook vertrouwen in dat de overheidsorganen hun werk doen.

Een puntzak met insecten: klinkt spannend! Hoe smaken deze insecten?
Het komt toch steeds dichterbij: Jumbo maakt bekend dat vanaf januari 2015 insectenproducten landelijk in de schappen gaan liggen.

Op vrijdag 31 oktober en op zaterdag 1 november krijgen klanten in Groningen en Haren de kans om de insecten zelf te proeven. Als je daar in de buurt woont: ga je er naar toe?
Overigens zien de burgers en schnitzels er 'normaal' uit: je herkent niets meer van de wormen:

Gelukkig zijn Groningen en Haren heel ver weg voor mij. Ik wens Jumbo veel succes. Een slimme marketingjongen kan vast (bijna) iedereen (bijna) alles laten eten, kwestie van een lange adem. Hoe zit het met de winstmarges op insectenproducten eigenlijk?
Reputatie 3
Badge +3
Ik denk dan ook: je bent wat je eet. Dat geldt ook voor die insecten....wat krijgen die te eten? Als dat- ik noem maar wat- slachtafval is van hormoon-over-opgefokte varkens, dan lijken me die insecten ook niet tof. Ik zou het dus alleen willen eten als het groenvoer-etende beestjes zijn. Dat vertellen ze er nog niet bij he?
Badge
Lijkt me lekker! Vermits ik zeker weet dat het gezonde insecten zijn. Overigens ben ik even aan het oefenen hoe dit werkt... Lijkt me te lukken!
Reputatie 2
Badge +4
Als het goed is, zijn ze nu verkrijgbaar bij de Jumbo. Heeft iemand ze al geprobeerd? En wat vinden we ervan?
Reputatie 3
Badge +5
De spanning vooraf was opwindender dan de smaakbeleving. 'We gaan insecten eten!' Met pootjes? Nee, gewoon vermalen tot groenteburger. Lekker? Mwah... soort kipnuggets (daar wil je trouwens ook niet van weten hoe ze worden gemaakt). Toch ben ik voor het insect! Volgende keer sprinkhaan frituren.
Badge
Insektenburgers.... Alleen smakelijk als je ze dat zelf maakt!
Reputatie 2
Badge +4
T Bos, hoe maak je dat dan? Daar ben ik wel benieuwd naar!

Insektenburgers.... Alleen smakelijk als je ze dat zelf maakt!

Badge
Net zoals je bv tofu lekker maakt. Bv door te bakken in (met pepers of sambal heet gemaakte) olijfolie met een klein klontje zoute roomboter. Of met hete kerrie en gember, of in de zoute ketjap, of een prutje maken van knoflook, ui, tomaat en dat erover..... Ook lekker is gerookte paprikapoeder of gerookt zeezout! Passend wijntje erbij en je eet met smaak verantwoorde eiwitrijke maaltijd!! I
Reputatie 2
Badge +4
Nooit gedacht dat een gerecht van wormen zo smakelijk kon klinken! Op jouw manier zou ik ze wel willen uitproberen...denk ik....

Heb je de Insecta-burgers al eens geprobeerd?

Net zoals je bv tofu lekker maakt. Bv door te bakken in (met pepers of sambal heet gemaakte) olijfolie met een klein klontje zoute roomboter. Of met hete kerrie en gember, of in de zoute ketjap, of een prutje maken van knoflook, ui, tomaat en dat erover..... Ook lekker is gerookte paprikapoeder of gerookt zeezout! Passend wijntje erbij en je eet met smaak verantwoorde eiwitrijke maaltijd!! I

Badge
Doen dan! En ja ÉÉn keertje...!
Reputatie 2
Badge +4
Oproep: test je mee voor de Consumentengids?

Ik ben op zoek naar mensen die de insectenburger van Jumbo wel eens willen proberen en hier een korte vragenlijst (8 vragen) over in willen vullen.

Graag aanmelden tussen 30 januari en 5 februari via voeding@consumentenbond.nl met als onderwerp insectenburgers.

Meer informatie volgt na je aanmelding!
Reputatie 5
Badge +6

soort kipnuggets (daar wil je trouwens ook niet van weten hoe ze worden gemaakt). Toch ben ik voor het insect! Volgende keer sprinkhaan frituren.

Ha Peter. Er zijn natuurlijk veel verhalen over hoe voedsel in fabrieken wordt gemaakt. Maar recent zag ik dit over de McNuggets: . Als Grant Imahara zijn naam er aan verbindt, geloof ik in ieder geval dat voor zover hij kon zien het is zoals hij zag/kon onderzoeken.
Reputatie 2
Badge +4

Oproep: test je mee voor de Consumentengids?

Ik ben op zoek naar mensen die de insectenburger van Jumbo wel eens willen proberen en hier een korte vragenlijst (8 vragen) over in willen vullen.

Graag aanmelden tussen 30 januari en 5 februari via voeding@consumentenbond.nl met als onderwerp insectenburgers.

Meer informatie volgt na je aanmelding!

Op basis van deze oproep heb ik 5 ingevulde vragenlijsten teruggekregen. Dank aan de deelnemers van dit experiment via de community!!
Ik ga ze zeker eten!

Reageer