Consumentenbond.nl

Intermittent fasting: iets voor jou?

  • 5 juni 2020
  • 6 reacties
  • 4839 Bekeken
Intermittent fasting: iets voor jou?
Badge +8
  • Moderator
  • 1446 reacties

Intermittent fasting, ook wel periodiek vasten genoemd is populair. Naast dat je er van afvalt, zou het ook helpen tegen allerlei kwalen. Maar kloppen deze beweringen wel?

In dit gratis artikel uit de Gezondgids van juni 2020 zijn drie experts aan het woord.

Wat zijn jouw ervaringen met intermittent fasting? Praat mee!


6 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Heb het artikel nog niet gelezen, maar ga ik zeker doen. Want ik ben me geestelijk aan het voorbereiden op 3 dagen niet eten. Niet speciaal voor mijn gezondheid, maar er is door Corona toch meer ‘junkfood’ naar binnen gewerkt, dus enkele kilo's aangekomen en die wil ik toch echt weer kwijt. Na 3 dagen niet eten, schijnt het hongergevoel te verdwijnen, dus hoop daarmee het 'vreet’ proces te doorbreken.

Reputatie 3
Badge +3

Valt me van CB tegen dat ze hier serieus aandacht aan besteden, weer het jaarlijks terugkerende circus van dé ideale afvalmethode, waarna die weer de vergetelheid in gaat…

Ben in coronatijd wellicht ½ kilo aangekomen. Gewoon niet te veel eten, wel afwisselend en daarnaast voldoende beweging met fietsen en wandelen. Dus gewoon doen wat de overheid al jaren adviseert, maar om een of andere manier wordt dat niet geloofd.

Ik doe dit al driekwart jaar. Niet per se om af te vallen maar het heeft mij verlost van een slokdarm probleem. Ik voel mij er uitstekend bij.

Ik (75) doe 2x per week milde krachttraining en HIT en meet 1x per maand mijn gegevens op de geavanceerde weegschaal bij de sportschool. Na een periode van geen ontbijt (vasten van 19 uur tot 8 uur ‘s morgens gedurende een maand; bleek mijn spiermassa afgenomen terwijl het met met ontbijt licht toenam. Mijn conclusie: doe geen intermittend fasting op hogere leeftijd. Je lichaam heeft na de nacht eiwit nodig dus neem een eiwitrijk ontbijt.

Wij doen dit nu al een jaar of 2: in principe op maandag en woensdag minder eten. Is goed te doen. Is ook heel flexibel, als het een keer niet uitkomt doe je het niet of een andere dag.

Veel gewicht verloren (met meer sporten erbij) en een veel beter gevoel.

Het grote verschil met andere dieeten (en geloof me, ik heb er verschillende geprobeerd...) is dat dit heel goed en lang vol te houden is. Of eigenlijk zoals mijn huisarts eens opmerkte: “het is meer een lifestyle dan een dieet".

Net zoals zo vele topics is dit er ook weer een in het rijtje van controversiële onderwerpen. Het gaat hier niet over wie er gelijk heeft en wat iemand er niet van vind. Het gaat om het delen van ervaringen en vervolgens moet iedereen zelf uitmaken wat met deze informatie te doen.

Mijn persoonlijke ervaring is positief maar wat ik nog veel belangrijker vind is dat er wetenschappelijk bewijs begint te komen van de bijzondere neven effecten bij kanker patiënten welke een chemo kuur volgen. Het lijkt er op dat vasten het chemo process positief stimuleert doordat tijdens het vasten de agressieve (Actieve) kanker cellen extra hard aangepakt worden terwijl de goede cellen in een soort van slaap stand komen.

Ook hier geldt weer geen wet van Meden en Perzen maar aan ieder hiermee te doen wat hem zelf goed dunkt. In dat geval is het wellicht aan te raden dit boek eens te lezen en deze website te bezoeken:

De Innerlijke Arts van

Prof Dr Andreas Michalsen

www.zorg.nu/vasten

Reageer