Consumentenbond.nl
Vraag

Is belegen van de supermarkt ook echt belegen kaas?

• 5 november 2019
  • 7 reacties
  • 703 Bekeken

Kocht vandaag bij de supermarkt een belegen kaasje om te raspen (want geraspte kaas is veel te duur) maar toen ik het raspte voelde de kaas aan als een jonge kaas. En hoe ouder de kazen hoe duurder. Mijn vraag is of er controle is op de voorverpakte kazen in supermarkten. Zijn de belegen kazen ook echt belegen en de oude kazen echt oud?…. De prijzen per kg nemen toe als kazen ouder zijn.

7 reacties

Reputatie 3
Badge +2

JA, 

Benaming Rijpingstijd
Jonge kaas 4 weken
Jong belegen 8–10 weken
Belegen 16–18 weken
Extra belegen 7–8 maanden
Oude kaas 10–12 maanden
Overjarig 12 maanden of mee
Reputatie 7
Badge +7

Ik eet regelmatig kaas. Het liefst vind in jong belegen en/of oud het lekkerst. De vraag is bij mij ook vaak opgekomen is dit wel echt jong belegen, of echt oud. Nou bij oud heb je al heel wat gradaties. Het lijstje van Chris L is leerzaam en komt zeker te pas. Maar kan zonder meer aangevuld worden met nog vele benamingen. Die zullen wel een totaal andere betekenis hebben, maar eenmaal in de winkel, en vooral bij de kaasboer, kaashal of kaaskraam kom je vele benamingen tegen…… en wat is dat dan. Graskaas, meikaas,   oude kaas en overjarig zijn al genoemd, maar zeer oude kaas, brokkelkaas, oud nog snijdbaar, oud niet snijdbaar, en dan nog alle specifieke benamingen zoals oud Amsterdam, oud Rotterdam. Je bent er dus niet met jong, belegen oud en al helemaal niet als de zgn vetpercentages in het geding komen,m 30%, 40% 455 en 48% en zelfs in de 50. Heeft niets met leeftijd, aantal weken gerijpt e.d., maar de smaken verschillen enorm.

In het algemeen denk ik dat het wel klopt als jong, belegen e.d. aangegeven wordt en het meest waarschijnlijk bij de fabriekskazen zoals Beemster, Maaslander e.d.. bij de kleine kaasboeren ben ik niet zeker, die geven nogal eens graag eigen namen aan de kazen. Groeten Leo.

Reputatie 5
Badge +5

Sommige kazen krijgen op een andere manier de oude smaak.
Dan heb je een soepele oude kaas.
Keuringsdienst van Waarde heeft daar al een uitzending aan besteed.

Reputatie 7
Badge +5

Ook hoe vetter hoe zachter en de prijs is deels ouderdom en deels vraag en aanbod.
Hoe ouder hoe langer in voorraad en onderhoud en hoe minder water hoe duurder per kilo voor dezelfde hoeveelheid vet en eiwit.

In Frankrijk is het meer vraag en aanbod, daar zag ik Gouda Tendre (jonge kaas) en die was daar het duurste en de oude Gouda was daar het goedkoopst.

Reputatie 7
Badge +7

Hallo Bert, leuk dat je er weer bent.  Je stelt hoe vetter hoe zachter.  Bedoel je daarmee dat 45, 48 en alles meer plus vetter en dus zachter is. Dan ben ik het met je eens. Ik meen dat de minder vette kaas, ik dacht o.a. aan Milner, maar ben daarin niet zo thuis, omdat ik die kazen niet zo lekker vind. Ik heb dus liever de wat vettere, ook al is dat minder voor je gezondheid, maar de smaak doet natuurlijk ook mee. En dat van ouder, hoe ouder hoe duurder, klopt ook, kijk gewoon in de winkel of de supermarkt. Vreemd dus dat het in Frankrijk precies andersom is. Maar ja Frankrijk, ik weet niet uit mijn hoofd hoeveel, maar het zijn enorm veel kazen die ze daar (van eigen land) hebben. Daar hebben ze hele supermarktgangen vol met kaas. Groeten Leo.

Reputatie 2
Badge +4

Ik heb toch regelmatig oude kaas gekocht die amper het stadium van belegen voorbij was.
Met andere woorden: Ja er wordt heel vaak mee gesjoemeld.
Vooral als je een specifieke kaas wilt die moeilijk als oud te krijgen is, dan wordt er al snel iets jongers in je handen gedrukt, maar je betaald wel voor oud.
Nee verkopen ze liever niet.

Badge +8

Hi @Jurhem, interessante vraag! Wellicht kun je deze ook eens voorleggen aan de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit? Succes!

Reageer