Consumentenbond.nl

Keuringsdienst van Waarde: telkens weer de moeite van het kijken waard

Reputatie 3
Badge +5
Voor wie dit Tv-programma nog niet bekijkt: een aanrader. Er wordt zeer beeldend duidelijk gemaakt hoe we door voedselproducenten over allerlei voedingsmiddelen bedonderd worden waar we bijstaan. Laatst over clean label vlees en vleesproducten, waar additief E250 (conserveermiddel natriumzout, van salpeterig zuur/ natriumnitriet) is vervangen door natuurlijk nitriet en daarmee net zo ongezond of nog ongezonder is dan de synthetische variant. Ik begrijp nu eens te meer waarom bewerkt vlees ziekmakend kan zijn wanneer je dat in grote hoeveelheden naar binnen werkt.
Zie ook het boekje Wat zit er in uw eten? Van uitgeverij Bouillon, nov. 2017 €11,50.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Er zijn best wel behoorlijk wat TV- programma's die niet alleen vwb voedsel , maar op allerlei gebieden laten zien hoe burgers belaagd worden . Ik zie bitter weinig initiatieven om daar wat aan te doen door de instanties die daar voor in het leven geroepen zijn. Regelmatig wordt dan geroepen dat ze het geld en de mensen er niet voor hebben .
Reputatie 7
Badge +5
Keuringsdienst van Waarde: TOP serie om naar te kijken, ik mis geen aflevering.

@Luctor schreef: "Ik begrijp nu eens te meer waarom bewerkt vlees ziekmakend kan zijn wanneer je dat in grote hoeveelheden naar binnen werkt."

Wat ook duidelijk in deze aflevering naar voren kwam:
Vlees is nog veel dodelijker als het niet bewerkt is.

Nitriet wordt vooral toegevoegd om te voorkomen dat sporen van botulisme-bacteriën (Clostridium botulinum) een kans krijgen. Het gif dat deze bacteriën uitscheiden is levensgevaarlijk en kan bij consumptie de dood tot gevolg hebben.

Gelukkig heeft vlees vooral een zeer unieke voedingswaarde, zijnde de volwaardige lange eiwitten die wij mensen niet uit uitsluitend uit groenten kunnen halen, maar die we wel nodig hebben voor voldoende bloedcellen en spierweefsel.
Onze darm is helaas te kort om voldoende korte eiwitten uit groenten te halen en hebben mensen die niet voldoende vlees eten altijd een te laag Hemoglobine gehalte en een tekort aan ijzer, vitamine B12, vitamine B1 en calcium.

Het kan aangevuld worden met een flinke berg aan supplementen, maar het is nog zeer de vraag of dat volledig mogelijk is en of dit de bedoeling is van de natuurlijke evolutie de wij ondergaan hebben.
Ik ga uit van een natuurlijke levenswijze en daar horen volwaardige eiwitten onbetwist bij voor een volwaardige voeding en hoef ik niet allerlei supplementen in te nemen om aan een volwaardige maaltijd te komen.
Reputatie 3
Badge +5
Inderdaad, we zijn omnivoren die af en toe vlees nodig hebben, alleen niet in de hoeveelheden die nu geconsumeerd worden. Hoeveel het wel moet zijn verschilt ook weer per persoon. In ons gezin zijn er twee die van kind af aan dol zijn op vlees en twee voor wie dat minder geldt. Ik denk wel eens dat wat je niet lekker vindt ook niet goed voor je is. En wat je wel lekker vindt soms.
Reputatie 7
Badge +5
@Luctor Helemaal mee eens, velen eten gemiddeld 2-3 maal zoveel als werkelijk nodig is, ook ik vermoed ik.
Maar ja, het verschilt heel sterk per persoon.
Reputatie 6
Badge +3
Er zijn best wel behoorlijk wat TV- programma's die niet alleen vwb voedsel , maar op allerlei gebieden laten zien hoe burgers belaagd worden . Ik zie bitter weinig initiatieven om daar wat aan te doen door de instanties die daar voor in het leven geroepen zijn. Regelmatig wordt dan geroepen dat ze het geld en de mensen er niet voor hebben .

Ik denk dat we niet moeten verwachten dat instanties problemen voor ons gaan oplossen. Meer algemeen is probleem wat mij betreft dat burgers veel te veel verwachten van de overheid en de politiek. Dat gaat nooit werken.
Reputatie 7
Badge +6
Waarvoor zijn al die controle-instanties dan in het leven geroepen, Jan ? Omdat men lang geleden al ingezien had dat de consumenten zichzelf onmogelijk voldoende kunnen beschermen tegen de vele bedreigingen . Ze zeggen zelf dat ze veel te weinig mogelijkheden hebben . Bezuinigingen en politieke onwil heeft ons in de situatie doen belanden waar we nu in zitten . Meer ga ik hier niet over zeggen om niet in een politieke discussie te belanden .
Reputatie 3
Badge +5
Een van de beste waakhonden die we hebben: de Consumentenbond. Blij dat jullie er zijn!
Reputatie 5
Badge +5
Geweldig programma, dat KvW! Alleen, mijn grote probleem ermee is dat ze misstanden in de voedingsindustrie signaleren, om daar vervolgens niets mee te doen. Het wordt aan de kijker overgelaten, en dat is op zich prima (dankzij dit programma ben ik bijvoorbeeld gestopt met het kopen van Old Amsterdam kaas), maar soms is er sprake van dusdanige misleiding dat ik eigenlijk verwacht dat ze het melden bij de VWA. Helaas gaan ze niet zo ver.
Reputatie 7
Badge +5
De KvW kan er niets aan doen, het is een TV programma, wij consumenten en overheden kunnen er wel iets aan doen, het niet kopen of het verbieden van een product, wat ook af en toe gebeurd. Ik vermoed dat de uitzendingen voldoende zijn voor de VWA als signalering.

NVWA en NCAE treden op tegen fraude met kwarteleieren
De toezichthouders hebben de inspectie op donderdag 15 maart 2018 uitgevoerd naar aanleiding van berichten in de media over een uitzending van het televisieprogramma ‘Keuringsdienst van Waarde’ waarin gemeld werd dat het bedrijf zou frauderen met kwarteleieren.
Reputatie 5
Badge +5
De KvW kan er niets aan doen, het is een TV programma,

En waarom niet? Laat ze met hun bevindingen en bewijsmateriaal naar de rechter stappen, dan wordt er tenminste nog iets nuttiger gedaan met de verplichte omroepbijdrage dan het klakkeloos door te storten op de bankrekening van Matthijs van Nieuwkerk.
Reputatie 3
Badge +5
@Aardvark Daarnet even die aflevering bekeken. Aan het slot bleek dat mogelijk wel 2/3 van de gerijpte kazen met een snel rijpend zuursel wordt gemaakt. Dus meer dan de helft van de fabriekskazen die doorgaan voor en in de verte ook smaken naar oude of overjarige kaas, zijn in werkelijkheid hooguit extra belegen. Hun smaak is zoetig, zout en Old Amsterdam heeft bovendien een (zout?)kristalletje. Maar is dus nep-oud.
Wat de Keuringsdienst m.i. best zou kunnen doen is op de site vermelden welke producten echt en welke nep zijn. In dit geval welke merken de nep-oude kazen zijn. Als er geen rijpingstijd op de verpakking van oude of overjarige kaas staat zegt dat waarschijnlijk al genoeg.
Nu we toch bezig zijn, zou ook eens onderzocht kunnen worden welke merken vlees en vleeswaren per 100 gram de meeste giftige conserveermiddelen nitriet en nitraat bevatten? Misschien iets voor de CB? ☺
Reputatie 7
Je bepaalt zelf wat je eet en ik neem aan dat de meeste mensen ook wel kijken naar wat er zoal in ons voedel zit, al worden sommige dingen nogal cryptisch vermeld, wie kent de betekenis van alle E nummers uit het hoofd, ik niet. Zo lang we niet bij bosjes neervallen is er waarschijnlijk geen enkele instantie die het gebruik van allerlei toevoegingen verbiedt. Eet gewoon zo vers mogelijk zonder pakjes,, zakjes blikjes, potjes, dus ook geen halffabrikaatjes. .Alleen weet je bij geïmporteerde groenten en fruit niet altijd wat er in het land van herkomst voor bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt, dat kan ook puur vergif zijn, niet ieder land is even zorgvuldig, zoals de voormalige oostbloklanden en verder. Er zal wel enige controle zijn maar er kan altijd het nodige tussendoor glippen zolang er vrij verkeer van mensen en goederen is.
Reputatie 7
Badge +5

De KvW kan er niets aan doen, het is een TV programma,En waarom niet? Laat ze met hun bevindingen en bewijsmateriaal naar de rechter stappen, dan wordt er tenminste nog iets nuttiger gedaan met de verplichte omroepbijdrage dan het klakkeloos door te storten op de bankrekening van Matthijs van Nieuwkerk.

Dan zul je eerst moeten aantonen dat je schade hebt geleden of leid, anders zal geen rechter naar de zaak kijken.
Bij verkeerde voorstelling van zaken moet je bij de reclame code commissie zijn en bij hygiëne en veiligheid gaat de NVWA erover.
Reputatie 7
Door al die consumentenprogramma's, meestal kijk ik ernaar, gaan een heleboel mensen wel iets beter nadenken over wat ze naar binnen werken, alleen slaan sommige mensen daarin een beetje door, die horen alleen maar dat suiker, gluten, koolhydraten (o,a, brood), bewerkt vlees, boter en weet ik wat nog meer reize slecht zijn. Die zitten 's avonds bij de buis een wortel of bloemkoolroosjes weg te knagen die ze wegspoelen met vers bietensap.

De KVW staat bij mij vast ingeprogrammeerd, dus van al die uitzendingen zie ik altijd wel iets en in elk geval het begin. Wat mij stoort is de gemaakt onbenullige benadering van de presentatoren. Om er iets wijzer van te worden moet je dan zo'n hele uitzending bekijken en dat kost tijd. Dat het beter kan bewijzen consumentenprogramma's op de Duitse tv. Daar wordt de boel gelijk naar een laboratorium gestuurd en op inhoudsstoffen gecontroleerd. Veel informatiever maar in Nederland kennelijk onmogelijk. Wellicht door gebrek aan onafhankelijke laboratoria? 

Reputatie 7
Badge +7

Ik vind het ook een prima programma en kijk er nagenoeg altijd naar. Maar dat geldt voor meerdere ‘consumenten c.q. waarschuwingsprogramma's’. En natuurlijk leer je ervan, waarschijnlijk ook de bedoeling van die programma's. Toch ben ik het met @Aardvark eens dat de programma's zelf, de makers of wie ook, weinig ondernemen misstanden tegen te gaan dan wel ze te melden bij instanties (justitie enz.) die er wat mee kunnen en moeten doen. Bert heeft gelijk als hij zegt moeten we zelf doen. Maar neem bijv. het programma opgelicht.  Daar worden ook veel mistoestanden aan de kaart gesteld, oplichters worden achterna gezeten en geïnterviewd. Maar als de oplichter de politie belt moet de TV ploeg verdwijnen. Dat zou toch andersom moeten zijn. Dergelijke consumentenprogramma's zouden  toch zelf ook meer kunnen melden en doorgeven aan politie, justitie of organisaties die er meer aan kunnen doen. Groet Leo.

Reageer