Keurmerken voor je boodschappen

• 2 juni 2021
  • 14 reacties
  • 1605 Bekeken
Keurmerken voor je boodschappen
Badge +8
  • Moderator
  • 2039 reacties

Doe je graag duurzaam boodschappen? Dan zijn keurmerken handig. Er zijn honderden keurmerken en bedrijfslogo’s. Maar welke producten zijn nu echt duurzaam? Wij geven je een overzicht van 10 topkeurmerken. Handig om mee te nemen naar de supermarkt!

Let jij op keurmerken tijdens het boodschappen doen? Praat mee!

14 reacties

Ik koop bij voorkeur een product zonder keurmerk.
Ik wil namelijk zo min mogelijk voor deze keurmerk onzin betalen.

@Imke 
Heeft de consumentenbond wel eens uitgerekend hoeveel we extra betalen per jaar, aan deze sticker plakkers?

Ik koop bij voorkeur een product zonder keurmerk.
Ik wil namelijk zo min mogelijk voor deze keurmerk onzin betalen.

Dan wordt boodschappen doen voor jou toch wel stilaan knap lastig.

Keurmerken vind ik nauwelijks betrouwbaar.

Bij een ander topic gaf ik al een voorbeeld: Zalm uit diepvries, met keurmerk: wijze van vangen: kieuwnetten…. dat is verstrikking en verstikking. En toch een “erkend” keurmerk (uit de top-10)

Ik let er wel op, maar weet ook dat alles relatief is. Ik probeer mijn eigen gevoel, intuïtie en verstand te volgen. Soms helpt dat  ;-)

Reputatie 6
Badge +3

Misschien een idee, kan de CB geen keurmerk voor keurmerken regelen zodat we weten welke betrouwbaar zijn.

Een naam daarvoor eneen lijst ervan hebben ze al: topkeurmerken. Zie het eerste bericht. Nu nog een logootje. :-)

Badge +8

@Imke 
Heeft de consumentenbond wel eens uitgerekend hoeveel we extra betalen per jaar, aan deze sticker plakkers?

Voor zover ik weet niet, @Wortelstamper. Misschien interessant voor een vervolgonderzoek. Ik noteer het in ieder geval.

Badge

Op Netflix is de documentaire Seaspiracy  te zien. Verbijsterend hoe keurmerken voor vis tot stand komen! Mijn geloof in keurmerken is hiermee teniet gedaan. 

Een paar sterke keurmerken kan best.
Het is helemaal uit de hand gelopen
Er zijn er veel te veel.
Consumenten fokken elkaar op, door producten zonder het merkje af te keuren.
En het keurmerk met de grootste bek, gaat er met de buit vandoor.

We doen het allemaal, omdat we geen vertrouwen hebben in de supermarkt.
Dat zijn de schurken, die troep verkopen.
We moeten weer meer ambachtelijke winkels hebben in ons land.
Gewoon iemand die je vertrouwd en goed spul verkoopt.

En hoe moet je in een "ambachtelijke” winkel ziet wat verantwoord is en wat niet?

De ontstaansreden van de keurmerken staat nog steeds overeind: je zou als consument op een of andere manier moeten kunnen zien aan produkten dat ze bepaalde duurzaamheidskenmerken hebben. Dat de standaard in ons land is geworden dat je wordt bedot waar je bij staat tenzij er een wetshandhaver komt optreden doet daar niet aan af.

Voorbeeld:
We hebben hier nog een paar ambachtelijke slagers.
Ze hebben eigen vee, dat ze slachten.
Alles op kleine schaal.
De rest is vertrouwen.

Reputatie 2
Badge

Keurmerk of niet, mijn krappe beurs gaat toch uit van de laagste prijs.

Beste allemaal,

Ik las net een bericht van consumentenbond over betrouwbare logo's op voedsel voor duurzaamheid.

Met die van vis ben ik het niet eens. Kijk eens op Netflix naar de documentaire Seaspiracy. Daaruit blijkt dat er geen enkele controle is op duurzaamheid. Het gaat om het woord van de kapitein. Geen enkele controle.

Consumentenbond durft dat vast niet verder te onderzoeken en publiceren om de visindustrie niet over zich heen te krijgen.

Duurzame wilde vis bestaat niet behalve die je zelf vangt met een hengel of ter plaatse koopt van een traditioneel vissersbootje.

Groet

Badge +1

@L. Walsteijn dank voor je berichtje. Ik heb jouw bericht voorgelegd aan één van mijn collega's en heb een volgende reactie ontvangen: 

“Voor de visstand en het milieu is het het beste om helemaal geen vis te eten, maar wie wel vis eet raden wij aan om vis met het MSC of ASC-keurmerk te kiezen. Dit zijn op dit moment de meest betrouwbare keurmerken. Als topkeurmerk zijn ze onafhankelijk. Daarin schetst de documentaire volgens kennisorganisatie GoodFish een onjuist beeld. Over het Dolphin Safe-keurmerk is echter ook GoodFish kritisch. Meer informatie over duurzame vis vindt je onze webpagina Duurzame vis.

Overigens past eens per week (vette) vis eten in een gezond voedingspatroon. Vis bevat namelijk gezonde omega-3 visvetzuren. Wie geen vis eet, raden we aan vis- of algencapsules te gebruiken. Ook bij viscapsules kun je letten op het MSC/ASC-keurmerk.”

Dank je wel voor de snelle en informatieve reactie, Isolda. Ik heb de app goodfish gedownload zodat ik een vis kan uitzoeken die duurzaam wordt gevangen. Mijn vraag blijft wel naar hoe de keurmerken worden gecontroleerd.

Reageer