nieuws

Kies jij voor duurzame vis?

• 23 February 2021
  • 19 reacties
  • 632 Bekeken
Kies jij voor duurzame vis?
Badge +8
  • Moderator
  • 2069 reacties

99% van de viswinkels en viskramen houdt zich niet aan de etiketteringsregels. Dit blijkt uit ons onderzoek. Verkopers moeten hun klanten beter informeren. En toezichthouder NVWA moet dit strenger controleren. Op die manier kunnen consumenten makkelijker een duurzame keuze maken.

Kies jij voor duurzame vis? Praat mee!

19 reacties

Badge +1

Ik kies wel voor duurzame vis, alleen ik vind het jammer dat het altijd zo prijzig is! :( 

De plaatselijke viswinkel heeft ook niet overal kaartjes op staan.
Heel veel vis ligt gewoon in de koelcel.
Maar ze kunnen je het wel uitleggen.
Ik let meer op de kwaliteit van de viswinkel.
Bij sommige viskramen, hoef ik alleen maar langs te lopen en lust ik de eerste dagen geen vis meer.

Reputatie 7
Badge +6

Op de Rotterdanse markt haal ik graag wat vis. Ze hadden daar altijd ook de goedkope vis, 3 voor €5 of 4 voor €6, maar dat is hard aan het veranderen omdat het voor de visboer niet meer verdient. Het is nu meer die aparte vissoorten vanaf €8 de kilo die ik niet ken en ook niet weet hoe ik het klaar moet maken. Als je vraagt om die vis van 3 voor €5, dan word je afgesnauwd. Op de markt in Dordrecht had ik nog goedkopere vis maar daar kom ik minder vaak. In mijn woonplaats is de vis op de markt duur. Op de markt in Delft is het elke keer feest met die ter plaatse gebakken lekkerbekjes. Hele club mensen staat ze lekker op te eten tegen het Hugo de Groot standbeeld. De lekkerste lekkerbek is denk ik toch bij die visboer bij de Bartjeskerk in Den Bosch. 

Ik let wel op de naam van de vis en de prijs, maar duurzaamheid staat er niet bij. De huisarts adviseert elke week vette vis eten, dus ik let meer op het vet zijn. Sprotjes en wijting zijn heerlijk, schol is lastig met die graten, mosselen altijd heerlijk met prei en juin. Panga en zalm meestal van de supermarkt. Mijn moeder was dochter van een visser, ik moet haar naam eer aandoen tegenover m'n kinderen. Ik ga altijd kijken bij de visafdeling van die hypermarchés in Frankrijk wat ze daar allemaal hebben liggen. Dikwijls heel aparte dingen. Surinaamse rivierkrab in peperwater (pepre watra), mens, als er iets lekker is! M'n moeder kon zult maken van vis, ik wou dat ik het recept nog had.

Reputatie 2
Badge +1

Het liefst ga ik voor zee- of riviervis. Toch is het niet altijd te achterhalen waar de vis vandaan komt. Denk aan zalm. Gekweekt?

Ik let altijd op het MSC keurmerk, maar ontdek ook meerdere keurmerken die ik niet ken.

Soortgelijke keurmerken zouden ook op vlees moeten staan. Ik wil geen vlees uit een megastal. Hoe kom ik daarachter? Het blijft zoeken

Ik wil geen vlees uit een megastal. Hoe kom ik daarachter? Het blijft zoeken

Naar een slager, die zijn eigen vee slacht.

Reputatie 3
Badge +2

Wat is duurzame vis? Als iemand dat begrijpelijk kan uitleggen...een keurmerk klinkt leuk, maar zegt me niks specifieks over de ‘duurzaamheid van de vis’. Water, netten, kweek, soort, hoeveelheid, lengte, vangstperiode enzovoort.

Reputatie 7
Badge +7

Helaas krijg je weer een troebel beeld als ’ze’ overal de term of het woord duurzaam gaan gebruiken. Te pas en onpas zie je het wel ergens bij staan en volgens mij graag gebruikt door mensen die er totaal geen verstand van hebben, maar mee willen doen. Uit onze taal: Duurzaam betekent onder meer ‘geproduceerd of verkregen op een manier die het milieu en de natuur zo min mogelijk belast’, ‘het milieu zo min mogelijk belastend’. Kortom: ‘relatief milieuvriendelijk’, ‘grondstofbesparend’.

Maar zoals al gesteld is duurzaam opgerekt en meer gaan betekenen.  Duurzaam betekent inmiddels in ruime zin ‘rekening houdend met het feit dat energiebronnen, voedsel, grondstoffen e.d. niet oneindig voorhanden zijn’. Aldus verstaat  men onder duurzame vis, vis die relatief milieuvriendelijk is gevangen; vis uit visvangst die rekening houdt met de belasting van natuur en milieu. Daarmee zal je dus rekening moeten houden indien je uitsluitend duurzame vis wil. Echter zoals ook al opgemerkt bijna nergens staat tekst of uitleg bij vis. In onze regio is slechts één  viszaak, in Oud-Beijerland. En anders moet je naar Rotterdam of Dordrecht. ën keer per week komt er in ons dorp een viswagen. Deze komt uit Zeeland, doen diverse plaatsen aan en hebben ook diverse wagens. Wij kopen er wekelijks vis, vaak de goede vette vis, vanwege de gezondheid. Of die duurzaam is staat er niet bij, en de viswagen bemanning geeft informatie die hen welgesteld is. Er zijn overheidswege wel wat regels, waar en wat je vangen mag, maar hoe kunnen wij weten dat men zich daaraan houdt.

Badge +8

Wat is duurzame vis? Als iemand dat begrijpelijk kan uitleggen...een keurmerk klinkt leuk, maar zegt me niks specifieks over de ‘duurzaamheid van de vis’. Water, netten, kweek, soort, hoeveelheid, lengte, vangstperiode enzovoort.

@cbvjapio, je kunt hier precies lezen wat duurzame vis is. :relaxed:

Reputatie 7
Badge +7

Zeker een uitgebreid en leerzaam artikel. Wie echt om duurzaamheid geeft moet het artikel eens goed nalezen. Een belangrijk punt vind ik: De Consumentenbond heeft onderzocht of viswinkeliers zich aan die regels houden. Dat blijkt niet het geval: de verplichte etikettering gaat bij 99% van de onderzochte winkels en kramen mis. En : Ook de informatie die de verkopers mondeling gaven over duurzaamheid bleek onjuist of onvolledig. Daardoor is het voor consumenten vrijwel onmogelijk om een verantwoorde keuze te maken in de viswinkel en viskraam.  In feite geldt dit voor vele problemen. Als regels aan de laars worden gelapt (99% is een hoog aantal) wordt het moeilijk het juiste te kiezen. Ook vind ik van belang wat je de voorkeur geeft gezondheid of duurzaamheid van de vis.

Reputatie 3
Badge +2

Het artikel gelezen. En twee dagen geleden uitgebreid op de radio gehoord dat het msc keurmerk - waar de consument op moet vertrouwen - al wordt uitgereikt als de betreffende vis nog niet eens duurzaam is. Waarna tegen zeer hoge kosten de vissers ‘bij de hand worden genomen’ om het nog duurzamer te maken. Oftewel: zoek het zelf uit. Het lijkt me handiger als per vissoort wordt uitgelegd waarom die als duurzaam wordt beschouwd, bv aan de hand van een vast aantal kenmerken (zeg 5 of zo). Ik lees nu in de wijzer dat gamba's niet duurzaam zijn. Die eet ik heel graag. En ik heb dus geen idee waarom dat zo is.

Reputatie 2
Badge +1

Zo heeft Aldi wilde zalm in de diepvries. Keurig keurmerk. Echter gevangen in zgn kieuw-netten. Dus gewoon verstikking. Hoe dubieus zijn keurmerken?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kieuwnet

Reputatie 3
Badge +3

Leestip: duurzame vis is niet altijd duurzaam.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb heel wat artikelen gelezen over duurzaamheid en dan maar gelijk milieu en klimaat erbij en ….. uitgelezen kom je niet, er is en wordt zoveel over geschreven dat je door de bomen het bos niet meer ziet en al helemaal niet kan nagaan wat nu echt en waar is, wetenschappelijk en deskundig is, en uiteindelijk doet een opmerking of conclusie als deze “ Daardoor is het voor consumenten vrijwel onmogelijk om een verantwoorde keuze te maken in de viswinkel en viskraam”, uiteindelijk de deur dicht. Oeverloze discussies waarop dus kennelijk geen enkel zinnig, wetenschappelijk onderbouwd antwoord op is te geven. Dat houdt toch de conclusie in dat het “vrijwel onmogelijk is om een verantwoorde keuze, dus antwoord te maken/geven is”. Wellicht eerst maar eens duidelijk stellen wat de bedoeling is.

Om daarmee terug te komen op het begin: de beschikbaarheid van correcte informatie voor de consument zou een aardig begin zijn. Dat is denk ik de bedoeling van dit draadje.

Reputatie 7
Badge +6

Het zijn regels die overtreden worden . Daarom roept Imke de NVWA  op om er wat aan te doen . Helaas is deze instantie ook niet ontsnapt aan de bezuinigingsdrift van vooral de afgelopen pakweg tien jaar , dus ik denk hun antwoord wel te kunnen voorspellen . Viswinkels weten dat  , dus gebeurt er vermoedelijk weinig of niks . Het is eender als met alle regels . Als de overheid veel te weinig geld over heeft voor handhaving , wordt het een puinhoop . Misschien meewegen welke partijen dit ook vinden voordat we gaan stemmen ? En dan zou het fijn zijn als die waakhonden passende boetes kunnen en willen opleggen als waarschuwen niet helpt .

Is het te verwachten dat CB eens online aanbieders van (bezorg) vis beoordeelt?

Daarom roept Imke de NVWA  op om er wat aan te doen . Helaas is deze instantie ook niet ontsnapt aan de bezuinigingsdrift van vooral de afgelopen pakweg tien jaar

Ik denk eerder 26 jaar.

Reputatie 7
Badge +6

De drie kabinetten Rutte hebben alle instanties die consumenten zouden moeten beschermen en helpen , mijns inziens nog een fikse extra trap in de verkeerde richting gegeven door veel te ver doorgevoerde bezuinigingen  . Daarnaast hebben de waakhonden naar eigen zeggen te weinig dwangmogelijkheden .  Andere overheidsinstanties als Belastingdienst , CBR en anderen maken het leven van consumenten  ook nog eens onnodig moeilijk door wanprestatie of overmatig en onterecht gebruik van machtsmiddelen . Oeps , we dwalen weer af .  :blush: 

Ik wil geen vlees uit een megastal. Hoe kom ik daarachter? Het blijft zoeken

Naar een slager, die zijn eigen vee slacht.

Om een slager te vinden die zijn eigen vee slacht valt niet mee.

Toch is er een website die je heel goed kunt raadplegen.

Namelijk: WWW,GRUTTO.COM.

Deze slagers hebben eigen vee wat uitstekend verzorgd wordt.

Ook wordt er vlees (vee) van aangesloten boeren gebruikt.

Rund, varkens, kippen en o.a. vis is te bestellen.

Met een gekoeld transport wordt het bezorgd.

Je kan dan bij ontvangst direct beslissen wat er in de koelkast

gaat of in de vriezer.

Probeer het maar eens uit.

Veel succes.  

Reageer