Consumentenbond.nl

Kinderen in de winkelwagentjes

Afgelopen week kwam in het nieuws dat in de AH in Castricum kinderen alleen nog maar in de winkelwagentjes mogen zitten als zij hoesjes over hun schoenen dragen. Ik zelf zou denken dat het sowieso niet fris is om kinderen in een wagentje te zetten waar voedsel in wordt gelegd. Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden. Is dit een stap in de goede richting en moeten andere supermarkten dit voorbeeld volgen of is dit een tikkeltje overdreven?

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/kind-in-winkelwagen-in-de-ah-in-castricum-alleen-met-hoesjes-over-de-schoenen

22 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Het is overdreven maar ik begrijp het wel. Het is niet zo fijn voor de volgende bezoeker.
Ik vindt het niet overdreven, alleen andere supermarkten moeten dit niet doen vindt ik.
Echt overdreven, de voeten bungelen toch buitenboord en dan nog.
Reputatie 7
Badge +4
Het is inderdaad niet hygiënisch om kinderen met hun schoenen in een winkelwagentje te laten zitten of staan. Maar aangezien we juist veel minder plastic moeten gebruiken vind ik het ook geen goed idee om hen dan plastic hoesjes om te laten doen. Dus hopelijk wordt dit afgeschaft en wordt het geen algemeen beleid bij andere supermarkten.
Het is ook wel zeer opmerkelijk dat AH diverse maatregelen neemt om minder plastic in de winkel te hebben. Zo wil Albert Heijn de plastic zakjes voor groenten en fruit de winkel uit hebben. Vervolgens haalt het weer plastic naar binnen met de hoesjes. Het is een beetje het verplaatsen van het probleem op deze manier.
Reputatie 7
Badge +6
Hangt er van af hoe ze er in zitten of staan en waar ze tevoren gelopen hebben. Denk alleen maar aan ontlasting van honden of andere dieren. Maar winkelwagens schijnen altijd vies te zijn ook al zien we het niet. Het zal er hoe dan ook niet beter van worden. Ik vraag me ook af hoe vaak die dingen gereinigd worden. Verschilt per winkel vermoed ik.
Reputatie 7
Dat hadden ze veel eerder moeten doen. Er zijn mensen die het overdreven vinden, dat zijn meestal de mensen die
niet hebben geleerd om rekening te houden met een ander. ik vind het onsmakelijk dat een kind met vieze schoenen in zo'n wagentje zit, misschien heeft dat kind net in een hondendrol getrapt of in een gore klodder van een smeerlap die op straat loopt te rochelen, kinderen kijken niet waar ze lopen. Ik heb beslist geen smetvrees maar er zijn grenzen.
Oh, nou snap ik pas wat ze bedoelen. Niet in het zitje met de benen buitenboord maar echt in het karretje. Dat lijkt mij überhaupt niet de bedoeling. Daar leg je je boodschappen, daar ga je toch niet met je schoenen staan. hoewel......................
Reputatie 7
Precies Deen, ze zitten dikwijls gewoon IN het karretje, die dingen hebben niet allemaal een soort kinderzitje.
Je legt je verpakte boodschappen in die kar dus wat maakt het uit denk je dan, maar eenmaal thuis leg je een deel van die verpakte boodschappen in de koelkast. Die boodschappen hebben wel in de viezigheid van de schoenen van kleine Jantje gelegen. Je zet je schoenen toch ook niet in de koelkast?
Van mij mogen alle supermarkten dit invoeren. Die karretjes zijn meestal al smerig genoeg zonder dat kinderen met poepluiers of doorweekt van de urine of schoenen er in hebben gezeten. Als het even kan, neem ik dus een mandje al dan niet met wielen.

Nog liever zie ik een verbod van kinderen IN de kar. Als er 2 of meer kinderen zijn, is het vaak voor het gemak van de ouder dat ze er allemaal in gegooid worden.

Misschien een interessant onderzoekje voor de CB: bacteriën, smerigheid van de karretjes, mandjes, handscanners in supermarkten?
Reputatie 6
Badge +5
Nog liever zie ik een verbod van kinderen IN de kar. Als er 2 of meer kinderen zijn, is het vaak voor het gemak van de ouder dat ze er allemaal in gegooid worden.

Ze moeten gewoon stoeltjes aan de voor/achterkant maken zodat je er niet in zit. Iedereen blij!
Reputatie 7
Van mij mogen alle supermarkten dit invoeren. Die karretjes zijn meestal al smerig genoeg zonder dat kinderen met poepluiers of doorweekt van de urine of schoenen er in hebben gezeten. Als het even kan, neem ik dus een mandje al dan niet met wielen.

Misschien een interessant onderzoekje voor de CB: bacteriën, smerigheid van de karretjes, mandjes, handscanners in supermarkten?

Dat is al eens onderzocht, de uitkomst was dat de meeste karretjes, maar ook mandjes, gewoon te vies zijn om aan te pakken. De poepbacterie kwam het meest voor. Iemand vertelde me ooit dat de karretjes iedere dag moeten worden schoongespoten maar als ze dat alleen maar met water doen heeft het niet veel zin. Ik heb trouwens nog nooit gezien dat karretjes werden schoon gespoten, ook niet na sluitingstijd.
@Mevrouw Jones Dat onderzoek zal vast wel langer dan 5 jaar geleden zijn. Tijd voor een vervolgonderzoek vind ik, want ik heb nl de indruk dat het alleen nog maar erger is geworden.

Honden mogen niet de super in vanwege de hygiëne, maar smerige karren enz. dat kan zomaar?
Reputatie 7
@Mevrouw Jones Dat onderzoek zal vast wel langer dan 5 jaar geleden zijn. Tijd voor een vervolgonderzoek vind ik, want ik heb nl de indruk dat het alleen nog maar erger is geworden.

Honden mogen niet de super in vanwege de hygiëne, maar smerige karren enz. dat kan zomaar?

Dat onderzoek waar ik over schreef was in de VS, het is inderdaad al vrij lang geleden.

Ik vind het ook onzin dat honden niet in een supermarkt mogen komen. Ik begrijp trouwens de mensen niet die hun hond buiten vastzetten, er bestaat altijd een risico dat hij wordt meegenomen, tenzij het een pitbull(achtige) is. Volwassen honden zijn zindelijk dus niemand hoeft bang te zijn dat een hond iets laat liggen. Vrijwel alle levensmiddelen zijn verpakt en de dingen die niet verpakt zijn zijn groenten en fruit en dat is ook nog maar een klein gedeelte want bijna alles zit tegenwoordig in dat verdomde plastic of nog erger, krimpfolie. Iedereen wast groenten en fruit vóór gebruik, of het nou verpakt was of niet.

Ik heb over honden in de winkel ooit een gesprek gehad met de bedrijfsleider van een supermarkt in de buurt waar de karren en de mandjes stinkend smerig waren, je kon er de viezigheid afkrabben, en waar om de haverklap een drietal niet al te hygiënische zwervers bij het koffie apparaat "vergaderde", daar stonden stoeltjes. Die gasten zaten overal aan, maakten verpakkingen open en pikten blikjes bier of flessen wijn. Iedereen liep met een boog om het koffie apparaat heen, als het koud was of regende bleven ze uren zitten, niemand durfde iets te zeggen. Een paar weken later was het koffie-apparaat weg, toen kwamen ze niet meer.
Een onderzoek in de VS vind ik voor Nederland niet relevant.

Je begrijpt me verkeerd: ik moet er absoluut niet aan denken dat honden in supermarkten mogen komen. Rond vliegende haren, blaffende honden, vechtende honden, rond springende vlooien enz.
De hond kan buiten vast gezet worden of anders de hond maar thuis laten. Honden (behalve hulphond) horen niet thuis in een supermarkt, slagerij enz.
Reputatie 7
Badge +4
@Lazylady
Je zet wel een erg negatief beeld van honden neer.
Op straat vechten en blaffen zij toch ook zelden?
En rondvliegende vlooien? Ik ontmoet vrijwel dagelijks meerdere honden maar heb nog nooit last van een vlo gehad. ☺️
Net als dat er veel restaurants en hotels zijn waar honden van harte welkom zijn zou ik het geen bezwaar vinden wanneer dat in winkels ook zou mogen. Hoewel het in supermarkten met al die winkelwagentjes natuurlijk niet erg veilig voor hen is want ze kunnen snel aangereden worden.
Dus daar misschien toch maar niet doen dan. 🤔
Maar wij zouden een hond nooit buiten vastbinden, met het risico dat hij door iemand meegenomen wordt. 😥
Reputatie 7
@Lazylady, zoals je het schrijft komt het over alsof je het vervelend vindt dat je je hond niet mag meenemen naar een supermarkt. Het beeld dat je van honden hebt is inderdaad erg negatief maar misschien ben je er bang van. Mijn hond, helaas op zeventienjarige leeftijd overleden, ging overal mee naartoe, behalve dan naar de supermarkt, ze kon heel goed even alleen thuisblijven, maar ze ging altijd mee naar hotels en restaurants, als ze ergens niet welkom was bleven wij daar ook weg. Ze was altijd heel rustig. Van rondvliegende haren, alsof het zelfstandige wezentjes zijn, blaffende en vechtende honden en vlooien heb ik nooit iets gemerkt in winkels waar honden wel binnen mogen komen.

Waarom zou een onderzoek in de VS niet relevant zijn voor Nederland? Omdat de supermarkten daar groter zijn? Dan moet je denken aan verhoudingen en rekening houden met het aantal wagentjes per X klanten..Mensen zijn overal even vies als het gaat om handen wassen na toiletbezoek of het uitknijpen van vieze puisten, de vuilniszak dichtmaken, teennagels knippen, neuspeuteren, hoesten en niezen en kinderen met vieze schoenen in wagentjes zetten, of je nou in de VS of in Nederland rondloopt. Landen als India en dergelijke laat ik buiten beschouwing. Daar is het nog erger hoorde ik van iemand die net terug is.
Reputatie 6
Badge +5
Honden zijn dan wel hygincisch (Ben vergeten hoe je dat schrijft)
Maar ja, Alle dieren zijn hygisch. Kinderen, Babys die net neuspeuterde en toen een apple pakte.
soms moet je er gewoon mee leven
@Mevrouw Jones
De manier van hou mensen daar leven is heel anders.
wij zijn dun etc hun zijn breder vanwege hun leefstijl.
Wie weet zijn ze meer hyginysch of mischien juist minder.@Mevr. de Groot
Reputatie 7
Badge +4
@TijsZonderH
Volgens mij zo:
hygiënisch ☺️
Reputatie 7
@TijszonderH (ik ken een Tomas zonder h), ik ben bang dat ik je niet helemaal begrijp, dun, breder?. Er zijn heel wat landen waar men er een ander soort hygiëne op nahoudt, eigenlijk helemaal géén, daarom wordt het dan ook ten sterkste aangeraden om je, als je bepaalde landen bezoekt, te laten vaccineren en dat zijn geen vaccins tegen waterpokken. Dat je het water er niet moet drinken heeft misschien ook wel een reden. 🤓.
,
Reputatie 6
Badge +5
@Mevrouw Jones
Ik bedoelde dat elk land andere gewoontes heeft.
Niet in ieder land douche ze elke dag, (Wat zonde is van het water)
Niet in elk land hebben/gebruiken ze zeep.
Waardoor de test over hetzelfde land moet gaan.
Ik hoop dat het nu duidelijk is!
Reputatie 7
@Mevrouw Jones
Ik bedoelde dat elk land andere gewoontes heeft.
Niet in ieder land douche ze elke dag, (Wat zonde is van het water)
Niet in elk land hebben/gebruiken ze zeep.
Waardoor de test over hetzelfde land moet gaan.
Ik hoop dat het nu duidelijk is!

Daarom schreef ik ook dat ik zulke landen buiten beschouwing laat.
Het ging even over de VS versus NL, ik denk dat "onze" en "hun" hygiëne niet bijzonder veel van elkaar verschillen.
Het zou me eerlijk gezegd verbazen als er in Nederland nooit een dergelijk onderzoek is gedaan
Reputatie 7
Even "vieze winkelwagentjes" intypen en je krijgt meteen van alles op je scherm.
Op NU.nl staat de uitkomst van een onderzoek van ongeveer anderhalf jaar geleden.
Acht op de tien wagentjes zijn ernstig vervuild met Atp, Entero en E-coli, de laatste is de zgn. poepbacterie, afkomstig van mensen, dieren en rauw vlees. Die andere bacteriën zijn wel te vinden het net. Dat was dus een onderzoek in Nederland. In Groningen (provincie) wonen de grootste viespeuken.
In de regelgeving staat:
"Winkelwagens moeten schoon, in goede staat en vrij van straatvuil en productresten zijn".
Het zou zomaar kunnen dat er straatvuil van kinderschoenen in zo'n karretje terechtkomt.

Reageer