Consumentenbond.nl

Kleinere verpakking, hogere prijs

• 3 juni 2019
  • 7 reacties
  • 7456 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2
Staat er ‘vernieuwd’ op een verpakking of heeft het product een ander jasje, dan leert de ervaring om goed te kijken naar de inhoud. Het komt namelijk nog wel eens voor dat je minder krijgt dan voorheen, terwijl de prijs is verhoogd. In dit gratis artikel vind je 13 voorbeelden, inclusief de reacties van de fabrikant (en die waren soms erg creatief, kan ik verklappen).

Heb jij een voorbeeld dat niet in het artikel staat? Deel het in een reactie.

7 reacties

De Page Vochtige Toiletdoekjes zijn van 42 doekjes in de verpakking naar 38 doekjes gegaan, stilzwijgend. De prijs is eender gebleven

Als je goed luistert en kijkt naar reclame gaat verreweg het grootste deel over een nieuwe verpakking. Het product wijzigt niet of nauwelijks. Kennelijk wordt de marketing sector geplaagd door lieden die weinig anders kunnen verzinnen dan een nieuwe verpakking en prijsverhogingen. Dat blijkt ook wel weer uit het artikel. Graag hoor ik een producent die zijn product ineens met een substantieel percentage in prijs verlaagt omdat deze de marketing afdeling heeft ontslagen omdat deze volledig niks toevoegen en wel een groot aandeel hebben in de kostprijs van een product. Zijn we gelijk verlost van de vernieuwde verpakking reclame uitingen want daar schieten we als consument helemaal niks mee op. 😉
Reputatie 2
Badge +2
@P. Knorr, dat is inderdaad typisch zo'n voorbeeld: minder voor meer!
Reputatie 7
Badge +6
Vorige week gezien bij Cristal Clear Lemon . De flessen van 1,5 liter kopen we al vele , vele jaren . Meestal was er wel ergens een aanbieding waardoor we op ongeveer € 1,- per fles uitkwamen . Nu stond er ' vernieuwd ' op het schap en was de 'speciale aanbieding' € 5,- voor 4 flessen bij Jumbo . Het enige wat veranderd is , is het etiket en de prijs. Aan de smaak kunnen we absoluut geen verschil ontdekken. Normale prijs die we zagen zit nu bij de diverse winkels ergens tussen € 1,40 en € 1,50 ......
Reputatie 7
Badge +5
Vernieuwd slaat dan waarschijnlijk alleen op de prijs en het etiket van het product. @E.T. Wiersum
Reputatie 7
Badge +6
Ja @Bert . Een andere conclusie kan ik er ook niet uit halen . Het is dus niet alleen de hoeveelheid waar mee gerommeld wordt om ons meer te laten betalen. Maak er zogenaamd een ander product van en verhoog de prijs is ook een truc.
Het "terechte" klagen over deze praktijken gebeurd al jaren, maar helpt niet. Veel, hëel veel van deze producten heb je simpelweg niet nodig, dus koop ze niet. Als die zooi niet gekocht wordt verdwijnt het vanzelf uit de schappen. Ik schaaf mijn kaas zelf, snijd groenten zelf, kan zelf een paar druppels citroen in een glas water laten vallen, mijn fruit schillen, wassen en in stukjes snijden en fijnkauwen, spoel mn kont af na het poepen in plaats van vochtige toilletdoekjes te gebruiken (we poepen al vele duizenden jaren zonder!) enz., enz. En met mij de rest van de mensheid. Dus stop met zeuren terwijl je die producten toch blijf kopen. Bedenk dat niemand anders dan jij bepaald wat er gekocht wordt.

Reageer