Consumentenbond.nl

Kloppen inhoudsmaten op voedingsmiddelen?

• 25 februari 2016
  • 8 reacties
  • 151 Bekeken

Reputatie 2
Badge +4
Zijn er voedingsmiddelen waarvan je denkt dat de inhoud niet altijd klopt met wat er op de verpakking staat? Zo ja, welk voedingsmiddel is dat?

We zijn op zoek naar voedingsmiddelen die interessant zijn om te wegen, om te controleren of er wel echt de hoeveelheid in zit zoals wordt geclaimd op de verpakking van het product.

8 reacties

Optimel gele vla : op het pak staat inhoud 1000ml werkelijk inhoud na volledig uitgeknepen te hebben 750 gemeten elke dag met een pyrex maatkan dit is al vele jaren aan de gang. ik gebruik dit product dagelijks 250 per keer.
U schrijft 1000 ml als maateenheid en uw meting is 750?...... als inhouds-(ml) of gewichts-(mg) maat?

OPTIMEL GELE VLA : OP HET PAK STAAT INHOUD 1000ML WERKELIJK INHOUD NA VOLLEDIG UITGEKNEPEN TE HEBBEN 750

GEMETEN ELKE DAG MET EEN PYREX MAATKAN DIT IS AL VELE JAREN AAN DE GANG. IK GEBRUIK DIT PRODUCT DAGELIJKS 250 PER KEER.

Geplaatst door J. Bodegraven op Mrt 8, 2016.
ik schreef een PYREX maatkan dat zijn inhoud gegevens
Ik heb dit geval vorig jaar bij de cb gemeld. deze stuurden mij door naar de voedsel en waren autoriteit maar deze zeiden te weinig mensen te hebben om er achter aan te gaan. maar het is schandalig dat dit maar ongestraft door kan gaan. inderdaad hoe nu verder. campina bood mij een vergoeding aan van € 4,50. niet geaccepteerd.

[opmaak aangepast ivm leesbaarheid door beheerder]
Reputatie 2
Badge +4
Dank beide voor jullie input. Mochten er nog meer voorbeelden te binnen schieten, dan hoor/lees ik het graag!
Waar ik op hoop hoe krijgen we een end aan deze malversatie? Ik heb het op allerlei wijzen geprobeerd. Eigenlijk had ik destijds mijn hoop op de consumentenbond gezet.
Klachtenkompas ook ingeschakeld. Vorig jaar maart met de klacht begonnen. Ik heb daarvan nog mails. Bovendien beschik ik over passende foto's

die e.e.a. laten zien.
Reputatie 3
Badge +2
Beste meneer Bodegraven,

Naar aanleiding van uw tip hebben we onder andere een aantal pakken Optimel Gele Vla onderzocht. In onze test lijkt er netjes 1000ml in het pak te zitten.

Hoe hebben wij dit aangepakt? We hebben van 4 pakken het totaalgewicht gewogen (verpakking + vla). Vervolgens hebben we een maatcilinder op een weegschaal gevuld met gele vla tot 1000ml. Hiermee hebben we het gewicht van 1000ml vla kunnen achterhalen. Als laatste stap hebben we het gewicht van een lege verpakking bepaald met een lege, schoongespoelde en opgedroogde verpakking op de weegschaal.

Met de informatie wat een liter vla weegt en wat de verpakking weegt, hebben we kunnen vaststellen dat geen van de 4 pakken Optimel Gele Vla die wij hebben onderzocht onvoldoende vla bevatte.

Voor de volledigheid hebben we een pak leeggeschonken in een maatbeker. In eerste instantie kwam er maar ~750ml uit. Na een tijd ondersteboven laten uitlekken was dit al weer ~900ml. Uiteindelijk hebben we er nog wat weten uit te knijpen. Het loont dus om het pak goed te laten uitlekken, uit te knijpen en misschien wel open te knippen voor de laatste beetjes.

Reageer