Consumentenbond.nl
gratis artikel

Klopt jouw bonnetje bij de supermarkt?

• 27 oktober 2020
  • 6 reacties
  • 1532 Bekeken
Klopt jouw bonnetje bij de supermarkt?
Badge +8
  • Moderator
  • 1716 reacties

Bij het boodschappen doen zou je denken dat de prijs in de schappen en aan de kassa hetzelfde is. Maar uit onze steekproef blijkt dat maar liefst 1 op de 8 producten aan de kassa een andere prijs heeft.

Productprijzen veranderen continu. In winkels van de Jumbo en Albert Heijn worden per dag gemiddeld de prijskaartjes van zo'n 50 producten aangepast. Deze schommelingen in prijs ontstaan onder andere door btw-verhogingen, nieuwe inkoopvoorwaarden en grondstofprijzen. Meer weten? Lees dan dit gratis artikel uit de Consumentengids van november 2020.

Controleer jij het bonnetje van de supermarkt? En kloppen de prijzen? Praat mee!

6 reacties

Reputatie 1
Badge +1

Uit eigen ervaring weet ik dat het vaak voor komt, maar zo vaak? Volgens mij is het simpel op te lossen: meer personeel in dienst nemen. En iemand standaard elke dag de prijzen op de schappen laten controleren of die prijs nog wel klopt met de kassaprijs. 

En als er nu allemaal digitale prijskaartjes op de schappen komen? Je doet iets in je winkelwagen en een kwartier later bij de kassa blijkt de prijs hoger te zijn? Prijzen die per uur worden aangepast, bijvoorbeeld bij drukte gaat de prijs omhoog?

Wat dan, foto maken van die digitale prijzen?  Pffffff, ik moet er niet aan denken.

Het ouderwetse prijskaartje moet blijven en beter gecontroleerd worden, dan blijft het voor mij verteerbaar om boodschappen te doen :-)

Reputatie 7
Badge +6

Op den duur zullen overal wel digitale prijskaartjes ingevoerd worden vermoed ik . Lost dat het probleem van verkeerde prijzen helemaal op ? Het invoeren van die prijzen blijft toch mensenwerk ? En mensen maken fouten . Die fouten zijn onzichtbaar geworden als door de elektronische koppeling de prijs op het schap altijd klopt met de prijs bij de kassa. Tenzij de prijs overduidelijk veel te hoog of veel te laag is , zullen velen een kleine afwijking niet merken .

Reputatie 1
Badge

Controleer jij het bonnetje van de supermarkt? En kloppen de prijzen? Praat mee!

Gelukkig is het bonnetje vanaf juni 2020 BPA-vrij en kun je deze zonder berouw laten afdrukken. Het gebeurde in het recente verleden nogal eens dat artikelen die met meer op de band staan te vaak werden gescand maar verkeerde prijzen komt hier nauwelijks nog voor.

Reputatie 3
Badge +2

Op den duur zullen overal wel digitale prijskaartjes ingevoerd worden vermoed ik .

Als grensbewoner ken ik de digitale prijskaartjes uit België, Carrefour geloof ik. Die zijn vrijwel onleesbaar. Je staat dan bij elk artikel te bukken en buigen om ze te zien. Voor de onderste rij moet je op je knieën als je ze wilt zien. En ik heb geen oogafwijking. Of de prijs daarop per stuk, per kilo, per 225 gram, per verpakking of per portie (...) is kun je al helemaal niet ontwaren. Ik kom daar niet meer.

Reputatie 7
Badge +7

Ook ik denk dat de ‘foute’ prijzen liggen aan de ‘slechte’ prijzeninvoer in de computer, dan wel het verschil computer met prijskaartje. Echter dit mag geen reden zijn zoveel genoemde prijsverschillen te hebben en zeker niet ten nadele van de consument. Dus zal “men” er iets aan moeten doen, meer personeel daarvoor dus ook meer kosten.  Automatisering maakt het ook niet altijd makkelijker, je moet nu wel een rekenmachine hebben om de bonussen en overige kortingen uit te rekenen, bonus eraf, 35% over de datum eraf, en allemaal apart op de bon, wie kan er nog goed (snel) wijs uit?

De moeilijkheid is, je hebt alle prijzen gezien op de artikelen die je in de kar hebt liggen. Maar als je bij de kassa komt weet je het vaak niet meer, mede door de steeds veranderde prijzen. Of je moet een briefje meenemen waarop je de prijzen hebt genoteerd.

Reageer