Consumentenbond.nl

Koffiecups recyclen

• 5 januari 2021
  • 4 reacties
  • 264 Bekeken

Ik heb een koffiemachine van Nespresso, maar meestal koop ik andere merken cupjes.

Bij Nespresso kan ik alleen bij een bestelling cupjes laten recyclen. DE verwijst naar een bedrijf dat geen DE blijkt te accepteren (alleen L’or) AH heeft helemaal nog niets gedaan met dit recyclen.

Toch wil ik dit graag. Daarom koop ik ook koffiecups van aluminium, omdat dit materiaal te recyclen is. Er zijn afbreekbare cups, maar die mogen niet bij het GFT, dus dat heeft weinig zin, hervulbare cups, daar hoor ik alleen maar over geknoei en slappe koffie. 

Wat te doen en hoe krijgen we DE of AH zo ver dat ze hun milieuverhalen ook in praktijk omzetten?

4 reacties

Wat te doen en hoe krijgen we DE of AH zo ver dat ze hun milieuverhalen ook in praktijk omzetten?

U doet precies het juiste, koop van ern firma die wel recycled.

Gebruikte theebladeren kun je gewoon in de tuin werpen.

(Dit terzijde).

Daarom koop ik ook koffiecups van aluminium, omdat dit materiaal te recyclen is. Er zijn afbreekbare cups, maar die mogen niet bij het GFT, dus dat heeft weinig zin,

De recyclebaarheid van het een is op zich nog niet voldoende argument om beter uit de vergelijking te komen dan het ander. Ik durf namelijk de schatting wel aan dat de toepassing* van gerecyclede aluminium koffiecups nog steeds meer energie kost dan de toepassing van afbreekbare cups.
Afbreekbare cups gooi je bij het restafval. Als dat verbrand wordt krijg je nog wat energie terug. Als het gestort wordt (of gedumpt) dan breekt het af; dat gebeurt weliswaar traag, maar voldoende snel om te voorkomen dat het langjarig in de bodem of de zee zwerft. Het enige wat je er niet mee moet doen is bij het te recyclen kunststof gooien, want dan verstoort het het recyclingproces. Helaas komen afbreekbare kunststoffen te vaak in die stroom terecht.

*: toepassing: inzamelen van lege cups, transport voor recycling, recycling tot aluminium, opnieuw maken van cups etc. tot en met het afvalstadium

het blijft een dilemma, het opnieuw gebruiken van aluminium kost energie, afbreekbare cups met koffie die niet lekker schijnt te zijn  is ook geen optie vind ik.

vooral dat ieder merk alleen het eigen merk cupjes wil recyclen vind ik absurd,  dan vind je milieu niet belangrijk

Reageer