Consumentenbond.nl

Koffiezetapparaat gekocht bij MediaMarkt, geen retourrecht terwijl we niet konden testen

Laatst ging ik naar de MediaMarkt om een koffiezetapparaat te kopen. Nu was er een apparaat van Siemens die er leuk uit zag, maar er was geen testmodel aanwezig, we konden dus geen kopje koffie proberen voor de aankoop. Er was alleen een Senseo-testmodel aanwezig. Er werd ons wel duidelijk gemaakt dat we gebruik zouden kunnen maken van het retourrecht, dus eigenlijk dat we veilig zouden zitten met de aankoop. Wat gebeurde er toen?

De dag na de aankoop testte ik het product thuis en het bleek veel te ingewikkeld te werken met geen goede koffie. Nou kan dit natuurlijk gebeuren vanwege smaakverschillen, maar ik ging per direct terug naar de MediaMarkt om hem te ruilen of in ieder geval retour te brengen. Wat was de reactie van MediaMarkt? Zij zeiden dat deze niet retour gestuurd kon worden vanwege hygiëne, hij was namelijk al een keer gebruikt. Daarnaast mocht het apparaat ook niet uit de verpakking gehaald worden om recht te krijgen op retour. Wat is dit nou weer, dacht ik. Dus we kunnen daar geen koffie proberen met een testmodel, vervolgens krijgen we een soort veilig gevoel nadat zij ons vertelden dat we 14 dagen retourrecht hadden, en nu het totaal niet bleek te bevallen mochten wij opeens geen gebruik maken van het retourrecht, hij was namelijk uit de verpakking gehaald. Hoe kan je nou een product testen zonder demomodel en het vervolgens in de verpakking te laten?

Dit alles maakt mij eigenlijk zeer boos vanwege misleiding en slechte service van de MediaMarkt. Nu ben ik €390.- kwijt voor een koffiezetapparaat die mij helemaal niet zint, terwijl wij veilig werden gesteld door het aanpraten van het retourrecht. Dit laat mij echt boos voelen, totaal geen inlevingsvermogen van de MediaMarkt en het maar op deze manier dwingen een product te kopen, zeer misleidend. Dit is dus het moment dat ik mijn verhaal wil delen op een community, want ik wil of een oplossing ontvangen, of iedereen laten weten dat je hier mee moet oppassen. Ik verwacht een passende oplossing van de MediaMarkt, anderzijds verliezen zij een groot aantal klanten.

7 reacties

Eergisteren koffiezetapparaat gekocht bij Mediamarkt, een De Longhi. Na twee keer koffie zetten vond ik hem te veel lawaai maken en wou het terugbrengen. Ik heb niet eens de maler gebruikt maar zelf gemalen koffie.

Ik heb nog van te voren gebeld en het was geen probleem, eenmaal aangekomen bij mediamarkt werd mij vertelt dat er ontzettend veel krasjes op zaten.( waarom zou ik nou binnen een dag krasjes op zo'n apparaat zetten, dus zei ik dan hebben jullie dat zo verkocht aan mij.) Toen werd de reden aangehaald dat het een hygieneproduct is en daarom niet retour kan.

Wie kan mij nou vertellen wat mijn rechten zijn. Ik heb toch recht om binnen 14 dagen een product te retourneren als ik niet tevreden ben.
moest een wiinkel van ieder model koffieapparaat een testmodel hebben staan waarin echt koffie voor je gezet word?

Moet dat ook gelden voor wasmachines, friteuse, broodbakmachines, sapcentrifuges, scheerapparaten en ladyshave's ?

Volgens mij niet.
Reputatie 7

.

Ik heb toch recht om binnen 14 dagen een product te retourneren als ik niet tevreden ben.

Geplaatst door AliCoban op Feb 24, 2017.

Simpel gezegd neen, een dergelijk recht bestaat bij aankopen via internet maar niet in de winkel.
W.J. Vonk,

Slap verhaal. Als een model anders blijkt te zijn dan wat de verkoper beweert en je kan het product zelf niet testen in de winkel, dan is het simpele antwoord JA, dat dient dan inderdaad ingeruild te kunnen worden.

Als ik een koffiezetapparaat wil wat niet iedere keer mijn baby wakker maakt, en ik kan het niet testen in de winkel, en de verkoopmedewerker geeft verkeerde informatie, dan JA, voel ik me inderdaad misleid.

Dus voor je niet beargumenteerd verhaaltje, heb je hier je antwoord. Ik heb namelijk wel mijn argumenten genoemd.
"We konden dus geen kopje koffie proberen voor de aankoop"

Daar reageerde ik op.
De mediamarkt geef ik gelijk.
Een duur espresso apparaat wordt aangeschaft
bij gebruik thuis een paar keer bevalt het apparaat niet:
te veel lawaai tijdens het malen. koffie smaakt niet
of te ingewikkeld o.i.d..
En vervolgens gaat het retour.

Dit zijn geen argumenten voor retour van de espresso machine.

Bovendien mag als bekend worden verondersteld
dat automatische espresso machines
een wat ingewikkelde manuel hebben
en wat luidruchtig zijn.
Reputatie 7
Hassan heeft gelijk maar er is wel een tegenargument, twee eigenlijk.

Wellicht heb je een andere verkoper getroffen die niet weet wat er met zijn voorganger is afgesproken, kijk of je die zelfde verkoper ziet. Als het net zo'n soort apparaat is als ik heb (Bosch, maar Bosch is Siemens of omgekeerd) zet het heel lekkere koffie maar dat is afhankelijk van de koffie zelf. Te ingewikkeld is geen argument om te mogen ruilen (ruilen is ook geen verplichting maar een gunst).

Van ieder apparaat een testmodel in een winkel zetten lijkt me ook niet echt handig, niet alleen vanwege de ruimte die er waarschijnlijk niet is maar ook omdat die apparaten uiteindelijk nauwelijks meer iets opleveren en mogelijk op de schroothoop belanden.
Er zijn ik weet niet hoeveel elektrische frituurpannen, magnetrons, kookplaten enz., even proberen? De vrieskist? Hoe probeer je die, stop je je kleuter er een uurtje in?

Het argument van Mediamarkt dat het uit de verpakking is gehaald slaat natuurlijk nergens op, schoenen pas je ook niet met de doos er omheen. Hygiëne? Het is geen haarborstel (haarartikelen mogen nooit worden geruild). Als je zo'n apparaat koopt moet je het sowieso eerst schoonmaken en doorspoelen voor gebruik. Krasjes zijn ook geen argument, tegenwoordig zijn veel apparaten voor een groot deel van hard plastic en dat krast al als je ernaar kijkt.

Reageer