Consumentenbond.nl

Koken met of zonder pakjes en zakjes?

Reputatie 1
Badge
De fabrikant van Honig daagt een gezin met kinderen uit om een jaar lang elke dag te koken op basis van pakjes en zakjes die onder dit merk verkocht worden. Zoals mixen voor tomatensoep, macaroni en nasi. Het doel is om het gezin weer samen aan tafel te krijgen. Vorig jaar heeft Honig nog alle E-nummers van hun verpakkingen verwijderd. Helaas hebben ze toen het zout wel laten zitten. En laat zout nu toch de echte boosdoener zijn.

Wat vind jij van deze uitdaging van Honig? Praat mee!

Hoe vaak gebruik jij pakjes of zakjes?

31 Reacties

Reputatie 5
Een jaar lang iedere dag uit een pakje van Honig? Dat mag met recht een uitdaging heten, ik zou denk ik gek worden.
Reputatie 2
Badge +3
Het doel van deze campagne begrijp ik niet zo goed. 'Het gezin weer samen aan tafel te krijgen'? Dat kan toch ook door maaltijden zonder zakjes en pakjes te bereiden? Lijkt me leerzamer ook, dat kinderen begrijpen dat tomatensaus gemaakt wordt van tomaten en niet van poeder 😉.

En persoonlijk word ik altijd wat iebelig van verkleinwoorden in reclames: 'aardbeitjes, framboosjes, aardappeltjes'... Maar goed. Ligt waarschijnlijk aan mij.

Ben wel benieuwd wat andere communityleden vinden van deze marketing van Honig? @Ekokok bijvoorbeeld?
Reputatie 3
Badge +3
Ik begrijp het nut ook niet.
@Wendy van den Elshout
Zelf koken is ook leuker! En natuurlijk lekkerder omdat je het zelf hebt gemaakt.
Zoals lekkere wraps met gehakt en kaas en sla mmm! Overheerlijk!

En zoon zakje vindt ik maar vies! Teveel groente!

En samen koken is leuker dan een zakje kopen waar alles al in zit wat alleen maar moet worden opgewarmt! Of wat het ook voor apart zakje is
Reputatie 5
Badge +5
Ik vind dit zelf nogal onzin want wij gebruiken nooit van die kant-en-klaar troep.
We gingen eens een keer bij iemand eten en die had Maggi, Honig of Knorr kaassaus uit een pakje poeder.
Ik had mij voorgenomen om niet al te kieskeurig te zijn en er niets over te zeggen. Maar ik was oprecht verbijsterd toen ik het proefde. Aten mensen dit echt? Kopen zij dit vaker? Onvoorstelbaar, wat een vieze smurrie. Het deed mij nog het meest denken aan een soort dikke opgewarmde behanglijm, met wat zout erdoor. Het had in de verste verte niets met kaassaus of kaassmaak te maken. Ik heb degene waar we bij aten toen voorgedaan hoe je eenvoudig zelf een heerlijke kaassaus kunt maken en ook zij vond dat wel honderd keer lekkerder.

Deze actie van Honig vinden wij dus ook onzin.
Wel goed dat zij alle E-nummers er uit gehaald hebben. Nu het zout nog.
Maar als dit helpt om mensen meer met groenten te laten koken heeft het toch een functie.
Het doet ons denken aan "Een beetje van Maggi, een beetje van jezelf".
Maar de uitleg om mensen samen aan tafel te krijgen lijkt mij alleen een marketing verhaaltje.
Kinderen betrekken bij echt koken lijkt mij veel nuttiger en leuker.
Boodschappen worden vaak duur door al die kant-en-klaar rommel waarvan veel mensen denken dat het lekker is of dat je het nodig hebt, maar het is door hele teams psychologen vooral bedacht om consumenten meer geld uit hun zak te kloppen. De fabrikant noemt dit "productontwikkeling". Maar het draait voornamelijk om de bankrekening van hemzelf en de aandeelhouders te spekken. Het geeft ook relatief veel afval.
Wanneer je met goede, liefst zo veel mogelijk verse ingrediënten kookt hoef je helemaal niet ingewikkeld te doen en kun je heel betaalbaar in weinig tijd heerlijk en gezond voedsel op tafel zetten. Met goede kwaliteit biologische kruiden doe je veel langer en je hebt er veel minder van nodig. Ik ben een groot fan van de kruiden van Het Blauwe Huis, te verkrijgen in de meeste natuurvoedingswinkels. Als je bijvoorbeeld een zakje komijn openmaakt komt er meteen een enorm aroma uit, heel anders dan bij die busjes uit de supermarkt. De hogere prijs verdien je daarmee dubbel en dwars terug.
Zo kun je iets eenvoudig smakelijk maken en ook daardoor minder zout gebruiken. Ook met een beetje zelf bruin gebakken uien kun je van alles lekker maken en het kost bijna niets.
Wat fijn geknipte verse bieslook past ook bij heel veel maaltijden.
Reputatie 6
Badge +6
Ik maak wel eens gebruik van juspoeder. Dat is de enige zonde van mij, pakjes / zakjes / bakjes met poeder van Knorr/Maggi/Honig gebruik ik niet. In mijn optiek is dat erg duur geprijsd zout, daar kun je prima zonder. Beter zelfs om dat niet te gebruiken. Een jaar lang elke dag die troep in mijn eten ? Moet er niet aan denken.
Toen ik gisteren de reclamespot op tv zag was ik even verrast. Waarom een challenge om elke dag Honig te gebruiken? Ik ga toch niet elke dag een zakje en pakje Honig eten? Verse kruiden en specerijen in de maaltijd zijn zoveel lekkerder. En je kan meteen zelf bepalen hoeveel zout je bij je eten doet! Natuurlijk hebben ze ook lasagne-vellen en de spaghetti, maar daar houdt het ook een beetje op met de 'gezonde' producten.

Ook vind ik in deze marketingstunt te veel naar voren komen dat elke dag een pakje/zakje Honig gebruiken heel normaal is...dat stoort mij het meeste aan deze campagne.
Reputatie 3
Badge +3
Ik verwacht dat zelf eten koken ook een stuk goedkoper is!
Lijkt mij niet gezond, Veels te veel smaakversterkers in zo' n zakje en dan heb ik het niet eens over het zoutgehalte.
Belachelijke campagme... marketeers met een hersenverweking.

Ga lekker met de gezinsleden samen koken en samen eten...

Eten uit een pakje is meer eenheidsworst... voor mensen die NIET willen of kunnen koken

Of euh... zijn Nederlanders al zo gedegenereerd?
Ik ben steeds weer verbaast over nieuwe "convenience producten" en hoe reclame het voor elkaar krijgt dat mensen denken dat ze zo iets toch echt nodig hebben.
Ik snap best dat veel mensen steeds minder tijd hebben of willen “offeren” om te koken, maar….
-) Pannekoekenmix? In pannenkoeken zitten melk, bloem en ei…hoe makkelijk wil je het hebben (niet te spreken over kant-en-klare voorgebakken pannenkoeken). Duurd letterlijk 5 min om vers te maken!
-) Voorgesneden ui – voor 3-4 keer de prijs?! Really?! Hoeveel tijd bespaart dat dan ten opzichte van een ui snijden?
-) Voorgekookte rijst uit een zakje???
-) “Basis voor lasagnesaus”??? Je moet vlees, groente, kaas er toch nog zelf bij doen. Dus het enige wat ontbreekt zijn specerijen en kruiden…nou…dat lukt je toch zelf ook wel (en dan veel lekkerder, naar JOU smaak en met minder zout en zonder al die smaak-, kleur-, geurstofjes en verdikkings spul)

Soms vraag ik me echt af “hoe lui kan iemand zijn”?! Er zijn inmiddels duizenden makkelijke recepten op internet te vinden om snel en gezond te koken.
Nog afgezien van het kostenplaatje (vers maken, snijden etc. is gewoon veel goedkoper) en de gezondheidsfactoor (in kant-en-klaar producten komen de goedkoopste ingrediënten, nix biologisch of zo).
De helft van de kinderen die nu opgroeien kunnen als ze volwassen zijn waarschijnlijk niet eens meer een eitje bakken….
Reputatie 6
Badge +6
Hoewel ik echt wel een voorstander ben van biologisch is niet aangetoond dat biologisch gezonder is. De voordelen van biologisch liggen op een ander vlak.

Maar kant en klaar is teveel zout en/of suiker en te duur en inderdaad overbodig.
Reputatie 5
Erger nog, er is niet eens aangetoond dat het lekkerder is. Afijn, cognitieve dissonantie is je vriend.
Wendy van den Elshout schreef:

Het doel van deze campagne begrijp ik niet zo goed. 'Het gezin weer samen aan tafel te krijgen'? Dat kan toch ook door maaltijden zonder zakjes en pakjes te bereiden? Lijkt me leerzamer ook, dat kinderen begrijpen dat tomatensaus gemaakt wordt van tomaten en niet van poeder 😉.

En persoonlijk word ik altijd wat iebelig van verkleinwoorden in reclames: 'aardbeitjes, framboosjes, aardappeltjes'... Maar goed. Ligt waarschijnlijk aan mij.

Ben wel benieuwd wat andere communityleden vinden van deze marketing van Honig? @Ekokok bijvoorbeeld?

Reputatie 5
Badge +5
@Fred B. Ik vind het logisch dat biologische groenten, fruit, granen, peulvruchten, kruiden en specerijen gezonder zijn omdat het op een natuurlijke manier opgroeit, dus niet geforceerd en enorm versneld met veel chemische kunstmest. En het wordt niet bespoten met zwaar chemische bestrijdingsmiddelen. Tegenwoordig worden zelfs een aantal groenten in een mum van tijd met bepaald kunstlicht en niet eens in aarde geteeld. Ze zien er hetzelfde uit maar smaken daardoor naar niks. Het is zo enorm snel gegroeid en krijgt daardoor de kans niet om zich te ontwikkelen. Maar de meeste consumenten kiezen voor het goedkoopste dus er is een enorme markt voor. Wij eten al sinds begin jaren '80 biologisch en zijn vaak verbaasd als wij op een verjaardag bijvoorbeeld een kaasbolletje nemen. Het zijn dan meestal wat melige, zoute bolletjes waar verder weinig smaak aan zit en met kaas niets te maken heeft. Wanneer we de kaasbolletjes bij onze biologische winkel kopen hebben die een heerlijke smaak en geur, je proeft echt iets en geniet er van. Wanneer je dan wat minder neemt ben je niets duurder uit dan de melige balletjes uit de supermarkt. Wij nemen zo iets zelfs wel eens mee als aardigheidje als we bij iemand langs gaan en de enthousiaste reacties zijn altijd heel leuk. Op zich is er bij kaas zelf al een enorm verschil. De koeien lopen veel buiten en kunnen zelf gevarieerd voedsel inclusief allerlei kruiden, klaver e.d. eten. Dat geeft natuurlijk een heel andere melk dan met veelal genetisch gemanipuleerd krachtvoer uit de gangbare intensieve vee-industrie. Een groot deel van die koeien komt zelfs helemaal nooit buiten! Zelfs biologische jonge kaas heeft nog veel smaak en is vol en romig en een klein blokje in je mond laat je al genieten. Dat is echt niet te vergelijken met de enorme hompen goedkope kaas met veel vet en veel zout maar nauwelijks smaak uit de supermarkt. Wij kiezen meestal belegen kaas. Ook hier geldt dan weer, je hebt er veel minder van nodig dus uiteindelijk ben je goedkoper uit. En je draagt aanzienlijk bij aan dierenwelzijn en aan bescherming van natuur en milieu. Bij fruit en groenten, kruiden en brood geldt allemaal datzelfde. Wanneer je een zakje komijn van Het Blauwe Huis uit de biologische winkel openmaakt komt je een heerlijk en krachtig aroma tegemoet, ik krijg daar echt een kick van en het is niet te vergelijken met de wat suffe komijn uit e supermarkt. Ook hier geldt weer dat je met een veel kleinere hoeveelheid meer smaak bereikt, dus het is juist voordeliger. En het is natuurlijk niet voor niets dat tegenwoordig steeds meer sterrenrestaurants aan de top voor biologische ingrediënten kiezen. Dat is vooral vanwege de veel rijkere smaak. En omdat het gewoon veel lekkerder is hoef je er minder mee te doen. Gewoon met bijvoorbeeld een klein beetje olijfolie, snufje zout, 1 kruid of specerij er op en je kunt vaak al heerlijk eten.
Reputatie 6
Badge +6
@Ekokok Ik respecteer je keuzes, maar dat wil niet zeggen dat hetgeen jij van uit gaat ook daadwerkelijk klopt en / of is bewezen. In het geval van biologisch voedsel is er dus ook sprake van het feit dat niet is aangetoond dat biologisch voedsel gezonder is. Daar kun je dan wel een heel opstel over schrijven, maar onderzoek heeft nou eenmaal niet aangetoond dat biologisch voedsel gezonder is. Dat jij het lekkerder vindt is prima, dat geloof ik gelijk 🙂 En dat het beter is voor dier en milieu geloof ik ook wel. Maar daar had ik het dus niet over ...
Reputatie 5
Badge +5
@Fred B. Voor mij is het al lang bewezen doordat ik gewoon een goed smaak- en reukvermogen heb en daar op af ga. Dus ik constateer in de meeste gevallen enorme verschillen tussen bio of niet-bio. Biologische producten zijn ook veel minder bewerkt en bevatten véél minder toevoegingen, die bij gangbare producten bovendien veelal chemisch zijn.
Hoe kun je zo iets bewijzen? Hooguit door mensen onafhankelijk en zonder voorkennis dingen te laten proeven. En vaak vinden mensen wat zij gewend zijn het lekkerste. Een kind dat opgegroeid is met "vruchtenyoghurt" waar alleen chemische smaak- en kleurstoffen en veel suiker aan toegevoegd zijn zal dit meestal lekkerder vinden dan een goede yoghurt met verse vruchten er in verwerkt. Hij denkt dan dat dat niet klopt, maar in feite klopt het eerste natuurlijk niet.
De zogenaamde "wetenschap" wordt tegenwoordig voor een groot deel vanuit commercie gestuurd met veel geld. Objectiviteit is daardoor vaak ver te zoeken. Gisterenavond legde een hoogleraar dit nog uit op tv, de invloed van bedrijven op zogenaamde "onderzoeken" is gigantisch.
Intuïtie, gezond verstand en naar je gevoel luisteren zeggen vaak meer dan allerlei "onderzoeken".
Reputatie 2
Badge +1
@Ekokok Jouw intuïtie gooit het gebruik van "chemische smaak- en kleurstoffen en veel suikerzaken" en niet biologische producten op een hoop. Wetenschappelijk onderzoek help juist om dit soort zaken die niets met elkaar te maken hebben uit elkaar te houden.
Reputatie 5
Badge +5
@Jan H. Dat heeft alles met elkaar te maken omdat in de meeste gangbare bewerkte producten als koek, gebak, zoutjes, snoep, sauzen, soepen, brood, kant-en-klaar maaltijden. pizza's enz. tal van die chemische stoffen zijn toegevoegd. Bij biologische producten vindt je dit gelukkig niet. Het gaat mij om het benadrukken van kwaliteit en een eerlijke volle smaak die niet bereikt wordt met al die chemische toevoegingen en ongezonde smaakstoffen als veel suiker en veel zout.
Badge
De vermelding op de verpakking dat het product e-nummervrij is, is voor mij een reden om het niet te kopen. De fabrikant zet daarmee immers mensen die geen kennis van voedsel hebben op het verkeerde been.

Wat wel nuttig is, is het zoutgehalte verlagen. En dat heeft Honig niet gedaan, lees ik. Nog een reden dus om geen Honig te kopen.

Bizar dat bedrijven er anno 2018 niet in slagen om ons te helpen met koken. Ik heb er een bloedhekel aan en vind het zonde van de tijd. Toch lukt het fabrikanten niet om een kant-en-klaarmaaltijd te produceren met voldoende groente en gezonde hoeveelheden zout en vet. En zonder vlees en vis uiteraard.

En dan niet iets oersaais als een salade met geitenkaas o.i.d.
Reputatie 1
Badge +1
" Vorig jaar heeft Honig nog alle E-nummers van hun verpakkingen verwijderd".
Wordt daarmee bedoeld dat op de verpakking de e-nummers van diverse toevoegingen vervangen zijn door de eigenlijke namen? Of zitten de betreffende toevoegingen helemaal niet meer in het product?
Wel even een verschil. Toevoegingen weglaten zal toch consequenties hebben voor de smaak, houdbaarheid, noem maar op. Zal dus niet zo gauw gebeuren!

Overigens gebruiken wij van Honig alleen maar de Allesbinder, met of zonder kruiden. En dan nog zelden. Heb dus ook nog niet op de recente verpakkingen naar de wijze van vermelding van de ingrediënten gekeken.
Binden kan natuurlijk ook met maismeel, aandappelmeel, o.i.d.
Badge
Doet me een beetje denken aan een documentaire. "Supersize me" hete deze meen ik.
Lijkt me duidelijk dat dit een reclame stunt is. Zo te zien werkt deze ook goed, er wordt volop over gediscussieerd.
Zelf pak ik met regelmaat wel biologisch, maar vraag me wel af of het biologisch uit de supermarkt wel het biologisch is wat ik er van verwacht. Ben me er van bewust dat ik de regels van 'Biologisch' niet ken. Denk dat je op veel plaatsen voor de gek wordt gehouden met biologisch....
Zou gebruik ik weinig, pakjes ook weinig of het moet aardappelmeel zijn om de jus wat meer body te geven.
Reputatie 5
Badge +5
@Gerard V Ik herken wel een beetje wat u zegt. De supermarkten verkopen biologisch puur en alleen omdat er nu eenmaal een markt voor is en ze er duidelijk extra omzet en winst uit kunnen halen, ook al zullen zij op hun website mooie verhalen plaatsen over dat zij "erg begaan zijn met het milieu, dieren enz." Voor de productie zal dan in sommige gevallen slechts aan de minimum eisen voldaan worden die aan biologisch gesteld worden. En soms zal er wel eens wat gesjoemeld worden, maar de eisen en onafhankelijke controles zijn in het algemeen behoorlijk goed geregeld.
De meeste bedrijven die vanuit hun passie en moraal voor biologisch kiezen stellen hun eisen meestal hoger omdat het hen niet gaat om binnen minimum regeltjes te werken maar om daadwerkelijk aan een gezonder en lekkerder product en een beter milieu en dierenwelzijn bij te dragen. En ook de ethische eisen voor arbeid, personeel, beloning, transport e.d. zijn in de puur biologische sector meestal veel hoger. Toch ben ik erg blij dat de grote supermarktketens steeds meer biologische producten verkopen. Zo brengen zij het bij een groot publiek, hebben soms aantrekkelijke aanbiedingen en in sommige gevallen verkopen zij zelfs alleen nog de biologische versie van een product omdat er dan nauwelijks prijsverschil is en het aantrekkelijker is om niet 2 versies naast elkaar in de schappen te leggen.
Mooi dat ze de E nummers eruit hebben gehaald. Een stap in de goede richting. Nu nog het teveel aan zout eruit halen. Wij zouden eerder recepten willen proberen met natuurlijke ingrediënten zonder toevoegingen als extra zout.
Reputatie 1
Badge
Wij gebruiken vrijwel nooit kant-en-klaar zakjes, vooral omdat het meestal niet lekker is en te veel zout bevat. Een heel enkele keer gaat er een zakje vleeskruidenmix onder de taco's, curry etc., puur omdat we niet alle "wereldkruiden" in huis kunnen hebben en we niet nog meer potjes kruiden in het kruidenkastje kwijt kunnen. En in de zomer gaan er veel verse kruiden uit eigen tuin onder het eten: peterselie, bieslook, basilicum, oregano, thijm, citroenthijm, rozemarijn, koriander etc.
Wendy van den Elshout schreef:

Helemaal mee eens; koken met basisingrediënten is toch veel leerzamer? Ik liep laatst over de markt met een stronk boerenkool en werd aangesproken door een vader met kind, die niet wist wat ik bij me had...het kind dacht waarschijnlijk dat het in zakjes in de supermarkt groeit!

Reageer