Consumentenbond.nl

Koken met of zonder pakjes en zakjes?

Toon eerste bericht

42 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Interessant om jullie meningen te lezen over de campagne van Honig. Het doet mij ook een beetje denken aan 'Supersize Me', zoals @Gerard V aangeeft. Volgens mij liep dat niet heel positief af voor de documentairemaker. Ook op de Facebookpagina van Honing uit men zorgen over bijv. zoutinname. Daar zeggen ze dan het volgende op:

"Bedankt voor je bezorgdheid, maar samen met een onafhankelijke diëtiste zorgen we ervoor dat de familie maar gemidded 2 gram zout per portie eet/binnen krijgt en hier letten wij nauw op, dus dat zit wel goed:)!"

Ik vraag me dan wel af hoe ze dan precies te werk gaan qua portionering om dit te realiseren.
Reputatie 6
Badge +5
@E.C.E. Hermans Haha, herkenbaar en een stronk boerenkool ziet er in de ogen van die kinderen waarschijnlijk dan ook heel oer uit, een beetje als iets uit een enge film met tovenaars en allerlei vreemde wezentjes. Maar ze weten vaak ook niet het verschil tussen een courgette en een aubergine of komkommer. En ze weten vaak niet dat melk uit een koe komt(en eigenlijk bedoeld is om het kalfje van de moederkoe in haar jonge leventje te voeden).
AH heeft sinds kort pakjes zonder zout, nog te weinig, maar het begin is er.
Reputatie 1
Badge
@F. Kingma : wat voor pakjes zijn dat?
kip madras kruiden, Bobotie, e.d. Zeg maar de kruiden zakjes van b.v. Knorr wereldgerechten
Reputatie 1
Badge
@F. Kingma Bedankt voor uw reactie.
Pakjes en zakjes? Vieze eenheidsworst! Smaakt allemaal hetzelfde. Heel af en toe gebruik ik een zakje voor Aziatische recepten. Die kruiden zijn wat lastiger te vinden soms. Maar verder: never ever.
Reputatie 4
Badge +5
Koken uit pakjes om het gezin weer aan tafel te krijgen is natuurlijk onzin en ik vraag me ook af, of de tijdswinst opweegt tegen het besef dat je gedroogde en zwaar bewerkte maagvulling staat te bereiden. Dagelijks vers koken is inderdaad een heel gedoe, zeker voor een gezin, maar als je wat tijd en intelligentie investeert in een taakverdeling die de huisgenoten betrekt bij het bereiden van de maaltijd bereik je waarschijnlijk eerder dat iedereen ook aan tafel komt.
Reputatie 2
Badge +1
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Het blijkt dat de meeste van jullie liever geen pakjes en zakjes gebruiken. Wie heeft er daarom goede tips en lekkere recepten voor bijvoorbeeld lasagne/pasta/nasi zonder pakjes en zakjes??
Op onze website vind je al een paar algemene tips om minder zout te eten.
Erg favoriet bij ons is "het grote koken zonder pakjes en zakjes kookboek" van Koken met Karin. Echt een aanrader. alle klassiekers staan er in.
Ik snap niet waarom mensen nog pakjes en zakjes gebruiken. Het is tegenwoordig zo simpel om lekkere recepten voor verse soepen, sauzen en kruidenmixen te vinden.
Reputatie 6
Badge +7
Ha @saar123321,

Ik ben het helemaal met je eens! Heb je misschien nog tips voor recepten die je hier met ons kunt delen? 😉
Reputatie 3
Badge +3
Hier geen pakjes en zakjes, ik kook bepaald niet slecht dus ik heb ze niet nodig. Ik ken een echtpaar van wie geen van de twee kan koken. Als zij ons uitnodigen weet ik al van te voren dat alles naar zeewater smaakt en dat ik de rest van de dag of avond aan de kraan hang. Bovendien mag mijn man bijna geen zout (hartpatiënt) en heb ik nog maar één nier waardoor ik ook een beetje voorzichtig ben, het zit toch al overal in waardoor je teveel binnenkrijgt. Ik vind teveel zout gewoon vies, het wordt dikwijls gebruikt als smaakmaker in plaats van smaakversterker.
Ik.begrijp de fabrikanten van al die halffabrikaatjes niet. Er zijn heel veel mensen die dit soort dingen te zout vinden, geldt ook voor kant en klaarmaaltijden, als ik in de winkel de tekst op de verpakkingen lees krijg ik al dorst.
Reputatie 6
Badge +7
Mevrouw Jones schreef:

Als zij ons uitnodigen weet ik al van te voren dat alles naar zeewater smaakt en dat ik de rest van de dag of avond aan de kraan hang.

@Mevrouw Jones Haha! 😁

Fijn dat je eigen kook-skills zodanig goed zijn dat je pakjes en zakjes niet nodig hebt. Veel mensen gebruiken bijvoorbeeld alleen zakjes voor het maken van een sausje. Doe jij dit weleens of heb je de zakjes echt nooit nodig? En heb je wellicht nog lekkere tips voor de andere lezers hier?
Reputatie 3
Badge +3
Dat mijn "kook skills" goed zijn was niet bedoeld om op te scheppen, koken is nog altijd mijn grootste hobby en sinds ik niet meer werk kan ik me naar hartelust uitleven in de keuken.
Er zijn genoeg manieren om een lekkere saus te maken, het meeste hangt af van de basis die je gebruikt en die kun je van tevoren in een iets grotere hoeveelheid klaarmaken en invriezen.
Ik heb wel tips (ook heel makkelijke voor als je weinig tijd hebt) maar ik weet niet of dit forum daarvoor is bedoeld.
Reputatie 6
Badge +5
Pakjes en zakjes heb je sowieso nooit nodig om een saus te maken.
En om een lekkere saus te maken al helemaal niet.
Ik gebruik soms voor het gemak wel een biologisch mengsel van Italiaanse kruiden en knoflook, maar dat is verder niet bewerkt en bevat geen chemische toevoegingen of andere rommel, zout of suiker.
Badge
In mijn herinnering maakte mijn moeder heerlijke kalfssoep van Honig, ik kook verder zonder kant en klare pakjes/zakjes.

Reageer