Consumentenbond.nl

Kruidenmixen: zelf maken of toch kopen?

Badge +1
Bijna iedereen heeft ze wel in huis: zakjes en potjes met kruidenmixen. Lekker voor door je eten, maar wat minder voor je portemonnee en gezondheid. Al die potjes en zakjes zijn namelijk behoorlijk aan de prijs, en zitten vaak in plaats van vol met kruiden, vol met zout, suiker en andere vullers. Dat probleem heb je niet als je zelf je eigen kruidenmixen maakt. Om je op weg te helpen delen we 3 lekkere recepten, voor gehaktkruiden, kipkruiden en viskruiden.

Kruid jij je eten altijd zelf, of heb je kant en klare potjes? Heb je zelf nog lekkere tips of recepten?
Laat het weten!

29 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Ik haal al mijn kruiden en specerijen bij de Turkse / Marokkaanse / indische supermarkt.
(Eerder reed ik er voor naar de Antwerpse / Rotterdamse markt, maar dat is niet meer nodig.)

In zelfs veel kruidenmixen en losse kruiden/specerijen zit in deze supermarkten geen zout, omdat de meeste mensen zelf willen bepalen hoe sterk een gerecht gekruid moet zijn of wat je lekker vindt.
Bij deze supermarkten heb je vaak grotere potten met kruiden en specerijen die gelijk in prijs zijn als de kleine/hele kleine potjes in de supermarkt waar dan ook nog 50% zou in zit.
Je krijgt dus 8 maal zoveel kruiden specerijen voor je geld in een Turkse / Marokkanse / Indische / ………. supermarkt en met veel meer smaak ook nog.

Trouwens in de specerijen en kruidenmixen voor de Horeca zit ook nooit zout, omdat je van de sterkte van de kruiden/specerijen afhankelijk bent om lekker te koken wat de smaak betreft, en niet van de hoeveelheid zout die in een potje zit.
Zout en peper voeg je op het allerlaatst toe in de Horeca keuken, er verdampt nog water in een saus of een soep en dan is het al snel te veel.

Als je je gerechten mooi op smaak maakt met kruiden en specerijen, dan heb je veel minder zout en peper nodig om het heerlijk te laten smaken.
Let wel: zout en peper zijn smaakmakers, dus heb je vel nodig om iets op smaak te krijgen, heb je er waarschijnlijk te weinig kruiden en specerijen in gedaan.

Als er geen zout zit in de losse specerijen en kruiden, kun je ook heel makkelijk je eigen kerrie, baharat, ras el nahout, boboti, Italiaanse, Griekse, Spaanse kruiden enz. enz. enz. mixen en die naar je smaak aanpassen.
Het voordeel is ook dat je de mixen vooral kunt aanpassen naar de hoeveelheid scherpte van pepers, je hebt dan wel de smaak van de kruidenmix, maar niet de hitte van lokale gewoonte.
Neem grofweg 1/6 van de pepers die in het recept staan.

Voorbeeld andere regionale verschillen: regionale kruidenmixen kunnen veel verschillen, ook met dezelfde naam, vooral kruidnagel is in Nederland een smaakmaker die in het Noorden veel gebruikt wordt en in het zuiden veel minder aanwezig is.
Zuid-oosten van Nederland is weer veel meer zout en peper gebruik.
Brabant gebruikt meer de Bourgondische mix (België/Frankrijk) in zijn smaken.

Mocht je geen zin hebben in het maken van je eigen mixen, er zijn een paar koks in Nederland die onder hun eigen naam kruidenmixen uitbrengen zonder zout of maar heel weinig.
Dan heb je wel de smaak zoals de kok het bedoeld heeft, maar het is allerzins uitstekend van smaak.
Deze potjes/blikjes zonder zout lijken duur, maar besef dat niet de helft zout is, maar alleen de kruiden/specerijen bevat en dat je er maar de helft of iets meer van hoeft te gebruiken, omdat je later zelf zout/bouillon/bouillonblokje o.i.d. aan toevoegt.

Op internet zijn zeer veel recepten om een eigen kruidenmix te maken.
Kijk goed of het een gekopieerd receptje is van een andere site of een recept met onderbouwing en een verhaal.
Reputatie 7
Kruiden, verse als ze er zijn en specerijen koop ik op de markt, verder gebruik ik knoflook en madame Jeanetpepers als smaakmaker, afhankelijk van het gerecht. Zout gebruik ik nauwelijks, het is bedoeld als smaakversterker, niet als smaakmaker. Ik ben geen liefhebber van kruidnagel, dat laat ik zo veel mogelijk weg, ik steek ze liever in een citroen, daarmee jaag je muggen weg. De Turkse, Surinaamse en Marokkaanse kramen op de markt, of markten, hebben vrijwel alle denkbare kruiden en specerijen. Er staat nu eendenborstfilet in een marinade van fijngewreven knoflook, 1/2 madame Jeanetpeper, ook uit de vijzel, een beetje olijfolie en een glas rode wijn. Het enige zout dat eraan te pas komt is een heel klein beetje fleur de sel, dat komt later.
Op mijn pagina op Smulweb (https://www.smulweb.nl/blog/martien22/13072/kruiden-en-specerijenmengsels) staat een artikel met bijna 40 verschillende kruidenmixen. Bijna allemaal zonder zout en allemaal zonder andere toevoegingen zoals kleurstoffen, smaakversterkers en conserveermiddelen.
Reputatie 6
Badge +5
Ik ben dol op kruiden, ik lees hierboven over het halen van Turkse, Marrokkaanse, Indische kruiden uit Rotterdam of Antwerpen en nu lokaal. Ik kom dat zelden tegen dat men Madame Jeannette pepers eet. Daar ben ik dol op. Dan koop ik eentje voor 12 cent en die gaat in de azijn, ik smul er een hele maand van zonder brandweer! Mijn handicap met kruiden is dat ik niet goed weet hoe ze klaar te maken in gerechten dat het die gewenste smaak krijgt.

Zout overheerst bij mij teveel, als ik het weglaat dan pas proef ik de andere kruiden. Ik probeer onder de 6 gram zout te blijven. Peperpoeder uit een potje zijn gemalen peperkorrels van een boom zo groot als een berkeboom. Die vind ik niet lekker. Wel de pepers van een kleine struik. Ingemaakte Spaanse pepers, heerlijk.

Waar je in de winter hier keuze hebt uit misschien 15 groentesoorten op de markt en in de zomer misschien 30, heb ik gezien in Suriname dat je daar wel keus hebt uit 300 verschillende soorten groenten. Als je daar al die kruiden op loslaat, jummie!

De Surinaamse keuken is ook heel wonderlijk, dus met die 300 verschillende groenten, dan heb je de Afrikaanse gerechten zoals teloh, de Hindoestaanse zoals roti met kerrie, de Javaanse zoals pitjil of rijst met kouseband, en de Chinese zoals nassi met kip. Dat zijn dus vier verschillende keukens die niet mengen. Ik merk ook dat de Chinees in Nederland helemaal aangepast is aan de Nederlandse smaak. Alsof het gestoofde peertjes, witlof en bruine bonen eters zijn die dat scherpe niet blieven. Dat scherpe vind ik dan juist zo lekker.

Zal ik wat noemen wat de Hollander niet eet en elders wel? Sopropo, pomme citère, birambie, cassave, tajerblad, kangkong, klaroen, kouseband, suikerriet, knippa, pomerak, djamoen, geconfituurde citroen, gember, zuurzak, nanka, bitawirie, crobia, kwiekwie, moppé, awara, punten van de pompoenplant, cocosnoot, patakka, walappa, kasjoe, kakastong, barra, leguaan, snip, zoete cassave (heel giftig), bamboescheuten, swietie bontie, tamarinde. Als je die woorden typt in google images zie je wat het is.
Reputatie 6
Badge +5
@Jan De juiste mix maken is ook het lastigst.
Ik had ooit Ambonese en indische vrienden en daar had ik al behoorlijk wat van geleerd.
Vooral dat je geen hoeveelheden kunt benoemen, omdat het ene jaar b.v. de kaneel of de gember sterker is dan het andere jaar en dat zo met alles.
Dus de vraag hoeveel moet erin is niet te beantwoorden.

Jaren later ben ik begonnen met de indische keuken en ben jaren zoet geweest om een beetje in de buurt te komen van de oorsprong.
later ben ik met de specerijen uit het Midden-Oosten en Noord-Afrka gaan hobbyen en hier hetzelfde, je moet het veel koken en dan ga je het ruiken of het goed komt.
(Heb wel eens een hele pan weg moeten gooien, omdat het niet te ***** was.

Inmiddels maak ik veel mixen zelf, maar de typische complexe mixen b.v. Indische Masala mixen koop ik liever.
Ik ken het meeste wat je noemt wel, maar zal de rest ook eens opzoeken, Madame Janet deed ik altijd een deel in de Sambal Badjak die ik voor mezelf en later voor steeds meer anderen maakte, na een keer 15 liter, zoveel bestellingen van potjes, vond ik het wel welletjes.
Je bent er werkelijk een bijna hele dag (18 uur) mee bezig om hem goed gebakken te krijgen en droog genoeg om hem lang te kunnen bewaren.
Tamarinde gebruik ik ook regelmatig, onmisbaar als je een mooie volle brede smaak wilt gaan bereiken.

Eet ze lekker verder.☺
Reputatie 6
Badge +5
Ja dank je wel Bert, eet jij ook smakwlijk. Nedeland heeft zo'n rijke geschiedenis met Nederlands Indië, de Indiache keuken zou hier gemeengoed moeten zijn. Ik eet het graag. Ik zie wel Indische restaurants en Conimex kruiden in de winkel en mensen zoals jij die Indisch koken, maar daar blijft he bij. De chinees gaan we allemaal naar toe, het lijkt er wel op, maar dat is het buurland toch.

Ben wel jaloers op MrsJones, die kan elke week naar de markt in Rotterdam, de grootste kramenmarkt in Nederland. Voor mij is dat een uitje, Marokko, Turkije, Suriname, Israel, Indisch, Rotterdamse haven, alles door elkaar. Heerlijk. Ambonees is weer anders dan Indisch. Midden Oosten eten ken ik niet goed of het moeten dadels zijn. 15 liter Madame Jeanette ( zo ken ik het) joh, dat is verboden wapenbezit!

Als ik leer hoe je iets moet klaar maken dan blijf ik dat zo doen. Maar een heleboel kan ik niet en mijn vrouw houdt lievet van gestoofde peren en twee pannen naast elkaar wil ze niet. Daarom gaan we op z'n tijd indisch eten. Maar je weet dan ook lekker te eten!
Reputatie 7
@Jan bijna geen enkele keuken is te mixen (vind ik). Soms kan er een verrassing komen uit een fusion keuken maar sommige dingen combineren totaal niet. Ik kreeg ooit in een revalidatiecentrum nasi met daarbij een paar takjes rozemarijn, een idiote combinatie. Wat te denken van de reclame van zo'n plofkippenzaak die pizzabodems maakt van kip, of een pizza met boerenkool en rookworst, zag ik gisteren in een spotje voorbijkomen. Als ik Italiaans wil eten maak ik het zo authentiek mogelijk, dat doe ik met alles, Turks, Spaans, Grieks, Duits, Indisch, Chinees (wat net als Indiaas erg lastig is omdat er zoveel verschillende keukens zijn) enzovoort, ik heb kookboeken van over de hele wereld. Ik hoef ook geen patat met pindasaus of nasi goreng met mayonaise. Er zijn mensen die uit gemakzucht een zakje nasi kruiden door de spaghettisaus roeren, dan wordt het lekker pittig. Kwestie van smaak waarschijnlijk maar ik denk niet dat ik zou mee-eten. Ik heb dan ook een behoorlijke verzameling kruiden. Koriander wordt ook te pas en te onpas gebruikt en soms ook veel teveel, dan is het niet lekker.
De meeste dingen die je noemt ken ik wel er staan een paar zaken bij die ik niet eet omdat ze op spinazie lijken, spinazie mag ik niet omdat ik osteoporose heb. Het onttrekt kalk aan je botten. Voor de zekerheid eet ik ook geen dingen die erop lijken.
Leguaan heb ik wel gegeten (gesmokkelde leguaan) erg veel botjes. Dat was bij een Surinaamse vriend die scheepskok was geweest, hij maakte regelmatig roti. Zijn ex collega’s brachten vaak het één en ander mee, ook leguaan.
Bamboescheuten, twee blikjes in mijn voorraadkast, swietie soms ipv gewone perssinaasappelen, sopropo vind ik wel lekker, een beetje bitter mag. De vissen die je noemt zijn zoetwatervissen, die zitten me te vol met graten. Een heleboel dingen zijn hier niet te vinden, wel in toko's maar niet bij de dichtstbijzijnde Surinaamse marktkraam, hij heeft wel het één en ander van wat je opsomt maar lang niet alles, ik vind Surinaams eten erg lekker maar ga er niet stad en land voor aflopen, ik heb een Surinaamse vriendin die weleens het één en ander voor me meebrengt als ze naar een toko gaat. Zuurzak ken ik als drankje in blik, beetje duur maar wel veel lekkerder dan Fernandez, dat lijkt wel verf.
De kruiden die in de Surinaamse keuken worden gebruikt worden in veel meer keukens gebruikt, massala bijvoorbeeld. Wat ik ook vaak lees en bij mijn vriendin zie, is het gebruik van enorme hoeveelheden maggiblokjes, dat vind ik wel jammer want dat overheerst nogal. Ik mis nog de pom tajer in je opsomming. Mijn vriendin maakt vaak pom, met zoutvlees en kip, geen roestige spijker erin om een eventuele scherpe smaak weg te halen. Als je Madame Jeanet pepers op azijn zet, probeer ze dan eens te mengen met flinterdunne ringetjes rode ui, dan neem je een vers broodje, besmeert dat met boter, geen margarine, dan een plakje gerookte zalm en daarop die flintertjes peper en ui. BRoodje dichtklappen en eten.
Enfin, van de kruidenmixen is het nu een eet- en kookrubriek aan het worden en dan krijgen we op ons donder wegens off topic.
Reputatie 7
Nog één keer off topic. Indisch eten van de Chinees is niet Indisch en de kruiden van Conimex zijn niet lekker, veel te zout en veel te duur (Unilever). Inproba is een stuk goedkoper en op alle fronten smakelijker maar alleen als je geen zin hebt om zelf een mix te maken of als je niet alles daarvoor kunt vinden.
Er is trouwens een pareltje onder de Indische restaurants in Rotterdam, ook al zou je het niet zeggen als je langs dat kleine zaakje loopt. Ik weet niet of ik het verklap.
Reputatie 6
Badge +5
Ha ha, op ons donder krijgen, als ze dan weten waar we het over hebben. Het is wel zo, in die gerechten zitten al die hartige kruiden toch! Ja pom is nationaal gerecht, ik noemde maar een paar, maar je kent ze allemaal. Ik ga dat proberen met die kleine rode uitjes en Madame Jeannette wat je zegt. Alle locale vrouwen zijn van stand in Suriname, daarom moest ik Madame Jeannette van ze schrijven. Omdat ze niet mengen heb je in Suriname dus drie aparte keukens die naast elkaar bestaan. Laatste keer dat ik daar was 4 euro voor 2 personen buik vol en een literfles (djogo) bier! Er was een hindoestaans eethuis in Breda, maar dat is weg nu. Rotterdam heeft veel meer. In Chaam bij Bunga Melatti heb je nog originele Indische rijsttafel waar ze saron's dragen.
Reputatie 7
@Jan , of ik ze allemaal ken weet ik niet, baka bana ken ik ook maar die kun je moeilijk onder de kruiden plaatsen. Zelf kruiden mixen is toch vaak lastig, ik ken de kunst van het weglaten, een enkele keer is iets te vervangen, maar er zijn mengsels waarbij je echt niets kunt weglaten of vervangen, die kun je dan beter kant en klaar kopen.
Een Surinaamse toko hebben we niet in de buurt, wel op de markt zoals ik al zei maar die heeft niet alles, wel zoutvlees trouwens, in een grote ton. Een Indische toko hadden we maar die is al lang weg helaas, daar haalde ik ook vrij veel kruiden en andere ingrediënten, kemiri noten, seroendeng, citroengras, bamboespruitjes, santen, laos, tamarinde of eigenlijk asem, verder trasi, emping (dat is altijd leuk als iemand denkt dat het kroepoek is). Er is wel het één en ander te vinden bij Papaja, dat is een restaurant annex toko, hier niet ver uit de buurt maar die zaak heeft niet alles, kruiden zie ik er niet, ze hebben wel lekkere tjendol. Ik kom weleens bij een Surinaamse toko in Rotterdam Ommoord, die heeft ook Madame Jeanet (ik schrijf het lekker recalcitrant zonder TE) pindakaas, makkelijk als je pindasoep maakt, dan hoef je geen pepers te snijden en te hakken met handschoenen aan. We hebben verder een Thaise en een Italiaanse supermarkt in de buurt en er is een Chinese in de Markthal, het is hier bijna een paradijs voor mensen die van lekker eten houden, nu nog wachten op een Surinaamse toko op loopafstand.
Reputatie 6
Badge +5
Helemaal mee eens, de kunst van het weglaten is het moeilijkste en het lekkerste, maar je gaat dat vanzelf doen als je een paar keer over de top bent geweest in je enthousiasme.🤢

Om de zoveel jaar naar Garoeda vanaf 50 jaar geleden tot een paar jaar geleden, geen spat veranderd, en de laatste tijd af en toe naar Bali Baru.
Maar na jaren zit hier gelukkig ook weer een geweldig Grieks restaurant waar niet alles naar dezelfde kruiden smaakt net als bij een bosje anderen hier in de omgeving.
Maar of dergelijke tips mogen weet ik nog niet.☺
Jan schreef:

Ja dank je wel Bert, eet jij ook smakwlijk. Nedeland heeft zo'n rijke geschiedenis met Nederlands Indië, de Indiache keuken zou hier gemeengoed moeten zijn. Ik eet het graag. Ik zie wel Indische restaurants en Conimex kruiden in de winkel en mensen zoals jij die Indisch koken, maar daar blijft he bij. De chinees gaan we allemaal naar toe, het lijkt er wel op, maar dat is het buurland toch.

Ben wel jaloers op MrsJones, die kan elke week naar de markt in Rotterdam, de grootste kramenmarkt in Nederland. Voor mij is dat een uitje, Marokko, Turkije, Suriname, Israel, Indisch, Rotterdamse haven, alles door elkaar. Heerlijk. Ambonees is weer anders dan Indisch. Midden Oosten eten ken ik niet goed of het moeten dadels zijn. 15 liter Madame Jeanette ( zo ken ik het) joh, dat is verboden wapenbezit!

Als ik leer hoe je iets moet klaar maken dan blijf ik dat zo doen. Maar een heleboel kan ik niet en mijn vrouw houdt lievet van gestoofde peren en twee pannen naast elkaar wil ze niet. Daarom gaan we op z'n tijd indisch eten. Maar je weet dan ook lekker te eten!

😋😀 Als Nederlandse van Surinaamse komaf, geniet ik van het bovenstaande.

Samen met en van elkaar (leren) koken/eten dat is een gegeven wat wij mogen waarderen. Het brengt volkeren bij elkaar.

Succes met het koken heren Bert, Jan en MrsJones👍🏽
Reputatie 7
Samen koken met (een) vriendin(nen) uit andere streken is erg leuk en leerzaam, dat laatste niet alleen op kookgebied.
Vandaag maak ik iets Thaïs maar wel simpel, currypasta maak ik niet zelf, dat vind ik nou net iets teveel werk, ik koop gewoon een pot curry bij de Thaise super, die is prima, ik heb groene, rode en gele, de groene vinden we het lekkerst. Zelf maken is ook lastig omdat niet altijd alles te vinden is.
Reputatie 6
Badge +5
@S.A. Gravenberch Dank u wel mevrouw, heel leuk. Ik lus het Surinaamse eten heel graag maar we weten niet altijd goed om het klaar te maken dat het die smaak heeft. Dan moeten we het maar doen met speuitjes, bierenkool, wortelen en sperciebonen haha!😔
Reputatie 7
@S.A. Gravenberch, ik heb een vriendin die uit Suriname komt (en uit Turkije en Kaap Verdie) dat is wel handig want iets dat je maakt aan de hand van een recept is toch niet altijd wat je zoekt.
Wat kruidenmix betreft: het liefst alles vers maar als je zo veel verschillende kruiden nodig hebt dat je er een kast moet bijkopen kies ik soms voor een kant en klare mix. Als je bijv. bij een supermarkt Spaanse pepers koopt of knoflook is het dikwijls te veel omdat het is voorverpakt, op de markt vind je ze nog wel los maar soms moet je ook daar goed zoeken. Madame Jeanet pepers vind je in de supermarkt nauwelijks, Jumbo heeft nog de meeste exotische producten, ook kruiden, in ieder geval hier, hoe het in andere steden is weet ik niet.
Super leuk dat jullie kruidenmixen delen om zelf te maken. Wat ik wel even wil noemen is dat ik het ontzettend jammer vind dat het hier gaat om 3 kruidenmixen die jullie specifiek aanduideden als mixen voor vlees/vis. En dat terwijl er ook zoveel lekkere kruidenmixen zijn voor groente. Sowieso kan de Ras el hanout mix ook heel goed gebruikt worden voor groentegerechten, dat zou er best bij mogen staan, en daarnaast zijn er heerlijke mixen (bv met gerookte paprikapoeder erin) te maken voor groentegerechten. Dit soort berichtgeving, waarbij alle 3 de mixen die worden aangegeven specifiek voor vlees/vis zijn helpen mee aan de beeldvorming dat er altijd vlees/vis bij een maaltijd moet zitten en dat vind ik een erg jammere beeldvorming vanuit de consumentenbond. Zou leuk zijn als jullie er nog een groente kruidenmix bij kunnen doen 🙂
Oh en ik wilde nog even noemen voor de mensen die dat misschien handig vinden, in de kruidenmixen van Jonnie Boer (dat zit in blikjes in de supermarkt) is geen suiker of zout (of iets anders) toegevoegd; er zitten alleen kruiden en specerijen in. Er zijn veel verschillende mixen te koop (de ene supermarkt heeft er meer dan de andere).
Reputatie 7
De kruidenmixen van Johnny Boer ben ik nog niet tegengekomen. Ik vermoed trouwens dat ze wel prijzig zullen zijn. Niet iedereen houdt van gekruide groenten. Veel mensen komen niet verder dan nootmuskaat op de bloemkool en de boontjes en laurier in de rode kool.
Hoi MrsJones,
Klopt, de kruidenmixen van Jonnie Boer zijn niet de goedkoopste inderdaad, maar als je op zoek bent naar gemak zonder toegevoegde suiker en zout zijn het wel goede kruidenmixen.
Wat betreft groente, klopt, ik snap wat je bedoelt, maar mensen weten vaak ook niet wat voor kruiden je op de groente kunt doen. En eigenlijk doelde ik ook meer op echte groentegerechten, zoals bijvoorbeeld een Marokkaanse tajine met aubergine en kikkererwten (als je daar geen kruiden en specerijen doorheen doet is het niet een gerecht zoals het is bedoeld) of een Indiase groentecurry, of lekkere kruidenmix voor wraps/taco's met groente. Het zijn vaak dat soort gerechten waarvoor het ingewikkelder is om een kruidenmix te maken omdat er verschillende kruiden en specerijen voor nodig zijn en mijn ervaring is dat het lastig is om te weten in welke hoeveelheden/verhoudingen als je geen 'receptje' ervoor hebt.
Reputatie 6
Badge +5
Pas op, niet alle mixen van Johnny Boer zijn zonder zout zoals Za'atar.

Voor een liefhebber van smakelijk eten, maar nog niet toe aan zelf mixen maken zijn dit uitstekende kruidenmixen.
Smaken verschillen, maar deze zijn behoorlijk smakelijk en slaan de plank zeker niet mis.

Ik schreef al eerder: " Deze potjes/blikjes zonder zout lijken duur, maar besef dat niet de helft uit zout bestaat zoals bij veel supermarktmixen, maar alleen de kruiden/specerijen bevat en dat je er maar de helft of iets meer van hoeft te gebruiken, omdat je later zelf naar smaak zout/bouillon/bouillonblokje o.i.d. aan toevoegt."
@Bert Oh goed om te weten! Ik heb ze nog niet allemaal geprobeerd, maar even opletten dus omdat aan sommige dan wel zout is toegevoegd 🙂

En je hebt ook gelijk wat betreft prijs in verhouding met het goedkope ingredient zout in andere kruidenmixen.
Reputatie 7
Het is inderdaad vaak puzzelen met de hoeveelheden, als ik bepaalde kruiden of specerijen meng gebruik ik de achterkant van een theelepeltje, het duurt dan wel even, het is net iets meer dan een mespuntje, maar je gebruikt niet snel ergens teveel of te weinig van. Ik maak ook nooit grote hoeveelheden, gewoon voor één of twee keer, ik heb geen plaats voor nog meer potjes. Verse kruiden vries ik in.
Bij de gegeven kruidenmix-recepten voor gehakt, kip en vis staat niet vermeld voor hoeveel gram vlees (of vis) je die mix kunt gebruiken. Lijkt me toch wel handig om te weten.
Reputatie 7
Quantic schreef:

Bij de gegeven kruidenmix-recepten voor gehakt, kip en vis staat niet vermeld voor hoeveel gram vlees (of vis) je die mix kunt gebruiken. Lijkt me toch wel handig om te weten.

Ik denk dat dat gewoon een kwestie van smaak is, als je het voor het eerst gebruik, bijvoorbeeld in gehakt, is het makkelijk te proberen, je maakt een paar balletjes met weinig en een paar balletjes met meer of veel kruiden en specerijen. Wel in aparte pannetjes braden, anders merk je het verschil niet goed.
Heel hete specerijen zitten dikwijls in een strooibusje/potje met alleen kleine gaatjes, die hebben niet, zoals sommige andere specerijen, een deksel met aan één kant kleine gaatjes en aan de andere kant een groter gat. Cayenne peper kun je wel toevoegen maar eruit halen is nogal lastig.
M.D. Fremery schreef:

Super leuk dat jullie kruidenmixen delen om zelf te maken. Wat ik wel even wil noemen is dat ik het ontzettend jammer vind dat het hier gaat om 3 kruidenmixen die jullie specifiek aanduideden als mixen voor vlees/vis. En dat terwijl er ook zoveel lekkere kruidenmixen zijn voor groente. Sowieso kan de Ras el hanout mix ook heel goed gebruikt worden voor groentegerechten, dat zou er best bij mogen staan, en daarnaast zijn er heerlijke mixen (bv met gerookte paprikapoeder erin) te maken voor groentegerechten. Dit soort berichtgeving, waarbij alle 3 de mixen die worden aangegeven specifiek voor vlees/vis zijn helpen mee aan de beeldvorming dat er altijd vlees/vis bij een maaltijd moet zitten en dat vind ik een erg jammere beeldvorming vanuit de consumentenbond. Zou leuk zijn als jullie er nog een groente kruidenmix bij kunnen doen :)

@M.D. Fremery Daar heb je zeker een punt. Wij wilden met onze 3 recepten alvast een voorzetje geven, maar het klopt dat er ook in kant-en- klare kruidenmixen voor groente vaak erg veel zout zit!
En aardappelen/groente/vlees is natuurlijk al lang niet meer de norm. Wij zijn dan ook heel benieuwd of jij of iemand anders smakelijke tips heeft voor spannende kruidencombinaties voor allerlei groenten.

Reageer