Consumentenbond.nl
Vraag

Kun je veilig groente kweken in een metselkuip?

• 7 september 2017
  • 21 reacties
  • 2951 Bekeken

Reputatie 6
Badge +5
Ik wil een moestuin aanleggen in verhoogde bedden. Aangezien die in de handel EUR 50 - 500 kosten kwam ik op het idee daarvoor zwarte kunststof metselkuipen (à EUR 8.00) te gebruiken. Mijn vraag is, of daaruit schadelijke stoffen in de aarde en vervolgens in je groente terecht kunnen komen. Kant en klare verhoogde bedden zijn meestal ook bekleed met zwart plastic en over de evt. schadelijkheid daarvan heb ik nooit iets gelezen. Wie kan mij meer vertellen? Bij voorbaat dank.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Wat een goed idee!
Ik ben erg benieuwd naar de reacties. 🙂
Volgens mij is zo'n kuip HDPE en dat loogt niet of nauwelijks uit in tegenstelling tot b.v. PET dat relatief makkelijk zijn weekmaker laat gaan. Het zou dus redelijk veilig moeten maar als je heel strak in de leer bent dan hoort het eigenlijk niet. Je komt de landbouwplastic ook wel plastic (HDPE of LDPE) zonder weekmaker tegen en dan is er natuurlijk ok.
@Lisa Boele ...

Inderdaad een erg leuke, prakische en vooral zeer inspirerende vraag.

Ikzelf woon midden in een fruitgebied waar ook de tuincentra veelvoudiger grotere fruitbomen in containers aanbieden. Mijn logica is, dat wanneer fruittelers zwarte containers (met twee handvaten) gebruiken, zullen ze dit beslist niet in formaldehyde lekkende potten doen ...

Koop de 'metselkuipen' daarom misschien niet in de bouwmarkt, maar in een tuincentrum en stel vóór het betalen uw vraag nogeens ... voor alle zekerheid!

Ik wil nog graag uw idee uitbreiden en daarover berichten, dat ik zelf hangende aardbeiplantjes in (zwarte) potten kweek en op ooghoogte de vruchten kan zien rijpen en gemakkelijk afplukken. Slakken zijn slechte koorddansers en komen er niet bij.

Wanneer u de kuipen uit de bouwmarkt al in uw bezit heeft, kunt u ze alsnog voor de zekerheid met landbouwfolie van binnen bekleden (gaatjes prikken voor het afwateren niet vergeten).

Suc6 met uw ergonomisch geoptimeerde milieuvriendelijke en gezonde moestuinaanbouw ...
Onvermijdelijk worden hier navolgers geïnspireerd en volledig (zonder toestemming en Off-Topic) heb ik nog twee aanvullende tips:

1 - TIP voor @Lisa Boele e.a. zelfkwekers:
Peultjes in een speciekuip moet zeker kunnen. Je zou de zaden rondom aan de rand kunnen leggen en evt. met wat gaas en/of bamboestokken o.i.d. een klimrek kunnen maken.
Na het zaaien even afdekken met gaas of plastic, totdat de plantjes een 8 a 10 cm. bovenstaan want vogels zijn dol op die erwtjes. Erwten (peultjes zijn op lekker vlies geselecteerde erwten) wortelen wat dieper, dus de bak goed vullen met grond. Ik zou in een metselkuip een kleine decimeter afstand tussen de zaden aanhouden...dus pakweg 15 a 20 planten in totaal rondom.

Peultjes...dat is echt zo een groente die in mijn ogen loont om zelf te telen. Niet moeilijk, weinig ziekte en in het begin van de zomer een lekkernij: lekker knapperig vers van de plant, zoals je ze echt niet in de supermarkt kunt kopen. Zeker proberen dus.

2 - TIP voor de CB-gids-redactie om "de tuin van Lisa" met camera te gaan volgen en andere consumenten-ideeën met de bereids eerder geteste potgronden nog eens in een leuk opgemaakt artikel (in een gids) tot leven te gaan brengen en verdere gezonde trends educatief te promoten.
Reputatie 7
Badge +7
@hänschen klein,

Voor zulke leuke tips hoeft geen toestemming verleend te worden hoor!
Dat mag altijd.

Ik voeg nog een natuurlijke anti ongedierte tip toe naast die van jou "tegen" slakken:
Mocht je last hebben van bladluizen, verzamel wat (larves van) lieveheersbeestjes. Die zijn hier gek op en lossen het probleem zo op!
Ik wil de topic van @Lisa Boele ècht niet kapen, maar hoe herkent men als stadsmens en blikkenopener eigenlijk lieveheersbeestjes's eitjes en larven?

Even kijken bij de Schooltelevisie (door op het 'dropje' in het midden te klikken in de video), want ik wil geen 'foute' larven gaan verzamelen die mijn duurzame peultjes zèlf opvreten! Heeft u (klein-) kinderen, dan laat ze dan eens meekijken, want peultjes en andere groentes komen écht niet uit het blik en groentekweken moet door de jonge generatie weer opnieuw worden aangeleerd.

https://www.schooltv.nl/video/de-eitjes-van-een-lieveheersbeestje-zo-komen-er-nieuwe-lieveheersbeestjes/
Reputatie 7
Badge +7
Die zien er zo uit!

Ik hoop natuurlijk dat Lisa wat aan onze tips heeft als ze dadelijk gaat planten.
Eerlijk gezegd, ik vind het larfje, qua kleur, van @Monique mooier dan mijn larven ... ;-)

Maar terug naar de vraag:
Polyethyleen containers worden o.a. gebruikt als speciebak, voederbak, plantenbak en visvijvertjes. Een prijsvoorstelling en containermaten van een website-tuinartikelen voeg ik ter informatie extra bij:

https://www.tuinartikelen.nu/tuinartikelen/kuipen/kuipen-rond.html

Over milieuaspecten van polythleen (als folie) en waarschijnlijk ook voor granulaat (de duitse taal is geen probleem voor u),

- Kunststoff-Folien aus Polyethylen (PE) enthalten dieselben organischen Grundsubstanzen wie Holz und Pflanzenfasern, nämlich nur Kohlenstoff und Wasser.
- PE-Folien verbrennen rückstandsfrei zu Kohlendioxid und Wasser. Dabei entstehen keine giftigen Dämpfe oder Gase und keine Schlacken.
- PE-Folien enthalten keine Weichmacher und keine Schwermetalle. Sie sind physiologisch unbedenklich.
- Bei der Herstellung von PE-Folien entstehen weder Geruchsbelästigungen noch Abwässer.

VOOR NERDS: Over de specifieke PE-verbinding (staat vermoedelijk op de bodem van de container) nog het volgende: https://de.wikipedia.org/wiki/Polyethylen
Tenslotte e.e.a. altijd nog iets individueler ...

1 - Voor de liefhebber bestaat er ook een witte container ... is vrolijker op het terras! ;-))

https://www.hornbach.nl/shop/Speciekuip-wit-125-liter/8440016/artikel.html

2 - Wilt u misschien binnenshuis kweken bij het dramitisch slechte hollandse weer, dan heeft Philips ook de juiste LED-verlichting voor u (en voor hennep-kwekers ...)
... maar dat word het héél een andere topic!
Reputatie 6
Badge +5
@hänschen klein @A. Deen @Monique Op een of andere manier heb ik, na de eerste reactie, nooit meer bericht gekregen van uw zeer welkome reacties, tips en sitevermeldingen. Het topic stond vandaag in een lijstje rechts op het scherm en ik klik het dus min of meer bij toeval aan. Natuurlijk veel te laat maar daarom niet minder oprecht wil ik u alsnog hartelijk danken.
Ik had inmiddels besloten de tuin praktisch geheel leeg te halen en opnieuw te ontwerpen. Met de moestuin kan dan in de lente een begin gemaakt worden.
Reputatie 7
Badge +7
Graag gedaan hoor, @Lisa Boele. Leuk, de tuin opnieuw inrichten! Wat ga je planten in de moestuin? Ik ben erg benieuwd hoe het eruit komt te zien. Stuur je een foto wanneer het af is? 😉
Reputatie 6
Badge +5
Fotogeniek zal het voorlopig niet worden. De planning, tot invallen van de vorst, voorziet in:

-leeghalen van de tuin (wieden, rooien, oppotten van bruikbare planten);
-evt. tijdelijk bedekken met gronddoek;
-groenafval verwerken (inkuilen, composteren);
-grond egaliseren;
-stapstenen als tijdelijk pad neerleggen;
-schuttingen met bambu bekleden en ophogen met trellis (voor leifruit en geurende klimplanten);
-houtafval verhakselen en opbrengen als mulch.

In de winter studeren op een nieuw tuinplan, het liefst rekening houdend met het moderne klimaat.

In de lente paden aanleggen en zaaibedden of (inderdaad) kuipen inrichten en inzaaien en fruit en klimmers aanplanten. Dan nog een zitplek aanleggen om van daaraf in de zomer het resultaat van al dat werk te kunnen bewonderen. Ik zeg niets toe, maar als het echt genieten wordt stuur ik een foto.

.
Reputatie 2
Hou ook van het experimenteren in de tuin. Wat ik nog graag wil meegeven is dat de kuipen bij veel neerslag (in deze zomer geen issue) meer water opvangen dan de planten opnemen. Daarom is het verstandig in de bodem enkele grote gaten te boren en tussen de ondergrond en de kuipen een kleine ruimte over te houden in het geval de ondergrond verhard is.

Een ander punt is dat de zwarte kuipen veel warmte opnemen en vasthouden als gevolg van zoninstraling. Het voordeel is dat warmte minnende gewassen dan beter tot ontwikkeling komen. (Denk aan pepers paprika zoete aardappel kousenband chinese longbeans tomaat). Zonder dat deze in een kas staan. Maar ook hollandse gewassen gedijen goed, maar gebruiken wellicht wat meer water.

Maar het experimenteren met bijv rijst suikermais kan heel leuk zijn. Daar lenen de kuipen zich prima voor. Koop verschillende formaten. Dit bespaard grond maar ook meststoffen en water.

Een ander punt van aandacht ivm waterhuishouding is dat het eventueel bijmengen onderin van een laag hydrokorrels heel helpend kan zijn.

Mbt aanvankelijke vraag, over het apect weekmakers etc vanuit de kuip zou ik mij geen zorgen maken. Maar wel over de gebruikte grond en de kwaliteit/herkomst daarvan. Evenals over de gebruikte bemesting zou ik mij meer gedachten maken en sellecteren.

Veel plezier.
Reputatie 6
Badge +5
@Joopfrl Hartelijk dank voor uw reactie en tips. Bij zo'n zware klus is enige bemoediging ook zeer welkom! Ik ga inderdaad die metselkuipen gebruiken, met inachtneming van de afwateringsvereisten.

Over hydrokorrels kreeg ik nog de tip om die in nylonkousen te verpakken zodat ze er bij evt. ontruiming of grondvervanging in de kuip ook weer gemakkelijk uit te vissen zijn. Als onderlaag zal ook het fijngemaakte dunne houtmateriaal dienen, waarvan ik een composterende werking verwacht. In echt hoge groentebedden schijnt als onderlaag ook composteerbaar materiaal gebruikt te worden waarvan een bodemverwarmend effect uitgaat. Over oververhitting maak ik me vooreerst geen zorgen, want na één hete zomer kan er ook weer een hele natte volgen.

Goede grond is inderdaad een grotere zorg. want de gangbare verpakte is allemaal overbemest. Gelukkig is mijn tuingrond niet zo voedzaam want, zoals in veel Nederlandse nieuwbouwwijken, is die op een laag opgespoten zand gestort en voor de verrijking kan ik tegen de winter hopelijk putten uit voldoende zelfgemaakte compost. De aanvoer van stalmest (zoals voor sommige gewassen noodzakelijk) wil ik mijn buren niet aandoen, zodat het inderdaad experimenteren wordt met de mogelijkheden. Waaronder begrepen de inmiddels bij de biowinkel verkrijgbare "boerengrond" en "biologische grond". Dat lijkt me een gouden handel, want de belangstelling voor gifvrij tuinieren zal ongetwijfeld toenemen.

De juiste bemesting wordt dus nog een interessant avontuur maar dat maakt het ook zo leuk.
Reputatie 2
Geen dank graag gedaan. Wat betreft tips de nylonkous is idd een goede die ik nog niet was tegengekomen dus ook jij bedankt.

Aanvoeren stalmest het geurt even maar is 100% natuurlijk en beter dan uitlaatgassen etc. En wist je dat in de duurdere parfums naar het schijnt ook gelijke geuren wel worden toegepast? Als drager. Ben jongetje en hebt er geen ervaring mee, dus als ik miskleun sorry in deze. Maar ach een geurtje de stal is wellicht wel eens een neusopener;-). En aanzet tot frisse start.

Succes en veel plezier.
Reputatie 2
@Lisa Boele
Nog een reactie in 2-de instantie. Mbt opmerking over bemestingsgraad verkochte tuingrond. De hoeveelheid bemesting in aangeboden tuingrond is niet zozeer een zorgpunt. Ieder gewas heeft nu eenmaal bemesting (N,P,K inhoofdzaak en daarnaast spore elementen als Mg, Fe, Ca etc) nodig. Dit voor wortel, blad en vruchtontwikkeling bij fruit en groentebouw. Dus u zult ieder jaar moeten bemesten. Waarbij soort en hoeveelhrid van de bemesting wordt ingegeven door grondsoort geteeld gewas en gehalten van de grond. Doet u dit niet of onvoldoende dan blijft de opbrengst in ieder geval achter en door voedingstekorten zal het gewas gevoeliger zijn voor ziekten en plagen.

Wat de zorg is bij aangevoerde grond is vooral ongewenste (giftige) stoffen. Stoffen zoals zware metalen polycyclische stoffen etc. Meststoffen kunt u altijd toevoegen, maar de genoemde ongewenste stoffen eruithalen dat lukt niet zo makkelijk. Dit was waar ik in mijn vorige stuk vooral naar beoogde te verwijzen.

Waar komen die ongewenste stoffen vooral uit mee? Dat is als grond vermengd wordt met stoffen afkomstig uit slibverwerking of compostmateriaal gemaakt van bermmaaisel van bijv grote wegen (A1 drukke provinciale wegen maar ook sloothaksel materiaal van woonwijken en industrieterreinen).

Wat dit aangaat zou het wellicht een idee zijn indien de Consumentenbond eens een test/onderzoek doet van de verschillende aangeboden grondsoorten in tuincentra, supermarkten etc. Dit dan gehalten van de gronden, de traceerbaarheid van de herkomst van gronden en hun samenstelling. Want slib, gecomposteerd materiaal en bijv ongeboren mest (mest die vrijkomt bij de slacht) worden hergebruikt. Waarbij dit ook gebruiksbestemmingen kunnen zijn. Helaas weet ik dat de grondhandel heel lucratieve mogelijkheden biedt indien mensen in de gelegenheid komen, de middelen hebben en de behoefte er is. Waarbij verkoop locatie van de grond niet bepalend hoeft te zijn voor het vinden van de gewenste qualiteit.

Met betrekking tot zelf composteren nog een opmerking. Voeg gerust de inhoud van het konijnen-, kippen- of caviahok toe. Gebruik bijvoorbeeld ook gerust het ververste water uit het aquarium. Dit alles bevat verschillende voedingsstoffen voor de planten.

Bij het composteren zou ik bijvoorbeeld niet het afval van de kattenbak of het hondenhok niet gebruiken. Dit omwille van eventuele parasieten die ook voor de mens schadelijk kunnen zijn. Dit is ook de reden dat ik het gebruik van ongeboren mest zeker afraad (zowel bij het composteren als direct gebruik voor bemesting).

Overigens als de compost hoop goed werkt zal het gebruik vam konijnen-, koeien mest niet tot geurhinder hoeven leiden. Dit op basis van ervaring waarbij boeren mest toevoegden om de bemestingswaarde van compost te verhogen.

Mocht u de uitwatering van voedingsstoffen willen beperken dannis het goed om het humusgehalte (zit bijv in compost maar ook turf, het gebruik van stalmest werkt ook bevorderend maar gaat langzamer naast het geuraspect) van de grond te verhogen. Door het humuscomplex worden de verschillende voedingsstoffen gebonden en spoelen zij niet of minder snel uit. Daarnaast wordt de vocht huishouding van de grond ook verbeterd. Het bodemleven gedeid hier ook beter op (wormen en bacterien bijv) hetgeen ook ecologisch weer van belang is.

Een heel relaas voor een reactie in 2-de instantie. Welk kort samengevat luidt bemestingswaarde van de grond zegt niets over de qualiteit van de grond qua ongewenste bestandsdelen. Evenals dat de verkooplocatie geen waterdichte garantie biedt. Daarom ook de suggestie naar de Consumentenbond om in aanloop naar het nieuwe groeiseizoen hier eens aandacht aan te besteden.

Hopelijk kunnen u en anderen hier iets mee.
Reputatie 6
Badge +5
@Joopfrl Nogmaals dank voor uw reacties! In 1e instantie hoorde ik vroeger al over de onverkwikkelijk ruikende geurdragers in parfums, o.a. afkomstig van herten (muskus) en wal- en potvissen (amber). Dit natuurlijke materiaal is kostbaar en wordt alleen in de duurste parfums gebruikt. In elk geval schijnen de bergingskosten van op het strand aangespoelde potvissen ruimschoots vergoed te worden door de de opbrengst van de daarin aanwezige amber. In goedkopere parfums wordt wel synthetisch vervaardigde muskus gebruikt, in een productieproces dat in elk geval 30 jaar geleden geen gezondheidsprijs verdiende, zodat ik die lucht zoveel mogelijk mijdt.

Uw reactie in 2e instantie heb ik opgeslagen om op een later tijdstip te raadplegen wanneer de kwaliteit van de grond echt een rol gaat spelen. Voorlopig ga ik aan de gang met de idee van permacultuur. Een hoge opbrengst is in mijn stadstuin geen eerste vereiste, maar de gezondheid van bomen en planten natuurlijk wel. Ik herinner mij de vakanties die wij als kleinkinderen doorbrachten op het hoveniersbedrijf van mijn grootvader, de enorme composthoop en het zeven van bladaarde omdat afgevallen blad nou eenmaal slecht verteert. In hoeverre hij van stalmest gebruik maakte weet ik niet, maar de lucht is mij nooit opgevallen en ik heb er ook nooit iemand zien spuiten met z.g. gewasbeschermingsmiddelen. Wel stonden er bomen met oude appel- en perenrassen en allerlei bessenstruiken waaraan wij ons tegoed deden. Enfin, in hoeverre dat romatische beeld zich laat reproduceren moet nog blijken, maar voorlopig koers ik daarop aan. Mijn tuin grenst aan een binnenparkje met bomen en niet omringd door intensief autoverkeer, zodat ik met het bladmateriaal een proef kan nemen.

De CB publiceerde in 2017 een test van potgrond. Tuinaarde kwam, voor zover ik weet, nog niet aan de orde. De door u gesignaleerde vervuiling van met name goedkope tuinaarde viel mij al eerder op. Op zo'n zak staat dan wel, dat het bedoeld is voor ophoging van de tuin, maar de stank van petrochemische industrie die je na opening tegemoet slaat vond ik ook alarmerend. Dat natte havenslib is natuurlijk heel moeilijk te verwerken, maar om.het door tuinaarde te mengen zou m.i. verboden moeten worden.
Reputatie 2
@Lisa Boele

Geen dank graag gedaan. Zal de aangehaallde test zeker eens opzoeken (en lezen -:)).

Het verschijnsel permacultuur tuinieren is mij vreemd. Heb het eea gelezen. Snap heel goed de insteek (zelf ooit afgestudeerd met ondw mbt biologische, bd en ecologische landbouw lang lang geleden dus zeker affiniteit).

Elementen komen deels overeen met de genoemde vormen van landbouw. Hetzij niet geheel 1:1 maar zeker wel herleidbaar. Hetgeen ik zeker met u onderschrijf en begrijp is dat de opbrengst niet voorop hoeft te staan. Wat mij wel vraagtekens geeft is dat wordt gesteld zo een gesloten kringloop te kunnen bewerkstelligen. Echter indien u oogst ontrekt u voedingsstoffen. Deels geeft u terug met compistering maar een belangrijker deel neemt u tot zich. Naar ik aanneem zult u geen deel uitmaken van die kringloop of uw disgenotten daar deel van laten zijn. (Naar u begrijp zal ik indien dit wel het geval is uw uitnodiging voor deelname aan het kerstdiner dan helaas afslaan ivm nakomen afspraken in periode daarna :-)). Evenals nutrienten van hond en kat afkomstig raad ik omwille van paracieten, patogenen en medicijnresten het gebruik van menselijke origine af (zowel in de landbouw maar zeer zeker in een moestuin een absolute no go/not done).

Het bovenstaande impliceert echter wel dat er voedingsstoffen voor bodem en gewas van buiten het systeem noodzakelijk zijn. Om een gezonde bodem en gewas situatie te kunnen bereiken. Zeker op kleinere oppervlakten is dit van belang, omdat daar het in stand houden van een goed evenwicht moeilijker is dan bij een groot robuuster oppervlakte areaal.
Reputatie 6
Badge +5
@Joopfrl Nogmaals dank voor uw bijdrage. Het begrip Permacultuur dook 5 jaar geleden voor het eerst in (Engelse) boekvorm op en het stoelt inderdaad op de kringloop-idee. In wat ik las is van gedoseerde toepassing van dierlijke mest wel sprake, maar het grote probleem voor stadstuiniers is natuurlijk, dat daar heel moeiijk aan te komen is en b.v. het houden van kippen ook op praktische problemen stuit. Aan de toepassing van menselijke mest en die van andere vleeseters ga ik me zeker niet wagen, want de daaraan verbonden gezondheidsrisico's zijn, uit gebieden waar dit wel gebeurt, genoegzaam bekend.

Uw studie op dit gebied was, naar ik aanneem, gericht op een commerciële productie en daar zit toch een enorme discrepantie met wat mij als hobbytuinier voor ogen staat. Mijn ervaring met fruitteelt b.v. beperkt zich tot appel- en perzikbomen en bessenstruiken in mijn eigen tuin en die van bekenden waarin nooit wordt bemest. Die leveren elk jaar oogst maar met grote verschillen, d.w.z. dat een goede oogst doorgaans gevolgd wordt door een slechte in het daaropvolgende jaar. Voor een bedrijfsmatige productie zou dat natuurlijk een ramp zijn, maar mij persoonlijk stoort het niet.

Enfin, dat kweken van voedingsgewassen wordt een avontuur waarin ik me graag begeef. Ook in de wetenschap, daarmee deel uit te maken van een volop in beweging zijnde zoektocht naar een andere dan de huidige grootschalige en met veel chemie in stand gehouden voedselproductie.

Over de in Nederland beschikbare (en gerenommeerde!) landbouwkennis las ik in het FD onlangs nog een opmerkelijk bericht. De kringloopidee is hier inmiddels wetenschappelijk zover uitgewerkt, dat die onder de noemer "circulaire landbouw" als Nederlands exportproduct in de markt kan worden gezet om in arme landen de opbrengst van kleinschalige landbouw te bevorderen. Het enige probleem: het wordt in Nederland zelf niet toegepast.
Reputatie 7
Badge +5
Vlak bij de tuin waarin ik in Den Haag als vrijwilliger werk is een opleidingstuin voor onder andere die permacultuur maar ook een zogenaamde Eetbaar Park Zuiderpark waar ik kort geleden nog van een korte rondleiding mocht genieten,zie https://eetbaarpark.wordpress.com/. Er staat ook een heel leuk filmpje op de site https://eetbaarpark.wordpress.com/2018/03/27/eetbaar-park-op-den-haag-fm/
Reputatie 6
Badge +5
@F. den Oudsten Hartelijk dank voor uw reactie. Het is verheugend om te zien, dat er op diverse plaatsen met deze kennis aan het werk wordt gegaan. Helaas plaatsen de door u genoemde sites op voorhand cookies of moet voor het cookiebeleid een ellenlange tekst met (voor mij) onbegrijpelijke termen worden doorgelezen en daar zie ik van af. Gelukkig verschijnen er wel nieuwe boeken over dit onderwerp en daar zal ik t.z.t. zeker gebruik van maken.

Reageer