Consumentenbond.nl

Kunststof thee zakjes hoe lang nog?

Afval scheiden doet iedereen toch.
Maar waarom wordt het steeds moeilijker gemaakt door de industrie.

Pickwick is met Joy of Tea blijkbaar ook over gegaan naar kunststof theezakjes merkte ik.
Hier kwam ik pas achter nadat ik de eerste keer thee zette want het staat niet op de buitenkant van het doosje.
Dus Pickwick pas je omschrijving aan het is niet "100% NATURAL".

Blijkbaar zijn er nog meer merken die allerlei kunststof verwerken in hun zakjes.

Maar heeft de EU niet net besloten dat we af moeten van rietjes en plastic bestek en borden.
Ondanks de Brexit gaan de Britten ons voor, lees maar hier .

Ik gooide de gebruikte theezakjes altijd in de GFT bak samen met het gebruikte koffiefilter.
Die waren van papier zonder plastic of kunststof.

Maar de gebruikte "Pickwick Joy of Tea" moeten bij het restafval.

Ik zal deze thee dus niet meer kopen.

Daarom vraag ik mij af hoeveel theezakjes worden er per dag niet weggegooid al dan niet bij de juiste afval afdeling?

21 reacties

Eenieder die graag joy of tea wil, vermijde elk theezakje dat er bestaat.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb deze Pickwick "Joy of Tea" thee ook 1 keer geprobeerd omdat ik het gratis bij Albert Heijn kreeg... ☺
Aangezien de kwaliteit van Pickwick in het algemeen bedroevend is en in de meeste gevallen gekenmerkt wordt door chemische smaakstoffen 😝 had ik mijn verwachtingen niet al te hoog gelegd. 🤔
En dat bleek terecht want ook al bevat het deze keer geen chemische toevoegingen, ik vond het maar slappe, oninteressante thee die ik beslist niet meer zal kopen. Ik was ook verbijsterd over de enorme hoeveelheid verpakking die ze er voor gebruikten. Het is eigenlijk vooral een opgeklopt verhaaltje wat je koopt met een hoop verpakking er om heen. Verder stelt het niet veel voor en 2 Euro voor slechts 15 zakjes is ook veel te duur, maar de enige reden voor Pickwick is nóg meer winst maken!
Wij gebruiken allerlei soorten losse biologische thee van Simon Levelt. 😋 Bij Albert Heijn zijn ook 4 à 5 soorten te koop. Mijn bezoek is vaak gek op de African Sunrise, dat is rooibos met o.a. sinaasappel, maar ze hebben honderden soorten zwart, groen, rooibos, wit, met of zonder toegevoegd smaakje, kruiden, pure vruchten, enz. Dan koop je tenminste echt kwaliteit en ook met respect voor milieu en de boeren en zijn personeel. Van een zakje van 100 gram zet je ongeveer 75 à 100 koppen dus omgerekend per kop is het enorm veel goedkoper dan die Pickwick illusie. ☺ Wel de theeblaadjes lekker laten zwemmen, dus niet op elkaar proppen in een veel te klein thee-ei of iets vergelijkbaars. 🙂 En zwarte thee en rooibos zetten met gekookt water van 100 graden, maar voor groene thee moet je gekookt water af laten koelen tot 80 graden, anders wordt het bitter.
Reputatie 7
Er bestaat nog steeds zoiets als losse thee. Men neme een theepot, nog steeds verkrijgbaar, een theelichtje of een theemuts, er zijn heel leuke exemplaren te koop, een waterkoker of fluitketel en een theezeefje
Doe per persoon een schepje thee in de pot en, zoals men in Engeland zegt, "one for the pot." Giet er kokend heet water op. De thee 5 tot 8 minuten laten trekken (voor mij iets langer) op het theelichtje of in de theemuts en dan door het zeefje in een porselenen theekopje schenken. Serveren met naar wens melk, honing, suiker of zoetstof en goede bonbons.
De thee die in zakjes zit is eigenlijk restverwerking, daarom worden al die gore synthetische smaakjes erbij gedaan, bijna niemand weet nog hoe echte thee smaakt.
Reputatie 7
Rooibos is geen thee.
Hallo Ekokok, hallo Mevrouw Jones,

Fantastisch om hier de geluiden van echte theeliefhebbers tegen te komen.

Opeens herinnerde ik mij dat ook ik de Joy of Tea laatst gratis bij Albert Heijn ontving (in de Allerhande).

Uiteraard heb ik het zakje opengeknipt en de inhoud vermengd met mijn allergoedkoopste Chun Mee. Die ging er niet op vooruit.

Aanvulling: inmiddels ben ik al thee drinkend aan het twijfelen geslagen: mijn Joy of Tea ervaring ontleende ik niet aan Albert Heijn, maar aan Jan Linders.

Jan Linders biedt eenmaal per 3 weken twee gratis producten aan (geld terug via internet) en daar zat die Joy of Tea laatst bij. Ik heb dus niet één zakje moeten openknippen, maar 10 of 20.

Nog een aanvulling: volgens Ekokok waren het dus 15 zakjes.
Reputatie 7
Heel lang geleden heb ik enige tijd bij een makelaar in thee en koffie gewerkt. Over thee heb ik in die tijd het nodige geleerd (ook over koffie maar daar gaat het hier niet over). Er was in de monsterkamer altijd heel wat thee over, dat mocht je meenemen, je kon ook heel goed zelf een melange samenstellen. Ik mag graag een goede oolong mengen met een beetje (tarry) lapsang souchon, mijn echtgenoot vind het stinken. Thee is voor mij alleen lekker zonder suiker of andere toevoegingen en tamelijk sterk, net als koffie. ik kom regelmatig in Zutphen, als ik dan in de buurt ben van De P... sla ik daar eea in.
Hallo Mevrouw Jones,

Wat thee betreft gaat er mijns inziens niets boven de goede Azië winkel. Hoe dichter bij China en Japan, des te beter.

Lapsang Souchong is de thee die lang geleden de poort naar het paradijs voor mij opende.

Uw echtgenoot verdient enige extra opvoeding uwerzijds. 🙂
Reputatie 7
@Léonz, met dat laatste kan ik het enigszins eens zijn alhoewel smaken natuurlijk verschillen.
Zolang het slechts om thee "die naar palingvellen ruikt" gaat zie ik het door de vingers. 😉
Reputatie 7
Badge +6
Ik zal voortaan ook opletten waar ik mijn theezakje weggooi, gft of restafval.

Ik heb met thee ook de moeilijkheid dat ik Senseo koffie niet door mijn keel kan krijgen en ik daarom op visites maar vraag om thee als ik in m'n ooghoek al de Senseo machine heb zien staan.

Maar dan krijg ik elke keer een houten doos voor mijn neus met allerlei theezakjes in vakjes met allerlei toegevoegde smaakjes zoals sinaasappel, bosbessen, kersen, aardbij, Green Tea, zwarte bessen enz. Ik vraag dan of ze ook normale thee hebben, en dan word je met grote verbaasde ogen aangekeken.

Wat moet je dan doen om die thee te krijgen die jullie hierboven noemen zoals die van mevrouw Jones? Die lijkt me echt heerlijk. Overal waar ik kom is het Senseo koffie met pads, houten theekistje met theezakjes en Melba toostjes met een vet smeerseltje erop. Zelden mensen die eens creatief gaan nadenken en zelf hun thee samenstellen in plaats van het denkwerk door de reclameboys te laten doen. Daarom hulde voor jullie die het wel doen, dat is pas thee!
Hallo Jan,

Als er in de houten doos die men aan u presenteert "Green tea" zit, dan zou ik die maar nemen.

Want groene thee is de meest natuurlijke thee die er is. (Samen met de witte).

Het is dus "normale thee".

Vandaar misschien die "grote verbaasde ogen", als u vraagt of ze ook normale thee hebben. 🙂
Reputatie 7
Badge +7
Wat een leuk topic is dit! Ik lees als thee-liefhebber graag mee.
Reputatie 7
Badge +4
Thee betekent voor veel mensen Pickwick of huismerk rommel in zakjes in een envelopje die je tegenwoordig in een houten doos moet stoppen. Om het "extra lekker" 😝 te maken hebben ze er chemische "bosvruchtensmaak, meloensmaak, aardbeiensmaak, zwarte bessensmaak, mangosmaak" en andere troep aan toegevoegd. Zelfs in de horeca was dit tot enkele jaren geleden standaard. Maar gelukkig zijn die eindelijk aan het veranderen, hoewel zij zich vaak toch weer veel te veel door marketing laten leiden met een hoop bla bla en veel te veel verpakking van plastic folie en daarin een groot plastic zakje met een groot stuk karton er aan. Maar er zijn ook zaken waar je fatsoenlijke, lekkere thee krijgt, soms zelfs om zelf te zetten met een zeefje.
Wanneer ergens een pot thee gezet wordt is het meestal veel water met 1 zakje pickwick of huismerk flut thee gruis erin met nauwelijks smaak en het biedt geen karakter, aroma, verschillende lagen, blijheid of geluk. 🤔😥

De lekkerste thee die ik ken is Ambootia Lentepluk (heette voorheen First Flush) van Simon Levelt. ☺
Het is de vroege pluk van kleine jonge blaadjes.
Mijn recensie:
"Deze Ambootia First Flush, zoals hij vroeger heette, blijft ook na 10 jaar de lekkerste thee die ik ken. Hij is heel subtiel, maar tegelijkertijd krachtig. Dit klinkt tegenstrijdig maar dat is het niet. Een geweldige thee met verschillende ontwikkelingen zoals een goed parfum zich ook ontplooit. Niet zwaar en geschikt om vaak te drinken. Duur? Wel nee! Voor ongeveer 10 cent per kop of theeglas niet duurder dan veel theezakjes uit de supermarkt." 😋

Hun Ambootia Zomerpluk, Regenpluk en Herfstpluk zijn trouwens eveneens heel erg lekker.
Eigenlijk herinner ik mij geen enkele Darjeeling die „niet goed“ was.

Jammer dat in ons land alleen de dure varianten te koop zijn, in enigermate twijfelachtige zaken zoals Simon Lévelt (de koffiewalm slaat je in het gezicht voordat je de winkel binnen gaat). Ooit, korte tijd, had Albert Heijn Darjeeling First Flush in het gewone winkelassortiment.

In Duitsland kom je het hele Darjeeling spectrum tegen. Elke Kruidvat-achtige winkel biedt goedkope Darjeelings aan die zonder meer goed zijn. Bij Rossmann 250 gram Darjeeling TGFOP voor €3,69.

In de Duitse bio-winkel 500 gram Darjeeling Bio voor €11,99.

De thee situatie in Nederland is redelijk teleurstellend (althans in mijn ogen), met uitzondering van de betere Azië winkels.
Reputatie 7
Badge +4
@Léonz
Ik drink geen koffie en ik laat de thee door iemand anders uit een winkeltje van Simon Levelt meebrengen als zij ergens gaan shoppen. ☺
En ik heb ook wel eens een grotere bestelling via hun site gedaan.
De betere thee is hier vergeleken met Duitsland blijkbaar duur.
Maar het is niet duurder dan de gebruikelijke pakjes met folie er omheen met envelopjes erin met zakjes erin met voornamelijk gruis erin met touwtjes met labeltjes eraan.😀 ☺
Dus ik ben al lang blij dat we ook fatsoenlijke thee kunnen kopen. 😋
Hallo Ekokok,

Jazeker kun je in Nederland ook goede thee kopen, maar als grensbewoner ontkom ik niet aan vergelijkingen met Duitsland.

Als je bijvoorbeeld de biersituatie vergelijkt, kom je tot welhaast absurde verschillen in prijs/kwaliteitsverhoudingen tussen Nederland en Duitsland. De euro zou deze verschillen wegwerken, werd ooit gezegd. Geen sprake van dus.

Wat de theezakjes betreft heb je volledig gelijk: laten mensen nu eens de kleine moeite nemen om de prijs per 100 gram „thee“ te berekenen van zo'n „pakje met folie er omheen met envelopjes erin met zakjes erin met voornamelijk gruis erin met touwtjes met labeltjes eraan“.

Dan ben je toch gek als je zoiets nog koopt?

Overigens was Nederland vóór de Tweede Wereldoorlog veel meer een theeland dan nu. De koffie ging eerder van de (distributie-)bon dan de thee en toen vielen de Nederlanders massaal op de koffie. Zoals helaas nog steeds het geval is.

Komaan mensen: de oorlog is voorbij!

Trouwens, als iemand anders de thee van Simon Lévelt voor je meeneemt, heb je het goed geregeld.

En, natuurlijk is de Ambootia First Flush een meer dan heerlijke thee. Geniet ervan. It's good for you.

Joy of Tea: Theezakjes van plantaardig materiaal

Om de grof-gesneden ingrediënten van Joy of Tea optimaal tot hun recht te laten komen zitten ze verpakt in een transparant theezakje. Dit transparante theezakje is gemaakt van plantaardig materiaal. Het gebruik van plantaardig materiaal voor theezakjes is een betrekkelijk nieuwe technologie, volgens de huidige richtlijnen in Nederland horen de theezakjes van Joy of Tea bij het restafval. Pickwick volgt de ontwikkelingen rondom recycling op de voet. Zodra de richtlijnen voor dit type theezakjes wijzigen passen wij uiteraard onze communicatie aan.

Dit vond ik op de site van Pickwick. Verwarrend, toch? Heeft Pickwick de zakjes aangepast?
Reputatie 7
Badge +6
Bij de afhaalchinees zit ik altijd te gniffelen want ik heb zelf altijd wel een tasje bij me maar de meeste mensen nog steeds niet. Ga zelf maar kijken, allemaal vergeten. En die nemen dan steevast een plastic tasje voor eenmalig gebruik mee naar huis. En ik heb een dik bruin vermoeden dat daar mensen tussen zitten die de mond vol hebben van goed doen voor het milieu en dat ze zelfs theezakjes apart scheiden.

Je vergeet nooit een tasje door:
- leg zo'n opvouwbaar doeken tasje altijd in je auto
- dames maak een klein tasje van een overgebleven lapje stof en leg die permanent op de bodem van je handtas
- je kan ook nassi en bami van de afhaalchinees meenemen onder de arm zonder een plastic draagtas!

Mensen die hun tas vergeten bij de afhaalchinees mogen niet roepen dat ze voorstander zijn van een goed milieu, vind ik!

De keerzijde is dat Nederland erg goed is in het scheiden van plastic afval. Het kromme is dat ze dat afvalplastic niet goed kunnen hergebruiken voor recycling. Dus ja, we moeten stoppen met plastic dat je maar eenmalig gebruikt.
Die plastic zakjes is een enorme achteruitgang. Zo komt plastic bij het organische afval of komen theeblaadjes bij het restafval. Toch handig dat we een Europese overheid hebben die bedrijven kan verplichten bij het maken van producten al rekening te houden met het afval dat er door wordt veroorzaakt. Dat heet circulaire economie. Hergebruik van grondstoffen zou de Nederlandse overheid ook serieuzer moeten nemen. Door regels op te leggen over verpakkingsmateriaal aan producenten.
...leg zo'n opvouwbaar doeken tasje altijd in je auto...
Een auto: ook heel goed voor het milieu!
Reputatie 7
Badge +5
Een energiezuinige auto, met een energiezuinig tasje, dat is dubbel zuinig.☺
Een energiezuinige auto, met een energiezuinig tasje, dat is dubbel zuinig.☺
Een fiets met een energiezuinig tasje, dat is dertigdubbel zuinig.

Reageer