Consumentenbond.nl

'Laten thuisbezorgen van eten is onmisbaar in deze maatschappij'

• 15 januari 2015
  • 23 reacties
  • 254 Bekeken

Reputatie 2
Badge +4
Pizza's en shoarmaschotels worden al jarenlang met gemak thuisbezorgd, later kwamen hier ook de diverse wereldkeukens met thuisbezorgfaciliteiten bij. Ook groentenpakketten zoals HelloFresh en besteldiensten van supermarkten zorgen ervoor dat we minder de deur uit hoeven voor ons eten.

Wat vind je van deze ontwikkelingen? Mis je iets in het huidige aanbod in jouw omgeving? Of maak je er juist veel gebruik van? Ik ben benieuwd naar je mening! Stelling van de week: 'Laten thuisbezorgen van eten is onmisbaar in deze maatschappij'

23 reacties

Bezorgen van boodschappen is makkelijk als je zelf de boodschappen niet kunt sjouwen. Geen auto hebt of fiets om mee te vervoeren. En niet op mantelzorgers wilt leunen voor hulp bij het boodschappen doen.
Wanneer je gehandicapt bent is het heel prettig je boodschappen thuisbezorgd te krijgen. Zo hou je je zelfstandigheid. Afhankelijk zijn van welwillende familie, vrienden of goede buren voelt niet goed.
Wanneer boodschappen voor meerdere dagen aan huis wordt afgeleverd lijkt me prima. Maar wanneer ik een courier door de stad ziet scheuren om op 1 adres een maaltijd af te leveren zeg ik neen !
We doen de boodschappen nog steeds zelf en willen het zo houden. Maken er haast nooit gebruik van en op platteland , als je dat zou willen, vraagt enige aanpasing.
Geen goede ontwikkeling, zo laat je namelijk de bezorger bepalen wat je eet. Je hebt alleen controle over je keuze maar niet over de gebruikte ingredienten.

Hoe weet ik nu dat bijv Hello Fresh werkelijk verse biologische producten aflevert?

Geen goede ontwikkeling, zo laat je namelijk de bezorger bepalen wat je eet. Je hebt alleen controle over je keuze maar niet over de gebruikte ingredienten.

Hoe weet ik nu dat bijv Hello Fresh werkelijk verse biologische producten aflevert?

De bezorgdienst bepaald inderdaad in enkele gevallen de inhoud van het pakket (zoals HelloFresh), maar dit is in mijn optiek geen slechte ontwikkeling. Je krijgt elke week een box met afwisselende producten en nieuwe recepten en je eet hoe dan ook gezond.

Genoeg wetenschappelijke studies wijzen bovendien uit dat we door media en vooral Ín de supermarkt sterk gemanipuleerd worden voor aankopen, daarin zit dus al weinig controle. Daarbij is het ook vaak in de supermarkt de vraag hoe biologisch producent Écht zijn (niet voor niets stopt AH met label 'puur & eerlijk'). Met dit lijken de argumenten voor minder controle en Échtheid van biologische producten irrelevant.

Kortom; een prima ontwikkeling, persoonlijk ook erg goede ervaringen met Hello Fresh. Ideaal voor de drukke mens die het niet erg vind een paar dagen per week iets nieuws te proberen met voorgeschotelde verse ingrediËnten. Hopelijk komt er mee concurrentie waardoor prijzen mogelijk zakken, hoge tarieven zijn nu het grootste nadeel...
Ik vind het een mooie oplossing Ben erg tevreden met Hello Fresh 3x in de week samen met m'n vriendin. Geen boodschappen te halen en vitaminerijke en heerlijke maaltijden te ontvangen. Als het een week niet uitkomt is het indien tijdig doorgegeven mogelijk maaltijden niet te laten bezorgen.
Wij hebben een "Hello Fresh", doos met 3 maaltijden cadeau gekregen. We konden de code op een eigen gekozen moment activeren. Onlangs gebruik van gemaakt. Ik moet zeggen, een prachtig cadeau. Het verrassende van Hello Fresh is dat je alle ingredienten bij elkaar hebt en dat zelfs de onhandigste kok een geweldige maaltijd op tafel kan zetten. Ik heb ervan genoten. Nadeel is dat je toch blijft zitten met een aantal ingredienten die teveel aangeleverd worden en die je door eigen creativiteit wel weer kunt gebruiken of invriezen. Ik neem geen abonnement, maar wil nog wel eens incidenteel een doos bestellen, omdat je verrast wordt met andere recepten. Het eten was vers en gezond. Kosten valt ook mee.
Vrij hoge prijzen . Geef mij maar een gezellig rondje langs de groenteboer ,markt ,slager enz . Een veel uitgebreider assortiment en lagere prijzen . Plus het sociale aspect . Willen we naar een maatschappij , waar je alleen nog koeriers aan je deur krijgt .
Ik wil maak graag gebruik van Albert; wat irritant is , is dat je een minimum van €70 moet bestellen en dat de bezorgkosten vrij hoog zijn. En dan heb je net je lijstje gemaakt en alles afgerond en dan komen ze met een aanbieding om het gratis te bezorgen als je bv. 3 flessen coca cola koopt of zo, waarom is die aanbieding niet gewoon permanent ? ik begrijp dat je bepaalde producten wilt promoveren, maar het zou bv aan het einde van je bestel ronde kunnen komen, net zoals ze nu je eraan herinneren dat, als je nog iets besteld, het een bonus artikel wordt ( bv je hebt 1 flesje dreft besteld en zij herinneren je eraan dat als je er 2 bestelt, de 2de gratis is). ondertussen weet ik dat de 'gratis bezorgkosten' meestal op een zondag worden gegenereerd....
Zelf maak ik geen gebruik van de bezorgservice maar ik kan me situaties voorstellen waar het een uitkomst is. En dat is een goede zaak. De keuze voor boodschappen bezorgen had ik hier een aantal jaren geleden nog niet. Ik vind het vooruitgang.
Hello Fresh pretendeert ook niet dat ze alles biologisch leveren. Ik vind het zelf elke keer weer een verrassing 'wat eten we vandaag', vernieuwende recepten en je hoeft niet zelf na te denken over wat je gaat eten.
Wij hebben zelf een abonnement op de beebox. We kregen dan wekelijks een box vol met groente, fruit, brood, sap, aardappelen/pasta, eieren, vleees of vis, je hoeft lekker niet na te denken wat je die week wil eten. En in tegenstelling tot hello fresh is de beebox vrijwel 100% biologisch en ook nog eens 100% nederlands.

Vind ik een mooie gedachte, je steunt hierdoor de nederlandse boer en economie. alles komt namelijk direct van de boer, geen tussen handel dus super vers en eerlijk. Veel variatie en lekkere recepten. Is echt een aanrader!!1 www.beebox.nl

Wij hebben zelf een abonnement op de beebox. We kregen dan wekelijks een box vol met groente, fruit, brood, sap, aardappelen/pasta, eieren, vleees of vis, je hoeft lekker niet na te denken wat je die week wil eten. En in tegenstelling tot hello fresh is de beebox vrijwel 100% biologisch en ook nog eens 100% nederlands.

Vind ik een mooie gedachte, je steunt hierdoor de nederlandse boer en economie. alles komt namelijk direct van de boer, geen tussen handel dus super vers en eerlijk. Veel variatie en lekkere recepten. Is echt een aanrader!!1 www.beebox.nl

Hellofresh haalt hun producten ook overwegend uit Nedeland. De producten die niet uit Nederland komen, zoals pasta komen van pasta-makers uit Italie, zijn eerder een voordeel dan een nadeel lijkt me ;)

Het belangrijkste verschil tussen Beebox en Hellofresh is dat de Beebox ook brood en sappen bevat ipv enkel een maaltijd zoals bij van Hellofresh. Qua prijs is echter Hellofresh (met behlp van kortingscodes zoals RZRZEF) toch wel een stuk goedkoper dan de beebox, zelfs inclusief een fruitbox. Daarbij komt dat de Beebox op nog maar weinig plekkengeleverd wordt.

Desalniettemin is welke box dan ook, of een bestelling bij AH, leuk en handig voor in ieder geval incidenteel gebruik
Wij werken allebei vier dagen met twee kleine kinderen. Elk weekend bedenken wij vijf maaltijden en doen in ÉÉn keer alle boodschappen daarvoor, meestal met de kinderen. Wel zo gezellig en de kinderen krijgen een gevoel mee van de opties en afwegingen. Op woensdag soms op de fiets langs de boederijwinkel, de viskraam oid. Wel gekeken naar hello fresh e.d. maar dat heeft voor ons geen toegevoegde waarde.

Daarnaast is het wel heerlijk om af en toe sushi o.i.d. te laten bezorgen, maar dat is echt voor af en toe
Reputatie 1
Badge
Ik heb 2 keer 3 maaltijden besteld bij 'Hellofresh'. Er zijn leuke en originele recepten bij. Nadelen zijn dat je 3 keer achter elkaar die maaltijden moet klaarmaken en dat ze naar verhouding erg duur zijn, als je alleen naar de prijs van de ingrediËneten kijkt. Als je afgelegen woont is het een goede optie. Ik woon 3 minuten lopen van een supermarkt: 'ik doe het niet meer'.
Krijg wekelijks de Veggiebox van HelloFresh. Heerlijke en zeer gevarieerde recepten erbij. Voor ons regelmatig te veel, de kliekjes gaan de vriezer in. Heb je op drukke dagen plezier van. De kosten, redelijk, merk wel heel duidelijk dat ik wekelijks veel minder bij Appie kwijt ben. Makkelijk te onderbreken.
Dat gebeurde vroeger toch ook? Ik kan mij nog wel herinneren dat de supermarkt de boodschappen thuis bracht die mijn moeder telefonisch bestelde. En dan heb ik het over 47 jaar geleden!! Trouwens, de bakker, melkboer en groenteboer kwamen aan de deur in die tijd!
Het laten bezorgen van de boodschappen kan best een keer handig en zeker ook leuk zijn. Echter daar betaal je dan ook extra voor.

Wij wonen afgelegen en de keuze is dan beperkt maar ook voor ons zijn er mogelijkheden.

Verschillende opties uitgeprobeerd. bijvoorbeeld Hello fresh: leuk en makkelijk maar ook veel duurder dan zelf kopen in de winkel. Bovendien zijn de maaltijden meestal niet biologisch en de waarde ervan loopt merkbaar achteruit, nu ze hun geld besteden aan reclame op radio en tv. (minder groente, vaker pasta en ei). Jammer, want het zou anders vaker door ons gebruikt worden.

Een biologisch groente pakket is zeker zo leuk en nog lekkerder. Hiermee ben je vaak wÈl voordeliger uit dan bij losse verkoop van biologische groenten. Hiermee wordt gelijk de creativiteit gestimuleerd of je gebruikt de meegeleverde recepten.

Voor ons is de biologische factor erg belangrijk omdat we anders teveel insecticiden en (chemische) hulpstoffen binnen krijgen.

Er is dus voor elk wat wils. Kies, Vergelijk, Probeer en Geniet van de mogelijkheden.
Reputatie 2
Badge +4

Klinkt goed, die Beebox! Alleen nog niet in mijn postcodegebied leverbaar, zoals J.M. Kreutz ook al aangeeft. De Beebox spreekt me wel aan omdat het alleen uit basisingrediËnten bestaat. Voor mij hoeven die extra ingrediËnten zoals afgewogen pijnboompitjes of fetablokjes (zoals HelloFresh levert) niet.

Zijn er meer mensen met ervaringen met de Beebox? Of andersoortige groentenabonnementen?
Reputatie 2
Badge +4

Ik wil maak graag gebruik van Albert; wat irritant is , is dat je een minimum van €70 moet bestellen en dat de bezorgkosten vrij hoog zijn. En dan heb je net je lijstje gemaakt en alles afgerond en dan komen ze met een aanbieding om het gratis te bezorgen als je bv. 3 flessen coca cola koopt of zo, waarom is die aanbieding niet gewoon permanent ? ik begrijp dat je bepaalde producten wilt promoveren, maar het zou bv aan het einde van je bestel ronde kunnen komen, net zoals ze nu je eraan herinneren dat, als je nog iets besteld, het een bonus artikel wordt ( bv je hebt 1 flesje dreft besteld en zij herinneren je eraan dat als je er 2 bestelt, de 2de gratis is). ondertussen weet ik dat de 'gratis bezorgkosten' meestal op een zondag worden gegenereerd....

Dat klinkt inderdaad niet erg handig M. Meerschwam! Wat bedoel je met dat 'de gratis bezorgkosten op zondag gegenereerd worden'?

Zijn er meer mensen met deze ervaringen bij Albert Heijns online bestelservice?
Reputatie 1
Badge +3
Wij laten de albert heijn thuis bezorgen. Wij bestellen daarde meeste ingredienten voor onze smoothies, omdat ie goedkoper is dan de Plus. En dat scheelt al 12 euro voor mango 250 gram. Wij nemen diepvries van de ah en bij de plus is die in blik en is ie 50 cent per 250 gram duurder. Bovendien spitten wij de aanbiedingen na en nemen alleen bij 1 + 1 gratis grote hoeveelheden. Wij hebben geen auto en moeten alles lopend doen. Bovendien kan je maar een beperkte hoeveelheid mee nemen. Als we online bestellen, dan bestellen we grote hoeveelheden basic producten waar we dan weer een paar maanden mee doen. We kopen daarnaast alleen bonus acties of zware artikelen zoals literflessen of conserven blikken. Samen vaak goed voor 100 kilo. Alleen zouden we dat nooit kunnen dragen. Er is altijd wel een kortingscode. Een combinatiekorting of als je boven de 100 euro zit een euro korting. Bovendien kan je goedkoopste levertijd kiezen !
Reputatie 2
Badge +1
Sinds ik op dieet ben maak ik vrijwel alles zelf, zelfs bijvoorbeeld loempia's en kroketten. En sindsdien eet ik veel smakelijker. Ik liet nogal eens wat thuisbezorgen, maar nu niet meer. Ik heb er een hobby bij: koken. En nee, geen maaltijdboxen; ik zoek of verzin de recepten zelf.

Reageer