Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Lekker koken zonder vlees

• 26 oktober 2017
  • 19 reacties
  • 2772 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
Bij veel mensen is het er met de paplepel ingegoten: ‘bij de maaltijd hoort een stukje vlees’. Lekker, maar wel belastend voor het milieu en niet zo goed voor je gezondheid. Dat kan ook anders!
Zo kun je lekker koken met alternatieve eiwitten zoals peulvruchten, algen, wieren en insecten. Een groep consumenten experimenteerden met zulke vleesvervangers. Bekijk in de video hoe ze zeewier en meelwormen verwerkten in lekkere gerechten.

Kook je zelf wel eens met alternatieve eiwitten en weet je een goed recept? Deel hem hier! Zou je het wel eens willen proberen, maar ben je op zoek naar tips? Laat je reactie achter.

19 reacties

Peulvruchten (met name linzen en kikkererwten), tofu, tempeh, zeewier: allemaal oké.

De insecten stel ik graag ter beschikking aan de medemens.
Reputatie 7
Badge +7
Peulvruchten (met name linzen en kikkererwten), tofu, tempeh, zeewier: allemaal oké.

@Léonz, bedankt voor het aanbod!
Heb je weleens insecten geprobeerd te eten, of sla je ze bij voorbaat al af? 😉
Hallo Monique,

Als beschaafd mens sla ik de insecten bij voorbaat af.
Reputatie 5
Badge +7
Ik heb sprinkhanen gegeten in Oeganda, ben er niet kapot van. Meelwormen als snack vond ik best lekker en ik sta helemaal open voor recepten. Heeft iemand op het forum ervaring met alternatieve eiwitten (plantaardig of insecten, maakt niet uit)? Ik probeer je recept graag uit!
En weer hoor ik dieren(leed) niet genoemd. Word daar toch zo moe van!!! DAAROM eet ik geen vlees/vis/melkproducten. Gezondheid en milieu zijn voor mij -60 en blij kindvrij-bijzaak. Ik kan goed koken. Plantaardige producten (noten, paddenstoelen, soja, granen peulvruchten, groenten, kruiden, wieren, soms vegan vleesvervangers en af en toe een 'hobby-eitje') zijn ruim voldoende. Ik heb die stukjes kadaver en al dan niet 'verklonterde' kalfsvoeding dus niet nodig.
En weer hoor ik dieren(leed) niet genoemd. Word daar toch zo moe van!!!

Er is wel meer niet genoemd.

Is het nu echt nodig om zo moe te worden? U kunt het toch gewoon zelf noemen en dat heeft u nu gedaan. Goede aanvulling! Dank u!

Wat ik zelf nog wil toevoegen: vleesloos eten is een stuk goedkoper!
En weer hoor ik dieren(leed) niet genoemd. Word daar toch zo moe van!!!

Er is wel meer niet genoemd.

Is het nu echt nodig om zo moe te worden? U kunt het toch gewoon zelf noemen en dat heeft u nu gedaan. Goede aanvulling! Dank u!

Wat ik zelf nog wil toevoegen: vleesloos eten is een stuk goedkoper!

Jazeker, hoewel noten en goede vleesvervangers alsook sojadrank/sojatoetjes zijn NIET echt goedkoop. Maar ook dit 'goedkoper' is er weer een uit het rijtje 'zaken die voor MENSEN goed zijn'. Mensen kunnen zelf beslissen, de ECHTE slachtoffers (de dieren) worden zo vaak vergeten........
Volgens mijn bescheiden mening wil het niet zeggen dat de dieren vergeten worden als ze niet expliciet genoemd worden..

Neem de titel van dit onderwerp: "Lekker koken zonder vlees". Dat betekent: "Lekker koken zonder dieren op te eten".

Vlees=dierenvlees.

Insecten zijn trouwens ook dieren. Maar dit terzijde.

'Watje' 😉
Lekker koken ... (we zullen het zien en we zullen wel moeten)

Zonder vlees ... (hebben we al genoeg gezien)

Vooral 'zonder vlees' in de topic-titel moest inmiddels toch al tussen de oren hebben zitten. Debet daaraan zijn onder andere de filmpjes van de Consumentenbond, die hier en daar voorbij komen. O.a. over massa-kippenhouderijen en/of de gebruikte antibiotica in de veehouderij. Ongewenste substanties, die uiteindelijk óók door de consument wordt geslikt en opgenomen.

Helaas vind ik deze zeer effectieve CB-filmpjes niet op afroep terug ...
'Watje'

Het schijnt grappig te zijn, maar ik snap hem niet,
Reputatie 5
Badge +7
Interessante reacties allemaal. Het is wel een zijsprongetje van het topic, volgens mij gaan de reacties nu over de redenen om geen vlees te eten. @Veggiemuis van harte welkom op het forum en dank voor je aanvulling daarop! In dit topic zijn we, redenen even daargelaten, vooral benieuwd hoe hoe je kookt zonder de voedingsstoffen uit vlees te missen.

Hier wat interessante info over de vitaminen en mineralen in vleesvervangers als peulvruchten, algen en insecten. Plus een paar recepten 😉 Benieuwd naar jullie mening!
Badge
In dit topic zijn we, redenen even daargelaten, vooral benieuwd hoe hoe je kookt zonder de voedingsstoffen uit vlees te missen.

Hier wat interessante info over de vitaminen en mineralen in vleesvervangers als peulvruchten, algen en insecten. Plus een paar recepten 😉 Benieuwd naar jullie mening!

Als je geen vlees eet, mis je niet zoveel voedingsstoffen. Eiwit heeft een mens maar weinig nodig. En een paar vitamines zal je als vegetarier/ veganist misschien aan moeten vullen met vitamine tabletten als je deze niet voldoende uit alternatieve bronnen binnen krijg.Zelf gebruik ik vnl. peulvruchten en granen.Wat die recepten betreft, er zijn op internet zoveel vegetarische recepten te vinden.
Ja, Natalie, voor wie zouden onze recepten bedoeld moeten zijn?
Reputatie 3
Badge +2
@hänschen klein Wellicht is het deze video? https://www.youtube.com/watch?v=3kwy_LUm8ts
Reputatie 3
Badge +2
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Willen jullie ook meepraten over de beweegredenen om minder of geen vlees te eten? Dat kan in het volgende topic:
Waarom minder jij met vlees?
Ik hoor graag welke redenen jullie hebben!
Reputatie 5
Badge +5

Als je geen vlees eet, mis je niet zoveel voedingsstoffen. Eiwit heeft een mens maar weinig nodig. En een paar vitamines zal je als vegetarier/ veganist misschien aan moeten vullen met vitamine tabletten als je deze niet voldoende uit alternatieve bronnen binnen krijg.

Tabletten die voor een deel uit dierlijk zetmeel bestaan, maar dat terzijde...

Zoals gewoonlijk polariseert een discussie over wel of geen vlees gebruiken onmiddellijk en klimt iedereen in de gordijnen. Misschien dat we hier gewoon normaal over kunnen doen, en het aloude advies "geniet met mate" aan kunnen houden?

Ikzelf heb om uiteenlopende redenen de afgelopen jaren de vleesconsumptie met meer dan de helft verminderd en vervangen door vegetarische ingrediënten. Het vlees dat we nog eten is zoveel mogelijk biologisch.

Maar ja, dat is duurder en daar zit hem de crux. We zijn immers allemaal gevoelig voor de kiloknaller-aanbieding? En daarmee houden we de hele bio-industrie en al het bijbehorende dierenleed lekker in stand.

Onze overheid bemoeit zich zo graag tot op micro-niveau met ons leven en onze keuzes, dus laat ze hier dan eens nuttige rol in vervullen door simpelweg biologische veeteelt verplicht stellen en al het andere dieronvriendelijke vlees (inclusief het zogenaamd goede scharrelvlees) te verbieden!
Reputatie 7
Badge +4
Nadat wij ons ver in de vorige eeuw eens verdiept hadden in de erbarmelijke en trieste omstandigheden waarin vele miljoenen dieren geforceerd opgefokt worden en met bruut geweld naar het slachthuis getransporteerd worden om daar afgeslacht te worden zijn wij meteen gestopt met het eten van vlees. En het bevalt ons uitstekend! Vlees veroorzaakt een bepaald stofje in je lichaam waaraan je verslaafd raakt, net als bij tabak, alcohol, suiker, enz. Daardoor wil je onbewust dit stofje steeds weer aanvullen en maakt jezelf wijs "dat je niet zonder kunt", "dat het zo lekker is" (net als bij roken), enz. Wanneer je eenmaal schoon bent wil je nooit meer terug en hebt geen enkele behoefte om nog vlees te eten. Vlees en vleeswaren zijn een grote veroorzaker van talloze ernstige en dodelijke ziektes. Vegetarisch of plantaardig kun je heel eenvoudig de lekkerste gerechten maken, die veel gezonder zijn, veel beter voor het milieu en veel minder of geheel geen dierenleed veroorzaken. Er zijn zelfs bekende topsporters, beroemde topmodellen, beroemde acteurs, enz. die vegetarisch of plantaardig eten. Gelukkig zijn er steeds meer betere restaurants die ontdekt hebben hoe lekker groenten zijn en wat je er allemaal mee kunt doen. Wij koken vooral lekker zelf, met rijst, pasta, aardappelen, boekweit, gierst, couscous, bulgur, rode linzen, groene linzen, bruine linzen, gele linzen, spliterwten, kikkererwten, adukibonen, kidneybonen, bruine bonen, witte bonen, allerlei kruiden en specerijen, enz. Wij kiezen voor alles biologisch omdat dat veel meer smaak heeft en met slechts weinig werk maak je de heerlijkste gerechten. Wanneer iedereen zou besparen op voorgesneden groenten en al die verpakte kant-en-klaar troep zou iedereen biologisch kunnen eten en nog geld overhouden ook.
Of vleesloos eten met vleesvervangers nou goedkoper is zou ik niet durven beweren. Vaak zijn vleesvervangers duurder dan het vleesproduct dat ze zeggen te vervangen. Maar toch is het een goede zaak dat mensen bewuster met vleesconsumptie omgaan en vooral ook de wijze waarop dat product tot stand komt. Natuurlijk kun je ook zonder die aangeboden vleesvervangers. Je kunt ook gewoon water en brood gaan consumeren. Goedkoop maar is het ook lekker ? Smaken verschillen.
Waarom is het eten van insecten overigens geen vlees eten ? Strikt genomen is dat toch ook een dier ?
En hebben plantjes geen gevoel ?
Toch ben ik wel gaan minderen qua vlees (qua frequentie en hoeveelheid en soort) en let ook op de herkomst van dat vlees voor zover mogelijk, Veganisme is voor mij een brug te ver , daar wil ik niet aan.
En er zijn genoeg lekkere gerechten waarbij vlees inderdaad niks toevoegt. En als insecten eten verder in een gerecht worden verwerkt en je daar dus weinig tot niks van merkt is het toch prima ? Ik denk niet dat ik zelf sprinkhanen ga bakken...

Reageer