Consumentenbond.nl

Let jij heel erg op de informatie op voedselverpakkingen?

• 10 september 2014
  • 21 reacties
  • 457 Bekeken

Badge
  • Consumentenbond team
  • 2 reacties

Een paar jaar lang voerden wij de campagne Kletsplaatjes om etiketten op levensmiddelen eerlijker en duidelijker te laten zijn. Gelukkig gingen veel fabrikanten overstag, maar etiketten zijn vaak nog steeds onduidelijk.

Als je in de supermarkt staat, let jij op het etiket, of ga je gewoon op je gezonde verstand af?

21 reacties

Wat mij blijft opvallen is, dat in veel supermarkten, waaronder de ALDI en de DEEN, suikervervangers worden verkocht, waarop groot wordt aangekondigd, dat de suikervervanger STEVIA is: en bij de DEEN moet je daar vanzelf stevig voor betalen. Er worden bij DEEN suikerklontjes en poeder aangeboden voor € 4.99, per 125 gram, waarin voor 97% MALTODEXTRINE in zit als bulkmiddel en 3% STEVIA.

Maltodextrine is een van de goedkoopst te produceren zoetstoffen (uit aardappelen gewonnen) en dat beetje Stevia erin, kun je gerust vergeten, hoor.

Want al krijg je met zoetstof dan weliswaar niet de calorieËn binnen en met suiker wel, maar je lichaam reageerd op gewone zoetsrof net als op suiker: Je krijgt een pittige INSULINE-PIEK!

En op Stevia reageert je lichaam namelijk niet of nauwelijks - en dat is net zo belangrijk, zo niet nog belangrijker!

Echte zoetjes of druppels met 98% Stevia van SteSweet, verkrijgbaar bij natuurwinkels, kost € 7.98; en daar betaal je dan ook echt voor wat erin zit en niet voor een goedkope zoetstof als bulkmiddel, die uiteindelijk schadelijk voor je gezondheid is en er juist voor zorgt, dat je naar meer zoetigheid verlangt.

De fabrikanten zouden zich moeten schamen om zo veel geld te vragen voor zo een grote hoop NIKS.

Vriendelijke groeten I.
bij de vers genseden vleeswaren van de Hema wordt op het etiket niet vermeld wat voor vleessoort het is. je moet zelf de kennis hebben of de vleeswaren kip, rund of varkensvlees zijn. wel staan er allerlei allergieen op. als reactie zegt de hema dat dit niet nodig is. lijkt me raar, want je wilt toch weten wat je koopt??
The Atlantic Ocean is no Mediterranean Sea

Reputatie 2
Badge +4
Interessant. Staan er dan bij AH en Jumbo geen andere termen op in plaats van melk, zoals lactose of melkeiwit? Daar ben ik wel benieuwd naar Monic39.

In reactie op:

door allerlei intoleranties ben ik verplicht alle etiketten na te pluizen. Wat mij opvalt is dat de ene supermarkt bijna overal melk in verwerkt (Hoogvliet) terwijl dat bij anderen (o.a. AH en Jumbo) minder het geval is.

Beiden.

Ik lees altijd het etiket met alle ingredienten van het product. Als suiker, zout bij de eerste 5 ingredienten staan en het naamdragende ingredient staat daar niet bij gaan de alarmbellen al rinkelen. Voorbeeld: Marqt biologische kreeftensalade: pas bij het 20 ingredient wordt rivierkreeft vermeld (3%). Behalve dat het geen kreeft betreft maar rivierkreeft zit er dus maar een beetje van in m.a.w. ook goed lezen of men het juist benoemd (kreeft/surimi) ook daar zit veel misleiding.

Voorbeeld van je gezonde verstand gebruiken: kalfsvlees ragout van 1,99 of een romige kreeftensoep van een paar euro kan natuurlijk nooit veel zijn.

Wil je goede producten hebben moet je bereid zijn daar ook voor te betalen.
Ik let steeds vaker op het etiket. En ben me daarom steeds meer bewust van de hoeveelheid rotzooi in de supermarkt Schrikbarend vind ik het. Dat ik mezelf daarmee jarenlang gevoed heb is nog tot daaraantoe, maar in mijn kinderen stop ik bij voorkeur gezonde spullen. En dat gaat slecht samen met zaken als 'vruchtenhagel bereid met Écht vruchtensap' Én karmijn (alleen staat dat laatste uiteraard niet prominent op de voorkant) en appelsap 'van het beste onder de zon' waar geen fatsoenlijke appel aan te pas is gekomen.

Ik let dus op, verdiep me een beetje in wat gezond is en wat niet en als ik tijd en gelegenheid heb maak ik dingen zelf, zodat mijn kinderen ook kunnen proeven hoe dingen eigenlijk zouden horen te smaken. E-nummervrij leven lijkt me tamelijk onmogelijk, maar op het etiket letten is wel het minste wat ik kan doen.
Bedankt voor de tips I. Ik ga er zeker een aantal uitproberen. Helaas is er in mijn drukke gezin niet altijd tijd en gelegenheid om ver van huis boodschappen te doen of dingen zelf te maken. Waar het kan doe ik het steeds vaker wel.
In reactie op:

@H.G. van Rheenen.

Hoe mijn reactie onder uw naam is verschenen is mij een raadsel, want ik heb toch echt onder eigen naam ingelogd en gereageerd, zij het onder genot van een Bio Voignier & Traminer van AH (aanbevolen). De CB moet moet dat eens nagaan - leve de automatisering. Zie, dat u uw profiel hebt aangepast en zal naar aanleiding daarvan dan ook maar een profiel aanmaken na enige bezinning op voor de CB relevante informatie na 50 jaar bedrijfsleven.

________________________________________________________________________________________

De volgende tekst is niet door ondertekende Lisa Boele geschreven, maar door H.G. van Rheenen!

@Lisa Boele, denk dat ik de ´fout´ heb gelokaliseerd en breng hem hier zelf, zonder Traminer, in de praktijk. We hebben nu beide een tekst, die onder de tweede QUOTE had moeten komen, tÙssen QUOTE-1 en QUOTE-2 geschreven.........waardoor het commentaar binnen het kader opgenomen wordt en het lijkt, alsof de oorspronkelijke schrijver dit zo gezegd heeft. Een 'methode' om anderen een nooit geschreven tekst te kunnen laten posten.........eigenlijk een systeem-bug! Raadsel dus opgelost! Ben inmiddels nieuwsgierig naar uw zeer gewaardeerde profiel. Forum-profiel!

Beste Wenpraatmee,

U zegt dat E-nummervrij leven tamelijk onmogelijk is. Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Als u alleen verse voedingsmiddelen gebruikt, bij voorkeur biologische (en dan niet bij de supermarkt, want daar heb ik betreffende het etiket "biologisch" vaak mijn twijfels over) wanneer maar mogelijk is (ik kan vanzelf niet uw portemonnee kijken), dan komt u er al een heel eind hoor. Hoe vaker u bijvoorbeeld raw-foods gebruikt ( rauwe groentes zoals b.v. van andijvie of witlof een salade maken i.p.v. deze groentes te koken), des te meer voedingsstoffen en ENZYMEN, welke ons lichaam zo hard nodig hebben, krijgt u binnen.

Gebruik in plaats van suiker ECHTE Stevia - bij de natuurwinkel verkrijgbaar als vloeibaar product (98% Stevia 2% water) of de zoetjes voor in de koffie, thee of andere warme dranken van SteSweet, 98% pure Stevia. U kunt ermee koken en bakken! Laat de bakboters etc allemaal staan! Gebruik i.p. daarvan roomboter of nog beter biologische kokosolie; daarmee kunt u niet alleen bakken en koken maar het ook als huidverzorging, voor op de lippen of als haarpakking gebruiken

Kijk op internet naar recepten om b.v. zelf verantwoorde mayonnaise te maken, zonder chemie - of zelf een Bechamelsaus te maken; deze is de basis voor alle sauzen die je bij groente of vleesgerechten kunt gebruiken. De kruiden en specerijen doe je er zelf bij; de variaties zijn net zo grenzenloos als uw eigen fantasie!

Eet mits mogelijk vaker vis. Als u graag haring eet, maak eens een lekkere haringsalade met zelf gekookte fijngesneden bietjes, vers gesnipperde uitjes en een flinke lik zelfgemaakte mayonnaise en kruid de salade naar uw eigen wensen! Geloof me het is een tongstrelende verwennerij.

Gebruik goede biologische olieËn, zoals Olijfolie, koudgeperste ruwe Pompoenolie, Lijnzaadolie: een geweldige bron van Omega-3 vetzuren. GEEN Pindaolie! Hiervan is bewezen, dat het uw aderen dicht laat slibben! Veel mensen denken namelijk nog steeds, dat pinda's noten zijn, maar dat klopt helemaal niet: pindsa's behoren tot de familie van de peulvruchten!

Kijk b.v. op Superfoods.nl - je hoeft niets te kopen, maar geef uw ogen de kost en doe nieuwe ervaringen op! Via hun kunt u geweldige, gezonde, E-nummervrije rawfood recepten bekijken en deze, al kijkend, direct zelf maken.

Op de site HUNGRY FOR CHANGE hoort en leert u dingen die de voedselindustrie bewust voor ons verborgen houdt!

E-nummervrij kan echt hoor, maar het gaat niet vanzelf en niet onmiddellijk, maar heel gelijdelijk aan.

Hopelijk kan ik u met deze tips een beetje in de goede richting helpen.

Vriendelijk groeten

I.
voor verpakte biologische hamburgers gekocht bij marqt ,vermelding etiket van slager Anton Bal rundvlees uit Libramont Belgie info opgevraagd blijkt deze slager failliet te zijn gegaan en onder een andere naam verder met vlees bezig, het adres in Belgie ook naar geinformeerd,daar loopt geen rund rond. worden we nu belazerd? Het etiket is duidelijk met de verkeerde informatie, kan dit zomaar? graag reactie
Ik bedoelde dat ik beter slaag om melkvrije/lactose vrije producten te scoren bij AH en Jumbo dan bij Hoogvliet. Hoogvliets stopt bijna overal melk of weipoeder etc. in. Hoogvliet heeft ook hele slechte etiketten en kloppen vaak ook niet.

In reactie op:

Interessant. Staan er dan bij AH en Jumbo geen andere termen op in plaats van melk, zoals lactose of melkeiwit? Daar ben ik wel benieuwd naar Monic39.

In reactie op:

door allerlei intoleranties ben ik verplicht alle etiketten na te pluizen. Wat mij opvalt is dat de ene supermarkt bijna overal melk in verwerkt (Hoogvliet) terwijl dat bij anderen (o.a. AH en Jumbo) minder het geval is.

Door Linda
Met alle aandacht voor eten. Kwaliteit van eten. Werkelijke inhoud van etenswaar. Word ik best verdrietig. Ik als consument zou op handen moeten worden gedragen als koper van deze producten. Maar steeds meer ontdek ik hoe ik word belazerd.

Waarbij het in de fabriek niet meer gaat om een goed en eerlijk product samen te stellen maar om kosten minimalisering.

De directie van bestuur heeft dan in mijn ogen geen gevoel voor moraal, geen gevoel voor ethiek en zeker geen eigenwaarde. 😠

Ik probeer meer en meer te letten op de etiketten maar vaak vind ik het nog een wirwar van informatie.

Mijn aanschaf van een dergelijk product is dus niet altijd gebasserd op de informatie van het etiket. ☹
Wij eten de laatste tijd elke dag, diverse soorten noten. Lekker en gezond, naar men zegt.

Zijn er eigenlijk recente, betrouwbare onderzoeken naar het gebruik van bestrijdingsmiddelen bij de teelt hiervan?

Indien niet dan lijkt mij dat toch wel noodzakelijk, omdat ik van steeds meer mensen hoor dat ze (meer) noten eten.

Dank alvast
Reputatie 2
Badge +4
Het Nederlands tijdschrift voor Geneeskunde meldt er het volgende over: https://www.ntvg.nl/artikelen/nieuws/glyfosaat-kankerverwekkend

Geeft dit bericht u geruststelling? Mij niet hoor, overigens.

De redactie ziet het liever niet dat één reageerder herhaald blijft posten, maar bij kanker neem ik het risico van een mogelijke berisping......(of nog erger? een verbanning!)

Wat er niet in voedsel hoort en ook niet op het etiket staat.....GLYFOSAAT......en een kans om er concreet iets tegen te kunnen ondernemen voor de zelfredzame voedselconsument. Doen!

http://8965.seu.cleverreach.com/m/9241283

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Aug 5, 2015.
Reputatie 6
Badge +5
In reactie op:

De redactie ziet het liever niet dat ÉÉn reageerder herhaald blijft posten, maar bij kanker neem ik het risico van een mogelijke berisping......(of nog erger? een verbanning!)

Wat er niet in voedsel hoort en ook niet op het etiket staat.....GLYFOSAAT......en een kans om er concreet iets tegen te kunnen ondernemen voor de zelfredzame voedselconsument. Doen!

http://8965.seu.cleverreach.com/m/9241283

U mag dan veelreageerder zijn, maar legt wel de vinger op de zere plek. Dat bepaalde toevoegingen mogelijk kankerverwekkend zijn staat nooit op het etiket, in schrille tegenstelling tot de moderne vermelding van mogelijk allergieverwekkers (beste Consumentenbond, is dat laatste nu verpicht of niet? ik heb geen idee). Traditioneel wordt goed voedsel ook beschouwd als medicijn. De grote godsdiensten kennen voedselregels met het oog op de gezondheid van mens, dier en gewassen. Dat westerse moslims zich bezighouden met de vraag of halal ook werkelijk halal is, is een verheugende ontwikkeling en van dit soort (zelf)onderzoek zullen wij het de komende generatie moeten hebben. Bepaald (en helaas) niet van de westerse medische wetenschap. Op de BBC hoorde ik onlangs een medicus namens de (al jaren op instorten staande) "gratis" Engelse gezondheidszorg NHS verkondigen, dat binnenkort 50% van de bevolking op enig moment kanker zou krijgen en dat er dus dringend meer geld voor kankeronderzoek nodig is. De man had beter kunnen toegeven, dat de bestrijding van kanker in de afgelopen 60 jaar (want zolang herinner ik mij dit z.g. "goede doel" al) een totale mislukking is geweest.

Voorlopig zal de consument het van zijn gezonde verstand en aanvullend van etikettering moeten hebben. Daarbij moet mij van het hart, dat wij in Nederland zeer slecht worden voorgelicht. Op de Duitse tv tel ik al 7 programma's met consumenteninformatie o.a. over voedsel en ook in Engeland en Frankrijk wordt daar veel meer aandacht aan besteed.
Reputatie 6
Badge +5
Ik heb altijd etiketten gelezen, maar dat kost tijd. Toen ik nog werkte lag mijn grens bij meer dan 2 E-nummers of 5 ingrediËnten per product en dan kocht ik het niet. De laatste jaren trek ik er meer tijd voor uit met het gevolg, dat ik nu praktisch alles vers, onbewerkt, indien mogelijk onverpakt en biologisch koop. Dat is goedkoper (de prijs van voedsel blijft al meer dan 30 jaar achter bij de algemene prijsontwikkeling) maar kost meer tijd i.v.m. bereiding en planning en daaraan heb ik moeten wennen. Het is geen geheim, dat de voedingsindustrie graag af wil van die uitgebreide etikettering en in het kader van TTIP (daar zijn we weer) wordt daaraan gewerkt. Zie hiervoor de laatste bevindingen op Foodwatch. Een interessant voorbeeld van welke kant het op kan gaan bieden (zoals hier ook al eerder vermeld) de vleeswaaretiketten bij de Hema. Daar staat niets meer over het product zelf (b.v. het soort vlees) maar wel een ellenlange lijst van wat er misschien in zou kunnen zitten. Volgens de verkoopster is dit wettelijk voorgeschreven met het oog op lijders aan voedselallergieËn en -intoleranties. Het heeft veel weg van een poging om de consument etikettenleesmurw te maken en het zou mij niet verwonderen als dit t.z.t. uitmondt in een wetenschappelijk onderzoek dat aantoont, dat de consument geen etiketten meer wil met zoveel informatie. Ik neem het de voedingsindustrie niet kwalijk; de ingeslagen weg kent zijn eigen wetmatigheden en het is ongetwijfeld uiterst moeilijk, zo niet onmogelijk, om daar tegenin te gaan. Maar de consument kan dit wel, door voedsel te kopen bij een leverancier die informatie kan geven over de herkomst en bij wie hij eventueel zijn beklag kan doen als er iets aan mankeert. De prijs: 2x zoveel voor voedselgewassen en 4x zoveel voor vlees.
Reputatie 6
Badge +5
@H.G. van Rheenen.

Hoe mijn reactie onder uw naam is verschenen is mij een raadsel, want ik heb toch echt onder eigen naam ingelogd en gereageerd, zij het onder genot van een Bio Voignier & Traminer van AH (aanbevolen). De CB moet moet dat eens nagaan - leve de automatisering. Zie, dat u uw profiel hebt aangepast en zal naar aanleiding daarvan dan ook maar een profiel aanmaken na enige bezinning op voor de CB relevante informatie na 50 jaar bedrijfsleven.
Reputatie 6
Badge +5
@H.G. van Rheenen.

Over E-nummers zijn boekjes uitgegeven, maar aanschaf ging mij te ver. De door u genoemde nummers kwamen wel voor op mijn spieklijstje voor te vermijden toevoegingen maar mijn consumptie van kantenklaarvoedsel is zo drastisch verminderd dat ik me geen zorgen meer maak. Voor dit soort stoffen zijn veilige/onbedenkelijke grenswaarden vastgelegd en ik ga ervan uit, dat de industrie zich daaraan houdt. Het probleem schijnt veeleer de combinatie en opeenhoping van allerlei stoffen door consumptie, nog afgezien van medicijngebruik. Een mogelijk verband met de voedselallergie/intolerantie epidemie dringt zich op, maar de materie is zo ingewikkeld, dat wetenschappelijk bewijs wel uit zal blijven.

Uw observatie over landbouwplastic is interessant. Europese subsidie aan melkveehouders wordt verstrekt op basis van hectares per bedrijf. Voor koeien in megastallen, gevoerd met krachtvoer en vervolgens uitgemolken, is dus heel veel weiland nodig waarop geen koe meer graast. Er kan wel veel megastalmest op (voor sommige boeren niet genoeg want er geldt een mestquotum) en het aldus bemeste gras kan worden afgemaaid en in de loop der tijd als veevoer gebruikt. Onder het toegenomen landbouwplastic vermoed ik dus gras en door dit soort kringloop vergaat mij de lust in zuivelproducten. Een etiket met informatie waar de consument iets aan heeft ontbreekt, terwijl op die melkpakken toch genoeg ruimte is.
Ik heb de reactie van Lisa Boele aangepast zodat deze nu correct wordt weergegeven en het gesprek er weer logisch uit ziet. Geen idee of dit door de vermelde Bio Voignier & Traminer is gekomen ☺

H.G. van Rheenen heeft gelijk: tekst die in het invoerveld geplaatst is tussen [ QUOTE ] en [ /QUOTE ] wordt als een quote weergegeven.

Een fijne zaterdag!

The Atlantic Ocean is no Mediterranean Sea

Dat is duidelijk een Kletsplaatje N. al Habib, dank voor het delen! Ik heb de plaatjes verplaatst naar het Kletsplaatjes topic.

Reageer