Consumentenbond.nl

Let jij op E-nummers?

• 26 april 2017
  • 29 reacties
  • 1332 Bekeken

Toon eerste bericht

29 reacties

@ F. Oude Ophuis

Excuus, excuus! Gegevens over wetenschappelijk onderzoek in het bedrijfsleven liet ik onvermeld. Na alle gespeur op internet naar het officiële regeringsstandpunt terzake moest ik even nodig iets anders gaan doen.

Nu dus de voedingsindustrie. De grootste spelers in het veld zijn internationale beursgenoteerde ondernemingen die hun jaarcijfers publiceren in het Engels. Uitgaven voor wetenschappelijk onderzoek vallen onder de post “Research & Development” (evt. inclusief “Innovation”) die als “Expenses” zijn vermeld in de “Profit & Loss Account”. Op internet te vinden onder bedrijfsnaam plus Annual Report 2016. Ik beperk me tot een sterspeler, de uitvinder van het vertrouwde aspirientje, die vorig jaar samensmolt met het meest gehate bedrijf ter wereld en van wie wij op voedselgebied nog veel wetenschappelijk ontwikkelde innovaties kunnen verwachten. Gaf vorig jaar aan Research & Development ruim EUR 4 miljard uit.

Tenslotte als laatste bijdrage aan dit topic nog een opmerking over het “wie betaalt, bepaalt”- principe. Allereerst zijn dat de aandeelhouders als kapitaalverschaffers van de onderneming; zij bepalen het ondernemingsbeleid en zijn (sommige partijen helaas uitsluitend) geïnteresseerd in de te behalen winst. Weliswaar is het uiteindelijk de consument die bepaalt voor welk product hij wil betalen, maar let wel: in dit specifieke geval hebben alleen zelfvoorzieners de keuze óf zij voor industriëel geproduceerd voedsel willen betalen. Voor ieder ander is het een meer of mindere noodzaak. En omdat in onze verzorgingsstaat de evt. kosten als gevolg van ondeugdelijk voedsel op de hele samenleving drukken is overheidsbemoeienis noodzakelijk. De neiging tot het Amerikaanse model, die ik in de regeringsstukken toch wel bespeur, geeft stof tot nadenken.
"...stof tot nadenken." Helemaal mee eens.

Wat wel eens wordt vergeten in dit soort discussies, is dat al die aandeelhouders, CEO's, etc, óók mens én consument zijn, en ook goede en veilige producten willen consumeren, voor hunzelf en bv hun kinderen. Dus ik zou de wij-zij tegenstelling toch niet te zwart/wit willen zien.

Maar weer naar de topic: ik let op E-nummers, net als ik op de aangegeven hoeveelheid zout en vetten let. Geen angst en geen cijfer-fetisjisme, gewoon een beetje je verstand en kennis gebruiken. Maar als je zelf kookt met verse producten, valt het wel mee. Als je houdt van (half)bereid eten of 'smaakmakers' uit pakjes, zakjes, blik en plastic, heb je eerder een probleem.
Reputatie 6
Badge +3
Ik koop zoveel mogelijk eenvoudige producten met weinig toevoegingen zoals magere yoghurt i.p.v. toetjes, tomaten puree i.p.v. ketchup, geen sauzen uit pakjes maar kruiden etc. De toevoegingen die er wel inzitten mogen wat mij betreft E-nummers zijn. Dat maakt mij niets uit.
Reputatie 3
Badge +2
In juli 2017 werd het Zaans volkoren van Albert Heijn Beste Koop in de test (fijn) volkorenbrood. Inmiddels is het predicaat niet meer geldig. In de tussentijd is Albert Heijn ook van leverancier gewisseld, hierdoor is de ingrediëntenlijst veranderd. Dat heeft geleid tot een minder ‘puur’ en wat vetter product omdat ze allerlei extra ingrediënten hebben toegevoegd. Maar er zitten nog wel evenveel vezels in en het zoutgehalte is verlaagd. Wat vinden jullie van de wijzigingen?

Reageer