Consumentenbond.nl

Lidl die niet verkoopt wat de mensen willen; "get woke, go broke?"

• 13 september 2019
  • 14 reacties
  • 911 Bekeken

Hi community,

Mijn vriendin kwam vandaag mijn kant op om het weekend hier door te brengen en zoals gewoonlijk voor ons doen hebben wij even wat boodschapjes bij de plaatselijke Lidl gedaan. We hadden beide gezien dat de zigeunerschnitzels in de aanbieding waren en omdat wij die allebei erg lekker vinden (ook omdat ze licht pittig gekruid zijn) hadden wij onze zinnen erop gezet.

Sja... het is een kleinere winkel en dus moet men met de ruimte rekening houden maar het verbaasde ons enorm dat er maar liefst 3 schapjes (= 3 stapels) aan "nep" schnitzels lagen (hiermee doel ik op groente schnitzels) en de echte waren nergens te vinden (in eerste instantie althans).

Ik had ineens een bui van "die troep moet ik niet" en besloot een medewerker te vragen of ze ook nog echte schnitzels verkochten (hou me ten goede: lang niet zo agressief als ik het schrijf, maar wel met een kritische vraag). Verderop in het straatje inderdaad een medewerker zien staan en de vraag voorgelegd waarom er enkel "groente zooi" lag en geen echte schnitzels. Het antwoord luidde dat men "een bewust aanbod voor de klanten had". Niet veel later roept mijn vriendin tegen me dat ze de schnitzels gevonden had: bleek een stapel zonder labeltje te zijn, hetgeen duidelijk werd opgepikt door enige klanten (3 - 4) en niet veel later was het schapje / stapeltje met schnitzels leeg.

Doelende op de echte schnitzels natuurlijk. Dat groente spul werd niet naar omgekeken.

Het kan aan mij liggen maar ik had altijd het idee dat supermarkten probeerde een winst marge te behalen en op school (basiskennis economie) heb ik altijd geleerd dat je dat kan bereiken door in te spelen op de wet van vraag & aanbod. Kort gezegd: verkoop datgene wat je klanten willen kopen.

En als je tegen het einde van de dag met 3 schapjes / stapels aan gepaneerde groente zooi blijft zitten en een leeg vak waar ooit echte zigeuner schnitzels lagen dan lijkt het mij geen moeilijke conclusie: mensen kopen die zooi niet.

Op Internet gaat er een gezegd rond: "Get woke, go broke". Ofwel: je kan wel proberen lekker politiek correct en sociaal bezig te zijn (ik ga niet in op politieke onderwerpen, maar snij het gegeven enkel even aan)... maar als niemand vervolgens je product koopt dan is er geen plaats voor je binnen de commerciële sector en zal het niet lang duren voor je rode cijfers ofwel verliezen gaat produceren.

Nou denk ik niet dat het zo'n vaart zal lopen bij de Lidl maar toch.... ik heb me enorm verbaast over het feit dat men meer aandacht had voor datgeen wat de klanten duidelijk niet wilde kopen.

En hou me even ten goede... er is helemaal niks mis met groente schnitzels en ik wil ook beslist niet die suggestie wekken.

Maar er is mijns inziens wel iets mis als je probeert om dat spul ietwat geforceerd aan de man te brengen. Als je schnitzels in de aanbieding zet en dan vervolgens nep schnitzels aanbiedt en de echte domweg wegstopt dan ben ik van mening dat je verkeerd bezig bent. En die mening werd in dit geval duidelijk door meerdere klanten gedeeld.

In mijn huishouden wordt niet iedere dag vlees gegeten. Ik mag ook graag eens een maaltijd salade eten of als ik wat hartigers wil dan paneer ik een plak kaas en bak dat lekker op (dat kan heel erg lekker zijn!). En dankzij mijn vriendin heb ik ook de veelzijdigheid van rijst leren kennen wat inmiddels bij mij ook een groot onderdeel uit maakt van mijn eetpatroon.

Maar dat wil dus wel zeggen dat als ik eens een keer vlees wil kopen ik absoluut niet gecharmeerd ben van stupide pogingen om mij te misleiden iets anders te kopen.

Mijns inziens maak je de mensen niet bewust door ze voor het blok te zetten, maar door ze beter te informeren. Alleen is dat mijns inziens niet de taak van de supermarkt.

Hou me ten goede: Lidl is zo'n beetje mijn lijf winkel en van mij mogen ze hoor. Maar als deze idioterie door blijft gaan dan neem ik gewoon de "strop" en ga voortaan wel naar de Hoogvliet of Jumbo voor mijn vlees.

Zoals gezegd: "get woke, go broke".

Dank voor het lezen & eventuele reacties.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Is echt niet alleen bij Lidl hoor . Ook in andere supermarkten zien wij artikelen verdwijnen die we jaren kochten en ineens is het er niet meer of we grijpen met grote regelmaat mis doordat vraag en aanbod niet in evenwicht zijn . Ook in andere sectoren worden we als klant vaak niet serieus genomen . Klagen helpt meestal niet.
Klagen is als wrijven, het werkt niet. Ga altijd naar de supermarkt waar je tevreden bent en het systeem doet de rest. Jumbo is niet voor niets zo enorm gegroeid, al kom ik er persoonlijk nooit, blijkbaar komen volksstammen er graag. Als je ontevreden bent over alle supermarkten ligt het probleem wellicht bij je zelf, de supermarkt met de allerlaagste prijzen én de allerbeste service is simpelweg geen reëele propositie hoewel je natuurlijk altijd kunt blijven hopen.
Reputatie 7
Badge +6
@A. Deen Soms lijkt het niet aan de supermarkt maar aan de fabrikant te liggen . Ik zal twee voorbeelden noemen van een artikel die AH , Jumbo en Plus verkopen . Christal Clear limonade is er in vele smaken , maar al er iets op is , dan is het ALTIJD de citroensmaak . Als het dan ook nog in de aanbieding is , zijn de schappen met citroensmaak heel vaak leeg terwijl de andere smaken volop aanwezig zijn . John West roze zalm zonder graten is al heel lang slecht leverbaar en vaak staat een andere soort in het schap ( met graten ) . Nu is het er al weken helemaal niet meer . Bij alledrie dus hetzelfde fenomeen . Jumbo zegt : als er iets is , meld het dan en wij zorgen dat het opgelost wordt . Niet dus..... Onze AH is vernieuwd , lees uitgekleed , getuige een aantal artikelen die ze niet meer hebben en we deels ook niet elders kunnen kopen. Naar een andere winkel gaan helpt dus ook niet altijd . Over AH waren we voorheen tevreden . Nu een stuk minder.
Ik snap ook niet waarom men het toestaat die neppers schnitzel te noemen.

Een goed voorbeeld was de frikandel, die geen gehaktbal mocht heten van de warenwet in 1954
Ze hebben het ding toen de Duitse naam voor een gehaktbal gegeven.
Toen was men nog scherp als je de naam van vlees misbruikte.

Ook ben ik van mening dat deze producten, zeer duidelijk gescheiden van vlees moeten liggen.
Ik mag er niet aan denken, dat ik per vergis met NEP vlees in huis kom.
Klagen is als wrijven, het werkt niet.
Daar heb je helemaal gelijk aan. Maar weet je... ik ben het nu even lekker kwijt, en dat is voor mij weer genoeg. Uiteindelijk interesseert het me weinig, als deze ellende doorgaat dan, zoals je zelf al zegt, stap ik gewoon naar een andere supermarkt.

Maar... niet zonder mijn stem (ergens) te laten horen 🙂
Je kunt bij de Lidl ook prima een klacht neerleggen. Mijn ervaring is dat men (vanuit hoofdkantoor) begrip toont, in een aantal gevallen compensatie aanbiedt maar dat er niet veel verandert in het betreffende filiaal. Toch is de situatie niet uniek voor de Lidl, ik kom dit bij andere supermarkten ook tegen. Ook de Jumbo en AH maken zich hier schuldig aan. Concreet valt het me op dat als de Maaslander kaas in de aanbieding is bij de AH (verschillende filialen) dat deze vrijwel altijd is uitverkocht in de variant die jij wilt. Bij de AH word je dan teruggebeld door de filiaalmanager met het verhaal dat ze heel hard bezig zijn om dat te verbeteren. Dat is dan het enige dat je merkt van de actie vanuit de supermarkt.
Ik ben een groot voorstander van ' put your money where your mouth is' maar ook dat lost dit niet op omdat ze dit allemaal niet goed doen.
Badge
De 'groenteschnitzel' van de Lidl is eigenlijk een zoute aardappelschijf met 'een enkel doperwtje'.
62% groenten staat er op de verpakking, maar dat is inclusief aardappel, en bij navraag was de reactie: "wat is het probleem, aardappel 'is' toch een groente?"
Een goedkope zoute aardappelschijf verkopen tegen de prijs van runderlappen!
Dan hoeven ze er maar een paar te verkopen om meer winst te maken dan ze met de echte schnitzels kunnen.
Dat hebben ze goed gezien.
Reputatie 5
Badge +5
De 'groenteschnitzel' van de Lidl is eigenlijk een zoute aardappelschijf met 'een enkel doperwtje'.
62% groenten staat er op de verpakking, maar dat is inclusief aardappel, en bij navraag was de reactie: "wat is het probleem, aardappel 'is' toch een groente?"
Een goedkope zoute aardappelschijf verkopen tegen de prijs van runderlappen!
Dan hoeven ze er maar een paar te verkopen om meer winst te maken dan ze met de echte schnitzels kunnen.
Dat hebben ze goed gezien.

En zo kan je een groot deel van het assortiment van alle supermarkten ontmaskeren.
Maar wat is het probleem? Je HOEFT het toch niet te kopen?

Supermarkten opereren zoveel mogelijk markt-conform: ofwel, wat de mensen willen en/of kopen, dat nemen ze prominent op in hun assortiment, ongeacht of het nu kwaliteit of nep is. En de meeste klanten kijken alleen maar naar het prijskaartje.
Badge

En zo kan je een groot deel van het assortiment van alle supermarkten ontmaskeren.
Maar wat is het probleem? Je HOEFT het toch niet te kopen?

Ik leg uit waarom dit prijs/winst technisch een goede zet is.
En aardappel groenten noemen is niet zoals het hoort, in Nederland.
Hier wordt aardappel bij rijst en pasta ingedeeld met groenten ernaast.
Of zou jij het normaal vinden als je groentenchips van 2 euro per zakje koopt en dat je aardappelchips krijgt, die je ook voor 50 cent kunt kopen?
Reputatie 7
Aan het eind van de dag (ik dacht dat ik dat ergens las) heb je in veel supermarkten net iets minder te kiezen, zeker in de kleinere supermarkten. Er is veel verschil tussen de verschillende Lidls, bij de Lidl bij mij in de buurt grijp ik nooit ergens naast. Aan het eind van de dag gaan ze meestal niet bevoorraden, hooguit non food. Was die groentenburger geen promo?

Ennuh, aardappel is een groente, zo wordt hij in veel andere landen ook gegeten.
Badge
Ennuh, aardappel is een groente, zo wordt hij in veel andere landen ook gegeten.

Een tomaat is ook fruit en een meloen groenten.
Maar zo wordt het hier niet gegeten.
Hier word aardappel als zelmeel/koolhydraat bron gegeten met groenten ernaast.
Aardappelsoep is ook iets anders als groentensoep, en aardappels, vlees en groenten, is iets heel anders dan aardappels met vlees.

Stel je voor je hebt schoolgaande kinderen, en ze vertellen dat ze een tijdens de lunchpauze een groentenschotel gegeten hebben.
Voel jij je dan niet belazerd als het patat blijkt te zijn?

Flauwe reacties hier.
Bah.
Veel ondernemers verschuilen zich achter juridische terminologie. Dat is sowieso een trend die je ziet en niet wilt. Je liegt niet en spreekt toch ook niet de waarheid. Tenminste zo voelt dat. Suiker zie je ook in vele verschijningsvormen op etiketten. En daar lijkt hier ook sprake van te zijn.
Reputatie 7
Juridische terminologie kom ik niet tegen als ik boodschappen doe.
Reputatie 4
Badge +5
Dank voor dit signaal. Ik ga het intern doorgeven.
In dit topic van twee jaar geleden hebben we het ook gehad over vleesvervangers en of deze eigenlijk wel naar een vleesproduct genoemd zouden mogen worden. Het laat maar zien dat dit nog steeds een relevant onderwerp is!

Ook ingrediënten worden hierboven aangehaald. Vind je een verpakking die te mooi is om waar te zijn? Maak dan een foto en zet 'm in ons topic over misleidende verpakkingen. Dat topic is onderdeel van onze actie Kletsplaatjes die zich richt op misleidende informatie over ingrediënten. Meestal gaat het om misleidende smaakaanduidingen of afbeeldingen op de verpakking, niet de naam van een product.

Reageer