Mag AH de klant laten betalen voor verpakkingsmateriaal vershoudartikelen?

• 27 May 2021
  • 4 reacties
  • 119 Bekeken

Binnenkort moet de klant haar eigen verpakkingsmateriaal kopen als hij of zij groenten of fruit wil komen. De gebruikelijke plastic zakjes gaan verdwijnen en daarvoor in de plaats “mag” de klant een nylon zakje kopen voor €0,69 per stuk. Zo’n (wasbaar) zakje gaat een aantal keer mee. Daarnaar in de winkel gevraagd is het doel van AH om minder plastic in omloop te brengen, maar als je om je heen kijkt zie je dat vrijwel alles in plastic verpakt is en dat fabrikanten geen of nauwelijks belang hebben om daar verandering in te brengen. Op mijn vraag waarom niet besloten is om papieren zakjes aan te bieden, werden de schouders opgehaald: “tja, dat is het beleid van AH”.

Ik ben van mening dat dit een bijzonder klantonvriendelijkheid besluit is van AH en vraag me af of dit is toegestaan immers, goederen moeten deugdelijk verpakt worden aangeboden. Het lijkt me een vreemde situatie dat de klant haar eigen verpakkingsmateriaal moet gaan kopen. 

Het heeft natuurlijks niets met milieu te maken, maar het is weer gewoon een bezuinigingsmaatregel waar niet de kant, maar alleen de winkelier van profiteert. Ik denk dat ik een keer uit protest een kilo boontjes los ga aanbieden bij de kassa.

4 reacties

goederen moeten deugdelijk verpakt worden aangeboden. 

Waar heeft u dat vandaan? U mag, of moet zo u wl, uw eigen verpakkingsmateriaal meenemen en AH verkoopt ook herbruikbaar verpakkingsmateriaal maar niets verplicht u daar gebruik van te maken.

Reputatie 7
Badge +6

@P.M. van de Vrande het komt door de gezamenlijke actie van consumentenorganisaties en de gewone milieubewuste mensen waaronder ik.

Het betreft dat plastic wel wordt toegelaten bij het verpakken van zaken als vlees en brood omdat het toch gescheiden wordt verzameld voor de recycling.

Maar vliesplastic is een probleem bij het recyclen en die plastic tasjes zijn voor eenmalig gebruik. En ze zijn in zulke grote hoeveelheden dat mensen vinden dat het anders kan. Dus worden die tasjes afgeschaft. Het betreft ook alleen de tasjes voor los fruit en groente. Bij de Lidl mag je de boontjes ook los op de kassa leggen, de kassa kan ter plekke wegen.

Het nettasje van 0,69 (2 stuks) bent u niet verplicht om te kopen. U mag ook gewoin een tasje of papieren zak van thuis meenemen. Het is handig als het doorzichtig is. Het nettasje is absoluut niet slechts een paar keer gebruiken, maar net zo lang als een boodschappentas.

Draai bij uzelf de knop om, nooit meer eenmalig vliesplastic, koop vrijwillig eenmaal twee van die nettasjes en leg die in uw boodschappentas zodat u die altijd bij u heeft. Het kan zo niet langer doorgaan met onnodig plastic. Het is niet het beleid van AH maar van ons en AH et al geeft daar gehoor aan. 

Ik was vanmorgen nog bij de Lidl en zag klanten hun losse groente gewoon los op de band legden zonder plastic tasje. Ik had ook vier peren los, want m'n netjes waren al vol met tomaten en appels.

Zoekt u met de zoekmachine naar nog meer discussies op dit forum over eenmalig gebruikt vliesplastic tasjes. Er zijn een paar lange van de afgelopen twee jaar. Sommige discussies zijn al van zes jaar terug!

Bij deze kwam Celine twee jaar geleden al met de “vers zakjes”. Ze zijn in onze supermarkten altijd te koop geweest.

De Lidl had voor de coronacrisis deze tasjes ook al ingevoerd maar dat is in het begin van de coronacrisis teruggedraaid.
Dat het teruggedraaid is wil uiteraard niet zeggen dat je de tasjes niet meer mag gebruiken in de winkel.
Maar in derdaad, je moet ze een keer kopen. Dat is maar goed ook want anders zouden er nogal veel mensen zijn die ook deze tasjes elke keer zouden weggooien...

Reputatie 5
Badge +4

Mijn ouders waren al van het duurzaam (her)bruik van tassen & zakken/zakjes, mijn eega is ook zo opgevoed en wij zien het onze kids ook doen….. Het is puur gewenning & echt doen, niet lastig of zo.  Dat heet bewustwording, wat @Jan  ook al noemt.

Het werd eens tijd dat de grootgrutters nu zelf ook meer dan nu al ….actief worden tav die bewustwording hoe je met dit soort zaken omgaat. Vaak wel jammer dat er eerst voor veel zaken wetgeving ingesteld moet worden eer dat er wat mee gedaan wordt. Maar je hoeft er als consument niet op dit soort regelingen te wachten… je kunt gewoon meteen aan de slag met dat bewustzijn dat we zuinig met onze grondstof bronnen om moeten gaan. 

Reageer